Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » DSC-leden in zomertoernooien
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

DSC-leden in zomertoernooien Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een aantal DSC-leden begeven zich in het zomercircuit. Naast het op het forum al te vinden Leiden Chess Tournament en het Biel Chess Festival, kom ik tot het volgende, vast niet volledige overzicht:

Paleohora (Kreta)
Pauline van Nies
Sebastiaan Smits (nieuw lid)
Benjamin Smits (nieuw lid)

ONK Dieren
Roland ten Have (reservegroep A)
Rens ter Veen (reservegroep B)
Jan-Pieter Vos (vierkampen)

Euro Chess Tournament
Victoria Pelova (D-groep)
Teun van der Klugt (E-groep)

Hogeschool Zeeland (Vlissingen)
Martin Glimmerveen
Lisa Hortensius
Sebastiaan Smits

Barcelona (mij geen site bekend)
Lisa Hortensius

PK RSB
Jan-Pieter Vos

Op dit moment zijn Biel en Kreta bezig, vanaf dinsdag 27 juli begint Dieren, het Euro Chess Tournament en Vlissingen beginnen rond op of rond 2 augustus, Barcelona weet ik niet, en de PK RSB begint op 18 augustus.

21-07-2010 09:08 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het zesde BDO Chess Tournament kent opnieuw een zeer sterk deelnemersveld. In het Premier Tournament zijn de grootmeesters Maxim Turov (onlangs actief op het Nova-toernooi), Dimitri Reinderman (winnaar van het BDO-toernooi in 2009) en Andras Flumbort (de winnaar van de Challenger-groep van vorig jaar) op papier de grootste kanshebbers, maar zij zullen felle tegenstand ondervinden van zes (jonge) FM's en IM's die gebrand zijn op een grootmeesternorm. Een score van 6 uit 9 volstaat daarvoor. Nederlands kampioene Zhaoqin Peng completeert het deelnemersveld.

In de Challenger-groep is de opvallendste naam die van Manuel Bosboom. Daarnaast spelen de IM's Irina Turova (de vrouw van) en Alexandru Manea mee; zeven anderen, onder wie HWP'er Bart Gijswijt, strijden voor een IM-norm, die ook hier een score van 6 uit 9 vereist.

Dit jaar wordt naast de twee invitatietienkampen voor het eerst ook het BDO Open gehouden. Deelname hieraan staat open voor schakers van elk niveau; in de twee groepen is resp. ¤ 1000 en ¤ 500 te winnen.
Klik hier om u aan te melden

Het BDO Chess Tournament (incl. BDO Open) wordt gehouden van zaterdag 21 tot en met zondag 29 augustus 2010. Alle informatie over het toernooi is te vinden op www.bdo.hwphaarlem.nl.

29-07-2010 14:10 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik ga meedoen. wie ook wil kan evt meerijden vanuit den/haag/delft. start elke dag 13.00 behalve laatste ronde 11.00. Mooie gelegenheid om voor de knsb-competite nog te oefenen en wie weet plaatsing voor de challenger 2011.
Tot nog toe sterkste speler fred slingerland. 1e prijs a-groep is euro 1.000.

29-07-2010 14:12 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag is het HZ Toernooi in Vlissingen geëindigd. Namens DSC1 deden Lisa Hortensius en Sebastiaan Smits (nieuwe aanwinst) mee. Zelf kon ik helaas niet (tijdig) betaalbare accomodatie vinden.

Mijn twee teamgenoten hadden - voor een toeschouwer op afstand - een prima toernooi. Beiden eindigden ze op 6 uit 9, anderhalf punt achter de winnaars GM Sasikiran en (verrassend) IM Henrichs. Lisa won vroeg in het toernooi van IM Koen Leenhouts, maar moest wel haar meerdere erkennen in IM Afek en FM Migchiel de Jong. Tegen de 'mindere goden' stond ze haar mannetje wel en scoorde 4 uit 5, al weet ik natuurlijk niet hoe die tot stand kwamen. In de slotronde won ze nog van een 2200-speler die zo te zien geen FIDE rating had. Daardoor klopt de TPR op de site (2134) niet echt denk ik.

Sebastiaan speelde een vergelijkbaar toernooi. Ook hij speelde tegen 3 titelhouders. Hij verloor van FM MIchalczak en IM Guidarelli, maar dit werd ruimschoots goedgemaakt door een halfje tegen GM Van der Doel! Doel had niet echt zijn toernooi geloof ik, maar toch netjes! Het halfje wat hij minder (dan Lisa) pakte tegen de titelhouders pakte hij weer netjes aan de onderkant. De site geeft hem een TPR van 2200, maar ook hij had een tegenstander zonder FIDE rating.

14-08-2010 19:17 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu de vakantie ten einde loopt, zijn de laatste toernooien bezig.

Zo spelen Lennart Ootes en Lisa Hortensius in Barcelona. Beiden scoren met 2 uit 4 ongeveer volgens ratingverwachting, waarbij Lennart een IM op remise hield. De resultaten zijn hier te vinden.

Martine Middelveld en Richard Oranje spelen in het BDO-toernooi en begonnen beide met een valse start: een verlies tegen een veel lager gerate tegenstander. Daarna volgden voor beiden twee overwinningen, waarna vandaag de eerste - op rating - serieuze test op het programma stond. De uitslag is op het moment van schrijven nog niet bekend.

Ik doe mee aan het PK van de RSB. Vooralsnog gaat dat zeer moeizaam; de eerste ronde kwam ik niet door een 1700-speler heen, de tweede pot ging en de derde partij beukte FM Akrawi mij in 17 zetjes van het bord af. Gisteren had ik de eerste op rating gelijkwaardige tegenstander, en bleek dat ik wel een heel wat lesjes stellingsbeoordeling en eindspelstrategie (kent iemand voor dat laatste een goed boek? Ik bedoel dus niet iets als Dvoretsky's Endgame Manual) kan gebruiken. Na een goede opening verwaterde mijn voordeel door een eindspel foutief te taxeren. Gebaseerd op dit oordeel bleef ik stug mijn oude plan uitvoeren, waar verdediging wellicht beter was geweest. In een foutenfestijn, waarbij het computeroordeel per zet omsloeg, wist ik uiteindelijk een gewonnen stelling te krijgen:


Morgen wacht Jaap Staal: meer dan 50 jaar ouder, maar nog steeds soepel tegen de 2100 aan...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by jpfox on 24-08-2010 at 18:27.

24-08-2010 18:26 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

JP: Zelf heb ik 2 eindspelboeken:
1) Standaardeindspelen: "100 Endgames you must know", GM Jesus de la Vila
2) Eindspelstrategie: "How to play chess endgames", GM Karsten Müller en FM Wolfgang Pajeken.
Met name die laatste is een aanrader voor jou denk ik?

Martine heeft vandaag gewonnen in Haarlem trouwens. Met wit versloeg ze FM Aran Kohler, dus met 3 uit 4 is ze weer helemaal terug. De teambuilding van zaterdag heeft dus goed gewerkt?! Knipoog

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 24-08-2010 at 19:55.

24-08-2010 19:54 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lisa twee maal remise tegen 2150 in Barca, nu dus 3 uit 6. Lennart had 3 uit 5 en verloor nu. Ook Joost is in Barcelona trouwens, die staat nu op 4 uit 6. Het vuurwerk moet nog komen, zou ik zeggen Knipoog

25-08-2010 21:51 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

na nederlaag ronde 1 twee overwinningen. vervolgens remise tegen gelijkwaardige tegenstander en hierna wederom tweemaal winst, 4.5 uit 6. vandaag op bord 1 tegen frank erwich. in een lastige stelling inde fout en hierna was het vrijwel meteenn gedaan. frank gaat aan de leiding met 6 uit 7. martine en ik hebben 4.5. morgen beiden tegen 2200.

27-08-2010 20:46 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het bdo open zit erop. Niet favoriet Frank Erwich (die de voorlaatste ronde verloor en de laatste ronde remise speelde) maar Tom Bottema ging ervan door met de 1000 euro met 7 it 9. Martine eindigde goed en kwam uit op 5.5 uit 9 met een tpr boven de eigen rating. Ik eindigde zelf enigzins teleurstellend met 5 uit 9 na een start met 4.5 uit 6. Nederlaag tegen frank (2300) remise tegen 2200 ( Rene Duchene) en een nederlaag in een alles of niets gevecht tegen de saegher (2150) betekent een hele kleine ratingwinst en geen euro's. Wel een aantal leuke partijen.

29-08-2010 20:35 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kop op, ADO heeft heldendaden verricht Glimlach
En levert naar verluidt binnenkort ook nog Verhoek af aan Neerlands hoop voor UEFA punten Tong

Lisa sluit trouwens met twee nullen tegen 2300+ af en zal wellicht ietwat teleurgesteld zijn. TPR 2150.

29-08-2010 23:56 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook de PK RSB is afgelopen. Na twee degelijke remises tegen Staal (2088) en Spaan (2184) volgde een even domme als onnodige nederlaag tegen Lennard den Boer (1925). Half-arrogant pakte ik zonder enige noodzaak een aangeboden pionnetje met de gedachte "dat hou ik wel". In het vervolg werd ik keihard van het bord gestampt.

Gevolg: een zeer matige 3,5 uit 7 met verlies van een aantal dure ratingpunten, waardoor de 2100 langzaam uit het zicht verdwijnt. Positief is wel dat ik mijn fouten kan aanwijzen, dat is wel eens anders geweest.

30-08-2010 13:33 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller