Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2011-2012 » DSC1 laat opnieuw matchpunten liggen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC1 laat opnieuw matchpunten liggen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren moest ook DSC1 naar het uiterste oosten des lands, voor een wedstrijd tegen Vianen. Niet te verwarren met het Utrechtse Vianen (naar het schijnt tot 2002 zelfs onderdeel van ons aller provincie Zuid-Holland), dit Vianen ligt vlak onder Nijmegen, langs de snelweg naar Köln. Nou ja, langs de snelweg... daarna moesten we nog een stukje door de middle of nowhere rijden, hetgeen steeds dunner bevolkt leek. We waren op een gegeven moment bang dat de speellocatie “’t Akkertje” zijn naam eer aan zou doen...

Maar uiteindelijk bleek er toch een soort dorp te verschijnen en de speelzaal bleek het plaatselijke dorpscentrum. De weg naar Köln bleek ook andersom te bereiden, dus zo bestond de tegenstander voor bijna de helft uit Duitsers. De sterkste daarvan zag het blijkbaar niet zitten om aan bord 1 weer tegen Wortel te spelen - meen me te herinneren dat hij een paar jaar terug slachtoffer werd van Wortel’s lijfopening - dus hij had plaats genomen aan bord 2. Nou was Wortel er helemaal niet bij in verband met een congres (snoepreisje?) naar Griekenland, maar dat kon de beste man niet weten natuurlijk.

Afijn, het begin verliep redelijk soepel, want ondanks de sterke tegenstand, kwam Joram mij melden dat we praktisch met 2-0 voor stonden. Daartoe rekende hij zijn eigen stelling en die van Talitha. Joram speelde dus met wit tegen de min of meer opgeofferde Ornett Stork en kreeg een Wolga tegen zich, een opening die hem volgens mij vrij goed ligt. Zwart bleek echter iets voorbereid te hebben - niet speciaal voor Joram, maar ooit eens eerder op het bord gehad en uitgebreid geanalyseerd - en kwam met een stukoffer. Joram koos een variant waar hij twee stukken verorberde tegen een toren. Na een wat mindere zwarte zet stond Joram naar eigen zeggen gewonnen, want deze gaf Joram de tijd om zijn lichte stukken (loperpaar) te gaan coördineren. Het leek mij nog lastig, maar voordeel was evident.
Talitha had met wat tactische grappen het initiatief gepakt met zwart en leek wel goed te staan. Hoe goed is mij nog niet echt duidelijk, maar wellicht gewonnen.

De andere borden waren nog niet echt duidelijk. Pauline en Benjamin kregen beiden een b5xc6 siciliaan tegen en kwamen beide prettig uit de opening met zwart. Lisa leek daarentegen met wit vrij weinig te bereiken en misschien zelfs onder druk te komen. Zelf was ik met wit ook niet echt onder de indruk van mijn eigen stelling, al zal die denk ik gelijk zijn geweest. Sebastiaan leek optisch een fout gemaakt te hebben, want hij moest na een zet of 6 Lf5-c8 terug plaatsen en dat kostte hem veel tijd. Naar mate de tijd vorderde bleek dat alles echter mee te vallen. Martine had een zeer symmetrische stelling op het bord. Al met al zag het er dus toch wel rooskleurig uit.

Talitha wist echter niet de juiste voortzetting te vinden. Leek in eerste instantie wel beter te blijven staan, maar niet gewonnen meer. Toen ook Joram vreselijk misgreep was ik wel even bang. Een meevaller was intussen mijn eigen bord: een onnauwkeurigheid van mijn tegenstander werd met een paar krachtzetten afgestraft. Ten koste van het loperpaar wist ik zijn stukken te decoördineren en zelf het initiatief te pakken. Hierna bleef sneller dan verwacht een pion hangen en na nog een onnauwkeurigheid ging ik de tweede ophalen. Dit liet hij zich niet meer bewijzen. (0-1).

Tegelijkertijd was Sebastiaan ongeveer klaar. Hij was inmiddels duidelijk beter komen te staan, maar zijn sterke tegenstander plaatste een uitstekend getimed remiseaanbod. Een plusje voor Sebas, maar nog 8 minuten voor 20 zetten... Teamleider Pauline was in diepe gedachten verzonken, dus maar aangenomen. (½-1½) Vermoedelijk een verstandige beslissing, al leek het in de analyse toch best wel goed voor zwart.

Toen bleek dat Joram wat stellings­geluk had: hij wist nog te overleven met een stuk meer tegen 3 pionnen en het leek typisch een eindspel wat Joram met secuur spel naar zijn hand zou kunnen zetten.
Helaas werd de stand gelijk getrokken door de tegenstander van Pauline. Ik had het idee dat Pauline wat teveel risico nam, want ze stond structureel heel behoorlijk, maar deed een stukoffer. Nou kon die waarschijnlijk niet meteen aangenomen worden, maar ik vermoed dat de stelling steeds scherper werd. Die fase heb ik helaas niet goed gezien, maar feit is dat Pauline uiteindelijk ergens materiaal verloor. Onnodig of sterk gespeeld door wit, alleen Pauline kan uitsluitsel geven denk ik... (1½-1½)

Het zag er nog steeds wel rooskleurig uit, maar dit veranderde toen Benjamin de fout in ging. Ook hier heb ik een flinke fase gemist, maar ik begreep dat hij een stuk tegen 2 pionnen voorstond en eeuwig schaak kon maken. Dit deed hij niet omdat hij beter dacht te staan en gezien de stellingen die ik wel gezien heb lijkt me dat een terechte beslissing. Een flinke streep door de rekening was het dus toen hij ineens in een lastig toreneindspel met 1 a 2 pionnen minder eindigde. Of het objectief gewonnen was weet ik niet zeker, maar de weg naar remise was op zijn best ultra-smal en werd niet gevonden door Ben. (2½-1½)

Gelukkig had Joram inmiddels wat pionnen buitgemaakt en eeuwig schaak omzeild. Hij wist het uit te maken met een stijlvolle combinatie: dame offer + penning op de vijandelijke dame met de loper. De loper ging verloren, maar Joram’s h-pion was nu buiten bereik van de koning. Ook bij Martine was het afgelopen. Ze had wonderwel een toren­eindspel met extra a-pion weten te bereiken, maar de zwarte toren stond achter die pion. Als de zwarte koning uit de schaakjes blijft is het dus remise. (3-3)

Nu waren Lisa en Talitha nog bezig. Lisa had de problemen in het middenspel overleefd met een eindspel +3 tegen 2+3. Dit was razend ingewikkeld en de stellings­oordelen wisselden rap en verschilden ook erg per persoon: kortom, we wisten het niet. Ook Talitha was wat in de problemen geraakt, maar remise leek tot de mogelijkheden te horen. Ik hoopte zelfs even op een winst­poging, maar dat was compleet verkeerd ingeschat. Talitha kwam in een verloren paard-eindspel, maar had al enige ervaring na een dergelijke pot tegen Peng ooit op het NK. Deze ervaring kwam nu van pas en ze wist haar tegenstander te trucen toen deze niet goed reageerde op de rennende randpion van Talitha, want zij kon daarna haard paard geven door de 2 resterende pionnen van wit. (3½-3½)

Nu lag alles in Lisa's handen. Hoe het eindspel objectief was weten we nog steeds niet, maar langzaam maar zeker ging het mis. Maar hier zat een ongeluk aan beide zijden in een klein hoekje. Lisa wist de weg naar remise alsnog te vinden, maar had inmiddels nog maar luttele seconden over. Er resteerde een toren voor Lisa en een paard plus pion voor haar tegenstander op h2. Haar toren op de onderste rij kon de pion afstoppen. Maar met nog 2 seconden is een remiseclaim erg laat en in haar nadeel sprak vooral dat ze met nog 1 seconde een verliezend schaakje gaf. Ze wilde daarna weer terug naar de onderste rij, maar het paard hief het schaak op met ‘wederschaak’, waarna a2-a1 kon volgen. Was de toren op de onderste rij gebleven dan was het remise, maar dat telt niet. Bovendien betwijfel ik of de arbiter die zou hebben toegekend.

Ondanks de sterke tegenstander hadden we dus weer 1 of 2 match­punten meer moeten pakken, maar het mocht opnieuw niet zo zijn. Hopelijk maken we alle tegenspoed dit jaar op, zonder te degraderen....

Overigens was de terugreis geen enkel probleem, want ‘halverwege’ werden we op een fantastische maaltijd getrakteerd door de moeder van Martine, alwaar de wedstrijd eigenlijk 0,0 ter sprake kwam. Zelfs een snelwegafsluiting richting Utrecht mocht de pret niet drukken, behalve dan dat ik een paar rondjes van de zaak gaf, alvorens te beseffen dat-ie echt afgesloten was. Joram is via Amsterdam gereden en heeft denk ik 5 provincies aangedaan voor 1 KNSB-wedstrijd.

 Vianen/DVP 12162-DSC121044½-3½
1Ornett Stork2129-Joram op den Kelder22900 - 1
2FM Reiner Odendahl2363-Sebastiaan Smits2177½-½
3FM Ulrich Dresen2294-Martine Middelveld2075½-½
4Dennis Kerstens2175-Pauline van Nies21311 - 0
5Toon van Lanen2107-Lisa Hortensius21081 - 0
6Ulrich Perschke2145-Talitha Munnik2031½-½
7Ivo Stork2131-Martin Glimmerveen20570 - 1
8Mark Agterberg1953-Benjamin Smits19661 - 0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 30-11-2011 at 14:59.

27-11-2011 11:29 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu met verslag... hopelijk kan ik een dezer dagen nog wat van mijn eigen partij toevoegen...

28-11-2011 11:07 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Sebastiaan
DSC-lid


geregistreerd: 07-10-2010
aantal berichten: 8

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het beknopte verslag van de tegenstander, met als mooie titel: 'Vianen/DVP houdt het hoofd koel tegen Delftse dames'.

Quote

Afkomstig van Toon van Lanen

Verslag schaakwedstrijd Vianen/DVP - DSC Delft

In de derde ronde van de KNSB klasse 2D heeft DVP goede zaken gedaan. De thuiswedstrijd tegen het gelijkwaardig geachte DSC uit Delft werd in winst omgezet. Het Delftse team bestaat maar liefst voor de helft uit vrouwelijke speelsters die allen tot de damestop van Nederland behoren.

Ivo Stork produceerde met zwart aan bord 7 direct na de opening enkele mindere zetten en liep al snel tegen een nederlaag op. Reiner Odendahl speelde met wit aan bord 2 en stelde direct na de opening in een benauwde stelling remise voor dat door zijn tegenstander werd aangenomen.

Dennis Kerstens trok met wit aan bord 4 de zaak weer overtuigend gelijk. In een Siciliaanse opening met 3.Lb5 wist hij een goede positie te bereiken die professioneel in winst werd omgezet. Ornett Stork speelde met zwart aan bord 1. Vanuit de opening verraste hij zijn tegenstander met een paardoffer. Er volgde een gecompliceerde partij en zijn tegenstander wist een goede verdediging achter het bord te vinden waardoor de tweede verlies partij voor DVP genoteerd kon worden.

Ulrich Dresen wist met zwart ternauwernood remise te bereiken aan bord 3 tegen een van de Delftse damestalenten. Toen Mark Agterberg met wit aan bord 8 een verdienstelijke winst scoorde was de tussenstand 3-3. Na 2 remises de eerste winst voor Agterberg die dit jaar DVP is komen versterken.

Ulrich Perschke had een benauwde opening meegemaakt en met kunst en vliegwerk wist hij met wit aan bord 6 de zaak in evenwicht te houden. Door nauwkeurig spel kwam hij 2 pionnen voor en winst leek slechts een kwestie van tijd. Echter de vijandelijke koning was er snel bij en remise was een feit.

Met 3.5-3.5 op het scorebord kon Toon van Lanen met zwart aan bord 5 de beslissing maken deze middag. Vanuit een Skandinavische opening had van Lanen een gelijke stelling bereikt. In het middenspel wist hij 2 paarden tegen een toren te winnen. Echter wit beschikte over een gevaarlijke vrije a-pion die de paarden verlamden. Met bijna alle tijd gebruikt bleek van Lanen over betere zenuwen te beschikken dan zijn tegenstandster in het eindspel en kon de middag met volle winst worden afgesloten. Met 5 matchpunten uit 3 wedstrijden deelt DVP de tweede plaats met 2 andere teams.


edit: Verslag gekopieerd

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 30-11-2011 at 15:14.

29-11-2011 20:20 Sebastiaan is offline Send an Email to Sebastiaan Search for Posts by Sebastiaan Add Sebastiaan to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller