Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2012-2013 » DSC5 begint met moeizame overwinning op Promotie 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC5 begint met moeizame overwinning op Promotie 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 heeft in de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen een moeizame overwinning geboekt. Tegen Promotie 3, de degradant uit de promotieklasse, werd met 3-5 gewonnen.

Na de openingsfase viel er nog weinig te zeggen over de wedstrijd. Rob Smits was op het laatste bord remise overeengekomen in een iets mindere stelling. Sofya Blanter was moeizaam uit de opening gekomen, en wist de koningsaanval van haar tegenstander niet te parreren. En Corniel Nobel had de stelling actiever gespeeld, waarna zijn tegenstander een stuk gaf zonder er echt iets voor te hebben. Daarmee was de tussenstand 1½-1½.



Naarmate de avond vorderde bleef de wedstrijd heel spannend. Er waren twee plusjes te noteren: René Torenstra stond een pion voor, maar het leek niet heel makkelijk te winnen, en Arno Wiersma stond overwegend. Daar tegenover stonden twee minnetjes: Renier Heeres stond heel gedrukt, en Diederik van Heijgen had weliswaar een pionnetje meegesnoept, maar had een begraven loper en minder actieve stukken. Bij Nancy Kirana leek alles redelijk in evenwicht.

Als eerste ging het bij Reinier mis. Hij wist niet los te komen en kreeg een doorslaande koningsaanval over zich heen. Arno maakt op bord 1 de gelijkmaker. Met een breekzet opende hij lijnen naar de zwarte koning, waarna er in een combinatie materiaal van het bord ging. Niet veel later kwam Nancy remise overeen in een stelling die ik als ietsje beter voor haar tegenstander taxeerde.

Cruciaal voor de wedstrijd was de partij van Diederik. Diederik stond een pionnetje voor, en verdedigde die voorsprong stug. Hij bleef erg vast staan, maar zijn tegenstander stond toe dat de h-lijn open ging. En daar profiteerde Diederik optimaal van; even later had hij mat gezet!

Daarmee waren de matchpunten eigenlijk wel binnen, want René stond nog steeds zijn pionnetje voor, en had ondertussen ook een sterke aanval op poten gezet. Die sloeg even later door, waarmee de 3-5 eindstand werd bereikt.


 Promotie 31740-DSC518063-5
1H.T. Tan1830-Arno Wiersma19480-1
2M. van Staden jr.1827-Diederik van Heijgen18910-1
3R. Minnema1748-Nancy Kirana1814½-½
4E. Guijt1704-René Torenstra18040-1
5H. Kuipers1711-Corniel Nobel17690-1
6H. Minnema1814-Reinier Heeres17411-0
7D.Th. Brinkman1636-Sofya Blanter16321-0
8J.W. Veldhuizen1647-Rob Smits1845½-½

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Corniel on 05-10-2012 at 19:48.

05-10-2012 10:29 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Sofya Blanter Sofya Blanter is a Female
webcommissie




geregistreerd: 04-11-2008
aantal berichten: 78

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kreeg voor de tweede keer Hollands tegen me binnen twee weken, maar wist het deze keer niet goed uit te spelen. Een paar onvoorzichtige of passieve zetten en op het einde ook nog een dame aangeraakt, terwijl ik daarmee helemaal niet van plan was om te zetten.

De foto's van de wedstrijd zijn hier te vinden: [link]

05-10-2012 12:21 Sofya Blanter is offline Send an Email to Sofya Blanter Search for Posts by Sofya Blanter Add Sofya Blanter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie overwinning, goede start!
Gefeliciteerd heren en damesGlimlach

05-10-2012 12:59 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Sofya Blanter
Ik kreeg voor de tweede keer Hollands tegen me binnen twee weken, maar wist het deze keer niet goed uit te spelen. Een paar onvoorzichtige of passieve zetten en op het einde ook nog een dame aangeraakt, terwijl ik daarmee helemaal niet van plan was om te zetten.

De foto's van de wedstrijd zijn hier te vinden: [link]


Sofya, voor de zekerheid: ik heb die situatie niet gezien, maar je weet dat de aanraken=zetten regel alleen geldt voor bewust aanraken? Dat wil zeggen dat als je een stuk per ongeluk aanraakt je niet verplicht bent er mee te zetten.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

05-10-2012 14:16 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

05-10-2012 14:32 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Sofya Blanter Sofya Blanter is a Female
webcommissie




geregistreerd: 04-11-2008
aantal berichten: 78

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had het lichtjes met vingertoppen aangeraakt terwijl ik aan het nadenken was. Had waarschijnlijk ermee te maken dat ik met de toren ernaast wilde zetten en over een twee zetten verder damezet aan het nadenken was. Ik had hem niet vastgegrepen, maar ik raakte het aan alsof ik het wilde vastgrijpen.

05-10-2012 15:08 Sofya Blanter is offline Send an Email to Sofya Blanter Search for Posts by Sofya Blanter Add Sofya Blanter to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik stond duidelijk minder toen mijn tegenstander spoken begon te zien. Gelukkig voor het team en voor mij. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-10-2012 19:27 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller