Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC6 zo goed als zeker kampioen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC6 zo goed als zeker kampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC6 heeft zich vanavond een grote dienst bewezen. In Scheveningen werd er gewonnen van RSC-Belgisch Park 2½-5½. De concurrentie is hiermee op tenminste drie matchpunten gezet en het resterende programma betreft twee degradatiekandidaten.

Vooraf gaven de gasten nog een bespiegeling. Als zij tenminste 5½ bord­punt zouden behalen zouden ze de kop overnemen, anders blijven wij aan kop. Ons resterende programma was eenvoudiger, maar er bleef van alles mogelijk.

Ondanks deze ambities bij de Scheveningers was het DSC dat de score opende. Coen Leentvaar kwam met een xh7-combinatie binnen waarna het punt spoedig volgde:



Als tweede was Filippo Sidoti klaar. Hij had een pionnetje mee­gesnoept en als snel ook het betere van het spel gekregen. Daarna hield zijn tegenstander het niet lang droog.

Ondertussen was de stand op de overige borden niet ongunstig. Reinier Heeres stond net iets minders, maar alles binnen de marge, Corniel Nobel stond vrij goed, een ook Gert Jan Baars had een plusje. Simon Broos stond onder druk en voor zijn stelling moest gevreesd worden. Van Cees Huygen was nog niet zoveel te zeggen en Ton Vissers had een zeer duidelijk voordeel opgebouwd. Kortom dat ging de goede kant op.

Laatstgenoemde verzilverde dan ook als eerste van de overgebleven borden het punt. Een Sterke pion op de f-lijn en dominantie over de d- en e-lijn zorgden voor een niet te dekken binnenkomst op de onderste rij. Met de keuze tussen mat een dame tegen toren in het voor­uitzicht gaf zijn tegenstander op en was de 0-3 een feit.

Het eerste match­punt kwam binnen na de winst van Corniel. Zijn tegenstander had met wit hoog ingezet, en ging vanaf zet twee vol in de aanval. Echt voordeel kreeg hij hierdoor niet, en nadat de aanval was geneutraliseerd had zwart een klein plusje. Dit plusje werd al snel een grote, waarna stuk­winst volgde en niet veel later capitulatie.

Cees Huygen profiteerde gek genoeg van deze ontwikkelingen. Zijn tegenstander had een kwaliteit gewonnen in de tussentijd, maar deze weer terug­geofferd. Toen er niets meer te redden viel voor het team hield hij het schijnbaar voor gezien en bood remise aan.

Simons stelling ging van kwaad naar erger toen zijn tegenstander een pion had gewonnen. Deze verzuimde om heel snel naar een soepel gewonnen toren­eindspel af te ruilen, met een dubbel­pion voor Simon, maar niet veel later ontstond er alsnog een stelling met deze kenmerken. Simon verdedigde nog lang, had enige tijd nog hoop, maar moest uiteindelijk in een nederlaag berusten.

Gert Jan had ondertussen het voordeeltje dat hij had niet weten te verzilveren en moest genoegen nemen met remise. Ook Reinier haalde het halfje binnen, maar zijn stelling kende al heel lang meer aanknopingspunten voor zijn tegenstander dan voor hem.

Het resterende programma tegen Rijswijk 4 en in de (gezamenlijke) slot­ronde tegen DD 6 moet ons tenminste 2 match­punten opleveren om het kampioenschap binnen te halen.

De eerste wedstrijd lijkt daarvoor de directe de meest geschikte. Rijswijk 4 heeft tot op heden negen bord­punten uit vier wedstrijden, het aantal wedstrijd­punten staat nog op nul. Daarnaast is DSC6 gemiddeld ruim 200 elo-punten sterker.

Als dat zou misgaan, krijgen we ook nog een herkansing tegen DD 6. Dat team is op papier ongeveer 100 elo-punten zwakker, en het staat nu op de zesde plaats. Mocht ook dat niet lukken, dan zijn er nog scenario’s waar bij DSC6 tenminste een match­punt bij elkaar sprokkelt en niet op bord­punten wordt bij gehaald, of dat de concurrentie ook match­punten morst.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Corniel on 31-01-2012 at 14:30.

31-01-2012 00:31 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Over mijn partij was ik wel redelijk tevreden, al bleek in de analyse thuis toch maar weer dat ik duidelijk minder reken­kracht heb dan mijn quadcore... Knipoog



Momenteel sta ik op vijf uit vijf. Da’s beter dan ik ooit gedaan heb extern. Het zou leuk zijn als ik deze lijn nog twee potjes volhoud. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 31-01-2012 at 09:56.

31-01-2012 01:13 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

42. Dxd5 is wel een vrij vreemde manier van opgeven...!?

31-01-2012 10:09 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
42. xd5 is wel een vrij vreemde manier van opgeven...!?

Ach, ieder zijn voorkeur. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

31-01-2012 11:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had de zwarte stukken en hier heb ik 15 .... Lxh2+ gespeeld.
Ik durfde het wel maar of het nou echt goed was.....

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Coen on 31-01-2012 at 14:12.

31-01-2012 14:10 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@ Corniel

Ik heb niets meer toe te voegen aan je verslag. Het is precies zoals ik het ook had gezien maar ik was van plan er vandaag pas wat over te schrijven. Ook al was ik al na 1,5 uur klaar. En sorry ik had per ongeluk mijn partij in je verslag geplakt hetgeen niet de bedoeling was. Is weer opgelost maar zoals gewoonlijk heb ik altijd ruzie met het forum.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Coen on 31-01-2012 at 14:23.

31-01-2012 14:20 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Coen: dat heb ik gedaan. Knipoog Heb er een nu korte samenvatting van gemaakt. Dank voor het plaatsen. Anders staan er steeds alleen maar partij­fragmenten van mij in. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

31-01-2012 14:27 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

O sorry. ik had hem weer bijna weggehaald Glimlach

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 31-01-2012 at 14:30.

31-01-2012 14:29 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller