Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC8 speelt goed maar verliest
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

DSC8 speelt goed maar verliest Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een spannende wedstrijd die lang in evenwicht bleef, delfde DSC8 gisteren met nipt een half puntje verschil het onderspit tegen het op papier veel sterkere Botwinnik 4. Lang bleef het er naar uitzien dat het 8e voor een verrassing ging zorgen, maar zoals zo vaak werden op verschillende borden betere stellingen uit handen gegeven.

Lito's tegenstander arriveerde 45 minuten te laat, speelde een half uur meest staand achter zijn bord en bood met een pion meer remise aan. An offer Lito couldn't refuse.
René verspeelde het eerste punt. In een Staunton gambiet, met een pion voorsprong en het initiatief liet hij zich verrassen door een lange rochade, waarna zijn twee paarden opeens allebei instonden. De sterke mataanval die hij daarna ontwikkelde, zette niet door. Het was een aardige partij, waar de vonken van af sprongen, maar die hij wel degelijker had moeten behandelen.
Rob speelde eindelijk eens op zijn oude niveau. In een degelijke maar ook spannende partij schoof hij zijn tegenstander steeds verder van het bord af.

Jan van de Donk speelde een rustige remise, waar hij nooit in de problemen kwam, maar ook geen potten kon breken.
De maatjes Simon en Edgar lieten zich beiden te pakken nemen. Simon moest in tijdnood, na een lange tijd beter te hebben gestaan, zich zijn tegenstander van het lijf houden. Hierbij zette hij zijn dame in de aanbieding.

Edgar en zijn tegenstander produceerden een zeer ingewikkelde stelling, met een oneindig aantal onoverzichtelijke varianten. De gespeelde variant was echter winnend voor zijn tegenstander.

Antoon en zijn tegenstander stuurden aan op een remise. Net had Antoon met René afgesproken deze maar te nemen, toen zijn tegenstander met de uitspraak "Ik doe ook maar wat!" een grafzet produceerde die hem een pion kostte. Antoon verzuimde echter zijn vrijpion te verzilveren en moest uiteindelijk berusten in remise.

De mooiste pot speelde Herman, die gedurende zijn partij nooit in de problemen kwam en het eindspel professioneel afwikkelde naar winst. Eerst ruilde hij stukken af om een sterk paard tegen een zwakke loper over te houden. Ruilde deze op tijd weer af om in een pionneneindspel met een driehoekje en een pionoffer zijn tegenstander in zetdwang te manoeuvreren.



Aangezien er vanwege herindeling drie teams degraderen, kan het 8e dit niet meer ontlopen. Gisterenavond hebben we laten zien dat we in de derde klasse in de top zullen meedraaien.

 DSC81552-Botwinnik 415693½-4½
1Simon Dirkse1558-B. de Jong14930-1
2Jan van den Donk1782-Bob Ameling1686½-½
3Edgar Huisman1660-W. van Dalen15740-1
4Antoon Frehe1577-Han Perluka1563½-½
5Rob Scherpenisse1460-A.C.W. Franke16521-0
6René Poots1476-W. Kort17450-1
7Litho van Reede1451-C.E.R. Splint1447½-½
8Herman Zonderland1449-Eric Middelkoop13941-0

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 26-01-2011 at 23:25.

25-01-2011 13:25 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

Erratum Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gezien de stand is het nog niet zeker dat het 8e gaat degraderen! Kijkend naar het spelniveau van gisterenavond zou dat ook niet hoeven.

25-01-2011 13:42 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

net niet Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op tv zie je wel eens van die survival programma's waarin gezegd wordt dat mensen bepaalde dingen domweg niet meer kunnen bij b.v. gebrek aan zuurstof, uitputting, kou of uitdroging. En dat dit aantoonbaar is door ze b.v. een cirkel te laten tekenen of zo. Ik kijk daar dan naar en denk dat ik daar vast geen last van zal hebben. Onzin natuurlijk want door mijn jarenlange ervaring met tijdnoodfases weet ik dat ik totaal niet meer kan rekenen als er ook maar enige stress in het spel is. Zouden ze dat op tv laten zien, dan zou ik het niet geloven.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

26-01-2011 14:16 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

DSC 8 - Botwinnik 4, 3,5-4,5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie woorden René! Dan de partij ook maar laten zien.

De opening kende ik niet, dus mijn eigen spel volhouden is het devies. Op de 30e zet bood mijn tegenstander remise aan, voor de tweede maal. Op dat moment hadden we slechts 2,5 punt gescoord, dus dat aanvaarden in deze stelling was geen optie.
Ik heb er een goed gevoel over hoe ik 'm uiteindelijk tot overgave dwong.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

26-01-2011 17:39 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zonde Antoon!

36 c6 wint volgens mij achter elkaar.

bv: 36 .. Taa2, 37. c7 Txg2+ 38. Kf1 Taf2+ 39. Ke1 Te2+
(39 ... Tc2 40 Kd1 Txc1+ 41. Kxc1 en dame volgt.)
(39... Lb4+, 40. Lc3 Te2+ 41. Kd1 Te8 42. Td8 en dame volgt.)
40. Kd1 Tef2 41. Tg7+ Lxg7 (41 .. Kh8 42. Txg6+ Lg7 43. c8D mat) 42. c8D+ Lf8 (42... Kf7 43 Tc7. mat) 43. Dc4 mat

26-01-2011 20:54 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henrik
Zonde Antoon!

36 c6 wint volgens mij achter elkaar.

bv: 36 .. Taa2, 37. c7 Txg2+ 38. Kf1 Taf2+ 39. Ke1 Te2+
(39 ... Tc2 40 Kd1 Txc1+ 41. Kxc1 en dame volgt.)
(39... Lb4+, 40. Lc3 Te2+ 41. Kd1 Te8 42. Td8 en dame volgt.)
40. Kd1 Tef2 41. Tg7+ Lxg7 (41 .. Kh8 42. Txg6+ Lg7 43. c8D mat) 42. c8D+ Lf8 (42... Kf7 43 Tc7. mat) 43. Dc4 mat


Je hebt gelijk volgens mij. Ik kan me wel voor mijn kop slaan natuurlijk. Maar als ik terug denk aan het moment supreme dan waren er slecht 2 dingen die ik dacht 1. de c pion moet nog 3 zetten voor promotie en zwart nog 2 zetten voor hij met schaakjes begint, en ik zag niet dat ik eruit kon lopen omdat de d-lijn niet door zwart gebruikt kan worden. Tijd om het rustig uit te rekenen had ik niet en kon ik niet.

Op zich ook wel grappig trouwens. We hadden nog een minuut of 3 a 4. Het voelde maandag alsof de vlag op vallen stond. Op internet speel ik hele potjes van 3 minuut pppp. En dan loop ik af en toe ook nog wel eens onder de partij naar de koektrommel. Een zee van tijd dus. Alles is relatief.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

26-01-2011 21:47 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Antoon, even een reactie op je opmerkingen in het begin van de partij. De stelling na zet 8 lijkt me inderdaad bekend. Ik ken het niet, maar het lijkt niet heel erg scherp. a4 lijkt me een normale zet. Het doel is met name om ruimte te winnen en vaak speel je a4 ook om a6-b5 tegen te gaan inderdaad. Hier is nog geen a6 gespeeld, dus lijkt me a5-Pa4-b6 nog geen goed idee.
Dc8 snap ik ook niet, maar wellicht was het idee om een paard op c4 te zetten. Naar mijn idee voorkom je dit terecht. Je witveldige loper lijkt niet zo sterk, maar de stelling kan nog prima open gaan, dus liever het loperpaar behouden zou ik zeggen.

Ik heb het niet met een engine gecheckt, maar na 13...a6 lijkt het me dat je 14. a5 moet spelen, met het al genoemde idee Pa4-b6. Jij vreest voor je c-pion, maar de zwarte stukken coördineren nog niet en c2 staat twee maal gedekt. Plus, als het paard weg is, dan kan je ok c2-c4 wellicht een keer doen. Lxa4 lijkt me niet echt iets om bang voor te zijn.

18.h3 lijkt me een beetje een truc, kun je op zich doen, maar waarom niet je originele plan met c2-c4? Ik neem aan dat wit ruilt: 18...bxc4 19. bxc4 en nou speculeer ik er op dat wit ook c4-c5 kan doordrukken, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Daarna gaat het inderdaad wel jou kant op. Na zet 28 sta je misschien zelfs "technisch gewonnen". Ik zou denk ik 29. Tb6 gespeeld hebben. Torenruil lijkt me gunstig voor wit, want er is minder kans op tegenspel dan (bijvoorbeeld die 2 torens op de 2e rij), dus dat scheelt je een hoop zorgen. Gaat hij ruil uit te weg door bijv. Td7, dan kan je in ieder geval opstomen naar c6. Als zwart zijn beide torens op de c-lijn zet, dan heeft hij zeker geen tegenspel en dan kan je denk ik je koning er bij gaan halen.

26-01-2011 23:00 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Antoon,

Over de klassieke opstelling die je kiest tegen de Draak (Le2, Le3 en korte rochade) is heel veel te zeggen, maar is hier iets teveel. Wellicht iets voor de volgende partijanalyseavond (3 feb)? Als (o.a.) jij er bent bereid ik graag iets voor!

Herman heeft wel heel netjes gewonnen, prachtige techniek in een gewonnen stelling! Jammer van de einduitslag (van het team)!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Ted on 27-01-2011 at 18:43.

27-01-2011 12:01 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heel mooi die partijen en fragmenten. Het zal aan mij liggen maar mij lukt het nog niet om (op de nieuwe manier) partijen en / of stellingen te publiceren.

Wanneer ik bij het aanmaken van het forumbericht het schaakbord selecteer verschijnt een 'PGN Editor Tool' (van Caissa's Web). Na invoeren van de gegevens (stappen 1-3) volgt het output-scherm - wat ik hier ook doe, het leidt niet tot het beoogde resultaat (althans niet in het bericht dat ik aan het aanmaken was).

Wellicht kan iemand aangeven hoe wél te handelen ('How tot use the editor' biedt geen uitkomst)? Als tegenprestatie zal ik enkele recente partijfragmenten (DSC4 en Prometheustoernooi)publiceren!

28-01-2011 13:52 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heb je een PGN bestand van die partij?

Typ dan gewoon
code:
[pgn]

Plak direct daarachter je pgn tekst (datgene wat in chessbase via "copy game" gepakt is, of de tekst die in 3 stappen gegenereerd is. Die moet je dan wel met copy en paste pakken)
typ
code:
[/pgn]

klaar.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

29-01-2011 23:46 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller