Delfts Schaakforum » Overig » Internet » DSC - online schaken? 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next » Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

DSC - online schaken? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de laatste drie maanden - even spieken - 549 partijen op internet gespeeld. De meeste van 2m + 1s of 5 minuten, maar toch.
Mijn probleem? Er is geen enkel DSC lid te bekennen!
De vraag is: wie schaakt waar online? Voor mensen die ChessBase spullen gebruiken, zoals ik, is bij een aantal programma's een interface bijgeleverd voor online schaken via hun dedicated server.
Nu zijn daar een aantal ''rooms'', (normaal, beginners, lessen, computers, etc.), maar er is ook een sectie voor bonden en clubs.
Zou het niet mooi zijn om daar onder het kopje KNSB een DSC-kamer te hebben?
Waar zie ik U op het internet?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-12-2002 09:29 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoi Renato en welkom in het forum. Glimlach Er zijn heel wat DSC'ers die schaken op internet, maar ik geloof niet zo heel veel die dat bij chessbase doen. Ikzelf heb accounts bij ICC en FICS, maar schaak eigenlijk voornamelijk bij ICC (waar ik - even rekenen - 7518 partijen heb gespeeld).

Er is over dit onderwerp al eens een draad geweest, die vind je hier:

online schaken

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

10-12-2002 09:55 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speel altijd op FICS. Daar heb ik ondertussen ruim 1300 potjes gespeeld, waarvan 1200 vluggertjes. Je kan er ook wat ''rare'' varianten spelen zoals doorgeefschaak (bughouse) en crazyhouse wat een soort doorgeefschaak met 2 personen is (je krijgt de stukken die je van je tegenstander slaat). Ik heb me zelfs al een paar keer aan weggeefschaak vergrepen...

Op FISC spelen een flink aantal DSC-ers. Die spreek ik daar ook regelmatig aan (of zij mij). Maar wellicht kom ik binnenkort dan ook wel eens op ChessBase kijken; ik heb het programma. Ik kende het helemaal niet. Maar jij kan natuurlijk ook op FICS komen spelen!

Trouwens, ook namens mij welkom op het forum! Nu moet ik alleen nog even uitvissen wie je bent... Verward
Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-12-2002 16:02 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Remkius Remkius is a Male
forumbeheerder




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 50

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben zo iemand die ook op FICS speelt alleen de laatste tijd kom ik er niet zo vaak meer.

Als je wilt uitvinden wie iemand is kun je misschien op de memberlist kijken, dat geeft vaak meer informatie ; )

10-12-2002 16:26 Remkius is offline Send an Email to Remkius Search for Posts by Remkius Add Remkius to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat van de memberslist bedacht ik me ook nadat ik het berichtje had gepost. Dus heb ik daar toen meteen even gekeken en het antwoord gevonden! Grijns

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-12-2002 22:47 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

FICS vs. ICC Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uit angst om niet het goede voorbeeld te geven:
Op een andere draad ontstond al bijna een discussie tussen Sander en mij over FICS vs. ICC.

Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Een dergelijke discussie behoort hier gevoerd te worden. En eigenlijk is FICS helemaal niet met ICC te vergelijken: ICC is club waar je lid van bent en contributie voor betaald, FICS is dat niet. Bij chessclub.com (zoals ICC ook wel genoemd wordt) komen veel IGM’s en IM’s. Bij FICS komt slechts af en toe een IM.

Toch hebben ze beide veel gemeen: De sfeer prima en de groep (BIJ ICC voornamelijk subgroepen) is hecht. Op beide komen veelal de zelfde varianten aanbod. Er zijn computeraccounts, worden trainingen gegeven, IGM partijen gevolgd en er worden toernooien gespeeld.

Toch is ook hier een verschil: doordat ICC veel geld tot zijn beschikking heeft (contributie + sponsering) is het allemaal uitgebreider. Of je daarop zit te wachten is vers twee.

Yahoo! is een leuke plek voor zij die net met het spelletje in aanmerking zijn gekomen. Vooral omdat het er zo druk is en je er altijd wel kan spelen. De rest van de chess-servers telt eigenlijk niet mee.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-12-2002 15:46 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Gabriel Gabriel is a Male
forumlid


geregistreerd: 02-06-2002
aantal berichten: 13

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wel wel wel...
Dat overzicht is natuurlijk verre van compleet.

Sta mij toe het aan te vullen waar ik dat nodig acht.

In de eerste plaats kan een mens geen zinnig oordeel vellen zonder kennis te hebben gemaakt met DICS (freechess.nl).
Hier maakte ik (inmiddels zo'n 7 jaar geleden) twee vrienden voor het leven; VaBanque(C) en OnePly(C). Altijd bereid een spelletje met je te spelen, vriendelijk, voorkomend, en ze lieten je vaak nog winnen ook. Maar helaas, zij zijn niet meer. Eens zal ik ze terugzien, en we zullen lachen als vanouds.
De site bestaat nog steeds, en voor wie rust zoekt is dit the place to be.

Een tweede site die in geen overzicht mag ontbreken luistert naar de naam www.kungfuchess.com. Laat ons eerlijk zijn: schaken is een saai spelletje. Je doet een zet, je wacht tot de ander weer een zet doet, zo gaat dat een tijdje door, en aan het einde win je door het gillen van Vlag of verlies je door een blunder. Voor wie een ruime blik op het (schaak)leven heeft is dit een absolute must.

Derdens wil de lezers wijzen op MEWIS (chess.mds.mdh.se). De toegewezen bedenktijd wordt doorgaans uitgedrukt in twee cijfers, x en y. x geeft de beginstand van de klok in minuten, y vertelt hoeveel seconden je er per zet bij krijgt. Van "1 0" tot "999 999" komt allemaal op hetzelfde neer; je produceert zetjes en aan het eind wint diegene die het het minst verdient.
MEWIS kent dezelfde x en y, maar onderscheidt zich op 2 manieren van de u reeds bekende servers. Ten eerste geeft de parameter x Seconden weer. Heeft u wel eens een "20 0", of een "2 2" gespeeld? In de tweede plaats mag men hier aan y een waarde uit Z toekennen.
Heeft u al eens "60 -4", of "4 -1" gespeeld?

Veel plezier...

16-12-2002 19:45 Gabriel is offline Send an Email to Gabriel Search for Posts by Gabriel Add Gabriel to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou ja FICS vs ICC... als ik het zo lees ben ik het grotendeels met je eens hoor, Corniel. ICC heeft meer te bieden dan FICS en of je daar iets voor over hebt is vooral een kwestie van smaak en wat je wilt.

Een korte toelichting van de voordelen van ICC tov FICS die het voor mij toch zeer de moeite waard maken:


  • BlitzIn - BlitzIn is een van de programma's waarmee je op ICC kunt inloggen. Naar mijn bescheiden mening is het de beste, of ieg de meest uitgebreide ICS interface die er beschikbaar is voor Windows. Helaas, en niet verrassend, werkt BlitzIn alleen in combinatie met ICC.
  • Veel spelers - Er zijn op ICC vrijwel altijd meer dan 1000 mensen ingelogd, soms tegen de 3000. Dit zorgt ervoor dat er veel toernooien zijn en er altijd wel iets is waar je aan mee kunt doen (er zijn ongeveer 750 toernooien per week). Ook andere evenementen zoals GM simultaans zijn talrijker.
  • Broadcasts - Vrijwel alle grote toernooien worden uitgezonden via ICC, en vaak ook nog met commentaar van bekende meesters zoals Svidler en Dreev.


Dat DICS is wel heel klein zeg. Toen ik daar zojuist inlogde om eens te zien wat het was bleek ik de enige ingelogde speler te zijn. Lach

Kung Fu Schaak is absoluut een leuk spel, maar ik speel het (net als veel andere schaakvarianten) toch maar niet al te veel. Ik ben bang dat mijn gewone partijen eronder gaan lijden. Wel jammer dat het niet als variant wordt ondersteund op andere servers, maar dat is vooral lastig vanwege de interface.

MEWIS klinkt wel vreemd... als ik het goed begrijp onderscheidt deze server zich met merkwaardige time controls? Lijkt me best grappig hoor, een potje "4 -1", maar als die X ook nog eens in seconden is uitgedrukt dan duurt zo'n potje wel heel erg kort. Grijns

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

17-12-2002 10:41 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb gisteren Fritz 8 geinstalleerd, en dus ook de playchess.com server nog maar eens bekeken. Tenslotte heb ik nu ook mn eigen serienummer enzo, maar ik weet toch niet zo goed wat ik ervan moet denken. Het eerste wat ik echt heel erg mis is een gewone command console. Alle functionaliteit zit her en der verstopt in menu's, knopjes en windows.

Wat me wel erg meeviel was het aantal ingelogde spelers. Min of meer vergelijkbaar met FICS. Ik zal er nog wel af en toe kijken, maar ik denk niet dat ik ooit een playchess.com fan zal worden.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

17-12-2002 10:49 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

FICS Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ai! Nou, ik heb me geregistreerd op FICS nu, maar het zal nog wel even duren voor ik een partij speel - met al die commando's die ik moet leren. Grijns
Het lijkt wel of ik op een MUD of een MUSH actief ben - dadelijk krijg ik nog te horen dat mijn rugzak vol is en dat ik dat broadsword niet meer kwijt kan Tevreden
Serieus: het ziet er gezelliger uit dan bij ChessBase. Het probleem de laatste tijd op ChessBase is, dat ik hele volksstammen in mijn Ignore List moet dumpen omdat ze zich niet aan de goede gewoonten van het schaakspel houden. (Dat wil zeggen, je tegenstander verachten, maar met een glimlach en een handdruk Glimlach ).
Hoe dan ook: ik ben daar nu aanwezig als Renatus. Helaas kon ik geen René aanmaken, en Renato was al vergeven.
Tot FICS, dus! Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

14-10-2003 21:55 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speel uiteraard op FICS (ga echt niet betalen voor een internet chess server) en mijn nick is vigo

21-10-2003 12:40 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Perrin Perrin is a Male
forumlid




geregistreerd: 14-01-2003
aantal berichten: 27

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speel al jaren als PerrinAybara op ICC, en het bevalt me er uitstekend. Voor minder dan 1 euro per week krijg je er alles wat je schaakhartje begeert..

__________________
A conclusion is only the place where you stopped thinking.

21-10-2003 17:58 Perrin is offline Send an Email to Perrin Search for Posts by Perrin Add Perrin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Perrin Grijns Is schaken een wolvensport?
(Vaag, inderdaad. Als mensen dit niet begrijpen lezen ze andere boeken dan wij Happy

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-10-2003 23:50 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

WoT rules!

23-10-2003 16:58 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

As ik online speel is het op FICS, handle Baseman.

Ik heb geen zin om te betalen voor ICC en de laatste keren dat ik keek was DICS dood (m.u.v. een handvol computers).

Ik heb ook nog een tijdje rondgehangen op Spelpunt (www.spelpunt.nl). Best een fatsoenlijke site, maar met een rating van circa 2000 zijn daar nog maar weinig interessante tegenstanders te vinden. Bovendien moet je betalen om een ander tempo dan 2 12 of 10 0 te spelen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

24-10-2003 17:02 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog iemand op FICS geweest de laatste dag? Het lijkt erop dat er nu iets grondig mis is... op poort 5000 mag ik niet inloggen, en op poort 23 krijg ik:

Quote

ice.he.net login:
En op www.freechess.org krijg ik:

Quote

Welcome to yet another new account at Hurricane Electric.
Ik weet niet wie of wat Hurricane Electric is.. maar met schaken heeft het niet veel te maken. Verward

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

21-02-2004 12:11 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik krijg een timeout error. Ik vermoed dat je gelijk hebt...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-02-2004 12:17 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik schaak sinds kort ook weer op ICC (mijn account is "Fietsen").
Als student mag je voor een euro of 14 een jaar lid zijn..je betaalt wat, maar dan heb je ook iets:)

21-02-2004 12:43 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ICC blijft natuurlijk the place to be. Grijns

FICS heeft een DNS probleem, maar is verder gewoon up. Je kunt nog wel connecten op het juiste IP adres: 64.71.131.140

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

21-02-2004 13:00 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

altijd leuk een IM verslaan op ICC (moet er wel bij vertellen dat het in een potje 1 0 was). Toeval wil dat het IM Afek was, de 1e bordspeler van Wageningen. Grijns
Het zegt natuurlijk erg weinig, maar tis wel leuk om te doen!

14-04-2004 10:41 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller