Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC1 zet zegereeks voort tegen Philidor Leeuwarden
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

DSC1 zet zegereeks voort tegen Philidor Leeuwarden Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft haar thuiswedstrijd tegen Philidor Leeuwarden ruim gewonnen en behoudt de leiding in de 1e klasse A met 8 uit 4.

In de vierde ronde van de KNSB-competitie wist het eerste wederom een overwinning bij te schrijven. Dat zag er na een aantal uren spelen bepaald niet naar uit. Ik verloor kansloos zonder ook maar een moment serieus te hebben willen nadenken en Lisa stond al na acht zetten verloren. Invaller Jaap (bedankt!) boekte een snelle remise en zo stond het virtueel al snel ½-2½. De overige borden gaven bepaald geen aanleiding tot al te veel hoop op een goede afloop.

Gelukkig scoorde Sten tegen Eddie Scholl na een moeizame opening een fraai punt. Leuk was overigens dat Scholl mij mijn notatieboekje overhandigde. Dit had ik vorig jaar in Leeuwarden laten liggen. Matthieu speelde Sparenberg langzaam zoek en toen stonden we 2½-1½ voor. Daarbij stond Lisa inmiddels ook niet meer zo verloren.

Chiel speelde tegen Mighiel de Jong een moeilijke partij, maar opeens was het remise, Talitha won een partij uit een stuk tegen Etmans, Joost stond volgens mij ook niet geweldig, maar speelde het eindspel beter dan Van der Lijn en toen stond het 5-2, met Lisa, Joram en Martine nog bezig.

Joram had aanvankelijk een betere stelling, raakte onderweg ergens een pion kwijt maar zelfs toen was het eindspel misschien nog beter. Er zaten echter teveel schaakjes in de stelling en toen werd het remise.

Martine stond eerst goed, toen niet en toen blunderde zwart. Martine offerde een stuk (dat was of remise, of het won, en beide resultaten waren voor ons op dat moment genoeg) en won. Tot slot kwam Lisa steeds beter te staan. Ze ging nog op zoek naar de winst, vond die niet en berustte toen in remise.

7-3 dus, keurig resultaat. Op naar de vijfde ronde tegen Zukertort, waar wij een aanval op de koppositie kunnen verwachten.

Talitha, Jaap, Martine en Lisa en op de achtergrond JP en Joost
Talitha, Jaap, Martine en Lisa en op de achtergrond JP en Joost


De teamleider kijkt gespannen toe of zijn ploeggenoten zijn nederlaag kunnen compenseren
De teamleider kijkt gespannen toe of zijn ploeggenoten zijn nederlaag kunnen compenseren


Chiel moet een beetje op zijn tijd letten
Chiel moet een beetje op zijn tijd letten


Martine en Lisa
Martine en Lisa


Jeanette nam de eerste paar uur de bar weer in bezit (samen met Herman)
Jeanette nam de eerste paar uur de bar weer in bezit (samen met Herman)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 16-12-2014 at 08:27.

13-12-2014 18:45 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Foto's Herman toegevoegd

15-12-2014 14:06 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En het verslag van de tegenstander:

Door Erik Sparenberg

Het was weer tijd voor een verre uitwedstrijd, het perfecte moment voor een verre vakantie naar Gdansk in polen moet onze teamcaptain Tjapko Struik hebben gedacht. Aan mij de eer om op te treden als invallend teamcaptain, ik zal je niet teleurstellen Tjapko! Nna wat logistieke probleempjes als niet rijdende chaufeurs en kapotte auto's heeft Jan Boersma mij in de logistiek understeund waarvoor dank! (in de routebeschrijving heb ik iedereen nog bijna naar Amsterdam gestuurd)
Opstelling en strategie zijn een heel ander verhaal, DSC Delft (koploper in klasse 1A) heeft de beschikking over 2 internationaal meesters, een paar sterke spelers en 4 sterke Dames. Na samenstellen van een partijendatabase van onze tegenstanders heb ik samen met Migchiel tijdens een avondje stappen onze teamgenoten aan onze Delftse tegenhang(st)ers gekoppeld.

De wedstrijd begon voortvarend met een remise van invaller Franke van Netten, een uitgebreide 1. f4 voorbereiding resulteerde in een stonewall in de voorhand, een initiatief dat de hele partij zal duren, na het inschuiven van de pionnen werden naar mijn idee op een beetje vreemde manier stukken geruild, maar je kunt je afvragen welke loper sterk is in een ingeschoven structuur, dat moet Franke zich ook hebben afgevraagd en vroeg mij of hij remise mocht maken zodoende een remise voor Franke zijn philidor1 debuut.

Op dit moment ziet het er niet bepaald ongunstig voor ons uit, Jan Hania zegt lekker aan te willen gaan vallen en dat is precies wat hij deed, offert een pion, een thematische breek op g6, en uiteindelijk een onnauwkeurigheidje dat gelukkig niet door zijn tegenstander werd opgemerkt. Jan wint.

We staan nu 1.5 - 0.5 voor, Jippe staat een kwaliteit voor door ik denk een truc over de lange diagonaal in het gesloten siciliaans, Maarten krijgt een lekkere schuifstelling tegen Thalita Munnik in een opening die we wel van Maarten kunnen verwachten, helaas gaat uiteindelijk de stelling open in Maartens nadeel. Maarten verliest.

Na mij idee stond Eddie ongeveer gelijk, Jan Boersma een pion achter met benko compensatie, Migchiel overwegend, Bas overwegend, ik slecht, Jippe gewonnen en Auke iets minder, een overwinnen lijkt nog mogelijk.Hhet eerste slachtoffer word ikzelf, Matthieu Freeke liet zien de opening beter te kennen waardoor ik erg onder druk kwam te staan ben vervolgens ruim op tijd begonnen lelijke zetten te doen die mijn tegenstander nog veel tijd hebben gekost toen ik vervolgens probeerde actiever te worden kwam het killer instinct in mijn tegenstander naar boven, ik verlies.

Eddie begint ook minder te staan maar hier heb ik het fijne niet van gezien, hij speelde tegen Sten Goes die een erg sterk seizoen speelt; deze had zich goed op Migchiel de Jong voorbereid maar ook zonder voorbereiding bleek hij prima zijn mannetje te staan. Eddie verliest.

Migchiel zette zijn opening agressief op en het leek er lang op dat hij zijn sterke tegenstander misschien wel helemaal weg zou blazen, maar objectief gezien heeft hij waarschijnlijk geen grote kansen gehad en koos uiteindelijk eieren voor zijn geld. remise. de partij van Jan Boersma heb ik behalve de opening vrij weinig van gezien, Jan voelde zich niet goed maar speelde een erg scherpe opening. Eddie vroeg zich af of dat wel zo'n slim idee was. Jan heeft onze zorgen helemaal onterecht bewezen en keurig remise gespeeld.

Bas heeft een goede partij zitten spelen tegen IM Michielsen, hij lijkt prima uit de opening te komen door twijfelend openingsspel van de IM maar dit kost Bas veel tijd en terwijl de tijdnood van Bas steeds meer begint te naderen blijft de IM prima zetten doen en uiteindelijk verliest hij. Auke komt tegen Martine Middelveld iets minder te staan en krijgt zo af en toe de kans de stelling gelijk te trekken, maar de druk bleef blijft er de hele tijd een beetje op zitten, Auke verliest.

En uiteindelijk last Man standing Jippe Kamstra, hij won in een gesloten siciliaan ergens in het middenspel een kwaliteit over de lange diagonaal en moet dus een hele tijd lang gewonnen hebben gestaan, hij geeft echter op een gegeven moment een loper voor een mataanval die niet werkt. uiteindelijk is hij tegen Lisa Hortensius de partij in de extra tijd terwijl het aantal toeschouwers toeneemt. met 2 lopers tegen een toren en een paar pionnen achter lijkt me dat Jippe verloren moet hebben gestaan maar Jippe houd zijn hoofd koel en maakt gebruik van de tijdnood om remise te maken, en zodoende nog een beetje Philidor-eer te redden.

Nu kwam voor mij het moeilijkste een handtekening onder een verloren wedstrijd te zetten, ik hoop van harte dat Tjapko deze taak weer op zich wil nemen. Tijd om een restaurant te zoeken in het centrum van Delft, waar we lekker hebben gegeten, en de zakcomputers een oordeel over de partijen hebben laten vellen en onze teamcaptain in polen onze roemloze prestatie hebben opgebiecht "Je hebt je kranig geweerd" was het commentaar van Tjapko, waarvoor dank, want sarcasme is onze ambitieuze teamcaptain vreemd toch?

16-12-2014 14:47 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller