Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Remise-regen bij DSC3 - Paul Keres 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Remise-regen bij DSC 3 - Paul Keres 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De wedstrijd tussen het 3e van DSC en het 2e van Paul Keres (Utrecht) kende een ware regen aan remises. Net als het onstuimige natte herfstweer, waar de spelers zicht op hadden, druppelde de ene na de andere remise binnen.

Alleen Hans (winst) en Lucien (verlies) deden hier niet aan mee. Dit waren ook de eerste twee spelers die klaar waren. De andere 6 borden werden (vaak na een lange strijd) remise zodat de eindstand uit kwam op 4-4.

Op papier zijn dit de sterkste twee teams in 3D zodat er hier kan worden gesproken van een topwedstrijd. Of dat echt zo is kan pas aan het einde van de competitie worden vastgesteld.

Hieronder de commentaren van de spelers over hun partij.

Hans: Ik ging een gevaarlijke variant in die me kop had moeten kosten. Maar de tegenstander greep mis omdat hij de rokade van mij over het hoofd zag. Toen was het ook meteen afgelopen

Lucien: Mijn openings-experiment pakte erg goed uit en ik kreeg een prettige stelling met veel ontwikkelingsvoorsprong. Ik dacht dat ik me een wel een afwachtende koningszet kon permitteren maar gaf hierdoor mijn tegenstander de kans de stelling op slot te gooien. Vervolgens gebruikte ik te veel tijd aan een loperoffer dat ik niet durfde te spelen. Na wat afruil van stukken had ik geen concreet plan meer en kwam ik steeds slechter te staan. In tijdnood kostte me dit materiaal en daarna de partij.

Kim: In mijn partij kwam ik met voordeel uit de opening en won ik uiteindelijk een pion. Die gaf ik vervolgens weer zomaar weg. Daarna moest ik op zoek naar remise. Dat bleek eenvoudig te zijn.

Wim: Ik kwam iets minder uit de opening maar had genoeg tegenspel. Een vrij correcte remise. Ook volgens de computeranalyse achteraf. Voor de eindstand ga Stockfish de evaluatie 0.00

Pieter: Ik kreeg een ingewikkelde stelling die me een kwaliteit opleverde. Maar in tijdnood gaf ik alles weer weg. Dankzij de ongelijke lopers mocht ik nog hopen op eeuwig schaak, dat zowaar nog lukte ook.

Ted: Mijn partij was zwaar strategisch, waarin ik in ruil voor een tempo, een aanval op de damevleugel van wit onmogelijk had gemaakt. In de rommelige fase daarna had ik een klein voordeel en door wat vingerfoutjes een klein nadeel. In het eindspel offerde ik een pion om mijn loper vrij spel te geven. De stelling die overbleef was en bleef remise.

Richard: ik speelde op 3 met zwart tegen FM Merijn Otten. Na een complexe opening te hebben overleefd had ik een prima stelling zonder dames. Ik blunderde echter snel een pion weg. Die wist ik na halsbrekende toeren weer terug te winnen maar bleef een minder eindspel overhouden. Mijn tegenstander wikkelde af naar een eindspel van elk P en 2 pionnen. Die van mijn tegenstander waren verbonden. Dit wist ik remise te maken door zorgvuldig rekenen dankzij een tempo. (Achteraf bleek wit toch te kunnen hebben winnen door b6 te spelen; red.)

Roland kwam beter uit de opening en wikkelde af naar een veel beter staand eindspel met dames en een pluspion voor hem. Hij kreeg het helaas niet voor elkaar om die dingen af te ruilen en moest genoegen nemen met eeuwig schaak.


Kortis , W. (Wim) 2190 Both , A. (Bert) 2149 ½ - ½
Meulenbroek , K. (Kim) 2165 Cornelisse , J.J.A. (John) 2146 ½ - ½
Oranje , R. (Richard) 2114 Otte , M.W. (Marijn) 2148 ½ - ½
Stam , H.J. (Hans) 2133 Kronemeijer , S. (Simon) 1989 1 - 0
Barendse , T.J.M. (Ted) 2097 Oosterom , E. (Erik) 2090 ½ - ½
Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 2036 Schönberger , D.H.B. (Daan) 2097 0 - 1
Buzing , P.C. (Pieter) 2034 Spek van der, H.P. (Hein Piet) 2072 ½ - ½
Have ten, R.H.S. (Roland) 2001 Houwelingen van, C.L. (Leo) 2034 ½ - ½

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 08-10-2017 at 14:05.

08-10-2017 08:52 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op zondag nog even door de party heen gelopen. Springt de evaluatie ineens naar -9.0. Met b6 had hij kunnen winnen. Want na pion ruil kan hij met zijn koning zijn pion ondersteunen terwijl ik een tempo moet verliezen om zijn pion op te houden. in de party speelde hij direct de zet die ik had verwacht en uitgerekend had tot remise Glimlach

09-10-2017 20:24 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik zie het maar als compensatie voor roland die had kunnen winnen in een dame0-eindspel met 2 pluspionnen. Hij had 1 ervan kunnen geven om dameruil af te dwingen. Ook later had hij volgens mij nog winstkansen maar helaas liep het eeuwig schaak en ging de man van PK meerdere zetten lang niet door zijn vlag (: Dus 4-4 wel een terechte uitslag.

09-10-2017 20:26 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller