Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » Verzwakt DSC 3 kansloos in Tilburg
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Verzwakt DSC 3 kansloos in Tilburg Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een met 3 invallers spelend DSC3 heeft kansloos verloren van de Stukkenjagers 2.
In Tilburg werd het 5,5-2,5 voor de sympathieke tegenstanders.

Ons team was verzwakt (met dank aan de slecht gekozen datum door de KNSB in de kerstvakantie!) op maar liefst 3 plekken.
Topscorer Hans Stam (2,5 uit 3), Roland ten Have en Anna-Maja Kazarian (net terug van een succesvol WK < 14) ontbraken.
Zij werden vervangen door Mark Breton, Martin Verolme en Sofya Blanter.

De eerste twee spelers werden tactisch op borden 1 en 2 geposteerd met als opdracht zo lang mogelijk tegenpartij te bieden en dan maar zien waar het schip zou stranden.

Mark deed het prima (tegenstander 642 (!) ELO-punten meer) en wist zowaar een aanval op de koning via de h-lijn op te zetten. Het zag er aardig uit, maar toch kwam zwart geen moment echt in gevaar. Uiteindelijk bleken de 3 geofferde pionnen te veel van het goede en moest Mark zijn dappere strijd staken.

Martin Verolme op 2 deed het zowaar nog beter en had lange tijd uitzicht op een halfje. In een middenspel met de zware stukken en elk 6 pionnen vergiste hij zich in de zetvolgorde en verloor een belangrijke pion. Dit was uiteindelijk voldoende voor zijn tegenstander om de winst binnen te halen.

Onno op 3 liet zijn tegenstander vanuit de opening ogenschijnlijk vrij makkelijk gelijk spel bereiken en sprak al over een puntendeling. Toch wilde die meer en leek de boel te gaan forceren; maar als wel vaker zou het dan mis moeten gaan. In de analyse bleek dat Onno toch ergens een betere voortzetting heeft gemist en daardoor voor de winst had moeten gaan. Toch werd het hier remise door zetherhaling.

Op 4 speelde Ivar weer een partij die alleen hij kan spelen... In de opening volledig overklast worden en op het moment dat zijn koning via f7 naar g7 was gedwongen, leek het pleit beslecht. Hier bleek zijn rekenkunst beter dan die van zijn tegenstander en won hij ineens materiaal en de partij.

Op 5 speelde Lucien tegen FM Cesar Becx. De sympathieke wedstrijdleider had de teams (er waren er maar liefst 6 op bezoek in Societeit De Harmonie) allerhartelijkst welkom geheten. Een speciaal welkom was er nog voor de schaak-iconen Hans Ree en Paul van der Sterren die namens Caissa tegen het 1e team van de Stukkenjagers speelde.
In de opening bleek Becx de finesses beter te kennen dan de teamleider van ons 3e. Dit leidde uiteindelijk tot een pionwinst waarna Lucien hoopte op een schwindel door een stuk te offeren. Helaas sloeg dit wanhoopsoffer niet door en moest hij opgeven.

Op 6 speelde Hans Segers een degelijke partij waarbij het leek dat hij deze zou gaan winnen. Ergens (tijdnoodfase ?) verrekende hij zich en verloor een stuk in de aanval. Toch bleef zijn aanval er gevaarlijk uit zien. De tegenstander had het allemaal goed berekend en wist op het juiste moment te verdedigen en een tegenstoot te plaatsen. Die laatste werd Hans fataal; zijn koning belandde in een matnet.

Op 7 had Henrik een mooie partij op het bord gebracht. Hij speelde de opening actiever / offensiever en wist op het juiste moment een beslissende koningsaanval (beiden hadden lang gerokeerd) te lanceren. Hierdoor won hij 2 pionnen en wikkelde hij handig af naar een gewonnen toren-eindspel. Een knappe overwinning (tegenstander 150 elo-punten meer) was zijn beloning.

Op 8 speelde Sofya een aardige partij tegen een veel sterkere tegenstander. Ook zij kon het redelijk lang volhouden maar verloor, door een kleine combinatie, uiteindelijk toch materiaal en later de partij.

Na afloop was het gezellig toeven bij een Tapas-restaurantje in Tilburg en ging er nog een kleine afvaardiging later darten in Delft.

De persoonlijke uitslagen:

 De Stukkenjagers 22062-DSC318645½ - 2½
1Wiebe Cnossen2154-Mark Breton15121 - 0
2Joris Gerlagh2140-Martin Verolme18021 - 0
3Peter Huibers2093-Onno Verbaken2101½ - ½
4Fré Hoogendoorn2038-Ivar de Hoogt19720 - 1
5César Becx2115-Lucien van de Lisdonk20080 - 1
6Roland Daamen2002-Hans Segers19611 - 0
7Karel Storm2007-Henrik Tamerus18530 - 1
8Erik Dignum1951-Sofya Blanter17001 - 0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 06-01-2014 at 10:18.

05-01-2014 13:54 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hierbij het korte verslag van de tegenstander.

In 3G trof Stukkenjagers 2 een gehavend DSC3, dat drie van zijn sterkere spelers miste. Niettemin hadden onze kopmannen Wiebe Cnossen en Joris Gerlagh lang werk om de opgeofferde invallers te vloeren. Omdat ook César Becx (bord 5) en Erik Dignum (8) gedegen wonnen, kon Peter Huibers met een solide remise tegen de sterkste Delftenaar aan bord 3 de matchpunten veiligstellen. Roland Daamen (6) zorgde voor een extraatje door vanuit moeilijke stelling alsnog zijn partij te winnen. Fré Hoogendoorn (4) beleefde een deceptie: met een kleine combinatie won hij een pion, waarbij de zwarte koning wachtte op de genadeklap. Die deelde Fré echter niet uit; hij verloor zelfs toen hij bij een counter het hoofd verloor. Door deze 5,5-2,5 overwinning blijft SJ 2 op gepaste afstand koploper Souburg volgen. Op 8 februari staat de reis naar West-Zeeland op het programma.
De Delftenaren vonden troost in een lokale tapasbar, zo blijkt uit hun verslag.

05-01-2014 19:36 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja..het overkomt me vaker dat ik de opening niet geheel soepel speel. Echter is het zelfs voor mij wel een unicum als mijn twaalfde zet Kf7-f6 is. Gedwongen...Tel daarbij op dat ik een pion achter stond; geen h-of-g-pion meer had en in een tweetal penningen terecht kwam..brr..Op zet 23 oid ontwikkelde ik eindelijk een stuk op de damesvleugel. En niet omdat dat kon..mijn tegenstander had daar in 3 zetten een toren tegen mijn dame kunnen ruilen. In plaats daarvan werd de meest voor de hand liggende zet gespeeld (de zet die de op dat moment aanwezige toeschouwers (behalve Onno) ook allemaal gespeeld zouden hebben). 4 zetten later gaf hij op met een stuk achter. ^^

En dat allemaal vanwege 1 domme zet in de opening. Misschien toch een goed idee om eerst koffie naar binnen te gooien en DAN te gaan schaken als ik op 1.5 uur slaap en een krat bier naar een schaakwedstrijd kom..nu stond ik al verloren ruim voordat de eerste koffie besteld werd. Draaiend hoofd

06-01-2014 01:24 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Mark Breton Mark Breton is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-03-2013
aantal berichten: 19

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Vooral de kansen na 18... Pxf3 19. Qg3 waren veel belovend. Vanwege de constante mat dreiging op h7.


Helaas zag ik deze niet, en heb dus wel terecht verloren.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Mark Breton on 22-01-2014 at 15:43.

07-01-2014 13:32 Mark Breton is offline Send an Email to Mark Breton Search for Posts by Mark Breton Add Mark Breton to your Buddy List
Sofya Blanter Sofya Blanter is a Female
webcommissie




geregistreerd: 04-11-2008
aantal berichten: 78

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij ben ik vergeten ze hier te posten. Maar beter laat dan nooit:
Foto's

12-01-2014 19:41 Sofya Blanter is offline Send an Email to Sofya Blanter Search for Posts by Sofya Blanter Add Sofya Blanter to your Buddy List
Mark Breton Mark Breton is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-03-2013
aantal berichten: 19

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zo gelukt om mijn partij te verwerken. En bedankt voor de foto's Sofya!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Mark Breton on 22-01-2014 at 15:42.

22-01-2014 15:42 Mark Breton is offline Send an Email to Mark Breton Search for Posts by Mark Breton Add Mark Breton to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mark, PGN ondersteunt varianten. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-01-2014 16:29 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Mark Breton Mark Breton is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-03-2013
aantal berichten: 19

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik was al lang blij dat dit gelukt was, maar zal daar eens naar kijken in de toekomst

23-01-2014 14:38 Mark Breton is offline Send an Email to Mark Breton Search for Posts by Mark Breton Add Mark Breton to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller