Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC1 wint derby tegen DD 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

DSC1 wint derby tegen DD 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft in Den Haag de derby tegen DD 1 met 4½-5½ gewonnen. Het team blijft daarmee ongeslagen en staat nu gedeeld tweede op twee matchpunten van het favoriete Apeldoorn.

Een oud-kantoorgenoot van mij verliet enige jaren geleden de advocatuur en bezwoer het haar oude beroepsgroep zo moeilijk mogelijk te maken. Zij werd de cliënt waaraan zij zelf altijd zo’n hekel had gehad: brutaal, onrealistisch qua deadlines en altijd zeuren over de declaratie. Op een soortgelijke missie ben ik onbewust als oud-teamleider. Aan het begin van het seizoen al voor drie wedstrijden afgemeld, vanwege werk nog een keer op vrijdagmiddag, dan opeens weer een wedstrijd wel kunnen maar je voor een andere wedstrijd afmelden, makkelijk remise geven, en dan ook nog eens te laat met het verslag.

Het leven van een teamcaptain gaat niet over rozen. Als oud-captain weet ik daar alles van. De planning aan het begin van het jaar, het contacteren van teamleiders en wedstrijdleiders, het maken van een opstelling, het beoordelen van remise-aanboden, het ergeren aan mensen die dat negeren, uitslagen door-SMS’en (welk wedstrijdnummer?) en de individuele uitslagen doortikken. Vervolgens nog anderen achter de broek aanzitten voor het verslag. Leuk, teamleider zijn.

Maar het kan kennelijk erger, ook als teamcaptain. Sebastiaan vertrok rond 11.00 ’s ochtends uit Den Bosch, maar arriveerde pas na 14.00 uur in Den Haag. Er was iemand voor de trein gesprongen en dat legde het treinverkeer plat. Van de – aantoonbaar – geplande aankomst rond 12.30 uur was weinig meer over. Gelukkig kent de KNSB een Richtlijn Overmacht. Als je een half uur voor aanvang plant aan te komen en de wedstrijdleider tijdig informeert (ook een half uur voor aanvang) dat je te laat komt, kan de wedstrijdleider een beroep op overmacht honoreren. In het geval van Sebastiaan betekende dit dat zijn tijdstraf beperkt bleef tot een kleine twintig minuten. Een keurige oplossing. (Mijn eigen reis was overigens zo’n drie uren korter geweest. Ik woon namelijk letterlijk om de hoek. Een beroep op overmacht was in mijn geval wat lastiger geweest. Doe mij altijd zo’n uitwedstrijd!)

Afgezien van deze hick-up begon de wedstrijd, overigens tegen DD, geruisloos. Letterlijk, want tot mijn grote verbazing slaat men niet meer op de gong. Dat wil overigens niet zeggen dat een stille middag werd. Vooral de vitrines doen nog denken aan de goede oude tijd waarin J.H. Donner nog clubkampioen werd. Verder is het Nationaal Schaakgebouw helaas vooral verworden tot een oude, bloedhete en vooral luidruchtige bende. Het laatste onderhoud lijkt te stammen uit de jaren zeventig, als eerbetoon aan het eerste clubkampioenschap van mijn tegenstander. Elke stap is hoorbaar en potentieel storend als je in gedachten bent. Jammer dat een gebouw met zo’n historische waarde zo afbrokkelt, al zal dat ongetwijfeld ook financiële oorzaken hebben.

Ook figuurlijk begon de wedstrijd geruisloos. Joram besteedde veel tijd aan theorie en dommelde eerst figuurlijk (miste een mooie kans op voordeel) en vervolgens letterlijk in slaap. Tijd voor de noodrem en het eerste halfje, wel aan bord 1 tegen Blokhuis. Niet veel later volgde ik zijn voorbeeld. Dickhoff had wat ruimteoverwicht maar geen aanknopingspunten en bood remise aan. Net op tijd bedacht ik dat ik niet meer zelf in charge ben op dat vlak – het was pas mijn tweede wedstrijd van het seizoen. Ook na consultatie van de teamleidster had ik geen concrete redenen om te weigeren en daarmee stond er 1-1 op het scorebord.

Wederom kwam er een remise bij. John van der Wiel speelde tegen Lisa een dubieuze variant tegen de Taimanov, waarbij hij drie stukken tegen een dame offerde. Lisa kwam volgens mij best prima te staan, maar kon in de eindstelling prima leven met de remise. Keurig resultaat.

Zo leek de vierde 5-5 in de maak. Zeker toen Talitha ook remise speelde. Een wat slechter eindspel werd keurig remise gehouden en zo werd het 2-2. Helaas bleef dat niet lang zo. Martine had een off-day en werd zonder tegenspartelen naar de slachtbank geleid. Tot overmaat van ramp mocht ze ook nog eens geen Cola Light. Die waren wel voorhanden, maar alleen voor Van der Wiel..

Vervolgens kwam Sten remise overeen. Tegen IM Gelpke stond hij lange tijd goed tot misschien wel gewonnen. Een en ander werd vooral veroorzaakt door Gelpkes bizarre openingsopzet. Maar een schaker kan zich soms veel permitteren, zo ook in dit geval. Sten koos een of twee keer een suboptimale voortzetting en remise was het resultaat.

2,5 – 3,5 achter en nog vier borden bezig. Allereerst maakte Sebastiaan de gelijkmaker. Ondanks de stress en twintig minuten achter speelde hij een puike partij. Hij ving het initiatief van Van Assendelft op, nam het zelf over, maakte een pionnetje buit en won fraai. Mooie pot!

Joost zorgde vervolgens voor de voorsprong. Tegenstander Otten hield de partij lang binnen de remisemarge, maar dat was niet genoeg. Mijn indruk is dat het ging zoals zo vaak gebeurt: te snel de remise willen forceren en daardoor het deksel op de neus krijgen. Joost pakte en pionnetje tijdens een koningswandel en speelde het eindspel uit.

Chiel moest kort daarna zijn koning omleggen. In een schuifpartij besloot hij in min of meer gelijke stelling een pion te offeren. Veel stond daar niet tegenover en langzaam maar zeker wist Werksma de partij naar zich toe te trekken.

Het moest toen van Matthieu komen. Hij had lang goed gestaan, maar was in een eindspel beland dat lastig te winnen viel. In tegendeel: op enig moment had Prakken middels een fraaie schwindel kunnen winnen. Het merendeel van de teamgenoten wachtten op de remise, maar Matthieu liet zien waar hij zo goed in is: diep rekenen en blijven zoeken naar die mogelijkheden. Een fraaie overwinning!

Daarmee eindigden we met een 5,5-4,5 winst. Hierdoor staan we met 5 mp gedeeld tweede (vijfde op bp). We blijven daarmee goed uit de onderste regionen, waar we op basis van rating thuishoren. Dat biedt perspectieven voor het nieuwe jaar!

(Verslag: Jan-Pieter Vos)

 DD2217-DSC122144½-5½
1FM Edgar Blokhuis2302-Joram op den Kelder2260½-½
2GM John van der Wiel2391-Lisa Hortensius2174½-½
3Arie Werksma2223-IM Chiel van Oosterom23661 - 0
4Martijn Otten2157-IM Joost Michielsen23950 - 1
5FM Gerrit Prakken2195-FM Matthieu Freeke23570 - 1
6Rogier van Egmond2148-Martine Middelveld21031 - 0
7IM Peter Gelpke2332-Sten Goes2257½-½
8Ronald Dickhoff2126-Jan-Pieter Vos2094½-½
9Jan-Joost Lindner2075-Talitha Munnik1970½-½
10Sjoerd van Assendelft--Sebastiaan Smits21680 - 1

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Corniel on 28-12-2015 at 12:33.

13-12-2015 12:28 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Winnen van DD1 doet mij altijd goed Glimlach
Waar blijven de uitslagen en het verslag ?

13-12-2015 19:44 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Winnen van DD1 doet mij altijd goed Glimlach
Waar blijven de uitslagen en het verslag ?


Haha, vraagt DSC2 nou om verslagen? Dan hoop ik dat jullie de rest van het seizoen zelf ook weer snel zijn :-)
Ik heb in ieder geval de uitslagen geplaatst. Het schijnt dat J-P aan het broeden is op weer eens een geniaal verslag.

In ieder geval een lekker puntje. Sowieso is het - inderdaad Richard - altijd lekker om van DD te winnen, maar hiermee kan het eerste team ook dit seizoen weer omhoog kijken. Ondanks het sterke spel vorig jaar was dat in deze sterkere poule niet vanzelfsprekend. Petje af!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 14-12-2015 at 11:39.

14-12-2015 11:20 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Stefan Boeters
forumlid


geregistreerd: 14-12-2015
aantal berichten: 1

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Foto's op picasa: https://picasaweb.google.com/10729228674...gCP3phIDfoqitRQ

14-12-2015 11:59 Stefan Boeters is offline Send an Email to Stefan Boeters Search for Posts by Stefan Boeters Add Stefan Boeters to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

LIsa remise tegen GM van der Wiel Draaiend hoofd

14-12-2015 15:06 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin

Quote

Originally posted by Richard
Winnen van DD1 doet mij altijd goed Glimlach
Waar blijven de uitslagen en het verslag ?


Haha, vraagt DSC2 nou om verslagen? Dan hoop ik dat jullie de rest van het seizoen zelf ook weer snel zijn :-)
Ik heb in ieder geval de uitslagen geplaatst. Het schijnt dat J-P aan het broeden is op weer eens een geniaal verslag.

In ieder geval een lekker puntje. Sowieso is het - inderdaad Richard - altijd lekker om van DD te winnen, maar hiermee kan het eerste team ook dit seizoen weer omhoog kijken. Ondanks het sterke spel vorig jaar was dat in deze sterkere poule niet vanzelfsprekend. Petje af!


LOL

14-12-2015 15:07 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Matthieu Freeke
DSC-lid


geregistreerd: 14-10-2012
aantal berichten: 23

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Catfight!?!?!?

Snel verslagje had wel leuk geweest Glimlach hoe kan Chiel nou hebben verloren Frons bijv.

14-12-2015 16:15 Matthieu Freeke is offline Send an Email to Matthieu Freeke Search for Posts by Matthieu Freeke Add Matthieu Freeke to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk verslag en bedankt voor de tip: wij nemen vanavond voor de uitwedstrijd tegen DD 5 onze eigen cola-light mee!

Nog interesse vfanuit DSC1 voor het jubileumviertallentoernooi aanstaande zeterdag?

17-12-2015 10:28 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Martine Martine is a Female
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2009
aantal berichten: 11

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een kleine rectificatie: Sebastiaan kwam precies 2 voor 2 binnensprinten Glimlach.

@Upperdog: zeker! Talitha en ik (Martine) nemen deel en hebben er zin in!
Succes vanavond!

17-12-2015 13:48 Martine is offline Send an Email to Martine Search for Posts by Martine Add Martine to your Buddy List
Matthieu Freeke
DSC-lid


geregistreerd: 14-10-2012
aantal berichten: 23

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

"Had lang goed gestaan..."

Het werkelijke verhaal is ietsje anders gelukkig. In een theoretisch duel had ik een verbetering. Zwart leek solide, maar dankzij een finesse viel zijn stelling positioneel "uit het niets" in elkaar zonder dat hij een fout had gemaakt. Integendeel. De gehele partij verdedigde Prakken taai - de computer beaamde dat achteraf ook.

Het positionele voordeel liet zich vertalen in een +0.9 waardering. Toen bij tijdnood dames waren geruild leek het misschien dat het positionele voordeel verdampt was. Integendeel Gert had goed verdedigd, maar het eindspel was onhoudbaar. Niet direct te zien.... maar wel +2 ondertussen.

Helaas zat er een grapje in de afwikkeling die ik niet had gezien.... stelling was zeker niet verloren al kan je van +2.5 naar -0.6 wel als blunder beschouwen. Gelukkig had ik het idee later wel gezien en zag ik het winstplan duidelijk.

AL met al een zeer goed gespeelde partij (al zeg ik het zelf) met een schoonheidsfoutje waar ik nu al een week van baal.... (stom hoe zulke dingen dwars kunnen zitten)

Groeten!

17-12-2015 18:07 Matthieu Freeke is offline Send an Email to Matthieu Freeke Search for Posts by Matthieu Freeke Add Matthieu Freeke to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goede analyse van partij Otten - Michielsen op http://www.dd1852.nl/news.php?i=1757 . De partij van Oosterom - Werksma is ook becommentarieerd.





edit: PGN's ingevoegd

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 23-12-2015 at 22:46.

20-12-2015 13:56 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n bijzondere analyse. Ik vind dat Martijn nogal overdreven op remise gefixeerd is. Dat is met wit denk ik geen goed uitgangspunt. Maar ook in de analyse zie je het terug: hij redeneert naar stellingen toe die 'remise zouden zijn', maar volgens mij nog niet duidelijke (en dus speelstellingen) zijn...

Conclusie: goed teamspeler die Joost ;-)

21-12-2015 11:46 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller