Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC2 op weg naar klassebehoud
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

DSC2 op weg naar klassebehoud Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 2e team heeft zeer goede zaken gedaan door het vrijwel even sterke HMC Calder 2 met 5.5-2.5 terug te sturen naar Brabant. Het 2e staat nu net zoveel MP achter de koploper als voor op de nummer laatst. Verbazingwekkend is het dan niet dat u ons terug vindt op een knappe middenmootpositie.

Na het drama in Vianen (6-2 en Pinikkio als wedstrijdleider) werden de klokken ditmaal wel deskundig ingesteld. Dat is aan Jan van de Ende wel besteed Glimlach

De wedstrijd begon rustig met remises van Hans Zwartveld, welke tegen de senior Mostertman geen risico's nam en berustte in remise. Ook Ted en zijn tegenstander evenmin bereikten niets, 1-1 dus. Gert bracht ons op voorsprong. Naar verluidt middels een strakke partij, 2-1. Op geen enkel bord zag ik onraad en Walter, ikzelf en JP kwamen steeds beter te staan. De 3-1 kwam van mijzelf. MIjn tegenstander was volledig ingesnoerd op de koningvleugel en de damevleugel zat potdicht. In de tijdnoodfase volgde een blunder in een voor zwart reeds slechte stelling. Ik tikte het rustig uit en won veel materiaal. 3-1. Kim had net iets eerder remise gespeeld, daar moest nog lichtjes worden gekeept maar de 3.5-1,5 stond op het bord. Resteerden Bob (tikje minder), JP en Walter (beiden gewonnen stellingen). Bob ging voor mij tamelijk onverwacht onderuit. Onze topscoorder vergaloppeerde zich ergens in het eindspel en het werd 3.5-2.5. De winnende treffer kwam van de dit seizoen geplaagde Walter. Ditmaal won hij ergens een kleinood en in het einddpel wist Walter de koning van de oppo mat te zetten. De MP dus binnen. Jan Peter trok vervolgens aan het langst eind in een ingewikkeld eindspel met torens en JP het loperpaar. Stukje bij beetje werd zijn oppo teruggedrongen en toen JP's torens de onderste rij hadden bereikt was er geen houden meer aan.
Een prachtige 5.5-2.5 zege en een mooie afsluiting van 2016. Volgend jaar de handhaving binnenhalen in en tegen HWP Sas van GEnt 2 (ooit wonnen we daar met 2-6) en we kunnen zelfs naar boven gaan kijken Glimlach


T DSC Delft 2 2102 HMC Calder 2 2098 5½ 2½
1. Ted Barendse 2239 Joris Broekmeulen 2203 ½ ½
2. Gert Legemaat 2171 Thomas Mollema 2182 1 0
3. Kim Meulenbroek 2154 Tom Verhoeven 2209 ½ ½
4. Bob Voogt 2134 Jeroen van den Bersselaar 2188 0 1
5. Hans Zwartveld 2059 Loek Mostertman 1959 ½ ½
6. Richard Oranje 2049 Pierre Smeets 2094 1 0
7. Jan-Peter van Zandwijk 2043 Gert de Rooij 1930 1 0
8. Walter Anema 1969 Piet van Eijndhoven 2023 1 0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Ted on 20-12-2016 at 15:40.

18-12-2016 18:34 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We lijken lekker te gaan:

 Klasse 2D MPBP
1De Pion2159824
2Dubbelschaak '972098721½
3HWP Sas van Gent 22104623
4Vianen/DVP2174622½
5DSC Delft 22090520
6DD2209520
7DJC Stein2165419
8HMC Calder 22103418
9PION2062316½
10Voerendaal 22081215½


Wat je hier niet ziet is dat we een relatief eenvoudig programma hebben gehad. 1 of 2 MP tegen de Belgen pardon Zeeuwen is hard nodig.

De volgende ronde, daar kijken we al naar uit:


  • HWP Sas van Gent 2 - DSC Delft 2
    Wordt het een slechte mossel, of gaan we verder omhoog?
    Prognose: 3½ - 4½
  • De Pion - Vianen/DVP
    Vianen wil met kracht de koppositie overnemen. Als Vianen hun resterende partijen winnen, dan stijgen onze kansen.
    Prognose: 2 - 6
  • Dubbelschaak '97 - Voerendaal 2
    Als Dubbelschaak, trots op plaats 2, dit verliest, dan moeten ze door hun zware rest-programma nog uitkijken voor degradatie.
    Voor Voerendaal een kans om toch voor klasse-behoud te gaan spelen, zij hebben nog een relatief licht programma.
    Prognose: 4 - 4
  • PION - DJC Stein
    Kan PION zich boven de rode streep verheffen en Stein naar de kelder sturen?
    Prognose: 3 - 5
  • HMC Calder 2 - DD
    Hoe grootmeesterlijk zal het geweld zijn dat DD voor deze wedstrijd zal inhuren? Welk team neemt de trap omhoog?
    Prognose: 3 - 5


18-12-2016 19:28 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en het verslag van de tegenstander

Quote


DSC II heeft geen kind aan HMC II
Door Piet van Eijndhoven

Delft. De stad waar de Vader des Vaderlands werd vermoord. Waar de koninklijke familie haar grafkelders heeft. En waar HMC II zaterdag 17 december 2016 een wedstrijd speelde die de pennen van geschiedschrijvers niet in beweging zal zetten. Op deze grauwe dag werden we geruisloos naar de nederlaag gespeeld.

Enige beroering bracht nog het begin van de wedstrijd. Gert en Piet (ik) werden door de wedstrijdleider gedirigeerd naar respectievelijk bord 7 (Gert met wit) en bord 8 (ik met zwart). Dat had andersom moeten zijn, wisten Gert en ik zeker, we zouden dit keer van kleur ruilen. De wedstrijdleider was echter niet meer te vermurwen; ons wedstrijdformulier vermeldde inderdaad deze opstelling. Het was nog ingevuld en naar mij doorgemaild door teamleider Matthijs, die er dit keer niet bij kon zijn. Natuurlijk had ik het formulier enkel uitgeprint en niet gecontroleerd. Een communicatiestoornis of – nog onwaarschijnlijker – een foutje van Matthijs? Een onderzoekscommissie zal uitkomst moeten brengen.

Wat valt er verder te melden? Invaller Loek speelde een solide remise aan bord 5. Zijn beschouwing: “Ik kreeg een interessant subvariantje van het Skandinavisch tegen (2.. Pf6 en 5.. g6). Met 21.b3? in plaats van 21.c6! vergooide ik mijn voordeel en bood remise aan, zonder de teamleider te raadplegen, maar het was echt potremise.”

Joris speelde remise aan bord 1. Dit zegt hij er zelf van: “Mijn partij was niet superspannend. Na de opening zag ik niets beters dan dameruil, omdat ik meende dat zwart anders initiatief zou hebben. Vervolgens heeft er nooit echt iets ingezeten, zo leek het mij. Daarom leek remise mij een correcte uitslag.” Niks tegen in te brengen natuurlijk.

Tom kreeg al vrij snel remise aangeboden. Zijn tegenstander had met wit snel Dames geruild in het aangenomen Damegambiet en dan weet je het wel: safety first. Tom sloeg het aanbod af – doorspelen tot de laatste pion past meer bij hem – maar moest enige tijd later toch berusten in het gelijkspel.

Thomas leed een van z’n zeldzame nederlagen in HMC II. “Ik kwam in een opening terecht waar mijn tegenstander naar eigen zeggen een expert in is. Dat heb ik geweten! Ik treuzelde in de opening een beetje door te veel pionzetten te spelen, toen wilde hij dwars door mijn stelling gaan, ik hield zijn aanval tegen en probeerde te counteren. Het werd vervolgens een hele chaotische stelling waarin ik constant wel iets minder (b)leek te staan. Op een gegeven moment offerde ik een stuk in de hoop voldoende compensatie daarvoor te krijgen. Het werd echter gewoon een nul.”

Eén man deed wat terug. Jeroen speelde een instructieve partij in de hoofdvariant van de Caro-Kann (4…Lf5).


Gert speelde het Damepionspel, de Londen-variant. Hij liet het loperpaar aan zijn tegenstander, die steeds gemakkelijker spel had. Toen Gert de kans op de gelijkmaker verzuimde, werd het zwarte initiatief te sterk.

Zelf had ik me vanaf zet twee zitten verbijten toen mijn tegenstander het spel naar het Engels loodste. Aanvankelijk wist ik me nog aardig te redden en na dubbele torenruil had ik toch wel gelijk spel bereikt. Misschien iets proberen? Mijn tegenstander bewees dat mijn initiatief maar schijn was en dat m’n stelling toch net iets wankeler was dan de zijne.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 22-12-2016 at 12:48.

22-12-2016 12:40 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller