Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2016-2017 » Interne competitie (N11): Volle bak
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N11): Volle bak Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De elfde ronde van de interne competitie vond plaats in een afgeladen denksportcentrum. Met 3 externe wedstrijden (DSC5, DSC8 en DSC12) en 21 interne partijen waren alle tafeltjes (en enkele in de bar) bezet!

In de A-groep won clubkampioen Bob Voogt van Pieter Goossens. Kees van der Meer boekte een mooie remise tegen Enrico Blees. Datzelfde gold voor Tom Broekhuizen, die Willem-Jan van den Broek op remise hield. Simon Broos, Jouke van Gosliga en Leonore Braggaar konden een punt aan hun totaal toevoegen.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Pieter Goossens-Bob Voogt0-1
2Kees van der Meer-Enrico Blees½-½
3Marfa Blanter-Simon Broos0-1
4Jouke van Gosliga-Hugo van der Laan1-0
5Leonore Braggaar-Henk van den Belt1-0
6Willem-Jan van den Broek-Tom Broekhuizen½-½


In de B-groep waren Jan van de Donk en Antoon Frehe degenen die de beste zaken deden. Overwinningen waren er verder voor Ferdinand Schreuder en Arzhang Davazdahemami. De andere twee duels eindigden in remise.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Paul van Riet-Jan van de Donk0-1
2Kees Korving-Antoon Frehe0-1
3Ferdinand Schreuder-Stijn Berghout1-0
4Edgar Huisman-René Poots½-½
5Arzhang Davazdahemami-Raymond Thomas1-0
6Simon Dirkse-Kees Venema½-½


In de C-groep werd (zoals het hoort) geen enkel duel met een puntendeling beëindigd. Gerard Bilars en Herman Zonderland boekten waardevolle overwinningen in de strijd om de promotieplaatsen. Hidde Boerkamp klom met een overwinning naar de subtop. Jan Bouke Tiersma kon zijn debuut in de interne nog niet bekronen met een overwinning. Ook Eric Wagter, die een poosje afwezig was geweest, begon met een nederlaag.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Hidde Boerkamp-Jan Bouke Tiersma1-0
2Joop van Ham-Gerard Bilars0-1
3Marijn Oomes-Herman Zonderland0-1
4Dick de Jong-Jan van der Kolk1-0
5Ernst Hanewald-Jan Torenstra1-0
6Jordy Krempel-Andre Bruinink1-0
7Eric Wagter-Mohammad Faisal Alhalabi0-1
8Hans Hendriks-Aad de Jong1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-01-2017 00:45 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In deze stelling speelde ik 14 .. Pa6?? En na 15. La3 wilde ik eigenlijk al opgeven. Er volgde nog 15 .. Td8?? (15 .. Pc7) 16. c6 etc.

Overigens had ik bij zet 12 al veel te lang nagedacht en dat moet je dan bekopen.



Onduidelijk wat in onderstaande stelling de beste zet is. Maar om daar zowat een half uur over na te denken? Niet normaal.

Voor besluiteloosheid zie ook Hans Teeuwen: Badmeester omstreeks 6:30 (https://www.youtube.com/watch?v=11jPKvWW1zY)

This post has been edited 38 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 13-01-2017 at 12:01.

10-01-2017 13:22 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, interessante stelling. Zou ik ook heel lang over na kunnen denken. ..,d5 overtuigt me niet. ..,Pcd7 zou echt een laatste redmiddel zijn, want ziet er te traag uit. ..,Le6 is een leuke variant, maar is moeilijk te berekenen. Dat je Tf3 kan beantwoorden met ..,Lg4 en dat de toren opgesloten is na 15 Txd6 moet je maar net zien. En dan nog is de stelling moeilijk te beoordelen.

11-01-2017 09:03 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

volle bak... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zo'n grote vereniging is fantastisch. Echter, het was afgelopen maandag wat te druk. Na onze partij hadden mijn tegenstander en ik nauwelijks plek om de interessante partij hoorbaar te analyseren.

Ik heb me afgevraagd of het realistisch zou zijn, de HSB wedstrijdleider te vragen, niet meer dan twee thuiswedstrijden per avond in te roosteren.
Is die vraag realistisch?

De volgende gegevens zijn relevant.
1. De periode van de HSB clubcompetitie duurt van medio september tot medio maart; daarna volgen voor de Promotieklasse, de eerste klasse en de tweede klasse nog een centrale slotronde (doorgaans begin april) en dan is met de ruimte in het Denksportcentrum de dreiging van overbezetting voorbij.
2. In die periode zijn er volgens de kalender 18 ronden Interne, dus 18 avonden beschikbaar (er zijn meer avonden in die periode, maar dan is er Training, Grand Prix, Kolderschaak of olebollenschaak).
3. Bij DSC spelen 9 HSB teams, die vrijwel alle in die periode 3 thuiswedstrijden spelen; dat leidt tot 27 competiewedstrijden thuis.

Bij 27 externe wedstrijden thuis in 18 avonden lijkt het mij, dat het DSC bestuur mag verzoeken om niet meer dan twee HSB competitiewedstrijden per avond in te roosteren (of "zo mogelijk"...).

Er zijn overigens alternatieven, die degenen die bij Promotie een uitwedstrijd hebben gespeeld, bekend zullen voorkomen. Bij Promotie spelen drie teams tegelijk thuis, en dan lijkt er vrijwel geen interne competitie te zijn.
Als er geen Interne competie zou zijn, kunnen in het Denksportcentrum wel vier competitiewedstrijden worden gespeeld.
Ik noem deze alternatieven wel, maar ze hebben niet mijn voorkeur.

Gaarne uw reactie!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 11-01-2017 at 10:49.

11-01-2017 10:47 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was inderdaad vol, met o.a. drie thuiswedstrijden en een behoorlijke interne competitie!

Maximaal twee externe thuiswedstrijden per avond is overigens al beleid, en doorgegeven aan de HSB-competitieleider. Alleen is er een wedstrijd van eind december verplaatst naar deze avond, en dat zorgde voor de drukte. Zal dit seizoen niet meer voorkomen (zie de agenda op de website).

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

11-01-2017 11:28 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ted
Maximaal twee externe thuiswedstrijden per avond is overigens al beleid, en doorgegeven aan de HSB-competitieleider. Alleen is er een wedstrijd van eind december verplaatst naar deze avond, en dat zorgde voor de drukte. Zal dit seizoen niet meer voorkomen (zie de agenda op de website).


Dat was niet helemaal het geval. Er is door DSC vrij laat nog een team aangemeld bij de HSB, en vervolgens is de indeling van de 4e klasse ook nog een keer op de schop gegaan. Toen bleek het niet meer mogelijk voor de competitieleider van de HSB een goede indeling te maken zonder DSC12 begin januari te laten spelen. De eerste maandag van januari was er Grand Prix Rapid, en volgende week maandag staan er ook al 2 thuiswedstrijden. Dus is er voor gekozen deze maandag 3 thuiswedstrijden te plannen.

Ik ben persoonlijk heel blij dat bijna iedereen bij DSC met de externe competitie meedoet. Maar met zoveel teams zijn we niet heel makkelijk voor de competitieleider van de HSB: niet alleen hebben we veel teams, maar we willen op een aantal dagen ook geen externe wedstrijden spelen i.v.m. Grand Prix Rapids, trainingen of andere activiteiten. Dan kan het helaas een keer voorkomen dat het niet past, en een noodgreep zoals deze moet worden toegepast. 18 avonden lijkt een boel, maar in de praktijk zijn er een paar momenten in het jaar waar de boel in de knel kan komen. Met name rond schoolvakanties en begin januari wil nog wel eens moeilijk zijn.

Overigens: Als je gewoon al je wedstrijden wint Kees, en daarmee DSC4 kampioen maakt, scheelt dat volgend jaar een team in de HSB-competitie! Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 11-01-2017 at 12:25.

11-01-2017 12:21 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Jouke
Ja, interessante stelling. Zou ik ook heel lang over na kunnen denken. ..,d5 overtuigt me niet. ..,Pcd7 zou echt een laatste redmiddel zijn, want ziet er te traag uit. ..,Le6 is een leuke variant, maar is moeilijk te berekenen. Dat je Tf3 kan beantwoorden met ..,Lg4 en dat de toren opgesloten is na 15 Txd6 moet je maar net zien. En dan nog is de stelling moeilijk te beoordelen.


Waarschijnlijk is het onverstandig om te proberen de beste zet te vinden. Dat kost veel teveel tijd. Een enigszins acceptabele zet vinden is soms al moeilijk genoeg.

14 .. Pa6?? had ik dan weer veel te vlug gespeeld. Ik dacht zoiets van na La3 staat ie niet op b2.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 11-01-2017 at 12:33.

11-01-2017 12:29 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik

Quote

Originally posted by Ted
Maximaal twee externe thuiswedstrijden per avond is overigens al beleid, en doorgegeven aan de HSB-competitieleider. Alleen is er een wedstrijd van eind december verplaatst naar deze avond, en dat zorgde voor de drukte. Zal dit seizoen niet meer voorkomen (zie de agenda op de website).


Dat was niet helemaal het geval. Er is door DSC vrij laat nog een team aangemeld bij de HSB, en vervolgens is de indeling van de 4e klasse ook nog een keer op de schop gegaan. Toen bleek het niet meer mogelijk voor de competitieleider van de HSB een goede indeling te maken zonder DSC12 begin januari te laten spelen. De eerste maandag van januari was er Grand Prix Rapid, en volgende week maandag staan er ook al 2 thuiswedstrijden. Dus is er voor gekozen deze maandag 3 thuiswedstrijden te plannen.

Ik ben persoonlijk heel blij dat bijna iedereen bij DSC met de externe competitie meedoet. Maar met zoveel teams zijn we niet heel makkelijk voor de competitieleider van de HSB: niet alleen hebben we veel teams, maar we willen op een aantal dagen ook geen externe wedstrijden spelen i.v.m. Grand Prix Rapids, trainingen of andere activiteiten. Dan kan het helaas een keer voorkomen dat het niet past, en een noodgreep zoals deze moet worden toegepast. 18 avonden lijkt een boel, maar in de praktijk zijn er een paar momenten in het jaar waar de boel in de knel kan komen. Met name rond schoolvakanties en begin januari wil nog wel eens moeilijk zijn.

Overigens: Als je gewoon al je wedstrijden wint Kees, en daarmee DSC4 kampioen maakt, scheelt dat volgend jaar een team in de HSB-competitie! Glimlach


Grand Prix Rapid is bijna snelschaken. Het is algemeen bekend dat je van snelschaken weinig leert (of is dat een misvatting?). Dus keuze lijkt mij simpel.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 11-01-2017 at 14:41.

11-01-2017 14:41 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt Dus keuze lijkt mij simpel.


Ik snap eigenlijk niet welke simpele keuze je bedoelt?

11-01-2017 15:17 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Grand Prix Rapid is bijna snelschaken. Het is algemeen bekend dat je van snelschaken weinig leert (of is dat een misvatting?). Dus keuze lijkt mij simpel.


Allereerst ben ik het totaal niet eens met de conclusie dat rapidschaak (of snelschaak) niet leerzaam is. Je speelt meer partijen op een avond, en vaak kom je in een van die partijen een variant, thema of matbeeld tegen dat je niet eerder gezien hebt. Dat kan een uitstekende reden zijn om daar iets van op te zoeken. En matbeelden blijven vaak wel hangen.

Maar belangrijker nog vind ik dat we naast 'serieuze leerzame' partijen spelen, ook plezier hebben. Rapidschaak en snelschaak gebeurt over het algemeen in een gemoedelijkere, lichtere sfeer. Ik bezoek die avonden altijd met veel plezier, en dat geldt voor meer schakers. Natuurlijk zijn er ook schakers die dit speeltempo mijden, maar het idee is dat er voor een ieder wat wils is gedurende het seizoen.

Wat ik ook nog kwijt wilde is dat ik het erg leuk vindt dat je met grote regelmaat partijfragmenten plaatst. Dat zouden meer mensen (inclusief ikzelf...) moeten doen!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 11-01-2017 at 15:32.

11-01-2017 15:31 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin

Quote

Originally posted by Henk van den Belt Dus keuze lijkt mij simpel.


Ik snap eigenlijk niet welke simpele keuze je bedoelt?


Keuze tussen een externe thuiswedstrijd spelen of een Grand Prix Rapid.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 11-01-2017 at 15:37.

11-01-2017 15:36 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Keuze tussen een externe thuiswedstrijd spelen of een Grand Prix Rapid.


Aha, dat is geen keuze, want die zullen in de regel niet tegelijk zijn. Daarom is die wedstrijd dus ook verplaatst. Je wilt ook geen externe wedstrijd organiseren op een dag van zo'n toernooi. Er zal altijd wat meer geluidsoverlast zijn.

Verder volledig eens met Arno over de leerzaamheid van Rapid.
En over het plaatsen van fragmenten!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 11-01-2017 at 17:04.

11-01-2017 17:02 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

-

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 12-01-2017 at 22:57.

11-01-2017 17:05 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Mooie remise! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van der Meer kreeg waardering voor "een mooie remise" tegen Blees.
Laten we maar eens kijken, we moeten toch meer partijstellingen publiceren.



Volgens plan speelde wit hier Lg2-d5+ en hij verzonk na Kg8-h8 alsnog in gepeins. Voorzien was Pg5-e6, je moet iets aktiefs doen in zo een stelling. Het paard staat mooi op e6, maar doet helaas niets. Bovendien, zo gaf Blees na de partij aan, heeft zwart de sterke zet De8xe6 en 0-1.
Waarom, zo vraag je je dan thuis af, speel je niet Dd2xd7? Lg2-d5+ komt nog wel. Juist, dat wint appeltje-eitje.

Een mooie remise!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by winfvdm on 11-01-2017 at 18:08.

11-01-2017 17:57 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees, voor dat soort varianten hebben velen gewoon een bord nodig:

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

11-01-2017 21:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel, je hebt natuurlijk gelijk.
Je ziet snel dat (in de ene variant) dat zwart een toren overhoudt en (in de andere variant) dat wit een toren overhoudt, en in beide gevallen krijgt de tegenpartij er een licht stuk voor.
Maar je moet zo'n desperado-combinatie inderdaad netjes nalopen, controleren of de tegenpartij niet twee stukken krijgt in plaats van eentje.

Mooie viewer!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 12-01-2017 at 13:31.

12-01-2017 13:30 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller