Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » OPK van start met 50 deelnemers
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

OPK van start met 50 deelnemers Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 26e OPK is van start gegaan met 50 deelnemers, verdeeld over twee groepen. In de eerste ronde waren er in de A-groep geen verrassingen; alle ratingsterksten wonnen. In de B-groep daarentegen werd menig favoriet pootje gelicht door de underdog.

Aanmelden is nog steeds mogelijk, met een bye in de eerste ronde. De indeling voor de tweede ronde wordt donderdag 17 januari gepubliceerd.

Kijk voor de uitslagen en tussenstand op de toernooisite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 11-01-2013 at 04:04.

11-01-2013 02:21 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik mocht in de eerste ronde aantreden tegen CM Paul Brasser, en verwachtte snel naar huis te kunnen. Ik wist echter te overleven tot de volgende stelling:



In deze stelling zijn eigenlijk alle zetten goed, behalve de gekozen zet La6. Jammer om zo ver te komen en dan door een onachtzaamheid de partij weg te geven.

PS er.., kan iemand mij helpen met de FEN? Uit de Caissa web editor krijg ik geen zinnige resultaten.

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Untagonklik on 11-01-2013 at 12:20.

11-01-2013 11:22 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Open brief aan de organisatie van het OPK Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

L.S.,

Het volgende wil ik graag aan u voorleggen.

Op de toernooisite van het OPK met betrekking tot het aantal deelnemers, het aantal prijzen en de hoogtes daarvan, lees ik het volgende:

Deelnemers A-groep: 15, opbrengst inschrijfgeld € 300,00
Deelnemers B-groep: 35, opbrengst inschrijfgeld € 525,00

Prijzengeld:
A-groep B-groep
1e prijs €350 €150
2e prijs €250 €100
3e prijs €100 €75
1e ratingprijs €60 €60
2e ratingprijs €40 €40
spektakelprijs €25 €25
schoonheidsprijs€25 €0,00

Totaal uit te keren prijzengeld: € 1.300,00
in de A-groep, € 850,00
in de B-groep, € 450,00

Hier heb ik enkele vragen bij.

Volgens mij is er geen verhouding in de verdeling van het prijzengeld per groep.
1-De deelnemers in de A-groep zijn niet in staat hun eigen prijzenpot op te brengen. Ik weet dat dit altijd zo is, maar toch, voor nu wilde ik dat wel even onder de aandacht brengen.
2-De B-groep lukt dit wel!
3-Om in de prijzen te vallen in de B-groep is wellicht een betere prestatie dan wanneer je dat lukt in de A-groep. Niet alleen vanwege het aantal deelnemers, maar ook gezien het kleinere rating verschil. In de A-groep ruwweg 750 en de B-groep 550. Kortom, de strijd in de laagste groep zal heviger zijn.

Nu weet ik dat de reglementen vast staan, eenieder heeft met zijn inschrijving hiervoor 'getekend'. Daarnaast kon de organisatie van te voren niet weten dat de opkomst is zoals die is. Maar toch heb ik een aantal voorstellen voor een rechtvaardiger verdeling van het prijzengeld.
1-De prijzen voor de winnaar in de B-groep kan omhoog
2-Gezien het aantal deelnemers in de B-groep kan het aantal prijzen worden uitgebreid. Bijvoorbeeld een schoonheidsprijs, ook in de B-groep worden mooie overwinningen behaald!

Voor de toekomst:
1-Laat de verdeling van het prijzengeld eventueel afhangen van de opkomst en het aantal deelnemers per groep.
2-Misschien de groep in drieën verdelen, zelfs met een opsplitsing van de B-groep in twee groepen, zouden beide groter zijn dan de huidige A-groep.
3-Misschien kan de rating grens omlaag, dan wordt de A-groep vanzelf groter.

Waar het mij om gaat is dat er vaak te weinig oog is voor de minder sterkere schakers onder ons. Om die reden heb ik me druk gemaakt voor het handhaven van drie groepen in de interne competitie en heb ik het initiatief genomen om tijdens de Grand Prix Rapid cyclus een A en een B groep te creëren. Ook de B-groep schakers willen zo af en toe wat winnen!

Graag uw reactie.

Herman Zonderland

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Zonderland on 15-01-2013 at 12:47.

15-01-2013 11:13 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Herman, dank je wel voor je brief. Ik begrijp je punt: Er zijn in dit deelnemersveld nu relatief veel prijzen per deelnemer in de A-groep, en relatief weinig prijzen per speler in de B-groep. We zullen dit uiteraard in het toernooicommittee bespreken.

Het liefste zouden we zien dat de A-groep net zo groot is als de B-groep. Dit lukt helaas al enkele jaren niet. We hebben daar echter voor de toernooiopzet (waar de prijzen een onderdeel vanuit maken) nooit aanpassingen voor aangebracht.

Overigens tonen de reglementen volgens mij ook voor de B-groep een schoonheidsprijs.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

15-01-2013 15:59 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoi Arno,

Dank voor je reactie.

De tabel met de diverse prijzen en geldbedragen had ik geknipt en geplakt, wellicht is daar iets fout gegaan. Ik zie nu dat er inderdaad € 25,00 voor de schoonheidsprijs staat voor beide groepen.
Neemt niet weg dat ik vind dat een uitbreiding van het aantal prijzen voor de B-groep op zijn plaats is.

Herman

__________________
www.zonderland.nl Prodent

15-01-2013 16:39 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Beste Herman en anderen,

Even snel een eerste reactie van mijn kant (naast de reactie van mede-organisator Arno).

We zullen deze reactie (waarvoor dank, het is altijd prettig als anderen kritisch meedenken!) bespreken.


Uiteraard is een van de zaken die we als organisatiecomite moeten meenemen de verhouding tussen de prijzen in de A- en de B-groep. Die moet (je hebt daarin zeker gelijk!) enigzins in verhouding zijn tot het aantal deelnemers.

De taak die we echter daarnaast (als organisatiecomite) hebben is om het toernooi levensvatbaar te houden, en financieel dus ongeveer quitte te draaien. Dus moet o.a. de vraag zijn of we het ons financieel kunnen veroorloven in de B-groep hogere prijzen te leveren. Die verhoging kan niet uit de A-groep-prijzen (want ook daar is een 'contract' gesloten met de deelnemers).


We bespreken (bemailen) het, en komen hier z.s.m. op terug!

Ted Barendse
Toernooidirecteur

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

15-01-2013 17:00 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller