Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2003-2004 » Voortvarende Start DSC6
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Voortvarende Start DSC 6 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maandag mocht ook DSC6 de spits afbijten in de externe competitie. In een thuiswedstrijd was HSV 2 de eerste tegenstander.

Vooraf dichtte teamleider Corniel het team kansen toe, het zou wellicht mogelijk zijn kampioen te worden. Op zich is dat niet geheel onrealistisch: Met een gemiddelde rating van 1689 is op papier (volgens de gegevens van vorig seizoen) alleen degradant Haagse Toren 2 sterker.

HSV 2 moest gisteren dan natuurlijk wel verslagen worden, aangezien deze niet tot concurrent geacht zou worden. Arnout Eykelhoff moest helaas verstek laten gaan vanwege selectietraining voor volleybal, hopelijk zal dat niet structureel zijn. De invaller, Mark Versteegh, was echter geen verzwakking op bord 7! Hij was namelijk als eerste, in ik meen 18 zetten, klaar. (1-0) voor DSC6.

Als tweede was klaar teamleider Corniel Nobel, die zichzelf in ieder geval niet overschat: hij speelde op bord 8. Hij had al na enkele zetten een stuk voorsprong. Na deze voorsprong eerst uitgebouwd te hebben, besloot hij het daarna helaas weer wat spannender te maken. Het kleine kwaliteit bleek nog steeds voldoende: (2-0) voor DSC.

Ikzelf had op bord 2 twee pionnen gewonnen, maar had helaas de riskante lange rokade gespeeld in plaats van "gewoon" Td1, mijn tegenstander had dus een aanknopingspunt. Uiteindelijk kreeg ik een paardoffer om mijn oren, dat ik na veel tijdverbruik besloot aan te nemen. Het offer was volgens mij niet helemaal correct, maar ik durfde mijn koning niet te riskant neer te zetten. Dus vooral ook op het oog op de resterende 5 minuten besloot ik de eeuwig-schaak variant te kiezen. (2˝-˝)

Kort daarna waren zowel Johan van der Pol op bord 4 als Roelof Westerink op bord 1 klaar. Beide partijen heb ik niet heel goed gevolgd, echter ik dacht dat ze beide gelijk stonden. Dus ofwel ik heb niet goed gekeken, of de trucendozen zijn opengetrokken, want Roelof wist te winnen, waar Johan het onderspit moest delven. (3˝-1˝)

Een aantal mensen meenden dat Diederik van Heijgen op bord 6 een aantal beurten lang kansen liet liggen om een stuk te winnen. Hij dacht zelf dat dat niet kon, maar aangezien hij uiteindelijk een belangrijke centrum pion opvrat, en daardoor hard in de aanval ging hoefte er niemand te klagen. De aanval leverde uiteindelijk een toren op, en zijn tegenstander besloot Diederik te laten bewijzen dat dit gewonnen was: (4˝-1˝).

De overige 2 partijen deden er niet echt meer toe, maar aangezien beide toch op zijn minst een voordeel hadden, zag het er toch goed uit. Op bord 3, speelde Arnoud Bakker een degelijke partij, waar hij uiteindelijk in een eindspel uitkwam met een opgerukte (rand)pion meer, maar met ongelijke lopers. Toch leek er nog wel winst in te zitten, maar Arnoud vond deze niet... dus of deze er wel was? Ik weet het niet. Hij ruilde torens af, en maakte remise. Op bord 5 had Olivier Marincic had een paard meer, waar zijn tegenstander wel een opgerukte vrije randpion had. In tijdnood miste hij echter de matvariant en moest hij berusten in remise.

Conclusie: Al met al een zeer succesvol begin voor het studententeam! Nadat de rookwolken waren opgetrokken bleken we 5˝ punt gescoord te hebben, maar dit had eerder meer kunnen zijn, dan minder. Zowel Olivier als ikzelf hebben het ergens laten liggen, en volgens mij was het verlies van Johan ook onnodig.

We moeten natuurlijk ook weer niet TE optimistisch worden, want er komen nog 5 wedstrijden! De volgende wedstrijd is op donderdag 6 november de uitwedstrijd tegen groepsfavoriet Haagse Toren 2. Hierna kunnen we denk ik meer vertellen over de kansen van DSC6.

21-10-2003 11:50 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoe Arnoud had kunnen winnen heb ik hem al laten zien Glimlach maar dat was uiteraard voor het moment dat er alleen nog ongelijke lopers op het bord stonden. Het had iets te maken met torens op de 2de rij binnen komen en f2 volledig om zeep te helpen.

21-10-2003 12:02 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik dacht dat je de randpion moest dekken en dan T op b2 zetten... maar ik weet niet of dat haalbaar en winnend zou zijn, heb het niet nader bekeken.

21-10-2003 13:57 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik las net op de site van DCSV dat zij met 4-4 gelijk hebben gespeeld tegen Haagse Toren 2. Dus het zesde heeft al een matchpunt voosprong op de "grote concurrent" ! Lach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

21-10-2003 16:38 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Perrin Perrin is a Male
forumlid




geregistreerd: 14-01-2003
aantal berichten: 27

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Dus het zesde heeft al een matchpunt voosprong op de " grote concurrent" ! Lach


Mooi!!

FYI:
M'n partij was een main-line Grünfeld met zwart, waarin wit van de mij bekende lijnen afweek met 13. Rc1, waar 13. Lxf7 of het passievere 13. Ld3 gebruikelijker zijn. Iets later kreeg ik het loperpaar, dat samen met de pionnenmeerderheid op de damevleugel genoeg was voor winst, te meer omdat wit vooral druk bezig was zijn geisoleerde c-pion te dekken.



[Opening "Grünfeld: Spassky variation, main line, 10...cd, 11.cd"]

1. d4 Nf6 2. c4 g6 3. Nc3 d5 4. cxd5 Nxd5 5. e4 Nxc3 6. bxc3 Bg7 7. Bc4 c5 8. Ne2 Nc6 9. Be3 O-O 10. O-O cxd4 11. cxd4 Bg4 12. f3 Na5 13. Rc1 Nxc4 14. Rxc4 Bd7 15. Qb3 b5 16. Rc5 Qa5 17. Rfc1 Rac8 18. Nc3 Rxc5 19. dxc5 e6 20. Ne2 Rc8 21. Qc2 b4 22. Nd4 e5 23. Nb3 Qc7 24. Nd2 Bf8 25. Nb3 a5 26. Nd2 Bb5 27. Nf1 Rd8 28. Bf2 Rd3 29. Ne3 Rc3 30. Qd2 Qxc5 31. Nd1 Rxc1 32. Bxc5 Bxc5+
0-1

__________________
A conclusion is only the place where you stopped thinking.

21-10-2003 17:47 Perrin is offline Send an Email to Perrin Search for Posts by Perrin Add Perrin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is zekers mooi om te horen de grote concurent al een matchpunt heeft laten liggen. Maar volgens mij is dit team sinds zijn oprichting - 4 seizoenen geleden - zijn grootste concurent.

Maar we zullen onszelf verslaan en winnen. Trouwens Perrin, pas je wel op met het plaatsen van je partij op internet, men mocht eens gaan voorbereiden. Draaiend hoofd Lach Draaiend hoofd

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-10-2003 18:14 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller