Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » DSC5 wint spannend duel van Lierse 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC5 wint spannend duel van Lierse 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een gelijkopgaande wedstrijd heeft DSC5 aan het langste einde getrokken. Met een 3½-3½ stand sleepte René Torenstra de overwinning binnen.

Als eerste was Reinier Heeres klaar. Hij blunderde in zijn partij tegen Gera de Jong, waarna het direct over was.

Niet lang daarna maakte Nancy Kirana gelijk. Op bord acht versloeg ze Jan Valstar.

Diederik van Heijgen had een interessante pot tegen Teun an Dijk kwam hij goed uit te opening. Een leuk loperoffer kwam echter te vroeg en Diederik ging veiligheidshalve voor eeuwig schaak.

Het was Corniel Nobel die DSC5 op voorsprong bracht. Zijn tegenstander Arjan Verduijn verloor in het middenspel zijn initiatief waarna Corniel dit gretig overnam. Met een pion­doorbraak en tegelijkertijd complicaties rond de witte koning leverde dit te veel zorgen op. Zwart won en stuk en niet veel later de partij.

Teamleider Simon Broos tekende de vrede en ook veteraan Martin Verolme kwam ondanks lang zwoegen niet tot winst. De stand was hiermee 3½-2½.

Mark Versteegh en René Torenstra konden nu beiden de overwinning binnenhalen. Mark had een pion gewonnen, maar wit had daarvoor veel activiteit. Dat laatste bleek beslissend.

Gelukkig won René Torenstra zijn partij. In de opening en het middenspel had hij niet veel bereikt. Met gelijke materiaal­verhoudingen en slechts een klein ruimte voordeel leek winst er niet in te zitten. Langzaam draaide hij echter de duimschroeven aan. In de verwikkelingen en opkomende tijdnood won hij echter als nog de partij en daarmee een gehoopte overwinning.

18-01-2011 10:34 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn voordeel na de opening was inderdaad klein (+0.4, soms +0,5), maar het was een echt Catalaans voordeel: zo'n voordeel dat, als het er eenmaal is, moeilijk weg te krijgen is. Maar je moet ook rekenen om het vast te houden, en dat kostte op een gegeven moment meer tijd dan ik gedacht had: 25 minuten voor de juiste opstelling. Ik ben blij dat het inderdaad allemaal correct bleek te zijn, maar in de afwikkeling naar het eindspel had ik nog 3 minuten en ging pardoes in een penning staan, die ik met veel moeite kon ombuigen naar een remisestelling, en meer had ik ook niet verdiend.
Met een half uur op de klok voor mijn tegenstander en voor mij een minuut werd hij echter steeds zenuwachtiger in een loper tegen paard eindspel met pionnen op beide vleugels, en ik kon onnodig snel een pion winnen - en dat was wel uit.

Kortom: HEERLIJK die 10 seconden bijtelling per zet! Grijns Grijns Ik ben nooit onder die minuut gekomen. Geweldig, want normaal krijg ik last van mijn bloeddruk in tijdnood. Van mij mogen ze het overal invoeren!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

18-01-2011 18:04 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde een leuke pot. Soms leek het zelfs ergens op. Al sprak René halverwege de woorden: "Ik snap niets van jouw stellingen (..)". Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-01-2011 22:50 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd! De weg naar boven is ingeslagen zie ik Glimlach

19-01-2011 17:01 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller