Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC1 verslaat ESG Dr. Max Euwe met grote cijfers
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

DSC1 verslaat ESG Dr. Max Euwe met grote cijfers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op mijn computer staat nog een onafgerond conceptverslag van de wedstrijd tegen Wageningen, waarin ik onder meer aandacht besteed aan mijn partij tegen Timman. Dat verslag gaat niet verder komen dan de status waarin het nu verkeert, dus hierbij een samenvatting: we verloren hard en tegen Timman spelen is vooral leuk omdat je dat later op je werk kunt vertellen. Omdat de concurrentie had verloren, waren we veilig.

In die wetenschap traden wij gisteren aan tegen ESG/Dr. Max Euwe 2 uit Enschede. Voor ons stond er niets meer op het spel. Voor Max Euwe ook niet: met nul matchpunten uit de eerste acht wedstrijden was het team al gedegradeerd. Daarnaast vond dit weekend de Batavierenrace plaats en had Max Euwe vier invallers nodig. Voor andere teams zou dit wellicht het sein zijn geweest een aantal borden open te laten, maar zo niet Max Euwe, dat ons zelfs verzocht partijen vooruit te mogen spelen. Wat een liefhebbers, zo kan het dus ook!

De twee tijdens het OGD Weekendtoernooi vooruitgespeelde partijen kenden een voor ons goede afloop. Joram op den Kelder had aan het tweede bord de witte stukken tegen Anne Veltman, teamcaptain van Max Euwe. Joram verkreeg een positioneel voordeeltje en buitte dat redelijk eenvoudig uit. Zo stond het 1-0. Een dag later speelde Smaranda Padurariu tegen Kambiz Sekandar. Als ik het goed heb begrepen, kreeg ze een zware aanval over zich heen. Die sloeg op de een of andere manier niet door, en toen waren de rollen omgedraaid en haalde Smaranda het punt binnen.

Met een 2-0 voorsprong begonnen wij gisteren dan ook aan de wedstrijd. Max Euwe kwam verzwakt op, maar zonder borden leeg te laten. Binnen een uur stond het 3-0. De tegenstander van Sten Goes dacht in de opening een truc te hebben. Hij werd echter zelf getruct en verloor een stuk. Sten liet er geen gras over groeien en ging aan het bier.

Hoewel zich in het verloop van de wedstrijd steeds meer voordeeltjes aan onze zijde ontwikkelden, liet de volgende uitslag nog even op zich wachten. Ik meen dat het Matthieu was die de 4-0 op het scorebord zette. Met het loperpaar en de actievere stukken wist hij de partij een voordelig eindspel in te loodsen. Toen hij een pionnetje had buitgemaakt en de tweede weldra zou vallen, geloofde zijn tegenstander het wel.

5-0 werd het aan het bord van Sebastiaan, die een ratingvoordeel van 1000 punten had. Vanuit Enschede als achtsteteamspeler op weg naar Delft om eigenlijk op voorhand kansloos in te vallen in een wedstrijd waarin niets meer op het spel staat, dat is nu clubliefde. Vanuit Zutphen naar Delft voor het spelen van een KNSB-pot, een volledige vrije dag opofferen van de twee dagen die je als yuppenstel wekelijks voor elkaar hebt en bij terugkomst begroet worden met de vraag "heb je goed geschaakt, schat" overigens niet minder. De partij duurde lang, maar de uitslag stond nooit ter discussie.

Topscorer Lisa - 6 uit 9! - haalde de winst binnen, ditmaal met een halfje. Voor mijn gevoel kwam ze wat gedrukt uit de opening. Ze gebruikte veel tijd, hield de boel bijeen en tegenstander Scho besloot dan maar voor remise te gaan.

Martine bracht het volgende punt binnen. Aan de zwarte kans van een afruilfrans is het altijd goed zoeken naar kansen, ook tegen invallers, in dit geval een jonge Spanjaard (spa red please). Martine besloot ditmaal tot een wat inferieure, ongebalanceerde openingsopzet in de hoop dat het foutje zou komen. Het duurde lang voordat Brunet een echte onnauwkeurigheid beging, maar toen dit het geval was, greep Martine de controle en gaf zij deze niet meer af. 6,5-0,5.

Ook ik mocht een punt aan het totaal toevoegen. Dat gebeurde in een weinig hoogstaande partij. Beiden slechts drie uur slaap, ik vanwege uitspattingen in het Haagse nachtleven, zij vanwege deelname aan de Batavierenrace, rustige opening, alle ingrediėnten voor een snelle remise aanwezig. Ik besloot gek te doen, verwaarloosde mijn ontwikkeling en ging voor een snelle koningsaanval. Die werd eenvoudig gepareerd maar wat resteerde was een stelling met een schijnbaar plusje voor mij. Dat plusje viel echter nogal tegen en na wat verwikkelingen ontstond een gelijk eindspel. Er zat nog wel wat spel in de stelling en daarbij had ik een grote tijdsvoorsprong. Ik kreeg uiteindelijk een voordeeltje, maar dat had niet genoeg mogen zijn:



Talitha, aan het laatste bord, had een klein plusje opgebouwd. Dat gaf ze echter weg door veel tempi te besteden aan de winst van een onbelangrijke pion. Met de uiteindelijke remise mocht ze niet klagen.

Het slotakkoord van dit seizoen was voor Martin. Al vroeg in de partij had hij remise aangeboden, maar zijn tegenstander was ervoor gaan zitten, zodat Martin dat ook maar moest doen. De stelling bleef lang gesloten en er gebeurde op het oog weinig. Pas na zessen maakte Martin twee pionnen buit. Hij moest nog de nodige moeilijkheden overwinnen voordat hij het punt rond 18.45 uur kon noteren.

Zo kwam een 9-1 uitslag op het scorebord en eindigde het eerste op een zesde plaats met negen matchpunten. Een keurige prestatie, zeker als je bedenkt dat we de negende gemiddelde rating van klasse 1A hadden. De daaropvolgende barbecue en borrel in de stad vormden een mooie afsluiting van het seizoen. Sebastiaan zal niet eerder dan 3 uur 's nachts in Zutphen zijn gearriveerd. :-)

Rest mij niets anders dan de spelers en invallers, en in het bijzonder de echte teamcaptain, Martine, te bedanken voor hun inzet dit seizoen!

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by jpfox on 11-05-2014 at 14:06.

10-05-2014 18:19 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Talitha corrigeert me:

"JPeee er klopt niks van de beschrijving van mijn partij! Ik had een sterk middenspel waarin ik die pion won en de koning van mijn tegenstander op de tocht kwam te staan. Ik stond gewonnen, maar miste de winnende zet en kwam in een eindspel met een pluspion die ik niet kon behouden. Mijn tegenstander kwam dus goed weg met een remise en ik baal Frons "

11-05-2014 21:45 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was bij Talitha inderdaad uit na Df5 (i.p.v. Dg6+) met winst van een tweede pion en (ten minste even belangrijk) de vijandelijke koning op de tocht.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 11-05-2014 at 23:20.

11-05-2014 23:19 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller