Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC6 behaalt kampioenschap met overmacht
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC6 behaalt kampioenschap met overmacht Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een ronde voor het eind en met een klinkende 8-0 overwinning heeft DSC6 het kampioenschap in de HSB klasse 2A opgeist. Hekkensluiter Rijswijk 4 kon geen vuist maken en zag al haar partijen verloren gaan.

Het zag er al zeer snel rooskleurig uit voor DSC. Binnen het uur hadden zowel Corniel Nobel als Gert Jan Baas een stuk gewonnen. Ton Vissers had een kwaliteit en een overweldigende stelling. Geen enkele DSC-er stond minder.

Corniel opende de score. Zijn tegenstander was een stuk verloren en had een kale koning­stelling. De door wit bijgehaalde stukken brachten ook de zwarte dame in de problemen. Toen deze verloren ging gaf zwart op: 1-0.



Gert Jan en Coen Leentvaar waren ongeveer gelijk klaar. Gert Jan had zijn materiële voorsprong uitgebouwd een een dodelijke aanval op gezet. Coens tegenstander had zich in een gambiet verslikt. Het passieve h6 was dodelijk: 3-0.



Ton Vissers speelde zoals we van hem gewend zijn de stellingen met materieel voordeel heel rustig uit. In dit geval was zijn overwinning goed voor het eerste matchpunt: 4-0.

Nancy Kirana was niet geheel te spreken over haar stelling. Toch had ze een redelijk plusje te pakken. Wit speelde het niet optimaal waarna Nancy genadeloos toesloeg en de zege en het kampioenschap verzilverde: 5-0.

Filippo Sidoti had in een een mooie aanvallende partij inmiddels een stuk gewonnen en de zevende rij veroverd. Zijn tegenstander spartelde nog, maar Filippo was koel en speelde het fraai uit: 6-0.

De andere borden waren nog geen uitgemaakte zaak. Teamleider Simon Broos had wel meer druk, maar materieel was het nog gelijk en het was wellicht door wit nog bij elkaar te houden. Invaller Cees Huygen had in een stelling met ongelijke lopers mooi initiatief, maar een pion minder.

Kort na de winst van Filippo echter verloor Simons tegenstander een stuk. Hij leek eenvoudig een stuk weg te geven door een mislukte dameruil, maar Simon lied in de analyse zien dan ook de andere varianten op dat moment materiaal zouden kosten: 7-0.

Cees’ tegenstander had er omdat hij zelf dacht het niet droog te houden een kwaliteit tegenaan gegooid. Helaas voor hem kwamen de kansen van Cees toen pas echt. Hij profiteerde optimaal van de c-lijn die in zijn bezit was en won na een schijn-pionoffer de loper. Zijn tegenstander geloofde het verder wel en zo kon de 8-0 genoteerd worden.

Al met al een redelijk overtuigend kampioenschap. De eerste ronde tegen Schaakhuis had het ook net de andere kant kunnen opvallen, maar ook dan zouden we waarschijnlijk kampioen geworden zijn. Rijswijk 4 was na het wegvallen van hun twee sterkste spelers duidelijk een maatje te klein voor de tweede klasse.

 DSC61704-Rijswijk 414848 -0
1Nancy Kirana1771-F.J.H Lantzendörffer16021-0
2Corniel Nobel1785-E.R. van Dop15861-0
3Gert Jan Baas1755-E.R. Orie14571-0
4Cees Huygen1664-R.J. Felix15341-0
5Simon Broos1715-P.R.M. Geene14851-0
6Coen Leentvaar1705-H. Knigge15221-0
7Ton Vissers1682-J. Kommer12051-0
8Filippo Sidoti1556-H. Zangi12001-0

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Corniel on 02-03-2012 at 23:04.

28-02-2012 00:06 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Partijfragment van mezelf toegevoegd. Na 15 zetten stond ik al zo overweldigend dat mijn engine het over +1,5 heeft. Na de tekstzet (zie analyse) win ik een stuk. Zwart speelt nog even door, maar zonder enige hoop. Hij zuchtte dan ook een aantal keer duidelijk hoorbaar.

Ik was voor deze wedstrijd toch wel gespannen. Als je eenmaal op 5 uit 5 staat dan wil je ook wel eens topscoorder worden. Knipoog

Hoewel ik nog steeds denk dat ons team het in deze samenstelling in de eerste klasse nog klap lastig gaat krijgen, hebben we denk ik dit jaar wel aangetoond dat we in de tweede klasse bij de allersterkste teams horen. Nu hopen dat dit resultaat DSC5 stimuleert om ook te promoveren!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

28-02-2012 11:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heren en dame: proficiat - de eerste kampioen 2011-12 van de HSB?! En hoe!

28-02-2012 14:57 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als eerste kampioen heeft vooral iets met de kalender te maken denk ik. En de manier waarom is vermoedelijk vergelijkbaar met hoe DSC7 kampioen kan worden en Promotie 7. En de grootste overmacht lijkt toch aan DD 2 te moeten worden toegeschreven, al duurt de promotieklasse nog 3 ronden.

Maar goed we tellen onze zegeningen. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

28-02-2012 16:19 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Grote klasse heren en dame en van harte natuurlijk!

29-02-2012 02:02 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
En de grootste overmacht lijkt toch aan DD 2 te moeten worden toegeschreven, al duurt de promotieklasse nog 3 ronden.


Maar dan is die "grootste overmacht" van DD2 ook weer niet verwonderlijk omdat ze een wedstrijd meer hebben en dus meer bordpunten (gaan) halen.

29-02-2012 10:45 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Coen
Maar dan is die "grootste overmacht" van DD2 ook weer niet verwonderlijk omdat ze een wedstrijd meer hebben en dus meer bordpunten (gaan) halen.

Ze hebben twee wedstrijden meer uiteindelijk. Maar je kan dat soort dingen - zoals jij wiskundige zijnde weet - ook relatief uitdrukken. En ook dan is hun overmacht groter. Zij hebben tot zover gemiddeld 6,25 bp per wedstrijd gehaald, wij 5,75.

Verder is hun totale W-We na zes ronden 5,68. Die van ons is 2,64. Dus ook ten opzichte van wat er van hen verwacht mag worden doen ze het beter. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

29-02-2012 10:52 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou vooruit, dan toch maar mijn "partij" waar mijnj tegenstander zich geen raad weet met het Morra gambiet. Op zet 7 had ik al +1,5

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 02-03-2012 at 22:54.

02-03-2012 16:04 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Coen: bedankt voor je partij. Ik heb een frament (met eigen analyse) opgenomen in het nieuwsbericht.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

02-03-2012 23:04 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Thema: ezelsoor?

Verdienstelijk afgemaakt heren!

03-03-2012 03:11 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
@Coen: bedankt voor je partij. Ik heb een frament (met eigen analyse) opgenomen in het nieuwsbericht.


Maar dan wel zonder het mat op h7 want dat heeft niet plaatsgevonden in de partij. Na Qxg6+ gaf mijn tegenstander op.

05-03-2012 10:02 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee maar dat had wel gekund. Vandaar dat het als variant is toegevoegd. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-03-2012 10:31 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ergo het was onvermijdelijk

06-03-2012 12:18 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn felicitaties heren!

06-03-2012 18:22 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller