Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC2 nog geen kampioen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

DSC2 nog geen kampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het tweede team is ondanks de 5-3 zege op Leiderdorp nog steeds geen kampioen. Nummer 2 Philidor Leiden won namelijk ook met 5-3. Met een voorsprong van maar liefst 2 match- en 6½ bordpunten gaat het tweede de laatste ronde in. Tegen het als laatste geklasseerde maar formeel nog niet gedragdeerde Tal/DCG 2 is 1½ bordpunt voldoende voor de titel.

De score was al snel 3-0 voor DSC. Ted Barendse in een flitsende doch achteraf niet geheel correcte aanval, Walter Anema in een prachtig gespeelde aanvalspartij waarbij zijn paarden meerdere zetten instonden, en Richard Oranje met een lucky in tijdnood tegenpartij wonnen hun witpartijen. De Bas kon helaas net niet winnen en moest in remise berusten of een riskante winstpoging doen. Gezien het teambelang werd het remise. Bob Voogt bracht daarop het beslissende punt binnen na nauwkeurig verdedigen werd een pion buitgemaakt en de rest was techniek: 4½-½. Kim die simpelweg gewonnen stond schoot een grote bok en kon vrijwel direct opgeven: 4½-1½. Nu waren gert en arno nog bezig. Gert hield het uiteindelijk n iet droog tegen De Niet, terwijl Arno een gewonnen positie nog verknalde, mat had moeten gaan maar nadat zijn tegenstander dat niet zag toch nog een remise kon aantekenen. Een eindstand van 5-3 dus met een beetje pech en een beetje mazzel. Tesamen met het eerste en de overblijfselen van het derde werd het aanstaande kampioenschap gevierd met spa lood en biel.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 29-03-2010 at 12:39.

28-03-2010 11:36 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik werd getrakteerd op een (zeer obscuur) huisvariantje. In de kleine ECO en de verschillende boeken wordt de variant niet genoemd. Ook de online databases bieden geen uitkomst.

Achteraf bekeken had ik waarschijnlijk het best een pion kunnen offeren voor aanzienlijke ontwikkelingsvoorsprong. Achter het bord koos ik ervoor gewoon gezond te ontwikkelen met een lichtere ontwikkelingsvoorsprong en behoud van het materiele evenwicht.

Om mijn stukkenontwikkeling te voltooien moest ik een afruil van de lichte stukken en een paar torens toestaan. Mijn tegenstander dacht dat dit wel een goede gelegenheid was om remise aan bieden in een D+T-eindspel. Aangezien ik echter in het bezit was van de beste open lijn, kon ik probleemloos nog een poging wagen. Nadat mijn tegenstander op de eerstvolgende zet na zijn remiseaanbod spontaan een zeer matige zet produceerde, belande ik in een toreneindspel waarbij ik zijn koning op de onderste rij kon afsnijden. Helaas kwam ik net 1 tempo tekort om het eindspel te winnen en moest ik, na lang proberen, berusten in remise.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

28-03-2010 16:45 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die pot van Walter was harstikke leuk om naar te kijken. Toen zijn paard werd aangevallen met een pion van zwart midden op het bord zat ik maar te denken.. waar zou ik dat paard terugtrekken. Tot mijn grote verbazing zette hij ook zijn andere paard in, aangevallen door precies dezelfde pion die ook het eerste paard aanviel. Plotseling was het eraf slaan van welk paard dan ook bijzonder onaangenaam. Erg leuk!

Please, heeft iemand nog een diagrammetje?

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

28-03-2010 20:39 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb een poging gewaagd, maar ik kon het niet bedenken. Volgens mij moet er ergens op de damevleugel nog een zwart paard staan, maar geen idee waar.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 28-03-2010 at 21:15.

28-03-2010 21:14 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



edit: Wit- en zwartspeler omgedraaid; nog wat gestoeid met de layout van het commentaar

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Walter on 30-03-2010 at 20:44.

28-03-2010 21:53 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Even een kleine correctie bij het vorige bericht.
Anema had natuurlijk wit.
Over de obscure variant op het bord van de Bas: Fritz is in eerste instantie positief over de zwarte stelling na zo'n 9 á 10 zetten, maar na een minuut nadenken lijkt het allemaal wel mee te vallen voor wit. Al staat zwart iets beter.
Waarom overzag Arno de winst?: na de tijdcontrolle speelde hij wel erg snel. Alsof hij aan het snelschaken was, en dan wil je wel eens een winnende zet over het hoofd zien.

__________________
Mopper

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Van Dop on 28-03-2010 at 23:09.

28-03-2010 23:07 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de partij van Walter nu al een aantal keer nagespeeld en ik blijf genieten. Grijns

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

28-03-2010 23:54 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zo ook ik. Wat mij betreft nu al de partij vh jaar! Ja!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

29-03-2010 00:40 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Anemaniaanse partijen? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op bord 1 speelde Gert Jan Legemaat een spannende partij tegen Gert Michiel de Niet. Onze Gert kwam schitterend te staan, de andere Gert kon niets anders dan zijn zwaktes dekken. Ergens ging er wat mis, want opeens waren de kansen gekeerd. De Niet heeft het daarna krachtig uitgespeeld, hij liet zich zelfs niet foppen, toen hij na promotie met een dame meer mat dreigde te gaan.
Ted en Tal schelen maar twee letters. Ted offerde op f5 en g7, niet allemaal even correct, maar kansrijk en imponerend. Zwart verloor snel.
Tot voor kort had ik hier als Signature "Koud? Koud? Een koningsstelling zonder g-pion, dat is pas koud!" staan. Door de aanstormende lente (weer eens wat anders dan aanstormende jeugd) was het al een beetje misplaatst, maar Kim heeft het min-of-meer weerlegd: Hij liet Pxg7+ Kf8 toe, won een pion en had vervolgens een geweldige stelling met open g-lijn! Toch was het niet helemaal lente, want hij zag ergens Lh6+ over het hoofd en verloor alsnog.
Walter (c'est moi) was als eerste klaar, partij is hierboven te vinden.
Patrick remise, hij spaart zijn krachten voor de laatste ronde!
Richard offerde (lees: gaf weg) een toren, en won daarmee geforceerd (lees: kreeg kado) een dame.
Arno manoeuvreerde lang en in eerste instantie succesvol, want met een pluspion en een actievere stelling ging hij er nog eens voor zitten. Maar zijn oppo ging er ook voor zitten, en dreigde met eeuwig schaak. OEPS! Opeens dreigt wit mat, en Arno kan zich er niet tegen verdedigen. Een schaakje hielp niet, wrijven wel: Hij schoof zijn g-pion naar voren, welke hebberig werd opgepeuzeld. Als wit zijn h-pion naar voren had geschoven, dan was het ondekbaar mat. Beide spelers waren derhalve met een halfje ontsnapt.
Bob haalde Gert in op de topscorers lijst met weer een vette punt.

29-03-2010 09:14 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller