Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2010-2011 » Interne competitie (N2): Richard Oranje verslaat Bob Voogt
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N2): Richard Oranje verslaat Bob Voogt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep deed Richard Oranje op het eerste bord goede zaken. Hij versloeg Bob Voogt met zwart. Jan Peter van Zandwijk boekte eveneens een zege; hij won van Pieter Goossens. Theo Rekveldt wist knap te winnen van Walter Anema. Ook Ted Barendse boekte een zege; hij was te sterk voor Ton Vissers.

Groep A
 wit zwartuitslag
1Bob Voogt-Richard Oranje0-1
2Kim Meulenbroek-Kees van der Meer½-½
3Jan Peter van Zandwijk-Pieter Goossens1-0
4Walter Anema-Theo Rekveldt0-1
5Ton Vissers-Ted Barendse0-1
6Rob Smits-Kees Voorberg½-½
7Luciën van de Lisdonk-Talitha Munnik½-½


In de B-groep eindigde de topper tussen Simon Broos en Pieter Buzing in remise. Willem-Jan van den Broek deed goede zaken; hij versloeg met zwart Martin Verolme. Ook Gerard Bilars en Diederik van Heijgen mochten een vol punt noteren.

Groep B
 wit zwartuitslag
1Simon Broos-Pieter Buzing½-½
2Martin Verolme-Willem-Jan van den Broek0-1
3Kees Korving-Albert Kemeling½-½
4Gerard Bilars-Sofya Blanter1-0
5Diederik van Heijgen-Simon Dirkse1-0
6Nancy Kirana-Kees Venema½-½
7Rob Scherpenisse-Frans Palm0-1
8Jolle Lont-Jan van de Donk1-0


In de C-groep boekte Edgar Huisman zijn tweede zege. Ditmaal was Jan Torenstra niet tegen hem opgewassen. Antoon Frehe won zijn eerste partij van het seizoen; hij versloeg Karel Vandenberghe. Bas Rabeling deed hetzelfde; hij won zijn eerste partij van Gerrit Bussmann. Reinier en Marieke Giele spelen dit seizoen mee in de C-groep. Reinier verloor van Kees van Beest, maar Marieke won gelijk haar eerste partij. Ze versloeg Jordy Krempel.

Groep C
 wit zwartuitslag
1Jan Torenstra-Edgar Huisman0-1
2Herman Zonderland-Lito van Reede½-½
3Antoon Frehe-Karel Vandenberghe1-0
4Gerrit Bussmann-Bas Rabeling0-1
5Jaap van der Heiden-Bert Zwemstra½-½
6Ernst Hanewald-Dolf Mulder0-1
7Leo Zuijdgeest-Paul van Riet0-1
8Kees van Beest-Reinier Giele1-0
9Jordy Krempel-Marieke Giele0-1


De eindstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

28-09-2010 01:08 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Herman Zonderland-Lito van Reede 0,5-0,5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maandag een leuke partij tegen Lito gespeeld. Aanvankelijk een foutje in de opening, maar voor de rest een mooie partij en tevreden over het resultaat. In de slotfase, waar Lito nog drie kwartier bedenktijd had en ik slechts 4 minuten, liet hij zich verleiden om net zo snel mee te schaken. Hij zag de winst op de 47e zet over het hoofd.


__________________
www.zonderland.nl Prodent

29-09-2010 10:05 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoi Herman,

4.e3 is niet zo'n vreemde zet, hoor. Het heeft onder meer het voordeel dat het veld e4 beschikbaar houdt (zie verder). Het is ook een kwestie van smaak - ik speel Pf3, niet Pc3, later gevolgd door e4. Je kunt, als je geen tempo verliest door een weggejaagd paard op c3, zelfs alles negeren en via g3 en Lg2 alles op de lange diagonaal te zetten.

Hoe dan ook, bestaande theorie (denk ik) voordat je je "avontuur" begint (en wellicht verloren staat Knipoog) zal twee zetten suggereren, 5.Pf3 en 5.a4 (heel thematisch). Bij die laatste zet kan na 5...b4 je paard naast a2 ook naar e4, waar nu geen pion staat Glimlach

Overigens: Lito stond de hele partij huizenhoog gewonnen, maar ik denk dat 50.g7! de partij alsnog voor je wint. Ik heb het niet nagekeken, dus er kan een gat in zitten, maar die zet schreeuwt om gespeeld te worden Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

29-09-2010 15:16 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Over de opening weet ik niet zoveel, maar ik heb het gevoel dat jullie 8. Lxg2 gemist hebben in ieder geval. Of mis ik wat?

Daarna is het wat mij betreft niet huizenhoog gewonnen. Zwart staat slechts een pionnetje voor, uiteraard is dat fijn spelen voor zwart, maar dat moet nog wel even bewezen worden.
Zeker rond zet 25, als de damevleugelmeerderheid van zwart weg is, vind ik het allerminst duidelijk, al is c3 wel een beetje zwak. Maar stel dat je de a- en c-pionnen zou kunnen ruilen, dan biedt dat 4-tegen-3-eindspel op 1 vleugel goede remisekansen. (Van Joram heb ik weleens begrepen, dat je in zo'n geval je pionnen idealiter op f2-g3-h4 wilt hebben, misschien kan hij nog eens toelichten waarom).
Na 34. Txg7 is het wellicht wel gewonnen. Dan heeft zwart namelijk de vervelende vrijpion op de a-lijn, gekoppeld aan de vrije e-pion. Nog steeds is het technisch niet zo eenvoudig (denk ik zo zonder bord), want hij biedt je wel de kans om op h7 te slaan (zodat ook jij een vrije h-pion kan maken). Waarom sloeg je niet?
Maar ook in de partij zie je dat het allerminst eenvoudig wint voor zwart. Het blijft al die tijd maar 1 pion voorsprong en er wordt veel afgeruild, waardoor je dicht bij de remise blijft denk ik. Na 42...Tc5 schrijf je dat het een moeilijke stelling is. Dat is natuurlijk ook zo als je nog slechts minuten hebt, maar volgens mij kun je gewoon op h7 pakken, hetgeen toch wel remise moet zijn. Misschien mis ik wat?: 43.Txh7 Txg5 44. Th6+ Ke5 45. Txa6 Pf5+, hij wint wel je paard, maar dat lijkt me een Pyrrhus-overwinning, want het eindspel TPvsT is ongetwijfeld remise (als er niet direct een matnet of paardvork in zit).
Hetzelfde geldt trouwens als jij 43. hxg6 doet, dan sla je met schaak en pakt de pion (niet het paard, al zal ook dat ongetwijfeld remise zijn)

Dan het moment waar René op doelt. Allereerst snap ik niet waarom Lito niet 49..Kxg6 doet. Het is tenslotte een gratis pion die anders nog gevaarlijk wordt / kan worden. Nou denk ik dat het na 50. Ta7 nog heel lastig winnen wordt voor zwart, maar ja, dat hou je toch. (EDIT: ik dacht: als je je toren achter de a-pion houdt en je koning vóór de h-pion dan is het wellicht remise, maar ik zie toch nog wel een winstplan in de vorm van koning afsnijden: bv. Tf4, pi a4 en h4. De witte koning zit nu in een hok waar hij niet alleen uit kan omdat de pion er voor zorgt dat de zwarte toren niet aangevallen kan worden. Nu kan de zwarte koning dus naar de a-pion lopen en die naar de overkant dirigeren. Nu gaat wit natuurlijk eeuwig schaak geven als de pion op a2 beland, maar dan kun je een bruggetje bouwen!)
Jij moet in ieder geval 50. g7 doen, daar heeft René gelijk in. Ik zie echter niet hoe wit nog zou gaan winnen, want de zwarte toren staat achter de pion, waardoor die dus nooit kan promoveren. (Wat had je in gedachten, René?). Zwart kan m.i. zijn koning er weer bij halen over de h-lijn en de pion op g7 alsnog ophalen.

Nog een strategische side-note is 12.0-0. Ik vraag me af of je hier niet beter Ke2 kan doen. Die staat daar actiever dan op g1, en zo op het oog ook niet bepaald kwetsbaar. Een centraal/actief opgestelde koning kan wel de doorslag geven in bepaalde eindspelen, al is dat hier niet direct aan de orde geloof ik.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Martin on 29-09-2010 at 18:54.

29-09-2010 18:32 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

na g7 ! komt tf1 en tg1 ongeacht wat zwart doet

29-09-2010 19:20 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

8 Lg2 lijkt me winnend voor zwart

29-09-2010 19:21 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

RE: Interne competitie (N2): Richard Oranje verslaat Bob Voogt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

hoe heet ik ?

Quote

Originally posted by Untagonklik
In de A-groep deed Richatd Oranje op het eerste bord goede zaken.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Richard on 29-09-2010 at 19:25.

29-09-2010 19:23 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eindelijk weer eens gewonnen van Bob. In een door Bob goed opgezette partij kwam hij in een beter middenspel terecht met dreiging richting mijn koning. Mijn valstrik was echter zorgvuldig gepland. Bob leek een pion te winnen kreeg die ook maar moest alle zeilen bijzetten om niet direct mat te gaan. Dat lukte hem maar het resterende dubbel toreneindspel was gewonnen voor zwart zeker gezien de wegtikkende klok voor Bob.
Ik ben benieuwd naar de tussenstand die ik dan als achtergrond kan gaan gebruiken Ja!

29-09-2010 19:46 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
na g7 ! komt tf1 en tg1 ongeacht wat zwart doet


Sneaky! Die had ik even over het hoofd gezien.

29-09-2010 22:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een vraag aan Herman Zonderland: Heb je 5. Pxb5 overwogen? En na c6xb5 6. Df3. Nee, misschien wel, het loopt ook slecht af voor wit na: 6... Dc7, 7. Dxa8 Lb7, 8. Dxa7 e5!
en de witte dame zit in de val, of met Richard Oranje te spreken: mijn valstrik werkte.
Tegenstanders van Richard let goed op de voetbaluitslagen: als FC Den Haag punten heeft behaald, dan speelt Richard op de maandagavond net iets beter! Dan spant hij een valstrik. Misschien wel meerdere valstrikken, je bent gewaarschuwd.

__________________
Mopper

30-09-2010 00:32 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Ciprian Padurariu
actief DSC-lid


geregistreerd: 29-09-2009
aantal berichten: 61

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
na g7 ! komt tf1 en tg1 ongeacht wat zwart doet


but Black will play 50... Th5+! ... just to mess Richard's plan. 51. Kg1 Tg5 - I think it's the only chance for Black to draw.

Amazing idea g7, but as far as I can tell not enough for a win..

30-09-2010 00:57 Ciprian Padurariu is offline Send an Email to Ciprian Padurariu Search for Posts by Ciprian Padurariu Add Ciprian Padurariu to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ciprian Padurariu

Quote

Originally posted by Richard
na g7 ! komt tf1 en tg1 ongeacht wat zwart doet


but Black will play 50... Th5+! ... just to mess Richard's plan. 51. Kg1 Tg5 - I think it's the only chance for Black to draw.

Amazing idea g7, but as far as I can tell not enough for a win..


Ciprian, it still wins (although I hadn't seen this when I first suggested it, I just saw the initial skewer) 50...Rh5+ 51.Kg1 Rg5 52.Rf2 Kh3+ (sneaky!) 53.Kh1! and White wins, because after a check on h2, the skewer is back on Glimlach Isn't it fun to see how you can find something interesting in any chess game?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

30-09-2010 02:06 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

I have a question: why is g7 an amazing idea that earns an exclamation mark?
In my opinion it is the only viable move for white, cause it defends the pawn and keeps some tricking chances alive. If anything it would be the move Rf1 or Rf2 that might be worth a !.

By the way, I think you all missed something!
50. g7 Kh5! looking to prevent the skewer prophylactically. White in my book has one winning attempt: 51. Rf5!, but now I think after 51..Rxf5 52. g8Q its the question if black can create fortress. I think the answer is no, but I wonder if you all saw this Glimlach
I suggest 52..Rg5 53. Qe6! a5 54. Kh3! a4 55. Qf7+ Rg6 56. Qf3+ Kg5 and 57. Kg3!! wins outright.
Oops, I just found out that 57.. a3! prolongs blacks hopes. Now white must prevent something like 58. Qxa3 Kf6+ 59. Kf4 Rg5! and this is a fortress as black can move Kg6-g7-h7-h8 forever. I have to leave now and - although I see some unexplored ideas - Im not sure if white has a way to capture the a-pawn without allowing that fortress!
But maybe I missed something trivial again Glimlach

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 30-09-2010 at 08:03.

30-09-2010 07:22 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

50... Kh4 is ook leuk Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat ook wel geinig is is dacht ik 50. g7 Kh4 om de witte dreiging Rf1 en Rg1 tegen te gaan. Maar heb je als wit weer 51. Rf4+ Kh5 52. Rf5(en mag ik daar een ! achter zetten of niet). De pion promoveert nu zeker en is het Q tegen R plus 2 pionnen. Heeft zwart meer kansen dan als het R tegen 2 pionnen is?

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

30-09-2010 07:52 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Addition: I thought I found the win after ..Rg5: 53. Qf7+ Rg6 (Kh4? Qf6! and white take the a-pawn while defending g6). 54. Qf3+ Kg5 55. Kg3 a5 56. Kf2! (Idea: walk the white King around to play Qf5+) but when blunder-checking I saw this failed to 56..Rf6! (lol!)

I think this endgame is a draw!

30-09-2010 08:16 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Van Dop
Een vraag aan Herman Zonderland: Heb je 5. Pxb5 overwogen? En na c6xb5 6. Df3. Nee, misschien wel, het loopt ook slecht af voor wit na: 6... Dc7, 7. Dxa8 Lb7, 8. Dxa7 e5!
en de witte dame zit in de val, of met Richard Oranje te spreken: mijn valstrik werkte.


Eerlijk gezegd heb ik dan niet overwogen, gelukkig maar ;-)

__________________
www.zonderland.nl Prodent

30-09-2010 09:38 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
8 Lg2 lijkt me winnend voor zwart


Dat is ook zo denk ik, maar na 8....Lxb2 volgt 9. Lf3.
Inderdaad ik verlies wederom een pion, maar de toren gaat niet van het bord. Als hij 9...Lxh1 speelt, dan 10. Lxh1 Pc6 11.Lxc6.

Maar al met al niet fraai. Zo goed was de partij niet, dat is duidelijk. Een wonder die remise.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

30-09-2010 09:44 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

RE: 50... Kh4 is ook leuk Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Antoon Frehe
Wat ook wel geinig is is dacht ik 50. g7 Kh4 om de witte dreiging Rf1 en Rg1 tegen te gaan. Maar heb je als wit weer 51. Rf4+ Kh5 52. Rf5(en mag ik daar een ! achter zetten of niet). De pion promoveert nu zeker en is het Q tegen R plus 2 pionnen. Heeft zwart meer kansen dan als het R tegen 2 pionnen is?


Mooi en leerzaam al die reacties op onze partij. De tijdnood maakt dat je prachtige oplossingen niet ziet.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

30-09-2010 10:02 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Ciprian Padurariu
actief DSC-lid


geregistreerd: 29-09-2009
aantal berichten: 61

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

René saw it right, it is winning! Wow!

Tong Martin, it's amazing because you wouldn't expect White to win there AND it's hard to see - much like a study, just slightly easier I guess.

The endgame you suggest is most likely not a draw. You can make a fortress, but there are zugzwang positions that force you to open up the fortress. I recently learned that rook+pawn vs queen endgames are theoretical wins for the queen, unless the pawn threatens to promote.
On the other hand, the win is not always easy to find.

Anyway, interesting game!

30-09-2010 14:00 Ciprian Padurariu is offline Send an Email to Ciprian Padurariu Search for Posts by Ciprian Padurariu Add Ciprian Padurariu to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

OK, since I believed it was a real fortress, I opened the tablebase with the position:
W: Kf4, Qe6
B: Kg7, Rg5, ph6
It is indeed a draw!
Worth noting though is that after Qe7+ black should move to 8th rank. Kg6 loses in 37 moves, since the king cannot go back and will indeed suffer from a zugzwang.

However, the initial position after g8Q is won in 42 (!). So apparently there is a way for white to prevent the aforementioned fortress I reached in my analysis. But it sure isn't easy.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Martin on 30-09-2010 at 14:42.

30-09-2010 14:39 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller