Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC8 eenvouding langs HSV 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC8 eenvouding langs HSV 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC8 heeft vanavond met ruime cijfers van HSV 2 gewonnen. Met nog twee partijen te gaan was de stand 5½-½. De laatste twee partijen werden nog door de Hagenezen gewonnen, maar de matchpunten waren toen al verdeeld.

Dat het zou makkelijk zou gaan, was op voorhand wellicht te verwachten gezien het ratingverschil (1644 om 1390), maar daar bleek in eerste instantie ook weer niet zoveel van.

Vashish Sukul op bord vier had een avontuurlijke opzet gekozen in de opening, en was al doende een stuk verloren. Daar had hij geen afdoende compensatie voor, en pas nadat zijn tegenstander meehielp kon hij dit middels penning (aanval op gepend stuk middels een pion) terug winnen.

Adriaan ter Mors, was zeer goed uit de opening gekomen, maar nadat hij een stuk weggaf, was het het gebrek aan koelbloedigheid dat er nog remise uit kwam.

Cees Huygen - die bereid was gevonden om in te vallen - stond een gezonde kwaliteit achter, Roel Visser had wat pionnetjes verloren, Victor van der Kloet stond ook niet noodzakelijk florissant, en Corniel nobel had zich compleet laten wegspelen in de opening. Alleen Tjerk Albregste op bord 2 en onze teamcaptain Arnt Veenstra op bord 5 hadden betere papieren.

Toch wist Corniel (net als Vashish dus) met wat hulp van zijn tegenstander alsnog te winnen. Maar liefst vier opgelegd kansen liet zijn tegenstander liggen, voor zwart eindelijk het punt naar zich toe trok:



Gelukkig deden Tjerk en Arnt wat je van hen mocht verwachten van hun stellingen. Ze tikten de punten binnen waarna een 4½-½ stand op het bord kwam.

Victor wist middels actief spel materiaal te winnen al had zijn tegenstander daar gevaarlijke pionnen voor ter compensatie. Onder invloed van wat stress verzuimde hij echter een tweede stuk op te eisen, maar de pionzet die hij in plaats daarvan deed, deed zijn tegenstander alsnog besluiten om op te geven.

Roel had inmiddels 3 gezonde pionnen minder in een kansloos toreneindspel. Zijn tegenstander speelde dit keurig uit. Er was gedurende de partij wat irritatie over en weer ontstaan die na afloop van de partij enigszins escaleerde. Een adequate tussenkomt van wedstrijdleider Henrik Tamerus voorkwam erger.

Cees ondertussen speelde voor eigen eer en glorie door in een stelling waarin hij nog steeds een kwaliteit achterstond. Wat hij ook probeerde, hij wist het tij niet meer te keren, en zo kon HSV 2 toch nog met 2½ bord terug naar Den Haag.

 DSC32042-DD319744½-3½
1Onno Verbaken2161-Onno van Dijk2069½-½
2Hans Stam2133-FM Henk Happel2059½-½
3Martin Glimmerveen2078-Aleksander Henke2001½-½
4Lucien van de Lisdonk2062-Mark Bueno1937½-½
5Ivar de Hoogt1987-Jos de Waard1969½-½
6Pieter Buzing2067-Jan Willem Koelmans18841-0
7Roland ten Have2003-Ton Bodaan1878½-½
8Pieter Goossens1841-Theo van Orsouw1999½-½

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 12-03-2017 at 21:48.

10-01-2017 00:01 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Simon Broos Simon Broos is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 47

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik werd maandagavond tijdens een interne partij in mijn concentratie gestoord door een heel nare aanvaring tussen een speler van het 8e team en zijn tegenstander van HSV2. Ook anderen hebben daar last van gehad. Ik vind dit slecht voor onze club en ons imago in de regio en vind dat de club er alles aan moet doen om dit soort incidenten, die helaas eerder zijn voorgekomen, te vermijden.

10-01-2017 12:17 Simon Broos is offline Send an Email to Simon Broos Search for Posts by Simon Broos Add Simon Broos to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Broos: Ik vond het ook niet heel netjes wat daar gebeurde. Er wordt actie op ondernomen door het bestuur.

Over de wedstrijd: ik heb tot vier keer toe ernstig gezwijnd, en stond op het punt op te geven, maar mocht toch nog het volle punt noteren. Het laatste deel van de partij stemde vrolijk, maar die opening is er eentje om heeeeeeeel snel te vergeten.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-01-2017 22:14 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Over schwindeln gesproken. Ik herinner me dat ik vroeger voor ZSG in een externe thuiswedstrijd (waarschijnlijk 2e klasse) in een soortgelijke stelling met Pf7: Kf7: Dh5?? Kf8?? Da5: de partij heb gewonnen. Er werd toen schande van gesproken. Maar ikzelf had Da5xh5 ook helemaal niet gezien.

Pas toen ik Dh5 had gespeeld zag ik het pas en ik zei hardop 'Schaak!' . Misschien was dat nog verwijtbaar.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 14-01-2017 at 00:32.

14-01-2017 00:14 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1.Lxh7+ is uit: 2...Kxh7 2.Dh5+ Kg8 3.Dxe8+ en wit wint makkelijk

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

14-01-2017 09:47 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zou er denk ik voor kiezen om 3. Dxf7+ te spelen. En in de volgende zet pas Dxe8+.

14-01-2017 12:32 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De exacte stelling ben ik vergeten. Het is al meer dan dertig jaar geleden. Ik weet alleen nog zeker dat het een Caro Kann betrof en dat het sowieso een dubieus stukoffer was afgezien van de mogelijkheid Da5xh5.


Misschien:



Of dezelfde stelling maar met de toren op d8.

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 16-01-2017 at 16:32.

14-01-2017 13:32 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en het verslag van de tegenstander

Quote


Het Denksportcentrum in Delft was afgelopen maandag de plek waar HSV2 moest laten zien wat het waard is. De drukte was groot. Er speelden maar liefst drie externe wedstrijden tegelijk. “Goedkoop bier; de schaaknomaden komen weer opdraven” (Willem Hessels). Willem speelde overigens een fantastische typische willempartij. Mooie combinaties waarvoor hij door iedereen gecomplimenteerd werd. Jammer dat hij de partij uiteindelijk niet heeft kunnen winnen. Er zat echt meer in, helaas moest Willem onverdiend als eerste van ons team capituleren.

Zelf zat ik naast Willem op bord vier en was met zwart in een lastige opening terecht gekomen. Wit speelde het koningsgambiet dat ik heb aangenomen. Na 3.Lc4 kwam ik in een opening die ik helemaal niet ken. Ik vreesde voor een geweldige truc en een snelle ondergang. Daardoor speelde ik met zwart erg voorzichtig en besteedde ik veel tijd om iedere zet te overdenken. Tussendoor nog schaak gegeven met mijn dame op h4 om wits rokade te verpesten, maar de dame moest al snel weer terug naar d8. Ik wilde geen risico lopen op insluiting. Wit had waarschijnlijk door dat ik wat onzeker was en offerde zijn loper op f7. Hierdoor kwam mijn koning wel kwetsbaar te staan, maar ik had een vol stuk winst en dacht het nu wel uit te kunnen spelen. Dat had ook makkelijk gekund als ik het goed had gedaan. Voor mijn gevoel was de druk eraf... Het was eigenlijk al klaar, …maar het liep toch verkeerd af! Door een penning verloor ik een loper. Niet goed verdedigd! Stom! Nu was mijn tegenstander weer vol in het spel; ik moest met twee pionnen minder en een rampzalig stelling opgeven. 2 – 0.

Gelukkig speelde Jacques de Wit een degelijke partij op bord een en maakte een vlotte remise. 2½ - ½. Nu afwachten hoe de rest van het team het eraf zou brengen.

Dennis op bord twee stond een pion achter, het ging echter nog wel.

Eric op bord vijf stond zeer slecht en het was onvermijdelijk dat hij ging verliezen.

De partij van Selahattin op bord acht zag er prima uit. Ruim op winst! Maar terwijl ik met Willem (met goedkoop bier) aan het praten was en met een schuin oog naar het bord van Selahattin keek, zag ik ineens een zwarte toren verdwijnen. Was het echt verlies of kon hij bij de volgende zet iets terugslaan? Nee! Weer een punt weg!

Nog even bij Dennis kijken: Dennis’ tegenstander hield de druk erop en speelde onverwachts een heel logische grote afruil, waarbij alle nog resterende stukken van het bord verdwenen. Goed uitgekiend, wit kon zo met een pion doorlopen naar de overkant! 5½ - ½.

Alleen Aad en Henk waren nog in de partij. Aad had niet veel tijd meer op de klok, maar had wel meer pionnen. Een echte aadpartij. Met een goed doordacht eindspel zou Aad dit normaal gesproken wel kunnen winnen. En dat deed hij ook! Toch een winstpunt! 5½ - 1½.

Henk was als laatste nog vol in de strijd. Tegen een speler met een rating van bijna 450 punten meer, sloot Henk zijn lange partij laat op de avond met winst af. Bravo! Zo waren we met een gemiddeld ratingverschil van ongeveer 250 punten minder toch niet helemaal onder de voet gelopen. Met wat meer concentratie en geluk had er voor ons beslist meer ingezeten. Over twee weken gaan we het bij Botwinnik opnieuw proberen!

Hans Coenders

16-01-2017 16:13 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller