Delfts Schaakforum » Nationaal » Algemeen [nationaal] » Schakers gevraagd voor IQ test 2004 van BNN
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next » Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Schakers gevraagd voor IQ test 2004 van BNN Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Via diverse schaaksites bereikte mij vandaag onderstaand bericht:

BNN zoekt schakers voor Nationale IQ Test 2004



Volgend op het grote succes van de Nationale IQ Testen van de afgelopen jaren produceert Eyeworks op 14 januari het televisieprogramma 'De Nationale IQ Test 2004' voor BNN. Intelligent zijn is leuk, maar om het te blijven is een stukje lastiger. Daarom gaan wij die hersencellen van jou weer prikkelen. Begint het angstzweet je al uit te breken? Geen nood. Je hebt nog even de tijd om je voor te bereiden.

Net als vorig jaar zijn wij nu ook weer op zoek naar publieksgroepen die live de IQ test maken in de studio. Dit jaar willen wij graag schakers uitnodigen. Wordt er niet beweerd dat schakers heel erg slim zijn? Ga de uitdaging aan en kom naar de studio om dit te testen.

De opname vindt plaats op woensdag 14 januari in Studio 24 te Hilversum en duurt van 20:30 uur tot ongeveer 22:45 uur. Het programma is verdeeld in twee delen en wordt live uitgezonden. In het eerste deel stellen we de vragen, in het tweede deel krijg je de antwoorden en uitslagen. Naast de publieksgroepen buigen ook acht bekende Nederlanders zich over de vragen. Dit spektakel wordt in banen geleid door de presentatoren Jeroen Pauw en Bridget Maasland.

Meld je aan door een e-mail te sturen naar iqtest@eyeworks.tv onder vermelding van 'de IQ Test' of stuur een brief aan onderstaand adres.
Eyeworks b.v
Valschermkade 18
1059 CD Amsterdam
t.a.v. de Nationale IQ Test

Geef duidelijk aan wie u bent, waar u woont en op welk telefoonnummer en e-mail adres u te bereiken bent.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

24-12-2003 21:52 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Animo vanuit DSC? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu ben ik zo'n persoon die onmiddellijk voor dat soort dingen te vinden is. Ik sprak Sander, en die heeft zich ook al opgegeven. Maar ik heb een voorgevoel dat er wel meer leden van DSC zijn die het wat lijkt om met z'n allen in Hilversum te verschijnen...
en misschien wel te bewijzen dat ELO en IQ he-le-maal niets met elkaar te maken hebben... Lach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

24-12-2003 21:54 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kan me een 'onderzoekje' van een hele tijd geleden herinneren waaruit bleek dat de gemiddelde clubschaker een IQ van 110 heeft. En iedereen vond dat natuurlijk heel laag. Grijns

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

24-12-2003 22:40 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
en misschien wel te bewijzen dat ELO en IQ he-le-maal niets met elkaar te maken hebben... Lach

Dat valt best mee. Mijn IQ is ongeveer gelijk aan mijn ELO rating.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-12-2003 23:40 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kan me herinneren dat ik vorig jaar 1 minuut heb gezien van die quiz...het niveau lag net iets hoger dan Cash & Carlo.

25-12-2003 14:15 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Perrin Perrin is a Male
forumlid




geregistreerd: 14-01-2003
aantal berichten: 27

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, Elguapo, 't blijft een BNN-programma voor doelgroep Jong&Kanslooz Knipoog

__________________
A conclusion is only the place where you stopped thinking.

27-12-2003 00:46 Perrin is offline Send an Email to Perrin Search for Posts by Perrin Add Perrin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ach, Bridget is er ook.
Ja, bij kansloos [ik dan] denk ik ook aan haar. Glimlach
Overigens schildert zij iedere keer haar wenkbrauwen op haar voorhoofd, want die heeft ze niet. Raar als het is, kijk ik dus het eerst naar haar wenkbrauwen als ze op TV is Grijns
Als Katja ook komt wordt mijn IQ gedecimeerd, denk ik.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-12-2003 01:12 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zolang er autisten zijn die een IQ hebben van 130 [dat heet in spreektaal ook wel hoogbegaafd] die de weg naar huis niet meer kunnen terug vinden wanneer er een boom wordt omgezaagd die langs de route staat, hecht ik weinig [geen] waarde aan IQ-testen. Daarnaast ben ik al een keer getest. Dat was in een 1 op 1 situatie en duurde 5 uur. Ik zit niet te wachten op een BBN-IQ [lijkt een beetje op BBQ] schatting, nog aan de onzin er om heen. Red Face Tevreden Red Face

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

28-12-2003 15:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en, zat je boven het iq van de gem clubschaker corniel?

28-12-2003 15:33 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was voor mijn school afdoende om mij van de derde naar de vierde te laten gaan terwijl ik 5 tekorten had [en een aantal 9's] en om mij vervolgens ook nog eens 5 VWO over te laten slaan...

Maar ik bezat vervolgens niet voldoende doorzettingsvermogen en/of concentratie om het TU ver te schoppen. Zoals ik al zei: ik hecht niet [meer] aan mijn IQ.

Want zeg nu zelf: hoe serieus is een schaal te nemen die gedefineerd is als een representatie van de Gause-kromme [gemiddelde = 100|SD = 15] van de test die het IQ moet testen? [dat heet een cirkelbewijs]

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

28-12-2003 16:52 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

idd, totaal niet serieus

28-12-2003 18:25 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Perrin Perrin is a Male
forumlid




geregistreerd: 14-01-2003
aantal berichten: 27

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je IQ geeft aan hoe goed je bent in het maken van IQ-tests Glimlach

__________________
A conclusion is only the place where you stopped thinking.

28-12-2003 23:33 Perrin is offline Send an Email to Perrin Search for Posts by Perrin Add Perrin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een zeer nuttige vaardigheid idd Perrin...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

29-12-2003 14:30 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Anyway,

ik heb zonet een deelnamebevestiging van BNN binnengekregen, en ook Thomas Cornelissens, Sander van Gennip en Richard Oranje zullen mij namens DSC vergezellen. Ook ik ben al een paar keer gebeld, ik schijn aan een persoonlijk interviewtje te worden onderworpen...woensdag de 14e as, 20.25-22.20 uur, NED 2, BNN.

Het volgende in de mail vond ik overigens vrij opmerkelijk:
Omdat wij tijdens de LIVE uitzending een duidelijk beeld willen scheppen
van de verschillende publieksgroepen verzoeken wij u vriendelijk om
gekleed te komen in een gebreide trui!

Ik denk het niet, jongens van BNN. Zoals jullie inmiddels al wel weer van me gewend zijn, kom ik gekleed in jasje-dasje (KNSB-stropdas!), en Thomas doet met me mee. Ik hoop dat ook de andere schakers niet meedoen met het stereotiep-vormen.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

09-01-2004 22:01 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hrm, jij liever dan ik Marco...
Maar gebreide trui [en geitenwollen sokken enzo] past wel bij het beeld dat ik bij die BNN-IQ-test heb. Lekker stereotypen scheppen, lekker zoveel mogelijk mensen voor joker zetten. Ter illustratie het volgende bericht op NOS-Teletekst :

code:


Misschien is die opmerking over die trui wel een test; als je geen trui aan hebt heb je je eerste punten al gescoord Knipoog

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

09-01-2004 23:42 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor joker zetten moet Bridget niet bij mij proberen.
Dan ga ik het over haar kleding hebben (of het gebrek daaraan) en aangezien het live is, kunnen ze er niets uitknippen... Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

10-01-2004 00:16 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Haha. Nou niet meteen gemeen worden Marco. We begrijpen best dat je achteraf liever bij de studenten was ingedeeld Grijns.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-01-2004 01:38 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Verslag IQ test Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

‘Fifteen’ minutes of fame

Sport 7 is ooit gigantisch geflopt. Hadden ze ook maar schaken uit moeten zenden, zie het volgende persbericht…

Hilversum, 15 januari 2004

DE NATIONALE IQ TEST 2004 BEST BEKEKEN BNN PROGRAMMA ALLER TIJDEN

De Nationale IQ Test 2004, die woensdag 14 januari is uitgezonden, is het best bekeken BNN-programma aller tijden. Naar de uitzending keken 1.715.000 Nederlanders. De absolute piek in de kijkcijfers was gisteravond om 22.19 uur, het moment dat Jeroen Pauw en Patrick Lodiers de uitslag bekend maakten van de winnende publieksgroep. Er keken op dat tijdstip 2.280.000 mensen naar Nederland 2.

Bovendien hebben tijdens de uitzending bijna 15.000 mensen de test via internet gemaakt. Dit aantal liep in de loop van de avond op naar 30.000 en dit aantal stijgt nog steeds. Daarnaast hebben tijdens de uitzending ook 15.000 mensen via SMS meegedaan.

En dat allemaal dankzij de met overmacht zegevierende schakers. Met een gemiddeld IQ van 119, waarbij BNN ernstig verdacht wordt van manipulatie van de stemkastjes omdat onze overwinning anders te grote proporties zou hebben aangenomen, lieten ze geen spaan heel van de grote borsten (98), de Frans-Bauerfans (103), de bekende Nederlanders (106), de kunstenaars, die ondanks flinke hulp van de schakende invallers Tex de Wit(131) en Danny Lim eindigden op 107, en de dronken studenten (112), die ook nuchter een lager gemiddeld IQ hadden behaald dan de schakers (118).
Tijdens de 2 uur durende uitzending deden de 50 deelnemende schakers er niet alleen qua score, maar ook verbaal, alles aan om de door BNN ingehuurde ‘grote borsten’ (die per persoon 75 euro mochten ontvangen om hun cup D in een veel te strak bloesje te stoppen) en dronken studenten, die tien biertjes mochten nuttigen op kosten van BNN, te overtreffen. Zelfs de dronken studenten - voor zover je, een uur nadat je het luttele aantal van tien biertjes hebt genuttigd, dronken kan zijn - werden er stil van.
En hoewel wij (logischerwijze, gezien de BNN-filosofie) veel minder in beeld kwamen dan deze 2 eerdergenoemde groepen, kunnen we weldegelijk spreken van een geslaagde avond. De flauwe vooroordelen kwamen weer eens uit de kast: stil, duf en saai; maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de fors geschapen dames wisten de 3 geïnterviewde schakers Patrick Lodiers, die inviel voor een grieperige Bridget, uitstekend van repliek te voorzien. Helemaal toen deze man begon over het feit dat hij ‘wel wist hoe je moet dammen’…
Ook het hoogste IQ in de zaal werd gemeten bij een schaker, te weten Kees Hoogendijk met een waarde van 139. Bravo! Of de schakers als groep ooit nog een keer op TV te bezichtigen zullen zijn is maar de vraag, maar de 2 miljoen kijkers zullen in ieder geval geen stoffig imago hebben gezien.

Marco Anink

(Names DSC deden Richard Oranje, Thomas Cornelissens en ikzelf mee. Thomas kwam op 113 uit, Richard en ik op 118.)

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

15-01-2004 19:33 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het persbericht reikte overigens niet verder dan '(...) via SMS meegedaan.'
De rest is afkomstig uit mijn hersenspinsels Draaiend hoofd ...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

15-01-2004 19:35 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik scoorde 127 op internet. Die tijdslimieten zijn lastig. In mijn geval betekent het waarschijnlijk dat ik wat van die ruimtelijk inzicht vragen fout had - daar heb ik toch echt wat meer tijd voor nodig. En die schoenen... Ik zal echter niet vertellen wat de vraag daarbij was; je kunt de test namelijk nog steeds doen. Ze willen bij BNN wel van alles van je weten: je moet een BNN-Ego aanmaken. Gelukkig werkt mijn dummy e-mailadres ook hier Knipoog.

Leuk stukje, Marco. Ik heb het helaas niet gezien - oude mannen doen af en toe een dutje - maar het feit dat Bridget er niet was heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat jullie aandacht niet al te zeer was afgeleid.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

15-01-2004 20:51 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Thread is closed
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller