Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC3 blijft winnen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Verslag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook de 5e ronde leverde voor DSC3 weer winst op. Dit keer werd Goes verslagen, met 5-3. Het 3e blijft hierdoor koploper in 3G.
Het was sowieso een perfecte dag voor de DSC-teams op KNSB-niveau. Ook het 1e en 2e wonnen !

Onno opende op bord 2 de score met een vol punt. Als ik het goed begreep kreeg hij een stuk in de schoot geworpen.
Op het zesde bord ging het bij Pieter in de opening verrassend snel:



Op bord 8 bij Roland werd het dynamisch evenwicht nooit verbroken, wat resulteerde in een eindspel met ongelijke lopers. Een correcte remise dus, aldus Roland.
Martin had de pech dat een van de sterkste Goesenaren op bord 5 zat. Misschien was dit ook een slechte dag om een nieuwe opening te proberen. Een instructieve nederlaag was het gevolg.
Wim op het eerste bord kwam goed uit de opening, maar werd daarna (door een mooi stukoffer) toch weggespeeld. Het eindspel P tegen T moet houdbaar zijn geweest, maar Wims paard werd helaas gevangen.
Ivar had zoals altijd een interessante partij. Het is niet uit te sluiten dat beide partijen in de tijdnoodfase prachtige winsten gemist hebben. Enfin, Ivar slaagde er na de tijdcontrole in om de dames te ruilen, waarna hij een sterke vrijpion kon verzilveren.
Hans liet zien hoe dominant een loperpaar kan zijn. Hij manoeuvreerde zijn (zwarte) koning helemaal naar a1 alwaar hij de vijandelijke loper sloeg. Een mooie overwinning tegen een sterke tegenstander.
Lucien had een pion buitgemaakt en mocht in het toreneindspel vrijuit spelen. De Goesenaar zag zijn taaie verdediging echter beloond met een half punt. In de analyse werden nog wel winstvarianten voor Lucien gevonden. Maar de winst was sowieso al binnen.

 DSC32078-Goes20125 - 3
1Wim Kortis2164-Joey Grochal22420 - 1
2Onno Verbaken2145-Rien de Böck18831 - 0
3Hans Stam2097-Jos van der Kaap22191 - 0
4Lucien van de Lisdonk2046-Rinus Burgerhoff1942½-½
5Martin Glimmerveen2101-Sven Stange21060 - 1
6Pieter Buzing2056-Maxim le Clercq19121 - 0
7Ivar de Hoogt1992-Remco van de Braak19391 - 0
8Roland ten Have2025-Joey van de Braak1851½-½


DSC3 is daarmee met overmacht Herbstmeister in klasse 3G met twee matchpunten voorsprong op de sterke teams CSV en Stukkenjagers 2. Het programma in het nieuwe jaar:
4 februari: uit tegen HWP Sas van Gent 3
11 maart: thuis tegen DD 2
1 april: uit tegen Stukkenjagers 2 (Kraker!)
6 mei: uit tegen CSV (Kraker!)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 18-12-2016 at 11:02.

18-12-2016 09:52 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en het verslag van de tegenstander

Quote


Goes onderuit tegen koploper
Geschreven door Joey Grochal

Het eerste team heeft haar laatste kans om dit jaar nog een rol van betekenis te spelen laten liggen. In en tegen Delft gingen we ten onder met 5-3. Het duel tussen de koploper en de middenmoter was geenszins kansloos voor de bezoekers. Wij hadden zeker onze kansen. Toen YT zich min of meer had neergelegd bij een remise in de eigen partij zag het er desondanks heel kansrijk uit. Helaas waren de interessante stellingen niet besteed aan de meeste Goesenaren en zo ging de overwinning naar DSC. Uiteindelijk dus toch verdiend... Van de keer deed Louis eens een keertje niet mee. Hij vond het niet erg om reserve te staan. Verder waren we wel compleet met basisspelers voor deze belangrijke confrontatie. De heenreis verliep voorspoedig. Jos had de reis naar Axel nog in gedachten en stapte daarom bij Rinus in de auto (terwijl de beenruimte daar voorin juist niet fantastisch is BTW). Op de snelweg roetsjte de Polo van uw verslaggever Rinus zijn mobiel voorbij. Verder liep alles uiterst vlot. Groot was dan ook de verbazing toen Rinus en co toch net voor ons stonden bij het stoplicht voor de speelzaal. Blijkbaar waren we bij het Rotterdamse doolhof weliswaar niet verdwaald geraakt in het centrum, maar het allersnelste pad was toch voorbehouden aan Rinus evidently. Enfin... We waren allemaal om kwart voor 1 al present. Maxim kwam met de trein en was wat later maar ook op tijd... We konden beginnen in het fraaie denksportcentrum van Delft (hadden WIJ ook maar zo iets...)



Uw verslaggever had 1 kleine wijziging ten opzicht van de eerst voorgestelde opstelling en dat pakte eigenlijk heel aardig uit. Het werd alleen niet afgemaakt. Het begin was echter toch echt voor de thuisploeg. Maxim kwam er totaal niet aan te pas tegen Pieter Buzing (2081/2056N). Wit had hier al snel de touwtjes in handen. Het centrum ging open, Maxim zag zich genoodzaakt een pion ' te winnen' op c2. De dames gingen eraf maar de witte ontwikkelingsvoorsprong was zo groot... Blijkbaar heeft het niet lang mogen duren, heb even gemist hoe. Een vervelend begin.

Niet veel meer succes bij Rien die niet eens een gambietje / Draak kon spelen tegen Onno Verbaken (2120/2145N). Rien zat naast mij en dus kon ik deze pot goed volgen. Wit zette de partij bescheiden op met snel Lc4 in het Siciliaans. Rien ging voor een snel e6/d6/Le7/Ld7 etc en leek mij alleraardigst te staan. Belangrijke was om de goede afwikkeling te kiezen en dan zou zwart wellicht zelfs een tikje beter staan. Zelf heb ik dat soort stellingen ook vaak gespeeld ten slotte... Rien deed het echter verkeerd en kwam terecht in een stelling met allerlei penningen en een overbelaste zwarte dame. In de praktijk kon zwart de boel niet bij elkaar houden en dus werd het 2-0.

Daarop was het de beurt aan Goes om vlot op gelijke hoogte te komen. Sven speelde waarschijnlijk de beste partij van de dag. Martin Glimmerveen (2115/2101N) werd kansloos gelaten in de Benoni. Het toeval was dat Sven voor de kerst een programmaatje genaamd Chess Position Trainer gehad. Het is basically een 'opening quiz / training' programma dat Kedem had aanbevolen... Sven had even 1 opening geprobeerd... En laat dat nou net de Benoni zijn. Sven kreeg een heerlijke wurgstelling. Hoogtepunt was het paard op b6 en de zwarte toren op a7 die klem zat. In tijdnood zette zwart de schwindlemodus aan maar Sven bleef koel en net toen zwart dacht nog een kans te hebben produceerde de Vlissinger b4!! en kon zwart de strijd gelijk staken. Als Sven deze partij online wil hebben moet hij hem maar doorsturen... of gewoon in de comments plaatsen natuurlijk wel zo makkelijk.

Uw verslaggever bracht de stand weer in evenwicht. Topscorer Wim Kortis (-/2164N) werd verslagen. Dat ging bepaald niet zonder slag of stoot. In de Modern / KI like structure werd zowaar lang de theorie gevolgd tot aan het zwarte Kf8!? aan toe. Moet bekennen dat ik niet op de hoogte was... Zwart ook niet gok ik zo... Toch had bijvoorbeeld Krasenkow dit 2x gespeeld... Ook het zwarte concept om de zwartveldige loper te ruilen was eerder gespeeld. Het witte f4!? om de stelling gelijk open te breken was nieuw echter. Alle voorgaande spelers speelden Dd2. Leuk om te melden dat Houdini het met mij eens was Glimlach Nou ja het verschil is marginaal maar het gaat om het concept. In het vervolg kwam de Zeeuws Kampioen echter niet toe aan de gehoopte rokade en aanval. Na een onnauwkeurigheid was het zelfs zwart die wat beter stond. Vervolgens werd wit min of meer gedwongen om een stuk te offeren. Gelukkig is Houdini het ook hier met mij eens. Alle varianten (en meer) die ik berekend had komen terug. De ratingloze opponent liet zich ook niet onbetuigd en berekende een mooie variant met kwaliteitsoffer die zwart in de partij hield. Er volgde T1p vs P4p met losse zwarte pionnen. Een grote onnauwkeurigheid stelde zwart in staat de laatste pion te ruilen waarna het natuurlijk gewoon remise was T vs Pp.. De zwarte koning stond al op de onderste rij. Het enige wat zwart hoeft te doen is het Paard (op de goede manier) naast de koning zetten en de handen kunnen geschut worden. Dat WIST mijn tegenstander niet ondanks zijn KNSB rating... En dus werd het paardje vangen! Ik wilde eigenlijk de partij online zetten maar krijg een error om de een of andere reden. Kan nog wel eens kijken naar een online mogelijkheid. Enfin... In Tb7/Kf5 vs Ke8/Pg4/b5 maakt Ph6 natuurlijk gewoon nog remise... Het paard gaat naar g8, koning naar f8 en dat is dat... Na Pe3? springt Houdini echter onmiddellijk naar +6. Geen tablebase nodig. Ke6 Kd8 Txb5 Kc7 Tb4 en de lasso vloog vliegensvlug om de nek van het houten paardje. De witte koning domineert het bord op e4 terwijl de toren de resterende velden van het paard afneemt... Een hardnekkige overwinning ondanks een paar inaccuracies. Beetje jammer dat de enige (?) speler van Goes die de FIDE rating relevanter vind dan de (niet zo belangrijke) KNSB rating nou juist geen punten kreeg. De opponent had 4 partijen staan maar speelde in november tegen 2 ratinglozen van promovendi Botwinnik en Baronie. Mijn pech... Had toch gehoopt op een puntje of 7 maar ja...

En zoals gezegd... Toen T vs Pp op het bord stond en ik dacht 'het wordt remise' dacht ik dat we desondanks kansen hadden. Helaas liep het allemaal nogal verkeerd af. Allereerst was het klaar bij JoeyB. Die behaalde een plusremise met zwart tegen Roland ten Have (1909/2025N). Joey greep pionnetje op a2 met de dame. Wit leek wel iets van initiatief te hebben op de koningsvleugel maar zwart had goede blokkadepaarden. In de analyse werd al snel een kansrijke afwikkeling en mooi eindspel gevonden. In de partij durfde Joey dit niet aan en kwam er een remiseachtig eindspel op het bord. Joey kreeg remise aangeboden. Op zich leek mij niets mis met doorspelen gezien de andere partijen maar toen JoeyB concludeerde dat de andere 3 gingen verliezen nam hij remise aan... Toch een beetje opmerkelijk maar goed we hadden ook 2 uur langer in Delft kunnen zitten.

De andere 3 partijen stonden inderdaad lastig. Jos had zichzelf in de nesten gewerkt tegen Hans Stam (2065/2097N). In een Spaanse ruilvariant leek er niet veel aan de hand maar Jos speelde naar eigen zeggen slecht. We zage een klassieke stelling met loperpaar voor zwart maar 4 vs 3 op de damevleugel met dubbelpion. Jos zette het echter onhandig neer en de zwarte koning dreigde helemaal naar a4 te lopen om pion a3 te gaan winnen. Wit koos voor een alternatieve oplossing maar kwam bijna pat te staan met een loper op a1 en pion op c3. Volgens mij eindigde de partij ook min of meer door zetdwang.

Remco had toch goede kansen tegen Ivar de Hoogt (2009/1992N). In een ingewikkelde stelling in tijdnood waren er kansen voor beiden. Toch schatte ik de stelling als beter voor wit. In tijdnood was het zwart die een mooi idee wist te vinden. Remco verloor een paar pionnen en moest dealen met een verbonden vrijpion op e3. Remco zette een mooie batterij op met Dame en Loper tegen de zwarte koning maar zwart had meer dan genoeg verdedigende resources. Helaas... Een gemiste kans.

Wedstrijd dus al verloren. Je verwacht natuurlijk niet dat Jos verliest en de stellingen van Remco, Joey en Rinus leken kansrijk. Rinus wist uiteindelijk zowaar nog een halfje te halen tegen Lucien van de Lisdonk (2124/2046N). Zwart kwam al aardig uit de opening met paarden op f5 en d4. b3 tegen het Frans is niet zo heel kansrijk. In tijdnood leek Rinus mij een heel kansrijk initiatief te hebben. Hij ging echter overboard en offerde min of meer 2 pionnen voor aanval. Secuur spel had volgens mij de pionnen behouden (?) en dan was er iets later alsnog een aanval gekomen. De aanval sloeg dus niet door en er resteerde T5p vs T4p waarbij beiden 4 houtjes op de damevleugel hadden en wit een extra vrijpion op g2. Een elementaire win zou je zeggen maar Rinus rechtte de rug. Wit zag het ziet zo en berustte in remise. 5-3.

Jammer. Een overwinning had er in gezeten. Gelijkspelletje... Maar het mocht niet zo zijn. Na afloop werd niet meer in Delft gegeten. Niet iedereen had er zin in blijkbaar en dus werd het snel terug naar Goes waar we nog redelijk op tijd geraakten (19.45) Niet voor het eerst (voor mij en Sven) werd het nog even spannend of a) de auto genoeg benzine had en b) Sven zijn trein zou halen. Het antwoord op beide vragen was gelukkig ja.

18-12-2016 14:21 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller