Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC5 haalt zwaarbevochten matchpunt tegen RSC-Belgisch Park 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

DSC5 haalt zwaarbevochten matchpunt tegen RSC-Belgisch Park 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 heeft met hangen en wurgen een matchpunt uit het vuur gesleept tegen het sterke RSC-Belgisch Park. In de slotfase werd de 4-4 veiliggesteld.

Al vroeg op de avond werd duidelijk dat het geen gemakkelijke opgave zou worden. Reinier Heeres stond zeer gedrukt in een complexe stelling. Diederik van Heijgen keek met wit tegen een aanzienlijke ontwikkelings­achterstand aan. Mark Versteegh had weliswaar materiaal gewonnen, maar zijn stukken stonden totaal ongecoördineerd opgesteld, terwijl zijn tegenstander actief stukken­spel had. Op de overige borden was het niet duidelijker of beter voor DSC.

Als eerste verloor Reinier. Zijn tegenstander wist in de ontstane complicaties een toren te winnen. Reinier spartelde nog wat, maar baten mocht dat niet.

Ook Mark hield het niet droog. Zijn tegenstander draaide de duimschroeven steeds verder aan. Het ging van kwaad tot erger, tot Mark zich ook nog mat liet zetten.

Corniel had een stuk geofferd voor lange termijn compensatie. Die had hij voldoende en er leek geen vuiltje aan de lucht. Totdat hij misgreep in de afwikkeling. Hierdoor bleef hij een kwaliteit achter. Slechts door een enorme bok van zijn tegenstander die in hevige tijdnood verkeerde, leverde alsnog het volle punt op.



Diederik vocht ondertussen voor wat hij waard was. Het mocht niet baten, in een hopeloze stelling ging hij door zijn vlag. Met een 1-3 achterstand, behaald op de hoogste vier borden werd het heel lastig.

De resterende borden gaven weinig hoop. Olivier Marincic stond goed, en ook Simon Broos had een goed toren­eindspel met een pluspion, maar Nancy Kirana en René Gelpke stonden verloren.

Olivier had op bord 7 een pion gekregen die hij niet meer terug gaf. Hij kreeg meer initatief, en toen hij binnenkwam op de d-lijn was het met 2 combinaties uit.

Ondertussen had als ik het goed heb Nancy in een naar mijn idee remise-achtige stelling uiteindelijk een stuk gewonnen en won.

René een grote tijd­achterstand, wat vermoedelijk oorzaak is van de nederlaag. Simon had vanuit de opening een pion gewonnen en leek dit mooi uit te maken. In het eindspel echter ging het minder, maar na volgens mij aan beide kanten niet juiste voortzettingen maakte hij het uit met een simpele truck en ik denk al met al een terechte overwinning (en Simon gaat meer snelschaken/rapid spelen)

 DSC51754-RSC-Belgisch Park 118414- 4
1Mark Versteegh1832-B.M. Verbaan20220-1
2Reinier Heeres1778-G. Milort19570-1
3Corniel Nobel1761-J.A. v/d Zijden18871-0
4Diederik van Heijgen1730-A.Q. v/d Zijden18890-1
5Réne Gelpke1739-F. de Leeuwe17110-1
6Simon Broos1736-D. Ramondt17781-0
7Olivier Marincic1744-D. Wareman17801-0
8Nancy Kirana1714-A.J. v/d Toorn17011-0


Netjes dit matchpunt!

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 17-03-2010 at 08:47.

16-03-2010 08:23 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was in ieder geval een nuttig matchpunt. We zijn nu een ronde voor het einde veilig. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-03-2010 14:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor het verslag corniel, je mag er gewoon jouw naam bij zetten overigens Glimlach

Mijn partij ging eigenlijk erg soepel. Mijn tegenstander speelde een gambiet, waarvan hij aangaf het vooral als snelschaakopening te gebruiken. In ieder geval is het idee om spel te krijgen voor een pion, maar dat spel is er nooit gekomen voor wit. Ik kon met zwart mijn stukken goed neerzetten, de pion voorsprong hield ik zonder echte dreigingen volgens mij. Na ruil van wat stukken kreeg ik controle over de d-lijn. Dame bij het spel betrokken, leuke (magneet?)zet g5 waarbij ik de dame weglokte van stuk en toren dekking. Ik won dus het stuk en met een leuke mat in 4 maakte ik het uit.

16-03-2010 19:34 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat kan natuurlijk Olivier. Maar, hoe ging het bij René Gelpke? En bij Simon en Nancy? Daar heb ik bijna niets van meegekregen, jij zat er naast toch?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

16-03-2010 21:16 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heb er wel wat van meegekregen maar als ik niet denk dan loop ik meestal rond en hang wat aan de bar.

Heb voor wat ik heb gezien eea geplaatst, mocht dat niet correct zijn dan staat het vrij om correcties aan te geven.

16-03-2010 23:31 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Al met al is het denk ik best een aardige pot om ff door te klikken. Glimlach

O ja, ik dien hem in voor de Plompprijs.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

17-03-2010 20:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eerste indruk maar wat is 41 axb4 ipv Lf4? Dreiging = Ta8+ en promotie

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

18-03-2010 03:47 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Marco: Alles vanaf 31...b2 is niet heel spannend om verder te analyseren imho.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-03-2010 09:34 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Omdat het allemaal eeuwig schaak zou moeten zijn bedoel je?

18-03-2010 10:01 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Neuh, omdat het na 31...b2? niet zoveel meer met schaken te maken had. Maar goed, het resultaat was oke, en het was goed voor het team.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-03-2010 12:39 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller