Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2013-2014 » Gehavend DSC3 sleept gelijkspel binnen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Gehavend DSC3 sleept gelijkspel binnen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het derde achttal (gisteren een zevental) heeft een gelijkspel in de wacht gesleept tegen DD 2.

Het begin was slecht.
Roland ten Have zat in de trein van Tilburg naar Delft maar moest helaas huiswaarts keren toen de trein niet verder kon ivm koperdiefstal aan de rails.... We slaagden er niet in op tijd een vervanger te regelen zodat hier een nul werd geincasseerd.

Maar net als met voetbal (als daar het elftal met tien man verder moet) spanden de anderen zich extra in om dit verlies te compenseren. En met succes!

Hans Segers speelde een korte remise. Van zijn partij heb ik niet veel mee gekregen; hij was over voordat ik het goed en wel in de gaten had.

Maar de partij van zijn naamgenoot Stam kende een ander, meer bizar, verloop. Hans speelde tegen het 13-jarig talent Marijn den Hartog en werd in de opening volledig overspeeld.
Een lekker offensieve aanpak van wit werd Hans op bord 3 bijna fataal. Totdat Marijn een enorme blunder beging en de partij een paar zetten later over was; winst voor ons.

Op vier zat ondergetekende te spelen tegen good old Jan-Joost Lindner, normaal hun bord 1-speler. Dit keer op 4 geposteerd dus. De opening was voor hem meer bekend terrein dan voor mij en dus kreeg hij een licht voordeeltje.
Maar ook daar sloeg het blundervirus toe; hij ruilde af maar liet pardoes zijn zwarte paard op b1 insluiten. Dat voordeel liet ik me niet ontglippen en ik wikkelde af naar een eindspel waarbij dat paard verloren ging. Weer een punt voor ons zevental dus.

Henrik op 8 had een gelijkwaardige stelling begreep ik van hem, maar hij gaf een pion cadeau waarna zijn stelling instortte.

Zoiets kan ook worden gezegd over Onno die op bord 1 speelde. Ook hij verloor een pion en zag zijn stelling inzakken. Verlies.

Ondanks de stand van 2,5 - 3,5 zag het er nog steeds goed uit voor ons zevental. De stellingen van Anna-Maja en Ivar waren prima en boden kansen op winst.
Ons 13-jarige kampioen wist helaas het toren-eindspel niet te winnen en moest in remise berusten, zodat Ivar moest zorgen voor het belangrijke matchpunt.

En dat lukte! Hij speelde zijn partij op zijn Ivars.
Rare pionzetten op de flank, het centrum aan zijn tegenstander latend, en toch een beslissende aanval opzetten. Dat is hoe hij zijn partijen vaak speelt en wint.
En gisteren dus ook. In de eindstelling zag ik een afwikkeling naar een dubbel toren-eindspel met een pluspion voor hem. Dat hij uiteindelijk in winst omzette.

Een knappe 4-4 tegen een team dat op papier sterker was.
Ondanks dat wij 'geHavend' waren toch een gelijkspel binnenhalen is knap.
Dat biedt perspectief voor de volgende ronde op 4 januari in Tilburg!

De persoonlijke uitslagen:

 DSC31994-HWP Haarlem 220424 - 4
1Onno Verbaken2101-FM Henk Happel21470 - 1
2Anna-Maja Kazarian1970-Lukasz Korecki2055½-½
3Hans Stam2092-Marijn den Hartog20231 - 0
4Luciën van de Lisdonk2008-Jan-Joost Lindner21531 - 0
5N.O.--Vincent Oudewaal20440 - 1R
6Hans Segers1961-William van Zanten2026½-½
7Ivar de Hoogt1972-Jos de Waard20441 - 0
8Henrik Tamerus1853-Wim Vink18450 - 1

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 10-12-2013 at 07:27.

08-12-2013 12:34 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

 DSC31994-HWP Haarlem 220424 - 4
1Onno Verbaken2101-FM Henk Happel21470 - 1
2Anna-Maja Kazarian1970-Lukasz Korecki2055½-½
3Hans Stam2092-Marijn den Hartog20231 - 0
4Luciën van de Lisdonk2008-Jan-Joost Lindner21531 - 0
5N.O.--Vincent Oudewaal20440 - 1R
6Hans Segers1961-William van Zanten2026½-½
7Ivar de Hoogt1972-Jos de Waard20441 - 0
8Henrik Tamerus1853-Wim Vink18450 - 1

08-12-2013 14:18 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De legende van het stuk achter blijft bij mij overeind..Alleen al het feit dat ik een stuk achter zou kunnen komen via een niet kloppend stukoffer bracht mijn tegenstander zo van zijn stuk, dat de zet daarna al een plusremise betekende. Vervolgens was ik inderdaad in het eindspel iets handiger, waardoor de pluspion in winst omgezet kon worden.

Na de opening echter ... vanuit moderne verdediging proberen over te gaan naar een gesloten siciliaan werkte niet zo best. Doordat de zettenvolgorde nu niet klopte, kon mijn tegenstander een cruciaal tempo winnen, waardoor ik weer noodgrepen als Lh6-f8 moest toepassen terwijl de tegenstander een mooie triple-pion had kunnen krijgen op d4-d5-d6, met mijn koning nog op e8. (A)

Doordat ik ook (typerend) na 13 zetten nog maar een minuutje of 10 op mijn klok had staan, heb ik helaas niet een klein beetje weinig, maar totaal niks meegekregen van de partijen van mijn teamgenoten. Blijkbaar gebeurde daar ook het nodige spektakel (gezien het verslag).

Volgende keer ben ik er met het eten weer bij!

P.s. we hebben geloof ik tegen DD2 gespeeld, niet HWP2

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ivar de Hoogt on 09-12-2013 at 15:07.

08-12-2013 17:12 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En dit schrijft DD op haar site over onze wedstrijd:

DSC3 en DD 2 delen de punten, maar&

achter de viertjes voltrok zich een drama Shakespeare waardig.

Rond vier uur zag het er nog goed uit voor ons. Jan Joost en Jos hadden een overweldigende stelling opgebouwd, Marijn had met subtiel spel een grote dreiging in de stelling gevlochten en de tegenstander van Vincent was niet op komen dagen. De rest stond min of meer gelijk. Niets stond een overwinning in de weg zou je denken, maar& schaken blijft een moeilijk en soms wreed spel.

Het liep allemaal anders. Staand naast het bord van Jan Joost zag ik het gebeuren. Even een moment van onoplettendheid en stukverlies was niet meer te vermijden. Hij speelde dapper door, maar verloor uiteindelijk. Een stuk zonder compensatie is gewoon teveel.

Marijn zag iets over het hoofd en Jos speelde te voorzichtig, gaf zijn tegenstander daarmee de gelegenheid zich te bevrijden en de twee torens die helemaal niet meededen te ontwikkelen. In korte tijd werden ze levensbedreigend actief en het punt ging naar de tegenstander!

Dat betekende 1 uit 4 en de wereld zag er voor mij ineens helemaal anders uit. Voor een gelijk spel moesten we uit de resterende vier partijen nog drie punten halen. En dat lukte!

Henk, die al eerder aan mij had gevraagd of hij de aangeboden remise moest accepteren, had ik gelukkig geadviseerd nog even door te spelen. Meteen daarna kreeg hij ineens spel en won uiteindelijk de partij. Prachtig gespeeld trouwens.

William kreeg een gambiet voorgeschoteld. Hij kreeg mooi spel tegen oud clubgenoot Segers, die veel tijd verbruikte en voor de geofferde pion weinig compensatie had. Desondanks werd het remise.

Veel lof voor Wim Vink, die op het allerlaatste moment moest invallen voor Daniil. Wim liet weer eens zien waartoe hij in staat is. Met zwart rekende hij overtuigend af met zijn tegenstander.

En toen hadden we nog een half puntje nodig om een broodnodig wedstrijdpunt binnen te halen. Die klus moest Lukasz zien te klaren. Hij speelde tegen een jongedame, Anna- Maja Kazarian, die ooit nog eens bij DD in de jeugdtraining heeft gezeten. Maar ze vond DD een ouwe mannenclub en ging naar DSC. Jammer, want ze heeft zich goed ontwikkeld en met een rating van tegen de 2000 maakte ze het Lukasz knap lastig.

Maar ook Lukasz verdient een pluim. Onder grote druk wist hij in een moeilijk eindspel het hoofd boven water te houden en ons te behoeden voor een onverwachte nederlaag.

Gelukkig staan we in de staart allemaal dicht bij elkaar en is er nog geen man overboord, mááááár er moet wel een overwinning komen&

Theo van Vorselen

14-12-2013 23:24 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller