Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2012-2013 » Jan-Pieter de Vries kolderkampioen 2012
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Jan-Pieter de Vries kolderkampioen 2012 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jan-Pieter de Vries is de kolderkampioen van 2012. In de Can-I-finale was hij te sterk voor Mike Hoogland. Beide spelers waren in de voorronde gezamenlijk aan kop geëindigd met 6 uit 7.

Zie voor een uitgebreid verslag de toernooisite.

18-12-2012 01:47 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De stofwolken zijn opgetrokken. Ik heb een heerlijke avond gehad.

Ronde 1 en 2
Het altijd leuk om te zien hoe jouw hersen­kronkels worden opgepakt. Kaartje leggen en dice once, move twice waren beide nieuwe concepten voor de kolderavond. Een randomfactor introduceren ligt gevoelig bij schakers, maar alleen bij het dobbelen was niet iedereen tevreden met het geluk dat vrouwe Fortuna schonk. Al was het voor niet iedereen inzichtelijk dat je op pionnen minder kaarten kon spelen dan op de rest van de stukken. Dat moet ik een volgende keer beter uitleggen. Al met al zijn ze voor herhaling vatbaar.

Ronde 5
De vinding van vorig jaar (Squash) bevalt erg goed heb ik het idee. Zo goed, dat ik hem wel moest laten terugkeren vond ik zelf. Ik heb nagedacht om het idee te combineren met andere motieven, maar ik vrees dat de variant daar niet beter en wel (nog) ingewikkelder van wordt. Enig nadeel dat ik zie, is dat mensen die hem al gespeeld hebben duidelijk in het voordeel zijn. Dus wellicht binnenkort een jaartje niet. Knipoog

Ronde 6
Cilinderschaak, een leuke klassieker. Arno vond het fijn dat deze kwam na Squash. Ik vroeg me af of anderen dat ook vonden, of dat zij die twee juist liever niet na elkaar hebben?

Ronde 3
Dat zelfde geldt voor Touch down. Een leuke en uitgebalanceerde variant. Ervaren spelers weten echter dat de ball een sterk stuk is dat je vooral snel naar voren moet laten gaan.

Ronde 4
De spiespion was een poging om een leuk alternatief te bieden voor de koningspion. Een spel met koningspionnen is voor de meeste schakers na een paar keer een variant met een grote remisemarge, omdat je niet door de pionnen­keten heen komt. Foutje van me was om de dubbele pionzet toe te staan.

Ronde 7
Patrouille-schaak vond ik zelf lastig spelen (en niet noodzakelijk leuk) maar als toeschouwer heb ik er heel erg om gelachen. Het idee is leuk, maar niet zomaar goed te combineren met andere mechanismes, omdat de variant denk ik dan te ingewikkeld wordt. Nadeel daarvan is (zoals bij Squash en Touch Down) dat mensen die hem vaker spelen dan duidelijk in het voordeel zijn. Volgend jaar daarom waarschijnlijk een andere Boudewijn Boogaard klassieker. Knipoog

Ik heb tijdens de avond weer een aantal leuke (totaal nieuwe) ideeën opgedaan voor 2013, en een aantal verbeteringen bedacht. Zodat er volgend jaar weer veel gelachen kan worden.

Schroom overigens niet om kritiek te spuien, of om ideeën aan de hand te doen. Ik sta er voor open. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 20-12-2012 at 15:36.

20-12-2012 14:58 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Schroom overigens niet om kritiek te spuien, of om ideeën aan de hand te doen. Ik sta er voor open. Glimlach

Je had kunnen improviseren, toen je merkte dat Marten en ik er beiden niet waren: een spel zonder koningen.

20-12-2012 20:38 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Walter

Je had kunnen improviseren, toen je merkte dat Marten en ik er beiden niet waren: een spel zonder koningen.

Dat heb ik gedaan. Touch Down IS zonder koningen. Tong

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2012 23:18 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller