Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC6 Kampioen na winst op concurrent Schaakhuis 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Gerard Bilars Gerard Bilars is a Male
Erelid


geregistreerd: 01-10-2006
aantal berichten: 58

DSC6 Kampioen na winst op concurrent Schaakhuis 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Door in een werkelijk bloedstollende wedstrijd het team van Schaakhuis 3 te verslaan met 5-3, veroverde DSC6 in de laatste wedstrijd van het seizoen het kampioenschap in de 2e klasse. Schaakhuis 3 stond 1 matchpunt voor bij de start van de wedstrijd, DSC6 moest dus winnen en deed dat ook tijdens een zeer spannende match. Voor Schaakhuis was de pil bitter, het team had tot dan toe al z'n wedstrijden gewonnen en beschikte over een hoge gemiddelde Elo-rating.

Op de eerste 4 borden moest DSC6 punten inleveren, maar de laatste 4 borden leverden evenzoveel punten op en dat besliste de wedstrijd in ons voordeel.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 06-04-2017 at 08:19.

05-04-2017 23:52 Gerard Bilars is offline Send an Email to Gerard Bilars Search for Posts by Gerard Bilars Add Gerard Bilars to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd heren!

__________________
www.zonderland.nl Prodent

06-04-2017 06:44 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kijk! Gefeliciteerd, heren!
Ik zou haast zeggen: zie je wel ;-)

06-04-2017 07:43 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd! Inderdaad zeer zuur voor het Schaakhuis, er was stevig ingezet op het kampioenschap van één tweede klasse team, om op zoveel mogelijk niveau's actief te zijn. Volgend jaar dan maar...

06-04-2017 09:26 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij gisteren werd heel wat aan geprutst.

Bijvoorbeeld in deze stelling 27 .. gh3?? (Na Tad8 staat zwart zo goed als gewonnen) 28. gh3? (Pe2 houdt de stelling gelijk)



En hier speelde ik Tg6?? in plaats van Dc8 (dreigt c6-c5-c4 en wint)



Bovendien eindigde de partij in een soort van 'snelschaakheksenketel' die ik net zo goed had kunnen verliezen.

This post has been edited 24 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 06-04-2017 at 12:20.

06-04-2017 10:52 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Rob Rob is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-09-2004
aantal berichten: 28

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Schaakhuis 3 1693 - DSC6 1648 3 -5

1 B. van der Haar 1793 - C. Korving 1695 ½ -½
2 A. Tirandaz 1771 - R.C.M. Smits 1735 ½ -½
3 H. Then 1804 - S.J. Broos 1657 1 -0
4 N. Taverne 1667 - M.Th. Rekveldt 1702 1 -0
5 B. Maas - H. van der Laan1586 0 -1
6 S. Leite 1493 - R.F. Gelpke 1615 0 -1
7 W. Giraldo 1764 - G.H. Bilars 1530 0 -1
8 D.V. Karagantcheff 1560- H.T. van den Belt1664 0 -1

Ik kreeg al snel een remise aanbod (8 zetten)na een ruilvariant van de Aljechin verdediging. Na overleg met Richard Oranje (non playing captain) dit voorstel aanvaard.
Dit was tegen het advies van Richard (na afloop zie Richard dat het zesde niet te coachen was).
Hierna gaf Theo pardoes een stuk weg en gaf even later op.
Gerard maakte weer gelijk door een aftrekaantal een pion, de kwaliteit te winnen en de koningstelling van zijn tegenstander te verzwakken.
Deze ging even later ook mat.
Simon stond de een groot gedeelte van zijn partij onder hevige druk.
Net toen hij de problemen had op gelost en het pot remise was werd nog zet over het hoofd gezien, die direct de partij verloor.
Cees kwam al snel een pion achter te staan. Maar door lopers van ongelijke kleur was de stelling niet meer te winnen door de tegenstander. Hugo kreeg de tegenstander in problemen zodat hij een stuk won, anders was deze mat gegaan. Na stuk verlies gaf deze tegenstander wel gelijk op. Rene had als compensatie van een open koningsstelling een zwakke pion van de tegenstander. Toen de dames geruild werden kan het afwikkelen naar een gewonnen eindspel.
Bleef Henk over. Goede stelling. meer materiaal en meer tijd. Wat kan er mis gaan. Maar ja, als je nachtmerie uitkomt als laatste bezig te zijn en alle ogen op jouw bord gericht. Eneen tegenstander die veel snelschaakt niets te verliezen heeft. Een serie van mindere zetten kwam. Toen de tegenstander aftrek schaak gaf met aanval op Henks dame, werd de overwinning al gevierd door de tegenstanders.
Henk kon echter het schaak oplossen door tussenplaatsing van zijn dame. De tegenstander mompelde dat Henk schaak stond, maar dit was niet meer het geval. Hierna begon de tegenstander de ene fout na de andere, en liet Henk afwikkelen naar een gewonnen eindspel.

__________________
Het is mogelijk van lucht dik te worden, als je maar ballon bent.

06-04-2017 12:54 Rob is offline Send an Email to Rob Search for Posts by Rob Add Rob to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat een wedstrijd inderdaad ! Punten en stukken gingen heen en weer en aan het einde moesten er 2,5 punt uit 3 borden worden behaald. Dit lukte doordat de tegenstanders nog nerveuzer waren dan DSC6 en door een paar goede partijen.

Rob Smits ruilde alles af en zijn tegenstander deed vrolijk mee. Hoewel er gewonnen moest worden dus. een vreemde tactiek maar geen tegenpunt in ieder geval.

Simon werd overspeeld door zijn tegenstander maar die verzuimde de hele tijd maar de genadeslag uit te delen. Simon keepte wonderbaarlijk de stelling naar potremise om vervolgens na een zetherhaling zijn kining verkeerd te plaatsen. Weg pion en weg remise. 3-2 schter ipv 2.5-2.5.

Henk van de Belt maakt het nog het meest bont. In een totaal gewonnen stelling kreeg henk de bibberitus en leek de partij helemaal weg tegeven waar een remise voldoende was. In plaats van gewoon te winnen gign Henk steeds mindere zetten doen en zijn tegenstander begon erin te geloven. Echter na de geadachte damewinst die niet doorging wist Henk het resterende zeer vervelende paard te pennen met zijn toren. De verbonden vrijpionnen van zijn tegenstander werden klanmgelegd en Henk kon eenvoudig doorlopen naar Dame. 5-3

08-04-2017 15:36 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Wat een wedstrijd inderdaad ! Punten en stukken gingen heen en weer en aan het einde moesten er 2,5 punt uit 3 borden worden behaald. Dit lukte doordat de tegenstanders nog nerveuzer waren dan DSC6 en door een paar goede partijen.

Rob Smits ruilde alles af en zijn tegenstander deed vrolijk mee. Hoewel er gewonnen moest worden dus. een vreemde tactiek maar geen tegenpunt in ieder geval.

Simon werd overspeeld door zijn tegenstander maar die verzuimde de hele tijd maar de genadeslag uit te delen. Simon keepte wonderbaarlijk de stelling naar potremise om vervolgens na een zetherhaling zijn kining verkeerd te plaatsen. Weg pion en weg remise. 3-2 schter ipv 2.5-2.5.

Henk van de Belt maakt het nog het meest bont. In een totaal gewonnen stelling kreeg henk de bibberitus en leek de partij helemaal weg tegeven waar een remise voldoende was. In plaats van gewoon te winnen gign Henk steeds mindere zetten doen en zijn tegenstander begon erin te geloven. Echter na de geadachte damewinst die niet doorging wist Henk het resterende zeer vervelende paard te pennen met zijn toren. De verbonden vrijpionnen van zijn tegenstander werden klanmgelegd en Henk kon eenvoudig doorlopen naar Dame. 5-3


Ja en dat voor een (halve) neuroot. En ik krijg er niet eens voor betaald. Wat doe ik mezelf toch aan.

Op een gegeven moment zag ik dus bijna niets meer en ik tuinde in allerlei paardvorkjes. Ik kon niet even pauzeren want zoveel tijd had ik niet meer en mijn tegenstander zette a tempo. Dus even bijkomen in de tijd van je tegenstander was er ook niet bij.

Weet jij nog de stelling waar ik volgens jou Ld2 had moeten spelen in plaats van Lf4? Mijn handschrift is nogal onleesbaar. Ik ben er bijvoorbeeld niet eens zeker van of 40 Te1 gespeeld is en of ik na 41. Dc4 Pf3 of Lf4 heb gespeeld.


Opmerkelijk was de winst van Gerard Bilars terwijl hij 234 elo punten minder heeft dan zijn tegenstander.



Goeie schakers houden het hoofd koel. Bijvoorbeeld:

This post has been edited 20 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 08-04-2017 at 18:12.

08-04-2017 16:57 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Wat een wedstrijd inderdaad ! Punten en stukken gingen heen en weer en aan het einde moesten er 2,5 punt uit 3 borden worden behaald. Dit lukte doordat de tegenstanders nog nerveuzer waren dan DSC6 en door een paar goede partijen.


Dat belooft nog wat voor Feyenoord Ja! Lach

Quote

Originally posted by Richard
Rob Smits ruilde alles af en zijn tegenstander deed vrolijk mee. Hoewel er gewonnen moest worden dus. een vreemde tactiek maar geen tegenpunt in ieder geval.


Hier ben ik het niet mee eens. Je hebt maar 1 overwinning nodig, of in ieder geval 1 meer dan je tegenstander. Als je wilt winnen is het volgens mij dus niet het devies om op 8 borden totale chaos te crëeren en alle schepen achter je te verbranden...
Ik zal Chess for Tigers er nog eens op naslaan!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 10-04-2017 at 14:53.

10-04-2017 14:52 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Advies Chess for Tigers:

heb je als team een lagere rating, zorg dan voor zoveel mogelijke remises, zodat een enkele verrassing voldoende kan zijn. Tegenovergestelde als je 'sterker' bent.

Als Henk op bord 8 zwart had, had Rob op bord 2 dat ook. En 40 ratingpunten minder. Dan zou ik remise prima vinden.

Als mijn team moet winnen tegen een sterker team, probeer ik de zwartspelers (als zij ook individueel een lagere rating hebben) z.s.m. remise te laten maken en mogen de witspelers het oplossen. En als er op bepaalde borden een enorm (150+) ratingverschil is, daar ook remise laten maken.

En dan mag het in die paar witpotjes met beperkt ratingverschil gebeuren.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

12-04-2017 15:39 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar dan vergeet ik bijna DSC6 van harte te feliciteren!

Hierbij alsnog!!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

12-04-2017 15:40 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Rob Rob is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-09-2004
aantal berichten: 28

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1. e4 Nf6 2. Nc3 d5 3. e5 d4 4. exf6 dxc3 5. fxe7 cxd2+ 6. Qxd2 Qxd2+ 7. Bxd2
Bxe7 8. Bd3

1/2-1/2

Kortste Partij ooit gespeeld

__________________
Het is mogelijk van lucht dik te worden, als je maar ballon bent.

14-04-2017 12:43 Rob is offline Send an Email to Rob Search for Posts by Rob Add Rob to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Rob
1. e4 Nf6 2. Nc3 d5 3. e5 d4 4. exf6 dxc3 5. fxe7 cxd2+ 6. Qxd2 Qxd2+ 7. Bxd2
Bxe7 8. Bd3

1/2-1/2

Kortste Partij ooit gespeeld


Ja stelling misschien ietsje beter voor wit. Een mogelijk vervolg (Stockfish 8):

14-04-2017 13:26 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller