Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2009-2010 » Joost Michielsen wint clubkampioenschap snelschaken
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Joost Michielsen wint clubkampioenschap snelschaken Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joost Michielsen heeft met 8 uit 9 het clubkampioenschap snelschaken gewonnen. Hij bleef Chiel van Oosterom een half puntje voor.

Kijk voor een verslag en de eindstand op de toernooisite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

08-06-2010 00:53 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Vluggertje bij snelschaak Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

From the department of would-you-believe-it:

Ter voorbereiding op het Grote Gebeuren, het Snelschaakkampioenschap, zaten de heren Oranje en Van de Lisdonk zich even lekker in te spelen.

1. Pb1-c3, e7-e6; 2. g2-g4, Deze originele opening vraagt om een tegenstoot op de andere vleugel. 2... b7-b5; 3. Pc3xb5, Lc8-b7; 4. f2-f3, logisch, sluit de diagonaal. 4... Dd8-h4 MAT. Een verrijkt herdersmat.
Zo speel je een vluggertje!

Terzijde:
Gaarne verneemt de deskundige Jury van de Spektakelprijs en de Pepermolen of bovenstaand heroisch gevecht wordt gekandideerd.
Trouwens, ieder kan een vrolijke, smakelijke partij indienen!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by winfvdm on 08-06-2010 at 08:48.

08-06-2010 07:43 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij is dit het gekkenmat, niet het herdersmat.


edit: De winnaar van dit potje stond op een correcte weergave van de wit- en de zwartspelen


En inspeelvluggertjes behoren niet tot partijen die te gekandideerd kunnen worden helaas. Grijns

Bij deze bied ik Chiel mijn excuses aan, door hem het kampioenschap door de neus te boren. Ik had natuurlijk van Joost moeten winnen. Knipoog

Zonder gekheid: het ging gisteren best lekker. De eerste ronde tegen Joram bleef ik lang prima staan. Het leek er zelfs even op dat Joram akkoord ging met herhaling van zetten. Toch vond hij nog iets beter en duwde een pionnen­frontje richting de achterlijn. Dat was voldoende.

In de tweede ronde mocht ik tegen Gerard Billars. Onze laatste ontmoeting (in de interne) was een nogal pijnlijke aangelegenheid. Gisteren heb ik dan denk ik redelijk rechtgezet. Ik heb Gerard van het bord geschopt zo hard ik kon.

In de derde ronde mocht ik tegen Richard Oranje. In de opening kreeg ik actieve paarden tenkoste van een iets mindere pionnenstructuur. Richard wist e.a. niet echt op te lossen in tijdnood was het in middels ontstane -eindspel vielen er aan zijn kant een aantal pionnetjes en daarna zijn vlag.

In de vierde ronde mocht ik tegen Martin Glimmerveen. Martin was niet geïntresseerd in mijn consumptiebonnen (onze laatste ontmoeting in de GP hebben gebruikt om lekker een biertje te drinken aan de bar na een remise) en we gingen er maar eens voor. In een actieve stelling ruilde ik twee paarden in voor twee pionnen een toren en een kale koning van Martin. Die kale koning en nog pion later ging het mis. Nog voor hij mat kon gaan ging hij door de vlag.

Wow 3 uit 4, dat had ik nooit gedacht. En dan kom je tegen Chiel. Pfff. Help. Tegen Chiel kwam ik met zwart niet echt in de problemen. Ik was bang dat hij een stuk zou offeren op mijn koningsvleugel, maar zelf zag hij daar kennelijk geen heil in. De stelling die daardoor onstond gaf mij actievere en centralere stukken. Toen Chiel die problemen niet oploste kwam ik zowaar erg goed te staan. Zeker toen ik zijn dame terug naar de achterlijk joeg. Toen ik mijn paard in de aanval op f3 kon offeren was het pleit wel beslecht. Dat geloofde ik zelf overigens pas toen het daadwerkelijk mat stond. Joepie! Ik heb een IM mat gezet. *knijpt zich in de arm*

Het verveldende van zoveel voorspoed is natuurlijk dat mensen je allerlei dingen gaan aanpraten. Je zou het bijna zelf gaan geloven. Tegen Gert ging het 'gelukkig' gewoon mis. Ik had een redelijk centrum, maar schoof de verkeerde pion door. Daardoor had ik weinig aanknopingspunten. Gert ging op de koningsvleugel ondertussen rustig door mijn koningstelling heen.

Een ronde later kreeg ik tegen Kees van der Meer de zelfde opening op het bord als tegen Joram. Nu kwam ik niet in de problemen. Na een grote afruil bleek remise de enige nuttige uitslag.

Dan heb je 2½ verliespunt en mag je alsnog tegen Joost. Weer met zwart. Joost was gewaarschuwd en dat maakte het voor mij niet makkelijker natuurlijk. Een Joost is al latig genoeg. Ik ging er regelmatig vanaf, zoals dat hoort tegen spelers van dat niveau.

De laatste ronde mocht ik nog tegen Bob Voogt. In v.s. eindspel waar ik het actieve paard had en hij de mindere loper sloeg ik een remiseaanbod af. Toen ik vervolgens op het verkeerde moment m'n paard aanraakte verloor ik de eerste pion. Daarna ging het alsnog mis...

Voor mij een avond om nog vaak aan terug te denken. Dit overkomt je nu eenmaal niet wekelijks.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 08-06-2010 at 12:27.

08-06-2010 09:29 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er gaat trouwens wel wat mis met de TPR’s volgens mij:

 Pos.NaamRating
11Michielsen, Joost2365
22Van Oosterom, Chiel2379
33Legemaat, Gert2239
44Voogt, Bob2012
56Glimmerveen, Martin2107
611Op den Kelder, Joram2305
713Van der Meer, Kees1985
817Oranje, Richard2076
920Bilars, Gerard1627


Dit zijn mijn tegenstanders van het afgelopen toernooi. Met 50% en een gemiddelde tegenstand van 2122 zou ik dat als TPR verwachten, en niet 2033?!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

08-06-2010 12:33 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die van mij kan op zich wel kloppen, 5.5 uit 9 (+2) tegen gemiddeld geschat 1970.
Zei jij gisteren trouwens niet dat je (ook) nog tegen Sofya had gespeeld?

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 08-06-2010 at 14:25.

08-06-2010 14:24 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat zei ik wel, maar dat is niet zo. Ik speelde tegen Gerard, niet tegen Sofya. Geen idee hoe ik daar gisteren bij kwam.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

08-06-2010 14:28 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is altijd lachen, zo'n snelschaak-avond. Een ding vind ik toch wel heel jammer.

Het is blijkbaar niet toegestaan je koning te offeren. Speelt een stuk makkelijker. Grijns

08-06-2010 19:21 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met heel veel dank aan Chiel die de partij wel volledig kon reconstrueren (ik kwam slechts tot zet 16):

Het commentaar is dus ook van Chiel.



Het 'grappige' is dat ik me in de partij helemaal niet bewust was van het feit dat ik een pion achterstond. De vraag waarom ik gewonnen heb ik durf ik ook met hulp van Chiel (en Fritz) niet te beantwoorden.

Chiel geeft aan dat hij wellicht een te passief plan heeft gekozen met de torenruil en zijn paard (dat in eerste instantie naar a3 ging). Ik heb 'gewoon' gezonde zetten proberen te doen, maar was me bijvoorbeeld helemaal niet bewust dat ik het stuk niet terugpakte op d2. Dat me dat niet alsnog de kop heeft gekost is ook een beetje stellingsgeluk.

Verder valt mij op dat het niveau van de zetten - gezien het hier gaat om een vluggertje - niet onaardig is. Meer geluk dan wijsheid welliswaar, maar dan kan het toch een keertje lukken. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-06-2010 22:22 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller