Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC3 verliest strijd om koppositie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

DSC 3 verliest strijd om koppositie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren vond in groep 3G een direct gevecht om de koppositie plaats in Dordrecht. DSC3 trad aan zonder Ciprian en ook invaller Ricardo moest ziek afhaken. Maar omdat Dordrecht ook 2 sterke spelers miste, waren er toch goede kansen. Aanvankelijk zag het er niet verkeerd uit, maar uiteindelijk viel er weinig af te dingen op de 4½-3½ nederlaag.

Zoals in de eerste reactie valt te lezen vond de schrijver van het verslag van Dordrecht dat het er al snel goed uit zag. Gek genoeg vond ondergetekende dat ook. De opstelling pakte wel aardig uit. Zelf kwam ik in (tijds)problemen, door lang na te denken in een onbekende opening en geen echt overtuigende opzet te vinden. Pieter op bord 2 leek zijn zwartnadeel genautraliseerd te hebben. Lucien aan 3 leek me aanvankelijk niet slecht te staan, maar gezien de tegenstand zei dat nog niet heel veel. Onno speelde aan 4 tegen iemand die altijd met wit lijkt te spelen, maar met dat voordeeltje alleen maar voorzichtige zetten leek te doen. Daar bovenop zat een klein tijdsvoordeeltje voor Onno.

Aan 5 leek het er rooskleurig uit te zien. Een tijdsvoordeel en een optisch goede stelling voor Kees Voorberg in zijn eerste match van het seizoen. Ook Roland aan 6 leek erg goed te staan. Al zijn stukken gingen richting de witte koning, al zag ik niet direct een gat in de defensie. Last-minute invaller Henrik (waarvoor dank!) leek ook prima te staan na de opening. Tot slot Ivar aan 8. Zijn tegenstander had niks bereikt met wit, maar ik zag ook niet direct wat Ivar zou moeten doen.

Soort van volgens verwachting kwam Lucien in de problemen tegen Mark Timmermans. In een stelling met minuspion verloor hij zijn compensatie in de vorm van een gevorderde vrijpion door een truc die gebruik maakte van Lucien's onderste rij probleem. Daarna was het eigenlijk gedaan, al ploeterde Luciėn nog even door.
Rond die tijd verloren we ook een van onze troeven. De aanval van Roland sloeg niet door. Ik was eigenlijk bang dat hij daarmee minder zou komen te staan, maar mensen die meer tijd hadden om rond de kijken dan ik vonden juist dat hij alsnog beter tot gewonnen stond. Hij moest echter snel weg geloof ik en nam remise aan zonder overleg met Lucien. Hierbij nog eens een oproep om dat niet meer te doen! Daarbij komt dat de snelste weg naar huis niet zo snel mogelijk zetten doen is, maar gewoon de beste zet spelen. Voor je het weet zit je anders tot de 2e tijdscontrole een net-wel-net-niet-verloren-stelling te verdedigen. Maar goed, dat terzijde.

Wel was het niet eenvoudig om met Lucien te overleggen. Zelf kreeg ik in een zeer spannende stelling met erg weinig tijd een goed getimed remise-aanbod, maar Lucien zat net in de denktank. Uiteindelijk moest ik doorspelen, wat al aangaf dat mijn eerste inschatting hierboven niet helemaal klopte. Mijn tegenstander speelde volgens mij niet helemaal handig. Ik gaf het loperpaar en kwam in een stelling waar ik dacht dat mijn stukken meer toekomst hadden. Gek genoeg taxeert de computer de stelling nog steeds als -0.3. Het probleem is echter niet de stelling, maar de tijd. Ik zag een hoop ideeėn en plannen, maar niet de juiste volgorde en combinatie daarvan. Daarvan was ik me wel bewust, maar ja. Ik koos niet de handigste en forceerde wat, waardoor ik zwart een aantal tempi cadeau gaf en zwart stond duidelijk beter.

In de tussentijd ontwikkelde de andere stellingen zich inderdad niet in ons voordeel. Henrik stond eerst wat beter, maar er werden dames geruild en Henrik kreeg wat zwakke broeders. Bij het eten begreep ik dat het van +1 naar -1 ging in een fase van 15 zetten of zo. Je zou dus kunnen concluderen dat de tegenstander net iets beter was. Henrik verloor inderdaad.

Bij Kees was mijn oordeel wellicht niet goed. Bij het wachten op de chauffeurs had hij zijn partij al ingevoerd op Pocket Fritz en als ik het goed begreep stond hij altijd wat minder. Het voordeel wat ik gezien had, was dus wellicht optisch. Ik had bovendien de hoop dat dit een stelling was die Kees zou liggen. Maar blijkbaar zijn tegenstander ook, want die kwam een pion voor, al kwam hij in een toreneindspel wat waarschijnlijk niet te winnen was. Dat had hij wel lange tijd kunnen proberen te melken, maar gezien de stand deed hij het niet.
Iets soortgelijks was er bij Onno. Onno stond eerst wat beter dacht ik, maar dat bleek later tegen te vallen en hij kreeg een remise aanbod. Hij wilde eerst doorspelen, maar ging nog even goed rekenen en zag dat hij verloren stond. Dus maar aannemen.

Inmiddels wist alleen Ivar wat terug te doen. Ik vond niet dat hij heel goed stond, maar ik vermoed dat hij gewoon wat beter was dan zijn tegenstander en dat hij daarom won. Wellicht dat hij er zelf meer over kan vertellen. Dat geldt ook wel voor de partij van Pieter. Rond mijn remiseaanbod-situatie had ik heb gevraagd hoe hij stond. Het antwoord was dat hij iets beter stond, maar dat het erg gevaarlijk was. Later begreep ik dat hij 'gegokt en verloren' had. Tja, tegen zo'n 2200+ kanon moet je er voor spelen en dan kan het zijn dat hij aantoont dat hij beter is.

Daarmee waren de matchpunten binnen voor Dordrecht en was alleen ikzelf nog bezig. Ik wist op tijd te versnellen en daarmee redelijk overtuigend de tijdcontrole te halen. Zwart heeft 1 zet echt de kans gehad duidelijk voordeel te behalen, maar hij geloofde mijn bluf met Ta1 en haalde eerst de dreiging er uit. Daarna wist ik alles te verdedigen en bleek dat zwart eigenlijk planloos speelde en maakte ik me niet zoveel zorgen meer. De stukken van zwart stonden daardoor ook wat onhandig dus ik had wel hoop op meer.

Net na de tijdscontrole zat er een tactisch grapje in wat een kwaliteit opleverde. Zwart probeerde eigenlijk niet veel in het vervolg en liet een combinatie toe waar ik er een pion bij kon winnen. Het matnet waarover in het Dordtse verslag gesproken werd, bestond niet, maar het eindspel met kwaliteit en pion minder zou kansloos zijn en dat liet zwart zich ook niet bewijzen.

Zo was het voor het zoveelste seizoen erg spannend, ik begreep dat de score al vele jaren achter elkaar tussen de 3½ en 4½ ligt. Jammer dat we geen gebrui kkonden maken van de wat zwakkere opkomst van Dordrecht, maar goed. Aan het begin van de middag leek er wat in te zitten, maar uiteindelijk toch niet. Op zich heeft Dordrecht in sterkste opstelling meer te zoeken in de 2e klasse, dan een derde tweede-klasseteam van DSC. Desalniettemin zullen we proberen Dordrecht nog het vuur na aan de schenen te leggen! Als ze naar de 2e klasse willen, zullen ze het moeten bewijzen ;-)

 Dordrecht2033-DSC320074½-3½
1Piet Pluymert2002-Martin Glimmerveen21140 - 1
2Lukas van der Linden2237-Pieter Buzing21071 - 0
3Mark Timmermans2269-Luciėn van de Lisdonk20051 - 0
4Lennard den Boer1967-Onno Verbaken2094½-½
5Wijnand den Dekker2000-Kees Voorberg1972½-½
6Melvin Holwijn1926-Roland ten Have2013½-½
7Dirk Pulles1959-Henrik Tamerus18321 - 0
8Johan van de Griend1900-Ivar de Hoogt19210 - 1

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 26-11-2012 at 14:24.

25-11-2012 00:59 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hieronder het verslag van onze tegenstander op hun site.

Quote

D1 behaalt belangrijke overwinning tegen DSC3: 4.5-3.5

Zaterdag 23 november was een belangrijke dag in de KNSB competitie voor ons eerste team. Medekoploper DSC3 kwam op bezoek. Dat we onder normale omstandigheden aan elkaar gewaagd waren was duidelijk omdat we niet alleen een gelijk aantal matchpunten hadden, maar ook het aantal bordpunten was gelijk. Wij hadden echter wel redenen om deze wedstrijd met bijzondere aandacht voor te bereiden. Al lang wisten we dat we twee hoge borden (Rene en Berend) tijdens deze ronde zouden moeten missen. Daarom werd een plan gesmeed, waarbij het hele team betrokken was. Een taktische opstelling zodat onze tegenstanders zich voor niets zouden voorbereiden. Invallers waren Piet, die nu inmiddels al drie keer heeft meegespeeld (en de vierde keer als supporter meeging) en Johan die het eerste ook al twee keer uit de brand hielp.
Maar ook onze tegenstanders hadden last van studiedruk en ziekte bij hun hoogste bordspelers. En dat maakte de strijd nog meer in balans dan die al was. Het ELO verschil was slechts gemiddeld 5 punten per bord in ons voordeel.
De verrassingsopstelling werkte: Piet zat op bord 1 tegen iemand die zich, volgens de geruchten, op Mark en Lukas had voorbereid en zo waren er nog wat verrassingen. De wedstrijd begon en ontwikkelde zich gunstig voor ons. De meeste borden stonden lekker waaronder die van Piet op het eerste bord en Johan op het achtste bord. Griezelig stond het bij Melvin waar veel stukken op zijn koning gericht stonden, maar die leken eigenlijk elkaar in de weg te staan. Mark (op bord 3) ramde samen met zijn tegenstander zo'n 18 zetten theorie op het bord voordat daar echt gedacht werd. In een al wat gereduceerde stelling won Mark een pion met een schijn-dameoffer. Altijd leuk om te zien. Even later viel een tweede pion en, alhoewel het niet zo een-twee-drie duidelijk was rekende iedereen wel met het punt.
Veel druk viel weg toen Melvin, die zijn hoofd heel koel hield, afwikkelde en het remise aanbod van zijn tegenstander aannam (0.5-0.5). Op alle andere borden stond het toen al minstens gelijk of beter. Piet had op het eerste bord ook al een taktisch remiseaanbod gedaan dat zijn tegenstander, die al in tijdnood begon te komen dat ook nog eens moest overwegen. Op dat moment stond Piet wat beter dus het was een moeilijke beslissing. Van de teamleider van DSC moest verder worden gespeeld...
Mark won een derde pion en een paar zetten later gaf zijn tegenstander op (1.5-0.5). Dirk Pulles speelde een hele solide partij. Alleen in het vroege middenspel had zijn tegenstander misschien wat meer kunnen bereiken, maar dat loste Dirk rustig en koel op, nam het initiatief, won een pion en toen nog een en daarna de partij (2.5-0.5). Lukas zette zijn partij heel actief op, wachtte op de aanvalspoging van zijn tegenstander die met zijn f en g pionnen naar voren ging en sloeg daarna keihard terug waarbij zijn lopers als sabels over de diagonalen a2-g8 en a1-h8 sneden. Kortom: winst. De stand was nu 3.5-0.5. We zaten inmiddels tegen de tijdcontrole en Johan, die een mooie partij had gespeeld, had onder druk van de klok toch een pion en daarna een tweede pion ingeleverd. Er was voor hem geen houden meer aan en hij gaf op (3.5-1.5). Piet had zich zeer goed staande gehouden, maar greep net na de tijdcontrole mis in een stelling waarin niets aan de hand was. Het kostte meteen een kwaliteit. Dat was overigens voor Piet geen reden om op te geven. Lennard speelde een rustige partij waarin hij, in het middenspel, zich niet helemaal happy voelde. Hij dacht aan een remiseaanbod en besloot eens even rustig de tijd te nemen, speelde nog een paar zetten en zag dat hij kon afwikkelen naar een eindspel waarin hij een gevaarlijke vrijpion kreeg. Mogelijk kreeg hij zelfs winnend voordeel en het remiseaanbod was dan ook een cadeautje voor zijn tegenstander die dat niet kon weigeren (4-2). Maar daarmee was in feite niet alleen het gelijke spel veilig gesteld, maar ook de totale overwinning want Wijnand had een eindspel bereikt met Koning-Toren en pionnen f7-g6-h7 tegen Koning Toren en pionnen f3 en f4. Dat was op z'n minst remise. Enkele zetten na Lennard, nam ook Wijand genoegen met remise (4.5-2.5). Alleen Piet bleef nog over en die knokte voor wat hij waard was. Met loper en paard tegen toren en paard vlocht hij een matnet dat zijn tegenstander nog net zag. Dat hij even later zijn koning omlegde maakte niets meer uit (4.5-3.5). Een fantastische wedstrijd met een goede uitslag en een goede prestatie het hele team inclusief van de invallers. Leuk was ook dat er weer flink wat kijkers langs kwamen inclusief Berend met vrouw en kinderen.
Volgende wedstrijd is tegen DD-2 in Den Haag op 15 december. De supportersbussen worden al georganiseerd. We staan inmiddels 2 punten los van de concurrentie waaronder DD-2, dus ook dat is weer een sleutelwedstrijd.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 26-11-2012 at 10:08.

25-11-2012 20:58 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Meh..

Ik werd verrast in de opening, maar speelde blijkbaar (volgens mijn tegenstander) een prima variant, alhoewel er volgens Pieter logischer uitziende opties waren die ik in een snelle analyse niet kon weerleggen.

De analyse van mijn droidfish zegt dat het Dordtse verslag de plank aardig misslaat, want het varieert zo ongeveer van 0.00 tot 0.18 voor beide kanten in het middenspel.

Uiteindelijk weet ik door de belangrijke velden onder controle te houden en wat druk te zetten op een zwakke pion van mijn tegenstander zwaktes in de pionstructuur uit te lokken. Hierop heb ik de partij gewonnen.
In het Dordtse verslag staat vermeldt dat mijn tegenstander onder de tijdsdruk zwichtte. Dit is misschien in die zin waar dat hij de beste verdedigingen niet vond in de laatste paar zetten, maar het euvel was toen eigenlijk al geschied.

Cheers

26-11-2012 00:32 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller