Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2010-2011 » Ambities DSC1 kunnen de ijskast in na off-day
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Ambities DSC1 kunnen de ijskast in na off-day Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Al in de tweede ronde hebben de titelaspiraties van het eerste een deuk opgelopen. Er werd thuis met 3-5 verloren van Veenendaal. Dit is een van de sterkere teams van de klasse,maar op papier waren wij toch iets sterker, dus erg jammer. Er viel echter weinig op de nederlaag af te dingen, want halverwege zag het er wellicht nog slechter uit.

Op bordvolgorde zag het er namelijk zo uit: Lisa werd opgescheept met een half-dode loper; Sebas bereikte weinig met wit(tegen de Veendendaalse kopman), behalve een flinke tijdsachterstand; Wortel koos weer een fantasie-systeem en leek lik-op-stuk te krijgen; Joram leek zich in de opening te vergissen, maar kreeg via een enorm vreemde zetvolgorde gewoon een Wolga-gambiet; Bram werd met een vervelende isolani opgescheept; bij Martine leek het in evenwicht; ondergetekende zette alles klaar voor ..f5 en kreeg toen second thoughts, waardoor mijn stukken eigenlijkj brak stonden en tot slot Talitha stond optisch prettig, maar waarschijnlijk niet meer dan dat.

Al met al gingen er bij mij flink wat alarmbellen rinkelen. Zo ook bij ons 9e bord - captain JP viel in bij het tweede. Hij had vooraf nog aangekondigd zijn witveldige loper snel in te gaan bouwen, want als die ging bewegen ging het vaak mis. Op de eerste de beste mogelijkheid stond deze inderdaad te trappelen van ongeduld en draaide JP prompt de zetvolgorde om. Hij verloor clean 2 pionnen en kon snel gaan coachen!
Dit leek aanvankelijk wat te helpen, want op enkele borden keerden de kansen (enigzins). Zo verloor Wortel een pion en ging optisch rakelings langs de afgrond. Hij had nog wel een enorme truc ingebouwd en blijkbaar schrok de tegenstander hier flink van, dat hij wellicht wat snel voor de remise ging?

Daar schrok Veenendaal wel even van, want meteen daarna ging Tjaart Offringa, de tegenstander van Talitha in de fout. Met een mooie combinatie won Talitha eerst een kleine kwaliteit, zette dit meteen om in een stuk, dreeg mat en bracht een pion aan de overkant. Zo kwamen we tegen de verwachting in op voorsprong. Deze voorsprong werd door Joram uitgebreid. Ik had al verwacht dat het van hem moest komen, want uit de Wolga ontstond een stelling waar wit een pion meer had, maar erg nauwkeurig alle klippen moest omzeilen. Dit soort dingen zijn vaak wel aan Joram toevertrouwd. Hoewel het aanvankelijk wel lastig leek, was de klus na enkele matige damezetten van zwart - tempoverlies - toch nog vrij snel op het droge. 0.5-2.5

Ik kreeg eigenlijk nog wel hoop, want Sebas ging de tijdcontrole halen in een nog wel te houden stelling, de tegenstander van Lisa had een pion weggeblunderd (b2-b4 Lxb4). Bij het eten na afloop werd mij verzekerd dat het een offer was, maar ik ben nog niet overtuigd dat er enige compensatie was. Ook bij mijzelf waren de ergste problemen voorbij. Ik had uit arren moede uiteindelijk toch maar ..f5 gespeeld, ondanks dat ik wist dat wit flink wat initiatief kreeg. Ik had echter niet verwacht dat het zoveel was (Frits taxeert het als +1.3 ongeveer). Wit zag echter een verdedigende combinatie over het hoofd, waarmee ik mijzelf wist te bevrijden en wellicht mocht hopen op een beter eindspel. Intussen vocht Bram voor remise in een lastig eindspel met mindere pionnenstructuur een paard tegen betere loper. Bij Martine kon het nog alle kanten op volgens mij, maar ze leek zich niet op haar gemak te voelen in haar stelling.

Het mocht echter niet zo zijn, en misschien was dat ook wel niet terecht geweest. Hoe Martine verloor heb ik niet gezien, ondanks dat ik er naast zat. Vlak daarna kreeg ik een remise-aanbod, wat ik van JP mocht aannemen, maar dat leek me gevaarlijk voor het teamresultaat, dus speelde ik maar door.
Dat had ik denk ik goed gezien, want Bram kwam na dubbele promotie in een Dame-eindspel terecht met - ik dacht eerst 1 pion, maar helaas stond er nog een achter een klok of zo - twee pionnen minder. Dit was uiteraard verloren. Zo stond het 2.5-2.5, met matige uitzichten.

Sebas had denk ik wel ergens remise kunnen maken, maar had constant weinig tijd en dan is het op zich geen schande om in een lastige stelling van een 2300+ te verliezen. Er werden steeds meer pionnen afgeruild, maar de stukken van Sebas kwamen optisch wel steeds krommer te staan en blijkbaar had zwart ergens een combinatie. Ook Lisa ging verliezen. Na afloop begrijp ik dat haar lange rokade niet goed was en dat daarna het toch een pionoffer bleek. Ergens moest ze een kwaliteit inleveren en in het eindspel werd ze daardoor (efficiënt) opgebracht. Tot slot probeerde ikzelf het iets betere eindspel te winnen, maar wit hield de stelling goed dicht vlak voor de tijdcontrole en ook daarna trapte hij niet in de val om iets te ruilen of zo. Toen Lisa en Sebas verloren hadden, hield het dus vrij snel voor gezien.

Al met al een terechte nederlaag, maar wel erg zonde. Nu loop je al vanaf ronde 2 achter de feiten aan. Als we de rest winnen is er vermoedelijk niet zo heel veel aan de hand, want zij zullen ook enkele andere klippen moeten omzeilen, maar toch.
De nederlaag was denk ik ook niet nodig geweest, maar de paringen vielen erg ongunstig begreep ik van Joram, met matige onderlinge scores voor Sebas en Martine tegen hun directe opponenten en Etienne Goudriaan die naar eigen zeggen blij was 'angstgegner' Joram te omzeilen.

Gelukkig was de brunch vooraf en het ook het eten met zijn allen op het Denksportcentrum erg gezellig. Blijkbaar deerde het niet te erg dat de drie teams slechts 1 matchpunt hadden veroverd. Over zes weken moeten we helemaal naar Stein (Zuid-Limburg) om weer een goed vervolg neer te zetten. Let allemaal dus even op of je paspoort nog geldig is ;-)

 DSC12162-Veendendaalse SV21203 - 5
1Lisa Hortensius2149-FM Erik van den Dikkenberg21750 - 1
2Sebastiaan Smits2190-Etienne Goudriaan23040 - 1
3Marten Wortel2309-John Cornelisse2144½-½
4Joram op den Kelder2281-Stefan Bekker21731 - 0
5Bram van der Velden2149-Joost Offringa19970 - 1
6Martine Middelveld2142-Tijmen Kampman21420 - 1
7Martin Glimmerveen2058-Mike van Niel1973½-½
8Talitha Munnik2020-Tjaart-Jan Offringa20481 - 0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Martin on 10-10-2010 at 16:51.

10-10-2010 10:10 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij het verslag van de tegenstander staat inderdaad vermeld dat Martine tegen haar angstgegener speelde.
Tevens blijkt een van de 'vijandelijke' chauffeurs een boete te hebben gehad bij het ophalen van zijn auto.
Zo bleek het toch een dure overwinning, dus! Knipoog

(@ Bestuur: ) Maar misschien is het wel handig om te checken of de parkeer-info op onze site nog wel klopt. Wellicht heeft de gemeente Delft in al haar wijsheid onlangs besloten nog wat extra geld te genereren....?

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 10-10-2010 at 10:30.

10-10-2010 10:21 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Minder zo'n tegenslag, maar met meerdere sterke ploegen in de pool komen de kansen nog wel. Snel weer uit de ijskast halen die ambities!

10-10-2010 18:03 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Over de parkeer problemen, de borden zijn duidelijk. Maar je moet als onbekende plots naar rechts afslaan en dan zie je zo'n bord gemakkelijk over het hoofd. Bovendien heb je als (be)stuurder wel wat anders aan je hoofd dan net voor het afslaan naar boven te kijken.
Vroeger waren Dolf of de voorzitter zo attent om de bezoekers te waarschuwen.
Een welkomswoord voor de gasten plus een waarschuwing voor het parkeerverbod is niet misplaatst.
Verder is proefondervindelijk vastgesteld dat de nieuwe stoelen in de speelzaal zwaargewicht-proof zijn.
Ik ben een keer sociaal incorrect maar ik vroeg mij af hoe de tegenstander van Martin in dat stoeltje paste en hoe hij er weer uit kon komen, zonder de zaag te gebruiken.

__________________
Mopper

11-10-2010 00:30 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, na mijn reeds bij het tweede team omschreven eigen drama kon ik rustig gaan kijken hoe het eerste het ervan af bracht. Ik had het idee dat het de hele middag al slecht ging, op een kleine opleving - vlak voordat Martins tegenstander remise aanbod - na. Ook toen we 2,5-0,5 voorkwamen zag het er niet best uit. Snel vergeten en op naar Stein(Li) om een lekker potje te schaken!

12-10-2010 11:36 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller