Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Italiaans op tweede avond Zomervarianten ontdekkingstoernooi
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Italiaans op tweede avond Zomervarianten ontdekkingstoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jan Peter van Zandwijk presenteerde op de tweede avond van het Zomervarianten ontdekkingstoernooi een variant van het Italiaans. Hij bracht een scherpe variant op het bord waarin wit een pion geeft in ruil voor het loperpaar, een kleine ontwikkelingsvoorsprong, en een onveilige zwarte koning.

Jan Peters uitspeelstelling was:



Een verslag en de uitslagen zijn te vinden op de toernooiwebsite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

19-07-2016 01:57 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuke openingsvariant, en goed gepresenteerd door Jan-Peter. Ik heb de positie wel eens bestudeerd, maar zoals dat gaat, het meeste weer vergeten. Ik en mijn tegenstander zagen meer heil in 7.Lg5 dan 7.f4. Mijn theorieboek geeft aan dat 7.Lg5 echter een inferieure zetvolgorde is vanwege: 7..,h6 8.Lh4,De7 9.f4,Dc5! waarna 10.Lxf7+ niet werkt en 10.fxe5 (enige zet) zwart klein voordeel geeft na 10...,Pf3+ 11.Kh1,Pxh4 12.exf6,Dxc4 13.fxg7,Tg8 14.Pc3,c6.
De beste voortzetting lijkt dus 7.f4 waarna 7..,d6 8.fxe5,dxe5 9.Lg5,De7 veelal volgt en 10.Kh1 de beste optie lijkt, maar na 10..,Le6 11.Lxe6, Dxe6 12. Lxf6,gxf6 13.c3,Pb5 zie ik weinig problemen meer (min of meer gelijke stelling). John Emms heeft 10 Pa3!? aangeraden. Ook een idee dat we in een voorbeeldpartij van Jan-Peter hebben gezien. Wit wil Lxf6 spelen, gevolgd door c3 en Df3. Maar het blijkt dat zwart met de mysterieuse zet 10..,Tg8 wit's plannen succesvol om zeep helpt. Leek me leuk om nog even te vermelden, omdat het echt zo'n zet is die je eerst een keer gezien moet hebben.

19-07-2016 21:22 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller