Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC5 verliest van nipt van gelijkwaardig SHTV 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC5 verliest van nipt van gelijkwaardig SHTV 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een spannende confrontatie met mede middenmoter SHTV 3 heeft DSC5 nipt verloren. De hele avond ging de stand min of meer gelijk op, en met een 3½-3½ stand viel het resterende bord net verkeerd.

Aan de eerste vier borden begon het zeer goed voor DSC. Zowel Mark Versteegh, als Reinier Heeres en Diederik van Heigen stonden beter, en Corniel Nobel stond zelf gewonnen.

Op de lagere borden was het minder duidelijk. Invaller Jolle Lont had een klein ruimte­voordeel, maar ook een verzwakte dubbelpion. De invallers Cees Huygen en Gerard Bilars stonden ook eerder minder dan beter, en teamleider Simon Broos stond gewoon niet best.

Als eerste was uiteindelijk Corniel Nobel. Zijn tegenstander loerde op zijn enige kans, en kreeg die. Corniel dacht de aanval van zijn tegenstander afdoende te kunnen pareren met zijn zware stukken op zevende en onderste rij, maar mistte een belangrijk schaakje. Hij ging mat.

Reinier had inmiddels een stuk gewonnen en maakte het soepel uit. Diederik stond overweldigend en zijn tegenstander zag er dan ook geen heil meer in. Mark had een pluspion, maar het was nog niet helemaal duidelijk hoe dit in het + v.s. + eindspel met de pionnen op de koningsvleugel 1-2-3 gewonnen was.

Cees stond een pion achter en zijn tegenstander leek een sterk loperpaar te hebben. Gerard had een kwaliteit gegeven en zijn tegenstander had een verre goed gedekte vrijpion. Simon stond twee gezonde pionnen achter.

Dat zou lastig worden. Gelukkig had Jolle het initiatief in het middenspel naar zich toe getrokken en leek de betere kansen te hebben.

De tegenstander van Mark zag het niet meer zitten en gaf in een slechte edoch niet overduidelijk verloren stelling op.

Mark Versteegh - A. Segger
Den Haag, 2010


Bijna alle zetten verliezen meteen voor zwart: wit dreigt o.a. 2.e8+ en moet ook 2.d6+ gevolgd door 3.e7 tegen blijven houden. De koning mag ook niet naar voren.
Na 1...c6 is het nog helemaal niet over. Wit kan dan nog zonder van alles proberen en met een flinke achterstand op de klok is het niet fijn verdedigen voor zwart, maar een concrete winst is er nog niet.

Gerard verloor na de kwaliteit nu ook een stuk en gaf op. En Simon zag het ook niet langer zitten.

Met een 3-3 stand ging het er om spannen. Cees stond minder, maar had weten af te ruilen naar een goed paard tegen slechte loper eindspel, hij had het goede paard. Zijn tegenstander had nog steeds een pion. Jolle had inmiddels het beste (actiefste) van het spel in een dubbel toreneindspel.

Cees kwam remise overeen, en de bal lag nu bij Jolle. Hij speelde hier een daar niet de meest actieve en kansrijke voortzetting, en wikkelde af naar een ingewikkeld pionneneindspel.

Jolle Lont - P. Sikkes
Den Haag, 2010

1.f3 f5 2.f2??
2.f4! houdt remise (of 1.f4)

En Jolle verloor een belangrijke pion. Einde partij, einde wedstrijd. Jammer, maar helaas.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 08-02-2010 at 10:09.

05-02-2010 00:14 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Spijtig ! Volgende keer zal ik mijn best doen er weer gewoon bij te zijn.

05-02-2010 19:35 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik snap niet waarom de diagramstelling gewonnen is.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

06-02-2010 23:50 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Joram: die stelling is ook niet gewonnen. Ik stond op het punt mn vliegtuig te halen en had dus geen tijd om het stukje af te typen. De stelling hoorde niet bij mijn gewonnen stelling, maar de kritieke stelling van Jolle. (Zie langere verslag nu)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

08-02-2010 10:10 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De slotstelling van mijn partij (ik heb zojuist Dd4 gespeeld):



Bijna alle zetten verliezen meteen voor zwart: wit dreigt o.a. Te8+ en moet ook Dd6+ gevolgd door Te7 tegen blijven houden. De koning mag ook niet naar voren.

Mijn tegenstander (overigens erg sportief na afloop) had nog maar enkele minuten wist en zag er geen heil meer in, maar na Tc6 is het nog helemaal niet over.
Wit kan dan nog zonder van alles proberen en met een flinke achterstand op de klok is het niet fijn verdedigen voor zwart, maar een concrete winst is er nog niet.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 08-02-2010 at 15:30.

08-02-2010 15:29 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor je diagrammetje. Heb dit toegevoegd aan het nieuwsbericht.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

08-02-2010 15:50 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Bedankt voor je diagrammetje. Heb dit toegevoegd aan het nieuwsbericht.


Prima, alleen had ik wit Tevreden

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

08-02-2010 17:04 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Huh? Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

08-02-2010 17:16 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller