Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Vernieuwd DSC2 begint seizoen goed!
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martine Martine is a Female
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2009
aantal berichten: 11

Vernieuwd DSC2 begint seizoen goed! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag geschreven door Jan-Pieter Vos

Een vernieuwd DSC2 is het nieuwe seizoen goed begonnen. Uit bij RSR Ivoren Toren 2 stond om 18.15 uur een eindstand van 1-7 op het scorebord. De zege was niet geflatteerd, de uitslag wel.

Met verreweg de hoogste gemiddelde rating is DSC2 favoriet voor het kampioenschap in klasse 3F, maar gelet op de ervaring in de eerste klasse van de meesten weten we maar al te goed dat rating bepaald niet alles zegt. Anders waren we toen wel 3x gedegradeerd. Dat gezegd hebbende werd het verschil met RSR, de laagste op rating in de klasse, zeker richting de tijdcontrole, duidelijk.

Niet zozeer in de openingsfase, waar alles gelijk opging dan wel soms iets beter was voor RSR. Zo haalden invaller Walter (dank!) en ikzelf weinig uit het witvoordeel, terwijl Martine (tegen een tegenstander met 300 punten minder) op een remisestelling afstevende en Talitha vanuit de opening onder zware druk kwam.

Je vertrouwt er dan maar op dat het op enig moment gaat kantelen, zoals zo vaak, en dat gebeurde ook. Als eerste bij Walter. Als gezegd haalde hij weinig uit de opening en toen tegenstander Klein, die met zwart lang gerokeerd had, aan een pionnenopmars begon vreesde ik het ergste. Dat zag ik gelukkig helemaal verkeerd, want Walter had echter een venijnig paardoffer in de stelling gevlochten en won fraai: 1-0.

Vervolgens mocht ik de 2-0 op het scorebord zetten. Na suboptimaal openingsspel besloot ik een stuk te offeren omdat het alternatief helemaal niks was. Vervolgens stond mijn 14-jarige tegenstander beter, maar had hij wel wat praktische moeilijkheden (een pionnenstorm) te overwinnen. Hij besloot het stuk terug te geven om op stelling te winnen, waar het stuk houden objectief beter was geweest. Met een sterk kwaliteitsoffer wist ik vervolgens mijn stukken te activeren en een vrijpion te creëren en won de kwaliteit inclusief pion terug. De vrijpion besliste vrijwel direct. Dat is wat de engine mij achteraf vertelde, in de praktijk had ik zoals altijd uiteraard geen flauw idee wat ik aan het doen was en had ik vooral het idee heel veel geluk te hebben gehad. De rest ook.

Dat ik geen flauw idee had wat ik aan het doen was, ontging aan het bord naast mij vooral Martine niet. Maar of ze zelf wist wat ze deed.. Tegenstander Van Doorn was vanaf de eerste zet op zoek naar een halfje en Martine had dat misschien te laat door, zodat ze de stelling niet meer kon compliceren. Wat resteerde was een eindspel met elk koning, dame, toren en zes pionnen. Pionnen symmetrisch, elk een open lijn. Wit bood remise aan, Martine weigerde. De eerstvolgende zet deed wit een pion in de aanbieding. Uitmelken zou je denken. Op de een of andere bizarre manier liet Martine het toe dat wit de zware stukken op de zevende en achtste rij kreeg, waarna Martine de dame moest geven in ruil voor een tweede vrijpion. Wit had de partij vervolgens kunnen beslissen en had het nog kunnen proberen met nog tig mogelijkheden op eeuwig schaak als het onverhoopt toch mis zou gaan, maar was nog steeds op zoek naar een remise. Martine accepteerde het aanbod maar. Al met al toch remise!

Sebastiaan op bord 1 zette zijn partij goed op, zette zijn stukken goed neer, verzamelde rustig positionele voordeeltjes, wist die uit te bouwen, de druk op te voeren, kortom een partij uit één stuk dus, stukken nog iets beter en gaf toen een kwaliteit weg. Gelukkig stond hij nog actief genoeg om een remise af te dwingen, al was dat niet zonder enig geluk. Daarmee stond het 3-1.

Aan bord 4 leverde Onno misschien wel de beste partij af van de dag. Met zwart solide uit de opening. Tegenstander Beijen startte vervolgens een groot offensief richting de zwarte koning, waarbij hij en passant wat stukken liet staan. Het zag er eng uit. Volgens Onno is hij echter geen enkel moment in gevaar geweest en was hij dat ’s ochtends tijdens het klussen in zijn nieuwe huis meer. Hij wikkelde af naar een toreneindspel met wat pionnen meer, 4-1.

Als de partij van de dag niet van Onno kwam, dan gaat deze titel naar Bram, binnenkort met een PhD-titel uit Cambridge op zak als alumnus van King’s College, nogmaals van harte! Vanuit het middenspel zonder dames overklaste hij tegenstander Keetbaas, die de stelling zo dicht mogelijk hield, maar toch niet kon voorkomen dat het ruimteoverwicht van Bram de doorslag gaf. En zo stond het 5-1.

Aan bord 2 speelde Sten – ook met zwart – een moeilijk te doorgronden partij. De stelling was complex en de toeschouwers begrepen er weinig van, het was ook geen stelling die je optisch snel kon beoordelen. Er verdwenen tot in het verre middenspel weinig stukken van het bord en wit (Torczynski) kreeg een vrijpion op d6. Die boeide niet zo, of was dusdanig onder controle dat hij gewoon kon blijven staan. Uiteindelijk ging deze er toch af waarna er een eindspel van koning, paard en twee pionnen (f en h) van Sten tegen een koning, loper en één pion (ik meen g) op het bord verscheen. Dat moet wel remise zijn, maar Sten ging er voor zitten, probeerde het lang en boekte succes: 6-1!

Onze teamcaptain Talitha verdedigde met de zwarte stukken tegen Paul Dekker, in 1965(!) al eens clubkampioen van RSR. Dekker kreeg groot voordeel en kon in de aanval winnen, maar verzuimde de klap uit te delen. Zo kwam Talitha in een dame-eindspel met een pion meer. Het was uitkijken voor eeuwig schaak, maar langzaam maar zeker wist Talitha af te wikkelen naar een gewonnen pionneneindspel, waarmee iets na zessen een 7-1 eindstand op het scorebord verscheen.

Zo voeren we na ronde 1 de ranglijst aan en kunnen we op naar de volgende pot, thuis tegen Oud Zuylen Utrecht 2, dat thuis met 2,5-5,5 verloor van Rijswijk.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 19-09-2017 at 09:43.

18-09-2017 17:55 Martine is offline Send an Email to Martine Search for Posts by Martine Add Martine to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En het verslag van de tegenstander:

Quote


Een klinkende nederlaag voor team 2
Van schroom was bij onze spelers weinig te merken in de eerste wedstrijd van ons naar de KNSB teruggepromoveerde team 2, die daar overigens afgezien van de koots in niets op lijkt. Lekker druk was het in de NIVON-zaal, want ook ons jeugdviertal speelde mee, waardoor het 2e aan de ruimst bemeten tafels terechtkwam.

Het niet misse DSC Delft 2 liet ons op de meeste borden ver komen. Niemand minder dan Fung op bord 1 kreeg een lekkere stelling waaraan hij een kwaliteit overhield, maar omdat er nog maar op 1 vleugel pionnen stonden, leek hem een remise een goed resultaat. En dat was het ook. Maarten wikkelde probleemloos af naar een D+T eindspel, maar zag eeen damevorkje over het hoofd tegen Martine Middelveld. Dat kostte een dure pion, maar Maarten ging op zoek naar krachtig tegenspel, die een dame tegen toren won, maar omdat 2 vrije damevleugelpionnen al halverwege waren, nam hij voor de zekerheid maar eeuwig schaak. Joop ging lang rokeren op zijn tochtige Siciliaanse damevleugel. Helaas kwamen zijn grappen en grollen over de h-lijn wat te laat, want hij werd onverbiddellijk mat gezet.

Twee technisch gewonnen stellingen remise gegeven en dan toch 1-2 achter. Geeft niks, maar dat er helemaal niets meer bijkwam, kon toen nog niet worden voorzien.

Sebastiaan had een interessante partij, met 2 open koningsstellingen lagen er zeker tactische mogelijkheden. Toch was het ineens over al zag ik het einde niet. Ook Mark ging er hard in. Zijn tegenstander Onno Verbaken liet zijn damevleugel onontwikkeld en Mark rook een kans tegen de zwarte koning. Helaas kwam er een scherp berekende tegenactie in het centrum, die Mark met lege handen liet, want zijn aanval sloeg niet door.

Peter Torczynski hield met wat pionnetjes minder de strijd goed gaande en wikkelde af naar een eindspel van L+h-pion tegen P + f- en h-pion, wat best houdbaar leek. Maar helaas bleef zijn koning iets te passief en Sten Goes buitte dat optimaal uit.

Zelf had ik na een straffe dame-indisch met f5 al na 12 zetjes een gelijke stelling gekregen. Met een halfopen f-lijn, een oprukkende a-pion en een avontuurlijke loper was het best leuk spelen. Maar naarmate de 40e zet naderde, moest ik toch gaan keepen om het binnen de remisemarge te houden. Tot de 40-ste zet lukte dat nog aardig, al ik bleef daarna in de vluggermodus omdat die halfuur extra maar niet op de klok kwam. Door de stelling gesloten te houden, was het dubbele toreneindspel nog te houden geweest. In plaats daarvan ging ik met mijn koning de witte stelling in wandelen, waar de torens met het hapje wel raad wisten. Dat extra halfuur moet beter benut!

Paul, als laatste bezig tegen Talitha Munnik, had ook een halfje op zijn schoen. Na 5 uur(!) spelen stond het volgende dame-eindspel op het bord. Dat was al enige tijd aan de gang en dat kan heel saai zijn, zo niet slaapverwekkend. De actieradius van je dame zo groot mogelijk houden en heel precies rekenen, is het devies. Met beide spelers nog luttele minuten op de klok gaf Paul hier een schaakje op h3, waar de stelling met Kf1! misschien nog houdbaar was. Daarmee bleven vervelende schaakjes over de 2e rij en in het achterveld open. Nu werd het bord te klein en gingen de dames eraf na 1.Dh3+ Kg5; 2.Df3 Dd4! en dus ook the end of the story. Een 1-7 nederlaag derhalve.

Met zeelucht in Den Haag gaan we het over 3 weken vast beter doen. Vorig jaar begon het 2e ook met een nederlaag, dus gewoon doorgaan met ademhalen.

(Koots Keet)


RSR Ivoren Toren 2 1869 - DSC Delft 2 2094 1 - 7
1. Michael Fung 1875 - Sebastiaan Smits 2164 ½ - ½
2. Peter Torczynski 1999 - Sten Goes 2224 0 - 1
3. Herman Keetbaas 1908 - Bram van der Velden 2144 0 - 1
4. Mark Beijen 1853 - Onno Verbaken 2137 0 - 1
5. Sebastiaan Janse 1831 - Jan-Pieter Vos 2043 0 - 1
6. Maarten van Doorn 1817 - Martine Middelveld 2083 ½ - ½
7. Joop Klijn 1861 - Walter Anema 1981 0 - 1
8. Paul Dekker 1806 - Talitha Munnik 1973 0 - 1

21-09-2017 13:46 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller