Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » DSC7 speelt gelijk tegen WSC 4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Edgar Huisman Edgar Huisman is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-02-2006
aantal berichten: 6

DSC7 speelt gelijk tegen WSC 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC7 en WSC 4 hebben de matchpunten gedeeld. In Delft werd het 4-4.

Zoals gewoonlijk ging aan deze wedstrijd weer het nodige e-mail verkeer vooraf. Herman had een alleraardigste opstelling bedacht met Jan op het eerste bord en Antoon op het 7e bord  omdat WSC daar vaak een sterkere speler plaatst. Edgar op het 2e bord, René op het 3e en Simon op het 4e . Lito op 5, Herman op 6 en tenslotte Rob op het 8e bord. Hermans laatste e-mail drukte iedereen nog op het hart om half acht aanwezig te zijn, met uitzondering van Antoon, want die kon pas wat later uit zijn werk komen. Marco stond reserve en schreef nog dat hij helemaal uitgewoond uit een weekend toernooi gekomen was en daarom vanavond niet bij de club langskwam, tenzij hij toch op het allerlaatst moest invallen. Kortom alles was perfect geregeld, nou ja Simon kwam wat laat binnendruppelen, maar eigenlijk kon er niets meer mis gaan. Het degradatie gevaar was zo goed als geweken door onze winst op Botwinnik. WSC 4? Ach dat team moeten we kunnen hebben!

Het begon al meteen goed want mijn (Edgar) tegenstander kwam niet opdagen zodat na 1 uur wachten ons eerste punt bijgeschreven kon worden. Al is niet spelen natuurlijk niet zo leuk, ik kon nu wel alle borden langs om dit verslag te schrijven, heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees! Ik kweet me zo enthousiast van deze taak dat ik vergat mijn eerste zet als witspeler uit te voeren , zodat mijn klok wel een half uur heeft getikt . Nadat de 1e bord speler van WSC me heel sportief op deze futiliteit wees  voerde ik de zet alsnog uit en was de afwezige zwartspeler aan zet.
Het eerste kwartier was sensationeel. Jan kwam op bord 1 met zwart al in de opening een paard en een pion voor te staan  dat beloofde een zeker winstpunt. Vlak daarna combineerde Lito met zwart op bord 5 ,na wat afruilen van lichte stukken en nadat wit een vergiftigde pion gepakt had, zeer fraai naar loper winst en een compleet gewonnen stelling. Lito moest nog even schaak geven met de loper en rokeren en we zouden ongetwijfeld het 3e winstpunt op zak hebben. Helaas was er bij Rob op bord 8 in de opening iets misgegaan en kwam hij een kwaliteit en een pion achter en leek mij de positie om terug te vechten ook kansloos. Ook bij René op bord 3 zag het er goed uit  hij kon dacht ik een pion winnen met schaak  de koning van zijn tegenstander was nog niet in veiligheid en dat beloofde goede kansen voor Rene. Simon speelde op bord 4 met wit aanvallend en gedurfd door lang te rokeren , zijn tegenstander dreigde in de verdrukking te komen. Bij Herman met wit op bord 6 en Antoon met zwart op bord 7 zag de opening er degelijk uit en de stellingen waren in evenwicht. Kortom na het eerste half uur zag ik kansen voor DSC op een overwinning  Herman vroeg mij het team verder te coachen i.v.m. remise voorstellen. Het leek mij een goed plan om na de onvermijdelijke winst van Jan en Litho bij het slechter staande bord van Rob en de remise achtige borden bij Herman en Antoon remise voor te stellen  dan zou de winst voor DSC al binnen zijn maar hoe anders kan het lopen.

Terug gekomen bij het bord van Jan (na een kop koffie bij de bar) zag ik dat hij zijn paard omgewisseld had tegen 3 vrij pionnen  de stelling was nog steeds helemaal gewonnen voor Jan (later vertelde hij me dat het niet de bedoeling was om het paard te ruilen tegen de pionnen  eigenlijk een foutje - maar geen probleem) Jan moest wel nauwkeurig spelen om de nogal fel op aanval spelende tegenstander van het lijf te houden, maar wist in het vervolg met voorzichtig spel uitstekend enkele gemene valkuilen te omzeilen. Bij Lito was er echter iets verschrikkelijk mis gegaan  in plaats van met de loper schaak te geven en vervolgens te rokeren  speelde Lito eerst een andere loper om een toren te verdrijven  dat was ook een goede zet, maar minder geslaagd was daarna het schaakje met de dame i.p.v. met de loper (Lito kon daarna niet meer rokeren). Na een geniepige paard zet van wit verloor Lito een loper en twee pionnen omdat zijn koning nu (onnodig) in gevaar kwam. Jammer maar de partij stond ineens verloren. Ook René nam de pion niet met schaak (na afloop zei hij mij dat hij dat niet gezien had en ook betwijfelde hij of ik dat wel juist gezien had) en kwam wat minder te staan met 1 pion minder. Maar René wist met mooie zetten actief tegen te spelen en bracht zijn tegenstander kennelijk zo in verwarring dat er een remise aanbod kwam. We besloten dat aan te nemen gezien de stand op de borden. De stand was 1,5 0,5 voor DSC7. Even later kwam ook van de tegenstander van Antoon een remise voorstel nadat de dames van het bord waren gegaan en de stand inderdaad erg remise achtig was geworden, waarmee de stand op 2-1 voor DSC7 kwam.

Lito kwam steeds slechter te staan en nadat zijn torens van het bord waren gegaan en hij met een loper tegen een toren en een pionnen overwicht verder moest besloot hij even later op te geven, zodat de spanning geheel terug was met 2-2.

Bij bord 8 van Rob waren merkwaardige ontwikkelingen gaande. Rob had uit het niets tegen­kansen gecreëerd, zag dat hij met zijn dame een centrum­pion kon winnen omdat een toren van zijn tegenstander gepend werd, won een tweede pion en zelfs de kwaliteit terug. Hij speelde in deze fase erg goed en ik werd net erg optimistisch over onze kansen toen Simon in een zeer complexe stand wat onnodig een kwaliteit weg gaf, de stand bleef boeiend en bood Simon wel tegenspel, maar de stelling stond (in mijn ogen ) minder voor Simon. Herman vroeg aan mij of hij het remise voorstel van zijn tegenstander kon aannemen  maar ik zij dat hij door moest spelen omdat ik niet zeker was van de situatie bij Simon. Even later sloeg Rob een pion van zijn tegenstander, maar liet daarmee de dekking van zijn toren los. Zijn tegenstander gaf schaak en daarmee ging de toren verloren  jammer en een wat onnodig geval van schaakblindheid en eigenlijk heb ik (Edgar) daar het patent op, dus dat vond ik wel wat flauw van Rob.
Plotseling stonden we 2-3 achter  maar goed Jan stond compleet gewonnen met inmiddels 4 pionnen voor! Ik nam me voor om als Simon zou verliezen Herman op winst te laten spelen (ook al zat dat in de remise stand er niet echt in  maar dat moest dan maar), dus liet ik Herman doorspelen. Weer wat later wist Simon het zijn tegenstander lastig te maken met zijn actieve paarden, dreigde de konings­pion te winnen en in zijn ijver om dat te voorkomen gaf Simons tegenstander pardoes een volle loper weg en daarna op  plotseling kwamen we op 3-3 in een zetel te zitten. Simon is de laatste tijd echt goed op dreef en is inmiddels onze topscorer! Ik ging snel naar Herman en stelde hem voor om remise aan te bieden  hetgeen (tot mijn verbazing gezien de stand op bord 1) geaccepteerd werd. De stand was nu 3 ½ - 3 ½ - en nu wist ik het zeker & we zouden winnen want Jan stond inmiddels 6 pionnen voor. De witte koning was onbeschermd. Beide spelers hadden nog een dame en een toren  iedere andere speler zou met 6 pionnen minder opgeven. Maar nadat Jan een dreiging met mat in twee in de stelling vlocht speelde offerde wit zijn toren door deze er tussen te spelen. Jan nam de toren met de dame en het spel was definitief uit. Wit sloeg met de dame de toren van zwart met schaak & leuke geprobeerd dit dameoffer dachten alle omstanders en teamgenoten (er dreigde pat als Jan met de koning of de pion terugnam, maar Jan zou dat na zijn voortreffelijk gespeelde partij natuurlijk zien en met de dame terugnemen, zodat het pat opgeheven was) Jan stelde ons voortbestaan in de 2 e klasse veilig  dat moet gezegd! Menigeen greep naar zijn hoofd toen hij de dame met de pion sloeg  nog steeds niets in de gaten had - tot zijn tegenstander hem op het pat wees! Jan vond het na afloop een goede grap van zijn tegenstander en misschien is dat ook wel zo en is dat de reden waarom schaken zo leuk is en je nooit te snel moet opgeven en waarom ik vechtschakers waardeer  op ons niveau is immers alles mogelijk  dat leerde deze avond wel! De eindstand was daarmee 4-4.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 05-03-2014 at 10:54.

05-03-2014 00:20 Edgar Huisman is offline Send an Email to Edgar Huisman Search for Posts by Edgar Huisman Add Edgar Huisman to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn partij was niet bepaald spannend. Jos Bruin had steeds iets meer ruimte en iets meer initiatief en dat probeerde ik op te lossen door weer een stuk af te ruilen. Ik vraag me af of ik voor mijn tegenstanders niet een beetje flauw overkom als ik zo speel? Anyway, als wit nog wat leuks had gewild, dan kon dat na mijn volgende zet in deze stelling.



Jos had wit, ik had zwart en was aan zet. Zojuist is net 16... Qe7e6 17. Qc4d5 gespeeld. Mijn idee met 16... Qe7e6 was geweest om wit te verleiden ook de dames te ruilen. Als hij n.l. met zijn dame op c4 uit de weg zou gaan, dan sla ik met mijn dame op a2 en anders ruil ik gewoon zelf na b.v. 17. Qc4b3. Dat wit ook 17. Qc4d5 kon doen was mij helemaal ontgaan. Nu wil ik natuurlijk zeker niet ruilen want dan komt wit binnen met de toren op d7 na b.v. 17... Qxd5 18. exd5 Nd4 19. Re7.

Maar wat dan? Ik wilde nu niet heel passief achter mijn pionnen gaan zitten afwachten om te kijken hoe wit zijn ruimtevoordeel zou benutten. De enige zet die ik kon bedenken die het leuk zou kunnen maken in de diagramstelling is 17... Ne7. Als wit mijn geruil zat is krijgt hij in ieder geval hier de kans om er wat aan te doen met 18. Qxb7. Hoogstwaarschijnlijk speel ik dan 18... Qxa2 en wordt het toch nog leuk. Ik heb denk ik wel een kwartier zitten rekenen aan allerlei variantjes na 18. Qxb7 Qxa2 en zag voor mezelf niet een groot gevaar. Ik hoopte dat wit ook evenveel tijd zou besteden aan die overweging.

Wit koos na enige tijd toch maar voor afruil van de dame met 18. Qxe6 en enkele zetten later kwamen we remise overeen. Jos vertelde achteraf dat hij wel even had gekeken naar 18. Qxb7 maar dat hij het gewoon te gevaarlijk had gevonden.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

05-03-2014 10:24 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik snap ook wel dat hij dat een beetje gevaarlijk zou vinden.
Na Qxb7 Qxa2 Bc3 lijkt wit echter overwegend te staan.

05-03-2014 11:08 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ivar de Hoogt
ik snap ook wel dat hij dat een beetje gevaarlijk zou vinden.
Na Qxb7 Qxa2 Bc3 lijkt wit echter overwegend te staan.


Inderdaad. Bc3 lijkt gedwongen na Qxa2 en dan beginnen de leuke variantjes. Qc4 (dreigt Rb8) Rd4 Qc6 Qxc6 Nxc6 dat soort van dingen.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

05-03-2014 11:43 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi verslag Edgar!

En weer nagelbijten dus zeg. Na de 6-2 van Rijswijk op DD staat DSC 5e en is bijna bijna verzekerd van handhaving.

Aangezien in de laatste ronde Botwinnik 2 matchpunten en 6,5 (i.v.m. onderling resultaat) bordpunt moet 'inlopen' op DSC, is DSC 7 dus al na het scoren van 2 bordpunten tegen DD 7 verzekerd van handhaving. Dat komt wel goed!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 05-03-2014 at 12:16.

05-03-2014 12:15 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

(na de variant die je noemt Antoon, levert Rd4-c4 een directe pionwinst op toch?)

06-03-2014 18:27 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ivar de Hoogt
(na de variant die je noemt Antoon, levert Rd4-c4 een directe pionwinst op toch?)


Euh ja dat klopt zie ik nu. Misschien moet ik dan niet direct voor dameruil gaan. Niet Qc4c6 maar Qc4c5. Wit staat dan nog steeds iets beter maar niet meteen gewonnen.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

06-03-2014 22:05 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller