Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC2 boekt gelukkige overwinning
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

DSC2 boekt gelukkige overwinning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 heeft in het verre Friesland haar eerste overwinning geboekt: er werd een gelukkige 4½-3½ overwinning geboekt.

Na een prachtige tocht door Noord-Holland (west Friesland), over de Afsluitdijk en door een stukje Friesland arriveerden wij bij de aardappelschuur. En ja meer dan een veredelde aardappelschuur kun je het onderkomen van Emanuel Lasker inderdaad niet noemen. We werden wel gastvrij ontvangen door de thuisclub met kannen gratis koffie. Tot half drie moesten we het daarmee doen. Daarna ging het café beneden open. Het was in mij optiek warm, benauwd en donker daar boven het café.

De wedstrijd leek lange tijd de goede kant op te gaan.

Alleen Gert leek echt slecht te staan en ikzelf had een hele lastige stelling met zwart. Ted en Kim speelden snelle remises aan de hoge witborden (1-1). Bob kreeg een olifantengambiet tegen. Zwart offert een pion en ziet die nooit meer terug. Dat is aan een ras-verdediger als Bob wel besteed. Sterker nog Bob ging gewoon in de aanval en won makkelijk. Walter daarentegen had het lasting, werd teruggedrongen en ergens ging het mis; een nul voor chauffeur nummer 1. (2-2) Jan Peter zorgde voor de voorsprong. Veel heb ik daar niet van meegekregen maar we stonden 3-2 voor. Arno vroeg toen wat te doen en op dat moment schatte ik in dat hij voor 2 matchpunten moest winnen. Even later wist ik mijn tegenstander te trucen op zet 40. I.p.v. een stelling die niet te houden zou zijn te verdedigen, offerde ik een pion voor aanvalskansen. Mijn tegenstander nam deze aan maar moest even later in een eindspel vluchten. Hierin verloor in volkomen onnodig een pion en later de partij door een miscalculatie. Weer een chauffeurs nul. Voordat ik opgaf had Arno Wiersma (ingevallen voor Hans) al een punt gemaakt. Ergens in het middenspel liet zijn tegenstander c5-c4 toe met ellende voor wit. Er dreigde onder meer c3 met stukwinst (loper op b2 en paard op d2). Daarmee werd de familiestrijd beslist door Arno, want zijn sterke oom speelde remise tegen Kim. Dan was alleen Gert nog bezig. Na een afgrijselijke opening met versplinterde pionnenstelling op de koningvleugel gingen beide partijen lang rocheren. Gert werd langzaam maar zeker naar de afgrond gespeeld en de 4-4 hing dus in de lucht. Gert geeft echter NOOIT op. En ook dit keer speelde hij door en door in een kansloos toreneindspel met 2 verbonden vrijpionnen minder. Op een gegeven moment begon zijn tegenstander echter te zuchten en te kreunen. Was er dan iets aan de hand? Jawel er zat een patgrap in en Gert greep deze kans. Zijn tegenstander bood daarop remise aan. Echter de slotstelling is bij nadere analyse helemaal geen remise maar gewonnen. Het tweede heeft dus een matchpunt cadeau gekregen in Friesland en doet weer mee voor de titel aangezien we de nummers 2 en 3 op rating hebben gehad.

Individuele Uitslagen:
 Emanuel Lasker2039-DSC220743½-4½
1Tjalling Wiersma2182-Kim Meulenbroek2141½-½
2Sikko Ros2204-Gert Legemaat2260½-½
3Rienk Sijbesma2099-Ted Barendse2111½-½
4Jan Hibma2046-Richard Oranje21151 - 0
5Erik Bosma1996-Bob Voogt21110 - 1
6Dolf Wissmann2016-Walter Anema19921 - 0
7Murk Viersma1841-Jan-Peter van Zandwijk20330 - 1
8Thijs Tuinstra1930-Arno Wiersma18300 - 1

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Henrik on 12-10-2015 at 18:20.

10-10-2015 23:18 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En het verslag van de tegenstander:

Quote


ORANJE SMAAKT SCHAKERS VAN LASKER 1 BITTER
PostDateIcon zondag, 11 oktober 2015 19:40 |

Het zal de lezer niet zijn ontgaan dat de afgelopen weken in het teken stonden van Oranje. Ten eerste het ‘kleine’ Drentse plaatsje Oranje dat werd ‘overspoeld’ door asielzoekers en niet te vergeten het andere ‘grote’ Oranje dat middels een benauwde zege op Kazachstan de Europese kwalificatie in tact dacht te houden. Het werd echter een Oranjebitter aangezien Turkije vrij eenvoudig van Tsjechië wist te winnen. Ook het 1e team van schaakclub Lasker slaagde er afgelopen zaterdag niet in het zoet der overwinning te smaken. Sterker nog met een puntendeling binnen handbereik tegen het sterke Delft ontknoopte er zich een scenario waarbij zelfs Hitchcock zijn vingers af zou likken.


We begonnen overigens afgelopen zaterdag goed in onze eerste thuiswedstrijd in de vertrouwde Aardappelbeurs. De Beurs die nog stond na te trillen op zijn grondvesten als gevolg van het geslaagde feest dat Schuit had georganiseerd vanwege het 50-jarig jubileum van het café. Binnen no-time stonden we met 2-1 voor dankzij twee solide remises van Tjalling Wiersma en Rienk Sijbesma en een relatief snelle overwinning van Dolf Wissmann.


Tjalling verraste vijand maar vooral vriend met een voor zijn doen ongebruikelijke openingskeus. Hij kreeg in ruil voor een pion actief stukkenspel en hoewel beide heren het nog wel even probeerden, werd er in een dynamisch evenwicht uiteindelijk tot remise besloten. Een goed resultaat met zwart voor ons clubicoon.


Rienk volgde dit voorbeeld niet veel later. Al snel ontstond er een eindspel waarin het de vraag was welk stuk sterker was: Rienk zijn loper of het paard van zijn opponent. Na wat geruil over en weer werd deze vraag met een remisehanddruk beantwoord. Eveneens een prima halfje met de zwarte stukken.


Dolf vloog er na snelle dameruil vol in met de witte stukken waarbij het goed getimede g5 de knuppel in het hoenderhok gooide. Slechts de factor tijd leek nog roet in het eten te kunnen gooien maar de 30 seconden die er per zet bijkomt, komt Dolf zijn spel zeker ten goede. Zo wist hij ook deze keer zonder grote haperingen de partij naar zijn hand te zetten. Met twee witoverwinningen kan Dolf terugzien op een flitsende seizoenstart. Een 2-1 tussenstand derhalve.


Helaas kreeg deze flitsende start geen vervolg; sterker nog 3 nederlagen van uiteenlopend karakter deden de kansen op een eindoverwinning drastisch keren. Ten eerste was er de nederlaag van Murk Viersma met zwart. Murk werd langzaam maar zeker iets teruggedrongen maar dan is hij normaalgesproken op zijn best. Hij rokeerde naar eigen zeggen te snel en het lukte hem helaas niet zijn verdedigingslinie in tact te houden en uiteindelijk was er geen houden meer aan.


Erik Bosma volgde dit voorbeeld niet veel later; eveneens met zwart. Hij speelde weer eens origineel en zijn pionoffer leek in het middenspel genoeg compensatie te bieden tegen de vijandelijke koning. In een scherpe stelling koos Erik helaas niet de beste voortzetting en kon hij het tij niet meer keren.


Thys Tuinstra leek zich na een rustige opening in het middenspel wat kansen te creëren maar toen zijn aanval niet doorsloeg werd hij langzaam maar zeker teruggedrongen. Thys probeerde uiteraard nog van alles maar zijn tegenstander –de oomzegger van Tjalling notabene- liet geen steken vallen en dirigeerde de partij met vaste hand naar winst. Een 2-4 tussenstand derhalve met Jan Hibma en Sikko Ros nog aan het spelen met de witte stukken.


Jan bouwde een klein openingsvoordeel uit tot een prachtige stelling en winst leek slechts een kwestie van tijd. Een listige counter vlak voor de tijdcontrole bracht zijn opponent met de naam Oranje weer terug in de strijd maar Jan had goed gezien dat het resterende toreneindspel winnend was en zo geschiedde ook. Kortom geen Oranjebitter maar “Oranje boven” voor Jan.


Ook Sikko was na een wisselvallige partij in een toreneindspel beland dat hij aanvankelijk superieur behandelde. In het zicht van de haven en ook onder lichte druk van de klok verslapte Sikko even en er ontstond een stelling die niet meer te winnen leek. Gedesillusioneerd berustte Sikko dan ook in een puntendeling waarmee de 3.5 -4.5 nederlaag een feit was. Nog groter was de ontgoocheling toen onze grootmeester in het oplossen van schaakproblemen Dolf aantoonde dat de slotstelling middels een studieachtige wending alsnog te winnen was. Kortom niet alleen een bittere pil voor Sikko maar voor het hele team. Door dit resultaat staat Lasker 1 nu 8e in de derde klasse C met 1 punt uit 2 wedstrijden.

12-10-2015 08:44 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij streden mijn tegenstander en ik lange tijd om het centrum. Ik had het gevoel daarbij wat minder ruimte te hebben, en gebruikte de nodige tijd om een geode voortzetting te vinden. Mijn tegenstander wilde e4 doordrukken; ik wilde met c4 breken. Uiteindelijk speelden we beide zetten; op zijn e4 antwoordde ik met c4. Op dat moment schatte ik in dat ik iets beter was komen te staan; mijn tegenstander had practische problemen te overwinnen na c4. Uiteindelijk koos hij ervoor een kleine kwaliteit te geven tegen een pion, waarbij mijn pionnenstructuur uiteengeslagen was, maar ik tevens een onaantastbare vrijpion op e4 kreeg. Bijkomend voordeel was dat na al deze complicaties mijn tijdsachterstand verdwenen was.

Hoewel ik door het overzien van een damezet nog een pion verloor, was mijn stelling solide en kon ik gaan drukken op een zwakke witte dubbelpion. Twee stukken kunnen meer aanvallen dan 1 toren kan verdedigen. Mijn tegenstander probeerde de pion te behouden maar plaatste zijn dame daarbij buitenspel. Een snelle switch richtte mijn stukken op de koningsvleugel waardoor ik een pion op h3 terugwon. Daarna ging het hard; de eerder genoemde dubbelpion was nog steeds niet houdbaar, en toen mijn tegenstander speculatief een kwaliteitsoffer pleegde bleken de eeuwig schaak dreigingen eenvoudig te parreren.

Tot zo ver mijn menselijke analyse; waarschijnlijk schiet de computer er (zoals gebruikelijk) de nodige gaten in als ik die van de week naar de partij laat kijken...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 12-10-2015 at 12:03.

12-10-2015 12:01 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Fijn dat de matchpunten over de streep getrokken werden. Dat het daarbij meezat weet niemand meer aan het eind van het seizoen. Ik ben wel benieuwd naar dat eindspel van Gert! (hint)

12-10-2015 15:58 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

uitslag 3.5 4.5 en niet 5.5*2.5

12-10-2015 18:03 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aangepast

12-10-2015 18:20 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller