Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC5 scoort 100 procent tegen Botwinnik 4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC5 scoort 100 procent tegen Botwinnik 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 heeft een overtuigende 8-0 laten aantekenen tegen het vierde van Botwinnik. Het krachtsverschil van zo’n 300 rating­punten bleek te veel.

Als eerste was Corniel Nobel klaar. Zijn tegenstander speelde twee onnauwkeurige zetten in de opening waarna zwart heel goed kwam te staan, toen daarop een blunder volgde was het gedaan. Na zes minuten stond de 1-0 op het scorebord.

Daarna bleven de beslissingen lange tijd uit, al hadden alle DSC-ers inmiddels of materiaal­voordeel, of een duidelijk betere stelling. Het was wachten op punten.

De tweede die zijn goede stelling verzilverde was Arno Wiersma. Hij was met zwart actief uit de opening gekomen en had de witte mogelijkheden tot spel geminimaliseerd. Toen zijn tegenstander vervolgens lang rokeerde was het snel gedaan. Een dameoffer werd niet aangenomen, maar het alternatief was niet beter: 2-0.

Reinier Heeres en Sofya Blanter maakten kort achter elkaar de 4-0. Beiden wonnen ergens in het middenspel vanuit een betere positie materiaal.

Nancy Kirana mocht tegen haar oude club het volle punt binnen halen. Haar tegenstander - die nog tegen haar had gespeeld “toen ze nog zo’ klein was” (en toen ook al verloor) - was niet onaardig uit de opening gekomen, maar had al wel een pion moeten inleveren. Nancy bleef drukken, en dat hield zwart niet eeuwig vol: 5-0.

René Torenstra had materieel overwicht, ruimte voordeel en actievere stukken. De duimschroef­methode werkte ook hier wonderwel. Een white wash leek aanstaande.

Alleen Marco Anink en Diederik van Heijgen waren nog bezig. Eerstgenoemde had zijn tegenstander opgezadeld met een geďsoleerde dubbelpion en een slechte loper tegen een goed paard. Wit was in de veronderstelling dat hij al zijn zwaktes kon dekken maar Marco toonde zich handiger: met een schijn-pion­offer kreeg hij zijn tegenstander fraai in tempodwang. Dit koste direct een pion, en al vrij snel een tweede.

Diederik tot slot had een lange tijd een complexe maar interessante partij. Zijn tegenstander vond remise halverwege de avond een goed idee, maar Diederik wilde wel zien wat er in zat. Hij won een pion, maar zwart twee torens op zijn koning­stelling. Hij wist dit echter wonderwel te pareren, en met het wegtikken van de minuten won hij een tweede pion en kwam in zeer goed toren­eindspel terecht. Toen de tegen­kansen voor zijn tegenstander als sneeuw voor de zon verdwenen gaf deze op, de acht-nul was een feit.

Onze tegenstanders klaagden terecht over hun aanwezigheid in de eerste klasse. Nadat ze zich vorig jaar nipt op een half bord­punt hadden gehandhaafd, moesten ze hun vier sterkste spelers afstaan aan een hoger team. De meeste teams zijn circa 250 elo­punten sterker per bord, op Scheve Toren na, dat is 100 punten sterker. Ze gaan een zwaar seizoen krijgen.

Persoonlijke uitslagen:
 DSC51806-Botwinnik 415078-0
1Arno Wiersma1948-B. de Jong16031-0
2Diederik van Heijgen1891-J.L. Perluka15491-0
3Marco Anink1846-F.M. Varenkamp15491-0
4René Torenstra1804-O. Boot15601-0
5Corniel Nobel1769-A.C.W. Franke15281-0
6Nancy Kirana1814-P. Hanemaaijer15011-0
7Sofya Blanter1632-H. de Vreede13391-0
8Reinier Heeres1741-T. Witjens14231-0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Untagonklik on 06-11-2012 at 17:44.

06-11-2012 01:52 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pieter Goossens
DSC-lid




geregistreerd: 06-12-2006
aantal berichten: 43

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

"overtuigende 8-0" understatement van het jaar !

__________________
"There are no mistakes, just happy accidents" - Bob Ross

06-11-2012 13:07 Pieter Goossens is offline Send an Email to Pieter Goossens Search for Posts by Pieter Goossens Add Pieter Goossens to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 1806 - Botwinnik 4 1507 6 - 2 in de uitslag...


sprake van positieve plasjes achteraf?

Mij hebben ze niet getest .. of liever: heb ik de test gemist?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

06-11-2012 16:37 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Twee dagen eerder eindigde de wedstrijd AAS - Sliedrecht met dezelfde cijfers, die score is in tegenwoordig!

06-11-2012 17:11 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
DSC5 1806 - Botwinnik 4 1507 6 - 2 in de uitslag...


sprake van positieve plasjes achteraf?

Mij hebben ze niet getest .. of liever: heb ik de test gemist?


Sorry Marco. Ik had natuurlijk weer eens snel geknipt en geplakt (ik heb de tabel van DSC3 van afgelopen zaterdag gebruikt), maar was vergeten de totaaluitslag aan te passen...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 06-11-2012 at 17:42.

06-11-2012 17:41 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Arno, hoe maak jij de dsstables? Je schrijf copy/paste van een andere, dat lijkt me nogal omslachtig. Ik heb een excel-sheet gemaakt waarin ik alle velden gewoon invoer en de hele boel daarna kopiëren.

06-11-2012 18:13 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Botwinnik 4 zal het zwaar krijgen.

Mijn tegenstander had de gehele partij tegen een mindere tot verloren stelling moeten aankijken en stortte op het moment waar het fragment begint in.
Wit staat wel beter, maar zo makkelijk is het niet - ik had langzamerhand mijn voordeel wat laten verwateren. Mijn tegenstander dacht eeuwig schaak te zien (vermoed ik), maar dat was er niet.

Zo werden volgens mij meerdere van onze partijen beslecht: blijven staan totdat er een foutje volgt.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

06-11-2012 18:17 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller