Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC7 wint van Prometheus 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

DSC7 wint van Prometheus 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC7 heeft zich definitief veilig gespeeld door te winnen van Prometheus 1. Het leek allemaal wel soepeltjes te verlopen. Edgar Huisman haalde het winnende punt bij een 3½-3½ stand binnen.

Op bord 3 haalde Coen Leentvaar het volle punt door een afgestrafte zwakke verdedigings­zet in het Weens. Hij kreeg eerst een sterke loper op e6 die niet aangevallen kon worden omdat er een vrijpion op e5 stond. De torens en dame waren er snel bij en het pleit was beslecht.

Daarna remiseerde Jordy Krempel op bord 8 in een totaal dichtgeschoven stelling met nog veel op het bord. Beiden durfde niet door te gaan. Gezien de stand op de andere borden had ik er wel vertrouwen in, dus was dit ok.

Helaas wist Bas Rabeling op bord 1 snel een kwaliteit en daarna zijn partij te verliezen. De stand was weer gelijk: 1½-1½.

Een rondje langs de borden leerde mij dat we er goed voor stonden. Op bord 2 had Jan van de Donk twee pionnen gewonnen maar kreeg (René Torenstra kennende) een behoorlijke aanval op zich af. Op bord 4 had ook Jolle Lont twee pionnen gewonnen.

Op bord 5 had Edgar Huisman een dusdanige stelling bereikt waarmee hij kon proberen f6 te blokkeren met pion of dame. Er was nog wel een paard dat mogelijk roet in het eten kon gooien, maar met zorgvuldig spel zou Edgar dit wel kunnen winnen.

Op bord 6 had Paul van Riet een pionnetje meer maar zijn koning stond gevaarlijk in het midden. Op bord 7 had Sofya Blanter een stelling met een verre vrijpion. Er waren veel trucs mogelijk omdat er nog drie paarden in het spel waren en die vlakbij elkaar stonden.

Er gebeurde een tijdje niets, totdat Paul op bord 6 zijn dame moest geven voor een toren. Veel mensen geven gelijk op, maar Paul ging met zijn vrijpion aan de wandel en zijn tegenstander werd hiervan wat nerveus en uiteindelijk resulteerde het in eeuwig schaak. Knap gekeept Paul! De stand bleef gelijk: 2-2.

Op bord 7 had Sofya opeens een stuk gewonnen. Ook op de andere borden zat er winst in, dus een eclatante overwinning was mogelijk. Het werd echter alsnog heel spannend.

Als eerste gaf Sofya op bord 7 het stuk weer weg en kwam er een toren en paard eindspel met een pion meer voor Sofya.

Jolle (4) liet zijn vrijpion als een haas naar voren lopen en gaf zijn paard weg. Gelukkig keepte hij het tot remise door alle pionnen van zijn tegenstander op te eten en meestal is ++ tegen + wel remise. Dit werd aldus besloten.

Edgar Huisman (5) wist inmiddels de stelling van de tegenstander onder zware druk te stellen.

Sofya Blanter haalde weer een winst punt binnen. En zo wer de stand 2½-3½.

Jan van de Donk was in een eindspel van ++ tegen ++ beland. De tegenstander speelde op eeuwig schaak en helaas, helaas schoot Jan een bok, door zijn dame te laten vangen via een röntgenschaak. Het is dat Jan niet wist wat de stand was (2½-3½) anders had hij remise aangeboden. Ik kon hem dat niet vertellen, want hij was aan zet en dan stoor ik de spelers niet. Toen was het dus 3½-3½.

Edgar moest het pleit beslechten. Edgar werd steeds zenuwachtiger gezien zijn naderende tijdnood, maar die van zijn tegenstander was veel erger. Edgar incasseerde ook nog een waarschuwing omdat hij 3 zetten was vergeten te noteren. Maar het deerde hem niet. Bekwaam tikte hij het uit en de overwinning was een feit. Eindstand 3½-4½. Een mooi resultaat dus.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 19-02-2010 at 13:32.

19-02-2010 08:03 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wow, een geweldig resultaat zeg! Super. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-02-2010 08:07 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Gefeliciteerd! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd met de overwinning!

Dat doet die Edgar bij ons ook altijd.....de spanning erin houden.


Herman Ja!

__________________
www.zonderland.nl Prodent

19-02-2010 10:50 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Netjes hoor!

Enne.... t'is stil aan de overkant!?! Knipoog

19-02-2010 14:07 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja, ja. Wij moesten even de wonden likken!

Helaas heb ik vrijwel niets van de partijen gezien, want ik stond zo verschrikkelijk slecht dat ik alle zeilen bij moest zetten om in een dame-eindspel te komen waar ik nog schwindelkansen had. Ik kon bijvoorbeeld dameruil aanbieden omdat het pionneneindspel met 2 pionnen minder voor mij ineens gewonnen was Glimlach
Wonderwel kwam ik in een remisevariant met een paar "enige zetten", en ik was al blij dat gevonden te hebben, toen Jan een pion snaaide die hij nou net had moeten laten staan. Tot overmaat van ramp probeerde hij nog uit het eeuwig schaak te lopen, wat fataal was.

Van onze kant vind ik overigens dat Jan van der Kolk een prima prestatie geleverd heeft, evenals Youri Tegelaers, die remise haalde. Zijn gemiddelde is minder dan 1 partij per jaar Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

19-02-2010 17:03 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu ik nog eens naar de stand en uitslagen kijk, denk ik dat er daar nog wel iets gaat veranderen. De wedstrijd Rijswijk 4-SHTV 5 geeft 8 reglementaire uitslagen.

Dat betekent, denk ik, dat die wedstrijd niet gespeeld is.
Als ik mij de reglementen goed herinner, moet een dergelijke wedstrijd overgespeeld worden en krijgt SHTV 2 punten in mindering.

Het maakt voor DSC en Prometheus wellicht niks uit, maar het scheelt in bordpunten voor Rijswijk. En ik denk dat Rijswijk wint, zodat SHTV op -2 komt.

Maar ik kan het mis hebben over de reglementen, natuurlijk Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

20-02-2010 22:08 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Rijswijk 4 - SHTV 5 is wel gespeeld, zij het na een uur gestaakt omdat er slechts twee spelers van SHTV 5 tot dan toe op waren komen dagen. Dit heb ik vernomen van een speler van Rijswijk.

21-02-2010 11:47 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb het even nagekeken. Artikel 30 van het HSB-competitiereglement is zoals ik zei, alleen is het niet zo uitgebreid als hetzelfde artikel in de KNSB-reglementen. Zo staat er niet dat er overgespeeld moet worden, maar dat concludeer ik dan maar, want er staat alleen dat de niet-opkomers twee punten aftrek en een boete krijgen. Of is het impliciet zo dat alle partijen verloren worden verklaard, ook voor degenen die er wel zijn? Interessant.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-02-2010 14:37 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller