Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC2 op rand van kampioenschap
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

DSC2 op rand van kampioenschap Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ondanks een rommelig begin van de westrijd werd overtuigend gewonnen van charlois 3. De bas (fileleed) en Jan Peter (geen trein naar delft en fileleed met de bus) kwamen beiden behoorlijk te laat. xoorts had de teamcaptain per abuis de opstelling van een eerdere westrijd ingeleverd ipv die van gisteren. Hetgeen inhiled dat bord 1 en 2 alsmede 4 en5 omgedraaid waren tov de rondgemailde. Nu pakte dit niet verkeerd uit, op deze borden werden 3 bp gescoord.
Als eerste werd tot remise besloten aan bord 4 waar de teamcaptain na een verkeerde openingsbehandeling concludeerde dat zijn beste zet vand e dag een remiseaanbod moest zijn. Hetgeen gelukkig werd aangenomen. De computer vindt zwart duidilijk beter staan en dat vond de witspeler ook.
Vervolgens stroomden de punten de analyseruimte binnen. Gert en Walter rolden hin tegenstanders op. Walter deed dat met een paar prima zetten waarbij de loper op b2 van tegenstander Pietrow tot toeschouwer werd gedegradeerd. Een fraai concept.
Van Gert niet veel gezien behalve dat zijn aanval hard ging zoals we van hem gewend zijn. 2.5-0.5
Hans besloot niet snel daarna tot deling van het punt, 3-1. Hierna kwam Ted het eerste MP melden. Hij won overtuitend een dame +paard eindspel met een pion meer. Uiteindelijk een ondekbaar mat op g2. 4-1.
De Bas soeelde eindelijk weer eens een goede partij en speelde zijn opponent helemaal zoek. Een punt wat ik bij mijn remiseaanbod al had geteld maar De Bas deed het koel en rustig liet een mat in 1 dreigen en liep gewoon naar de overkant met de koning. 5-1 en de MP waren binnen. Bob had de hele middag een pionnetje meer en dan tel je eigenlijk het punt al. Helaas werd het nateriaal te ver uitgedund en moest bob in remise berusten. 5.5-1.5. Jan Peter heeft totaal gewonnen gestaan maar blunderde in tijdnood. Vocht voor wat hij waard was maar kon het paareindspel met een pion minder uiteindelijk helaas niet remise houden 5.5.-2.5 eindstand dus.

Daarna gegeten gezamenlijk met team 3 en 4 . Team 1 had zich afgescheiden aan een andere tafel. Wel werden daar door ondergetekende nog paaseitjes gescoord. Tijdens het eten werd bekend dat onze concurrent Boven IJ had verloren. Hiermee staat DSC2 met nog twee rondes te gaan 4mp voor en 4,5 bp. 1 matchpunt volstaat dus in een van de volgende twee ronden om weer terug te promoveren waar we thuishoren de 2e klasse knsb.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by richard oranje on 30-03-2014 at 12:23.

30-03-2014 12:22 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
richard oranje
actief forumlid


geregistreerd: 09-03-2014
aantal berichten: 54

RE: DSC op rand van kampioenschap Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by richard oranje
Ondanks een rommelig begin van de westrijd werd overtuigend gewonnen van charlois 3. De bas (fileleed) en Jan Peter (geen trein naar delft en fileleed met de bus) kwamen beiden behoorlijk te laat. xoorts had de teamcaptain per abuis de opstelling van een eerdere westrijd ingeleverd ipv die van gisteren. Hetgeen inhield dat bord 1 en 2 alsmede 4 en5 omgedraaid waren tov de rondgemailde. Nu pakte dit niet verkeerd uit, op deze borden werden 3 bp gescoord.
Als eerste werd tot remise besloten aan bord 4 waar de teamcaptain na een verkeerde openingsbehandeling concludeerde dat zijn beste zet van de dag een remiseaanbod moest zijn. Hetgeen gelukkig werd aangenomen. De computer vindt zwart duidelijk beter staan en dat vond de witspeler ook.
Vervolgens stroomden de punten de analyseruimte binnen. Gert en Walter rolden hin tegenstanders op. Walter deed dat met een paar prima zetten waarbij de loper op b2 van tegenstander Pietrow tot toeschouwer werd gedegradeerd. Een fraai concept.
Van Gert niet veel gezien behalve dat zijn aanval hard ging zoals we van hem gewend zijn. 2.5-0.5
Hans besloot niet snel daarna tot deling van het punt, 3-1. Hierna kwam Ted het eerste MP melden. Hij won overtuigend een dame +paard eindspel met een pion meer. Uiteindelijk een ondekbaar mat op g2. 4-1.
De Bas soeelde eindelijk weer eens een goede partij en speelde zijn opponent helemaal zoek. Een punt wat ik bij mijn remiseaanbod al had geteld maar De Bas deed het koel en rustig liet een mat in 1 dreigen en liep gewoon naar de overkant met de koning. 5-1 en de MP waren binnen. Bob had de hele middag een pionnetje meer en dan tel je eigenlijk het punt al. Helaas werd het nateriaal te ver uitgedund en moest bob in remise berusten. 5.5-1.5. Jan Peter heeft totaal gewonnen gestaan maar blunderde in tijdnood. Vocht voor wat hij waard was maar kon het paareindspel met een pion minder uiteindelijk helaas niet remise houden 5.5.-2.5 eindstand dus.

Daarna gegeten gezamenlijk met team 3 en 4 . Team 1 had zich afgescheiden aan een andere tafel. Wel werden daar door ondergetekende nog paaseitjes gescoord. Tijdens het eten werd bekend dat onze concurrent Boven IJ had verloren. Hiermee staat DSC2 met nog twee rondes te gaan 4mp voor en 4,5 bp. 1 matchpunt volstaat dus in een van de volgende twee ronden om weer terug te promoveren waar we thuishoren de 2e klasse knsb.

30-03-2014 12:24 richard oranje is offline Send an Email to richard oranje Search for Posts by richard oranje Add richard oranje to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

RE: DSC op rand van kampioenschap Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

De Bas speelde eindelijk weer eens een goede partij en speelde zijn opponent helemaal zoek.


Dit doet mij iets teveel en mijn tegenstander iets te weinig eer aan. Het was een vrij interessante partij.

Inderdaad kwam ik een half uur te laat aan. Mijn gebruikelijke achterafroute bleek vanwege wegwerkzaamheden op andere locaties te zijn gepromoveerd tot omleidingsroute voor zo'n beetje alle snelwegverkeer uit Den Haag-Zuid en het Westland. Bij elkaar bleken dat toch wel een hoop auto's te zijn. Als die rij blik zich vervolgens met een gemiddelde snelheid van ongeveer 5 kilometer per uur voortbeweegt, beter bekend als file, nemen die die paar kilometers tussen Den Haag en Delft toch een flinke hap tijd in beslag.

Maar goed, een half uur minder bedenktijd is ook niet het einde van de wereld. Gewoon een aantal pragmatische zetjes doen en het tijdsnadeel was alweer redelijk overbrugd. Helaas bleek een van die pragmatische zetten niet echt optimaal. Mijn tegenstander had de keuze tussen pionwinst met complicaties of afruil van stukken (waaronder mijn zwartveldige loper) met een positionele plus en aanvalskansen. Hij ging, vermoedelijk terecht, voor de aanval.

Ik probeer in het centrum wat tegenkansen te realiseren, waarna mijn tegenstander weer moet kiezen, ditmaal tussen een zeer gunstig eindspel met positionele plus of voortzetting van de vermoedelijk winnende aanval op mijn koning. Ook dit keer verkiest hij de aanval, maar nu is dat de verkeerde keuze. Ik win een pion en heb nog precies een zetje waarmee ik het ogenschijnlijk ondekbaar mat kan voorkomen.

Hierna stort de stelling van mijn tegenstander snel in. Ik wikkel af naar een eindspel met TP+4 tegen TL+2, waarbij mijn paard zich ongenaakbaar in het centrum heeft gevestigd en de hele stelling beheerst. De rest was vrij eenvoudig. Na het ontwijken van de laatste grappen - je mat in een laten zetten in eenvoudig gewonnen positie staat zo slordig - geeft mijn tegenstander op in een situatie dat mat in 1 (of mat in 2 als hij zijn toren offert) niet meer te vermijden is.

Niet mijn meest overtuigende overwinning, maar elk punt is er een.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

30-03-2014 15:19 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Cor de Wit zette zijn partij redelijk ambitieloos op, en bleef na een zet of tien zitten met een geïsoleerde pion op d4. Toen hij ook nog een pion offerde voor vage aanvalskansen (die er niet echt waren) stond ik gewonnen. Dat hij in tijdnood een tegentruc niet zag (die ik per ongeluk had toegelaten) betekende een vol punt voor ons.

Het is overigens 4 matchpunten en 5,5 bordpunt!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Ted on 02-04-2014 at 09:52.

02-04-2014 09:51 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
richard oranje
actief forumlid


geregistreerd: 09-03-2014
aantal berichten: 54

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

inderdaad 5,5 bordpunt maar we mogen er maar 5 verspelen Prodent

03-04-2014 15:04 richard oranje is offline Send an Email to richard oranje Search for Posts by richard oranje Add richard oranje to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De tegenstanders doen ook verslag

Quote

Verlaat verslag CE 3




Tegen de koploper waren de verwachtingen niet te hoog gespannen; desondanks was onze

Weerstand bemoedigend.



Na 1 1/2 uur spelen stond Angelique iets beter als compensatie voor 2 of 3 iets mindere stellingen.

Plots ging alles heel snel.

Canedo was een stuk kwijtgeraakt zonder voldoende compensatie.

Cor was een pion achtergekomen voor actief tegenspel.

Pietrow deed een zeer geslaagde kamikaze-actie, snel gevolgd door de verwachte nederlaag van Jesus.

John was zo ge-imponeerd door Andrej, dat ook hij besloot een stuk teveel te hebben, dat hij direct in de aanbieding deed.

Tussendoor kreeg super-invaller Tjerk aan het 1e bord een remise-aanbod, dat hij mocht aannemen.

Angelique had intussen ook al heel vlotjes remise gemaakt tegen ene Oranje; niet vanuit Huis ter Duin.

Van beiden een zeer goede prestatie.

Cor was een vrijpion achtergeraakt; weliswaar met actief tegenspel, maar dit bleek toch onvoldoende.

Kresna had 2 houtjes in de aanbieding gedaan; zelf dacht ik dat hij een leuke mataanval opzette, maar zijn tegenstander

Kon de dreigingen pareren en besliste de materi-ele achterstand.

Bij Mathieu is het evenwicht eigenlijk nooit verbroken, dus een prima remise.

Blijft over de Duvelstoejager J. Leer te R.

Verloren staan? Wat bedoel je!?

Op een of andere manier won hij het stuk terug, hield een houtje meer over en vanzelfsprekend zette hij dit

Voordeel om in winst.

Wel een nederlaag, maar geen afgang.

Intussen waren zowel Peter Kemner met Frank H, als ook Ruud Kok binnengekomen, zodat de middag

Plezierig werd afgesloten, temeer daar het 2e een zeer nuttige overwinning had geboekt.



Gerard Kool.




(Met excuses van Si Tumbuk wegens de vertraging)

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

07-04-2014 23:49 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Veel succes morgen in Rotterdam en i.g.v. kampioenschap: een mooi feestje! Wijzelf spelen in Sliedrecht en kijken dus niet vreemd op wanneer op de terugweg claxonerende auto's met DSC-vlaggen op ons pad komen...

11-04-2014 21:36 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Bad luck? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Beste Upperdog,
Wil je dat niet meer doen? Voor een wedstrijd zinspelen op de kampioenschap.
Aangezien wij een psycholoog in het team hebben, zijn we opeens menselijk geworden en gelden de softe wetten uit de sport-psychologie.
Denken aan een kampioenschap is funest voor de concentratie met alle gevolgen van dien.

13-04-2014 11:25 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad, beter een volgende keer te denken aan een begrafenis- dan aan een Delftse kampioensstoet.

13-04-2014 11:58 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Negatieve associaties werken ook niet. Dat hebben we vorig seizoen ervaren toen aan het begin van de competitie onze glorieuze leider een insecten-buffet als strafexercitie voor eventuele degradatie aangekondigde. Pardoes degradeerden we. Het buffet bleek gelukkig in Azië gesitueerd, dus de straf is nooit ten uitvoer gebracht. Lach

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

13-04-2014 13:19 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller