Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC3 rukt met winst op Goes op naar tweede plaats
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC3 rukt met winst op Goes op naar tweede plaats Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na de nederlaag in de derde ronde tegen DD heeft DSC3 zich netjes hersteld door te winnen. Tegenstander Goes was de mindere en verloor met 5-3.

Op bord 1 zat dit keer Evert die het wel eens wilde proberen tegen een 2200+ speler. Het had weinig gescheeld of hij had voor een grote verrassing gezorgd: hij werd weliswaar in de verdediging gedrongen maar hield lange tijd knap stand. Helaas liet hij het op het eind liggen, terwijl een gelijkspel binnen handbereik was. Hier zijn relaas:



Evert
Evert


Op bord 2 werd een ingewikkeld potje op het bord getoverd door Martin en zijn opponent. Vol tactische wendingen al direct in de opening, als ik het goed heb gezien. Hoe dit uiteindelijk tot remise heeft geleid weet ik niet, maar het leek me wel een terechte uitslag.

Martin
Martin


Van de partij van Onno, dit keer op 3, heb ik de opening niet goed meegekregen. Ik zag op een bepaald moment wel dat hij een stuk voor stond en het daarna soepel naar winst voerde. Keurige partij.

Hans Stam op 4 kreeg een stelling vol tactische mogelijkheden op het bord. Hij bleek toch een en ander beter te hebben ingeschat en wist materiaal te winnen en dit niet meer prijs te geven. Ook hij won gedecideerd zijn partij.

Pieter Buzing dacht op 5 hetzelfde te kunnen bereiken als zijn twee linker- en rechterbuurmannen van DSC. Hij bleef een gelijkkleurig loper-eindspel met elk 2 pionnen tot ongeveer zet 80 (of zo) doorspelen maar moest toch in een gelijkspel berusten. Op dat moment was hij als enige nog bezig en was de strijd al in ons voordeel beslist; dus hij kon hij het rustig proberen zonder het team in gevaar te brengen.

Roland speelde op bord 6 met wit een enigszins onorthodoxe opening en wist wel raad met de geboden kansen. Hoe hij nou het punt binnen heeft gehaald heb ik niet goed meegekregen, maar begreep wel dat het redelijk soepel was verlopen.

Op bord 7 speelde uw verslaggever een partij waarin mijn tegenstander op zet 15 een pion offerde in de hoop dat zijn lopers sterker zouden worden dan mijn combi paard-loper. Dit had hij vervolgens voortvarender kunnen aanpakken waarbij de stelling nog steeds een kleine plus voor zwart had opgeleverd. Toen hij dit verzuimde en een kwal erbij moest inleveren was het afgelopen voor hem. Toen ik hem na zet 41 een drankje aanbood gaf hij me de hand en stelde voor er een pilsje van te maken.

Lucien en op de achtergrond Pieter B
Lucien en op de achtergrond Pieter B


Op het laatste bord speelde Pieter Goossens een partij die lang gelijk op ging. Een remise aanbod van hem werd door zijn tegenstander afgewezen. Wellicht kwam dit als een verrassing voor Pieter want een zet of twee later ging het ineens mis voor hem. Hij verloor een pion en kwam steeds verder in de verdrukking te staan. Zijn stelling bleek onhoudbaar en de strijd was verloren voor hem.

Pieter Goossens doet het even rustig aan
Pieter Goossens doet het even rustig aan


Hierdoor eindigde deze match in 5-3 voor ons en blijven we lekker bovenin meedraaien. Ook het 1e en 2e wonnen hun wedstrijd zodat het extra gezellig toeven was met onze groep van 20, bij een Grieks restaurant in Delft.

 DSC32041-Goes19795 - 3
1Evert van den Hooven1977-Joey Grochal22280 - 1
2Martin Glimmerveen2090-Sven Stange2102½-½
3Onno Verbaken2101-Maxim Leclercq19741 - 0
4Hans Stam2088-Louis Nieuwenhuijse19881 - 0
5Pieter Buzing2072-Remco van de Braak1945½-½
6Roland ten Have2055-Rinus Burgerhoff19201 - 0
7Lucien van de Lisdonk2037-Rien de Böck18441 - 0
8Pieter Goossens1909-Hans Welten18270 - 1

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Corniel on 16-12-2014 at 09:18.

13-12-2014 18:51 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank voor je verslag Lucien. Ik heb het stuke van Evert in een pgn gezet. Hopelijk naar beider welbevinden.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-12-2014 20:57 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het verslag van Goes, op hun site:



Weer een nederlaag voor Goes 1

Geschreven door Joey Grochal
zondag, 14 december 2014 00:46

In Delft gingen we voor de 3e keer op rij de boot in met betrekkelijk klein verschil. Het werd 5-3 voor DSC Delft 3. In tegenstelling tot de voorgaande 2 nederlagen was er nu niet echt veel aanleiding om op meer te hopen gedurende de match. De kop en de staart (YT en invaller Hans) wonnen maar het was het middenrif dat uiteen werd gerukt met nullen voor Maxim, Louis, Rinus en Rien. Sven en Remco tekenden nog wel voor een halfje. De wedstrijd werd gespeeld in een fraai denksportcentrum in Delft. Dat soort weelde is in Zeeland helaas onhaalbaar. (nou ja... in Souburg heet het geen denksportcentrum....) Helaas arriveerde auto Rinus ditmaal te laat (bij Europoort was het precies omgekeerd) aangezien de TomTom het voor elkaar kreeg om tot 4 maal toe ons de verkeerde kant op te sturen. In regio Rotterdam verandert er nog al eens wat. Dat gold ook weer voor onze opstelling. Ditmaal was JoeyB degene die niet kon spelen. Daardoor mocht teamleider en 'invaller' Hans voor de derde keer mee doen. Tot nu dit jaar niet bepaald een verzwakking. De klokken liepen gelukkig nog maar net toen we net na 1 uur begonnen:

De eerste punten kwamen toch wel bij ons uit. Invaller Hans liet zien dat hij bepaald niet uit de toon valt in het eerste (of misschien juist wel?) door een goede partij te winnen van Pieter Goossens (1950/1909N). De opening heb ik even gemist maar vrij vlot waren de nodige stuken van het bord verdwenen. Hans had daarbij een duidelijk strategisch voordeel verworven in een goed geblokkeerde isolani van wit. Een remiseaanbod werd daarop dan ook afgeslagen. Het vervolg heb ik vervolgens weer compleet gemist maar dit niet gigantische voordeel werd door Hans mooi uitgebouwd tot een vol punt.

Ook uw verslaggever tekende weer een vol punt aan. De opponent had een trucje toegepast en niet de vaste eerste bordspeler op bord 1 gezet maar Evert van der Hooven (1934/1977N). De tegenstander bleek zich ook nog voorbereid te hebben op de Grunfeld. Nu had ik het geluk dat het eindspel wat ik 3x eerder had gewonnen geen 1x in de database was beland. Toch bereikte zwart comfortabel gelijkspel. Na een paar onnauwkeurigheden van zwart mocht wit toch weer het bekende eindspel gaan spelen en langzaam maar zeker werd zwart weggedrukt. Ik hoorde van al mijn teamgenoten dat zij het punt al lang geteld hadden maar zo heel eenvoudig was het nog niet. Wit zag bovendien spoken en ging daarop niet voor een simpele winst waardoor zwart nog wat kansen had voor een hardnekkigere verdediging. In de praktijk was het heel lastig voor zwart en kwam het punt dus ook gewoon binnen voor wit toen zwart in een matnet belandde.

Helaas ging het op andere borden toch wat minder. Zo ging Rien de Bock voor de lange rokade. Lucien van Lisdonk (2064/2037N) bleek te sterk. Rien speelde exact dezelfde opening (Alapin met snel ed6) als tegen YT op het kersttoernooi een dag eerder. Daar werden geen risico's genomen en werd een gelijk eindspel bereikt (moet je je alleen natuurlijk niet mat achter de paaltjes laten zetten! Glimlach ) . Nu nam Rien wat meer risico's. Gezien de resultaten in voorgaande partijen misschien praktisch niet de beste keuze. Dat bleek ook want zwart bereikte en overweldigende stelling. Rien moest isolani d4 opgeven. Hij kreeg er het loperpaar voor terug maar of het genoeg compensatie was? Toen de tegenstander over de c-lijn ook nog wat vervelende trucs kreeg was het verrrassend snel helemaal gedaan.

Rinus begon dit seizoen heel goed maar ging helaas deze match de mist in tegen Roland ten Have (1868/2055N), een duidelijk slachtoffer van het veel te laag binnen komen op de FIDE-lijst. De opening was heel origineel te noeme met snel b3 en g4 tegen het Frans. Of zoals dit tijdens het eten werd genoemd door Rien: een combinatie van een normale opening, een Feijter opening en een Louis opening. Dat moet toch niet kunnen. Nu had Rinus volgens mij ook gewoon f7-f5 op moeten spelen in deze variant. Toch leek Rinus de opening ongeschonden door te komen. Helaas ging het in vervolg toch mis, even gemist hoe.

Er kwam een 2,5-2,5 tussenstand op het bord door de remise van Sven aan bord 2 tegen Martin Glimmerveen (2103/2090N). De opening werd wat zwakjes door wit gespeeld (gesloten siciliaan) waardoor zwart via veld d4 gemakkelijk gelijkspel kreeg. Sven dacht, gezien het openingsspel van de opponent, in tijdnood wel te kunnen toe slaan maar dat viel vies tegen want wit ging veel beter spelen. Zwart stond niet direct beter meer toen er remise werd overeengekomen.

De overige 3 partijen duurden langer. Qua matchpunten was het uitzichtloos... Maxim keek tegen een stelling met een stuk minder aan tegen Onno Verbaken (2074/2101N). Dat gebeurde plots toen Maxim's paard op het midden van het bord geen velden meer bleek te hebben. Maxim kreeg voor het gedwongen stukoffer nog wel aanvalskansen maar zwart neutraliseerde alles. Wellicht was er op dit bord dus wel iets meer mogelijk geweest.

Toen Louis er de brui aan gaf tegen Hans Stam (1952/2088N) waren de matchpunten gevlogen. In een Franse partij vond ik Louis aanvankelijk wel ok staan. Hij had denk ik voor een opsteling met h5-g6-Pf5 moeten gaan. In laats daarvan kwam er een vervelende structuur voor zwart op het bord en raakte het paard notabene verzeild op g7. Dit leverde blijkbaar uiteindelijk kwaliteitswinst op voor wit. Louis kon in het hopeloze eindspel geen wonderen meer verrichten en daarmeer was het klaar.

Tot slot Remco tegen Pieter Buzing (2079/2072N). Remco was blij dat hij niet voor de derde maal op rij zijn stelling moest gaan forceren en kon met wit een gelijk lopereindspel met allebei nog een paar pionnen simpel remise houden. De opponent ging er nog eens goed voor zitten (Remco zat er niet direct op te wachten) maar het werd natuurlijk gewoon remise.

Eindstand 5-3. Terechte nederlaag, met wat meer geluk haal je misschien iets maar deze keer dus niet. De volgende wedstrijd is in Den Haag tegen DD2. Hopelijk kunnen we daar weer eens een matchpunt (of 2) scoren.

14-12-2014 22:15 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Foto' s van Herman toegevoegd.

15-12-2014 12:20 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller