Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » OPK (2): Favorieten laten geen steken vallen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

OPK (2): Favorieten laten geen steken vallen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de tweede ronde hebben zowel de favorieten zowel in de A- als B-groep geen steken laten vallen.

In de A-groep wonnen Jan-Willem de Jong en Ted Barendse overtuigend. Het tweetal heeft daarmee gezamenlijk de leiding genomen.

In de B-groep bleken de ratingfavorieten aan de top­borden steevast te sterksten. Corniel Nobel, André van der Weijde,Andries Schukking, Rens ter Veen, Vashish Sukul en René Weerts zijn alle zes nog zonder puntverlies.

Zie voor de uitslagen en standen de toernooipagina.

24-01-2015 15:51 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nadat mijn tegenstander drie tempi verspeelde in de opening was het aan mij de taak daar gebruik van te maken. Ik was blij over het resultaat.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-01-2015 16:12 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kwam tegen Adriaan te Mors met een verdachte stelling uit de opening.



Adriaan ter Mors - Willem-Jan van den Broek , 22 januari 2015, stelling na 20. ... fxe4

Op het eerste oog ontbreekt het de zwarte koning aan voldoende beschutting. Mijn computer geeft in eerste instantie een voordeel van circa +1 aan wit. Totdat de onderliggende varianten worden doorgespeeld waarbij de beoordeling terugloopt naar 0. Een mogelijk vervolg was geweest 21. Db1 Kf7 22. h5 Pxh5 23. Dxe4 Pf6 24. Dg2 Tbg8 25. 0-0-0 Lf8 26. Tdg1 Txg6 27. Dxg6 Ke7 28. Pe4 Pxe4 29. Dxe4 Kd8 (een logische, voor zwart min of meer geforceerde variant).



analysedigram

Hier heeft wit optisch voordeel maar zwart een waarschijnlijk verdedigbare stelling.

Adriaan speelde vanuit het eerste diagram echter het ook niet onlogische 21. Lxh6 en wij vervolgden met Txh6 22. Txh6 Lxh6 23. Dxh6+ Dg7 24. Dg5 Kf7 25. Kd2.



en plots staat zwart een beetje beter: hij kan controle krijgen over de g-lijn. Daartoe moest wel (het gespeelde) 25. ... Dh7! gevonden worden waarmee wit van Df5 (en daarna eventueel De6) wordt afgehouden en zwart Tg8 met kracht in stelling brengt.

Wit moet nu (of op de volgende zet) zijn dame terugtrekken en er volgde 26. Dg3 (26. Tg1 Tg8 met damewinst) Tg8 27. Dh3.



Zwart antwoordde met 27. ... Tg4!, andermaal aanval en verdediging tegelijk; wit staat min of meer klem, alle zwarte stukken doen hier actief aan mee. Na 28. Th1 Df5 29. Th2 Df4+ 30. Kc2 werd de volgende positie bereikt.



Hoe nu verder? Ik vond de beste zet: 30. ... Df3!, mijn computer geeft nu +0.8 voor zwart. Ruilt wit de dame dan verliest hij materiaal: 31. Dxf3? exf3 32. Th3 (er dreigde 32. ... Tg2) Txc4 met beoordeling +1.8 voor zwart. Het beste was nog 31. h5 geweest waarna Kg7 het voordeel behoudt. Wit bezweek echter onder de druk en speelde 31. Pd1? waarna met De2+ 32. Kc1 Dxc4+ een pion werd opgehaald en na 33. Pc3 (anders valt pion d5 ook nog) b5 34. axb5 axb5 was het compleet uit.



Zwart dreigt zowel b5-b4 als met de toren op de onderste rij op bezoek te komen. De zwarte winst duurde dan ook niet lang meer.

Hulde in deze fragmenten aan de zwarte rots in de branding: het paard op f6!

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Upperdog on 01-02-2015 at 11:17.

31-01-2015 13:46 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Upperdog
Adriaan speelde vanuit het eerste diagram echter het ook niet onlogische 21. Lxh6 en wij vervolgden met Txh6 22. Txh6 Lxh6 23. Dxh6+ Dg7 24. Dg5 Kf7 25. Kd2.


Is 24. Dg5 niet gewoon tijdverlies? 24.Dxg7 Kxg7 25. Ke2 > Tg1 met volgens mij een plusje voor wit lijkt me eenvoudiger.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

08-02-2015 16:49 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Patrick, zwart speelt in jouw variant (met dameruil op g7) na 25. Ke2 de zet Th8



analysediagram

en nu is na 26. Tg1+ Kf7 de verdediging 27. Th1 benodigd. Zwart staat m.i. dan niet slechter maar komt (net als wit) moeilijk verder.

08-02-2015 17:25 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller