Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC5 verliest bij SHTV 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC5 verliest bij SHTV 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 heeft de topper tegen medekoploper SHTV 2 met 5½-2½ verloren. Vrijwel vanaf het begin van de wedstrijd leek op een ruime nederlaag te worden afgestevend.

De wedstrijd begon niet goed voor het vijfde. Coen verwisselde in de opening twee zetten, en dat resulteerde in een vreselijke witte pion op e6. Toen Coen op de koningsvleugel ten strijde trok, bleek dit al snel onverantwoord en konden de stukken in het doosje.

Ook René Weerts was slecht uit de opening gekomen. Hij stond twee pionnen achter en moest zijn compensatie zoeken in het feit dat de witte pionnenstructuur uiteengeslagen was in een h-pion en een dubbelpion op de f-lijn. Die compensatie leek, zeker gezien de actieve witte stukken, ruimschoots onvoldoende.

Halverwege de avond kregen Diederik en Arno remise aangeboden. Diederik nam dit aan aangezien hij geen voortzetting zag die kansrijk zou zijn, en hij ruim achter stond in tijd. Arno maakte een rondje langs de borden, zag dat René Weerts een pionnetje had teruggewonnen, en speelde daarom door.

Niet veel later ging het definitief mis. Jan was in de problemen gekomen, en bood een kwaliteit aan voor wat onduidelijke kansen. Zijn tegenstander liet de kwaliteit voor wat het was en pakte in plaats van de kwaliteit een centrumpion. Ook bij Rob was het mis gegaan. Lange tijd leek Rob iets beter te staan, maar na een grote ruilactie bleek er een van Robs pionnen te sneuvelen. Het resterende eindspel was verloren, al probeerde Rob er nog wat van te maken.

René Torenstra was al enige tijd een robbertje aan het vechten op de damevleugel, zonder dat een van beide partijen de overhand leek te krijgen. Alleen bij Albert zag het er goed uit: Albert had een pion gewonnen, maar dat was wel ten koste gegaan van zijn pionnenstuctuur.

Vervolgens ging er iets mis bij René Weerts, waardoor hij op kon geven. Toen Rob en Jan ook verloren hadden werd bij René Torenstra en Arno de vrede snel getekend. Alleen Albert streed dapper verder, en redde de Delftse eer met een knappe overwinning.

Door deze nederlaag zijn kunnen de kampioensaspriraties (voor zover die aanwezig zijn geweest) de ijskast in. DSC5 zakt naar een gedeelde tweede plaats, en moet het nog opnemen tegen twee andere teams die de tweede plaats met ons delen. En gezien onze ruime achterstand van 2 matchpunten en 6½ bordpunt zal zelfs een nederlaag van de koploper ons niet meer in de buurt van de titel brengen.

 Schaakcombinatie HTV 21835-DSC517505½-2½
1S.A. Pauw1970-Arno Wiersma1856½-½
2J. van Klaveren1685-Diederik van Heijgen1833½-½
3G.J. Willighagen1870-Rob Smits17351-0
4E.E. Baak1892-René Torenstra1755½-½
5K.L. Baak1868-Jan Frissen17141-0
6O. van Leeuwen1844-Coen Leentvaar17101-0
7T. Bovenlander1767-Albert Kemeling17050-1
8R. Pronk1781-René Weerts16941-0

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 17-02-2017 at 11:34.

17-02-2017 10:45 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joepie! Dank, Arno. Ik had mezelf net naar het forum gesleept om een verslag te schrijven van een nederlaag, maar jij hebt al een prima stuk neergezet Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-02-2017 14:51 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een wat ongelukkige formulering neem ik aan. Ik vermoed dat je bedoelt dat je naar het Forum getrokken werd om een stuk te schrijven?

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

17-02-2017 15:43 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Torenstra jr.
Joepie! Dank, Arno. Ik had mezelf net naar het forum gesleept om een verslag te schrijven van een nederlaag, maar jij hebt al een prima stuk neergezet Glimlach


Dus je had wat tijd over. Dat betekent: toonladders!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 17-02-2017 at 16:31.

17-02-2017 16:30 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik

Quote

Originally posted by Torenstra jr.
Joepie! Dank, Arno. Ik had mezelf net naar het forum gesleept om een verslag te schrijven van een nederlaag, maar jij hebt al een prima stuk neergezet Glimlach


Dus je had wat tijd over. Dat betekent: toonladders!


Dat heb ik gedaan! In plaats van een diagram plaatsen van een droge stelling, wat ik eerst van plan was.
(#GoedeVoornemens)

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-02-2017 16:33 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was inderdaad de enige die tot winst kwam. Het ging niet zonder slag of stoot. Na de opening kwam ik wat minder te staan. Maar mijn tegenstander deed het verkeerd.



De slotstelling vond ik wel aardig.


17-02-2017 21:04 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller