Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC1 nadert koploper tot op 1 matchpunt
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

DSC1 nadert koploper tot op 1 matchpunt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft middels een 5-3 zege op Messeameker 1847 1 goede zaken gedaan in de stand in de 2e klasse C. Omdat de koploper verloor is de achterstand tot 1 matchpunt teruggelopen.

DSC1 heeft het eerste team van Messemaker 1847 teruggewezen. Met twee invallers werd een verdiende 5-3 overwinning geboekt.

Rond de klok van 13.00 uur begonnen we met zeven man aan de wedstrijd, aangezien Martine Middelveld als gevolg van problemen bij ’s lands spoorwegen met enige vertraging te kampen had. Na een kleine tien minuten kon ook zij plaatsnemen.

Over het algemeen hadden we na een uur spelen weinig reden tot klagen. De meeste teamleden waren zeker niet slechter uit de opening gekomen en Pauline stond ronduit goed. Haar tegenstander had de stelling wat vroeg gesloten, waardoor beiden het grootste deel van hun stukken onaangeroerd op de beginpositie lieten staan. Dit leek erg in het voordeel van Pauline. Joram op den Kelder kreeg een voor hem zeer bekende stelling op het bord, het ziet er niet uit maar het is naar eigen zeggen één van de stellingen die hij ten minste nog een beetje snapt. Invaller Ciprian Padurariu was in een principieel middenspel (activiteit tegen structuur) terechtgekomen, terwijl Martine haar tijd al had teruggewonnen met een originele openingsopzet. Talitha Munnik stond ietwat gedrongen maar zeker gelijk. Ik (Jan-Pieter Vos) had de opening erg rustig opgezet en probeerde de openingsopzet van mijn tegenstander te verhinderen, hetgeen was gelukt. Hierdoor mocht ik op een klein plusje bogen. Tweede invaller Roland ten Have leek met zwart goed uit de opening te zijn gekomen, maar had wel een zeer gecompliceerde stelling. Tot slot was Lisa Hortensius ook niet ontevreden met haar stelling.

Als eerste was Pauline klaar. Haar tegenstander had remise aangeboden met een zet waarmee hij een stuk weggaf. Dit werd uiteraard geweigerd en Pauline tikte de partij soepel uit, waarmee zij haar puntenaantal op 5 uit 6 bracht. Ook in de (team)analyse bleek het na zwarts fout in de opening éénrichtingsverkeer. Niet lang daarna bracht ik de 2-0 op het scorebord. Ik kreeg alle gelegenheid mijn stukken optimaal te posteren en dit leidde vanzelf tot tactische mogelijkheden die het punt binnenbrachten.

Ondertussen had Martine een pion gewonnen en wist zij later af te wikkelen naar een eindspel. Roland kreeg een zware aanval te verduren en leek wat minder te staan. Lisa was ten aanval getrokken maar leek vooral verzwakkingen te creëren. Joram had een ingewikkelde stelling die mij echter wel minder leek en Ciprian en Talitha stonden nog gedrukt (maar ongeveer gelijk). Over het algemeen was nog wel sprake van een positieve prognose, maar het werd wel spannend.

In de tijdnoodsfase wisten we uit te lopen. Martine tikte haar eindspel met een goed ondersteunde vrijpion vlot uit en kwam zo ook op 5 uit 6. Lisas tegenstander won een pion, maar sloeg deze met het verkeerde stuk. Daardoor werd zijn coördinatie sterk verminderd en wist Lisa door middel van zetherhaling een halfje uit het vuur te slepen. Inmiddels was Joram uit de problemen en hield hij een toreneindspel met ongelijke lopers over. Met een 3,5-0,5 voorsprong was het echter nog niet gedaan, vooral omdat Ciprian en Talitha allebei nog heel veel zetten in heel weinig tijd moesten doen, net als de tegenstander van Roland. Deze laatste slaagde hierin, met behoud van zijn goede stelling. Dit werd gedecideerd naar de overwinning geschoven. Ook Talitha had in de tijdnoodsfase te veel schade opgelopen en zij moest de handdoek later in de ring werpen. Net daarvoor had Joram remise gespeeld, met als gevolg dat we 4-3 voor stonden met alleen Ciprian nog in de ring.

Ciprian wist, in tegenstelling tot de vorige keer, nu wel dat hij er nog een uur bijkreeg. Hoewel ook hij de tijdscontrole vrij krap had gehaald, was zijn stelling verbeterd. Het witte initiatief was weggeëbt en als gevlg hiervan bleef een structureel voordeeltje over. Dit vertaalde zich later uit in pionwinst en de rest was een kwestie van techniek. Echter, Ciprian had het tempo nog steeds niet helemaal door en dacht nu dat er nog een derde tijdscontrole zou zijn! Hij had de zestig zetten al gehaald, stond totaal gewonnen en bleef ook met 40 seconden op de klok nog rustig doornoteren. Toen hij er achter kwam dat dit niet het geval bleek zorgde hij er als Speedy Gonzalez voor dat alle witte stukken van het bord verdwenen, waarmee in ieder geval het beslissende halfje werd binnengebracht. Voor het eindspel K+T tegen K had hij welgeteld twaalf seconden nodig.

Zo werd de eindstand 5-3. Groot was de verbazing toen bleek dat Kennemer Combinatie 1 bleek te hebben verloren van Charlois Europoort, onze volgende opponent. Wel hebben zij het nog steeds in eigen hand. Wij staan op de tweede plaats en kunnen niet meer doen dan druk houden. Dit wordt al lastig genoeg met Charlois Europoort en DD, twee teams met een hogere rating, nog op het programma. Ook met WSC moet rekening worden gehouden. In ieder geval betekent dit een interessant slot van de competitie!

Foto's: http://picasaweb.google.com/AbScheel/KNS...titie2010ronde6

Uitslag:

1. Joram op den Kelder - Gert-Jan Ludden ½ - ½
2. Pauline van Nies - Ed Roering 1 - 0
3. Ciprian Padurariu - Erich Karstan 1 - 0
4. Martine Middelveld - Ben van Geffen 1 - 0
5. Talitha Munnik - Arjan van der Leij 0 - 1
6. Jan-Pieter Vos - Kees Vellekoop 1 - 0
7. Roland ten Have - Eduard van Dijk 0 - 1
8. Lisa Hortensius - Frans Bottenberg ½ - ½

Later meer...

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 08-02-2010 at 12:12.

07-02-2010 00:55 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC1 heeft het eerste team van Messemaker 1847 teruggewezen. Met twee invallers werd een verdiende 5-3 overwinning geboekt. (..)

edit: Verslag gepromoveerd tot nieuwsbericht

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 08-02-2010 at 12:13.

07-02-2010 02:20 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Pauline van Nies Pauline van Nies is a Female
Oud-lid


geregistreerd: 04-03-2008
aantal berichten: 28

Partij Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hierbij mijn partij van gister voor de liefhebbers!



van Nies, P - Roering, E

1.e4 e6
2.d4 d5
3.Nd2 Nf6
4.e5 Nfd7
5.c3 c5
6.f4 Nc6
7.Ndf3 c4

theorie of niet (?!), Martine, Jan en ik waren het er gister wel over eens dat dit niet de juiste manier is om het Frans aan te pakken: het heft gelijk de spanning op en verlegt de basis van de witte pionnenketen van d4 (makkelijker aan te vallen) naar b2, dat betekent dat het langer duurt voordat zwart een aanknopingspunt kan maken, terwijl wit vrij spel heeft op de koningsvleugel (centrum gesloten + ruimtevoordeel)
8.Ne2 b5
9.g4

h5
10.gxh5 Rxh5
11.Ng3 Rh8
12.h4
[12.f5, het uiteindelijke idee, is nu iets te vroeg: exf5 13.Nxf5 Ndxe5!]
12...g6? voorkomt f5 op korte termijn, maar geeft een extra aanknopingspunt voor wit [12...Nb6 ziet er beter uit]
13.h5 Ne7

14.hxg6 Nxg6
15.Rxh8 Nxh8
16.Ng5
dreigt Qh5 met veel pret
Bg7
17.f5 Nf8
[17...exf5 18.Nxf5 en nu staat de loper op g7 in waardoor zwart geen tijd heeft voor Nxe5]
18.Nh5
exf5
[18...Bh6 19.Nf6+ Ke7 20.Ng8+ wint ook de loper]
19.Nxg7+ Kd7
20.Qf3 Kc6
21.Nxf5 Ne6

22.Qxd5+! Qxd5
23.Ne7+ Kd7
24.Nxd5
1-0

07-02-2010 15:55 Pauline van Nies is offline Send an Email to Pauline van Nies Search for Posts by Pauline van Nies Add Pauline van Nies to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Verslag Messemaker 1847 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Gehavend Vlaggenschip Messemaker 1847... problemen!

Delft, zaterdag 6 februari 2010

Ik schrijf wel eens meer dat het leven van een teamcaptain niet over rozen gaat, in deze ronde kwam het allemaal tegelijk! De eerste tegenslag kwam door de afzegging van de op deze dag jarige Paul van der Hoeven (proficiat Paul), Eduard van Dijk uit het 2e team heeft hem op voortreffelijk wijze vervangen. Zaterdag meldde Willem Westerveld dat hij wegens ziekte niet mee kon spelen (beterschap Willem), zie dan nog maar eens een vervanger te vinden op zijn niveau. Gelukkig was na vele telefoontje Kees Vellekoop genegen om in te vallen. Hij had het erg moeilijk tegen teamcaptain Jan Pieter Vos die ruim 300 elopunten sterke was en dus geen schande om hiervan te verliezen. Mijn team is een goed team, maar het wil dit seizoen niet erg meezitten, maar er komen nog drie ronden, dus&. Nog even wil ik het eerste team van Delft complimenteren met de vier "meiden", klasse dat zij de jeugd de kans geven om zich te ontwikkelen in dit sterke team. Lees hieronder de verslagen zoals de teamleden de partij hebben ervaren!

Ed Roering
Met zwart koos ik voor een openingsvariant die ik een aantal weken geleden nog goed had bekeken. Ik heb de variant echter nog nooit eerder op het bord gehad en had er voor vandaag niet naar gekeken. Het probleem is dan vaak dat je het nog wel ongeveer weet, maar ook zetten door elkaar kan halen. Dat deed ik nu ook, waardoor ik al na 12 zetten een slechte stelling had. Achteraf gezien was er toen al niet zo veel meer te redden. Mijn tegenstandster had er in ieder geval weinig moeite mee.

Kees Vellekoop
Het is zeker een eer om voor het Vlaggenschip gevraagd te worden, ik heb er alles aan gedaan om een punt of een remise binnen te slepen, maar tegen een tegenstander met meer dan 300 elopunten meer was het vechten tegen de bierkaai!

Frans Bottenberg
Ik heb mij geruime tijd nauwkeurig moeten verdedigen tegen wits ruimteoverwicht en aanvalskansen. Nadat ik het initiatief had overgenomen verzuimde ik enkele mogelijkheden om een voordelig eindspel te bereiken. Vlak voor de eerste tijdcontrole kon wit herhaling van zetten afdwingen, remise dus.

Ben van Geffen
De laatste tijd waag ik me zo nu en dan aan het Damegambiet. Met tot dusverre matige resultaten. Mijn jonge tegenstandster speelde zo'n zijvariantje waarvan ik kennelijk (nog) niet op de hoogte was. Na zo'n 10 zetten stond ik al slecht. Daarna schaakte ik eigenlijk heel goed en ik had zo tegen zet 25 reële remisekansen. Maar die gooide ik in één keer weer weg door op mijn 25ste zet dameruil aan te bieden. Wit was er als de kippen bij en won het eindspel vrij gemakkelijk. Een weggevertje.

Gert-Jan Ludden
Ik speelde het Damegambiet en het werd een positionele manoeuvreerpartij. Het evenwicht werd niet echt verbroken. In de tijdnoodfase speelde zwart het niet zo goed en wit behaalde voordeel. Vlak voor de tijdcontrole vergaloppeerde wit zich door de b-pion door te schuiven naar b6. Toen bleek het binnen enkele zetten snel remise door een geforceerde herhaling van zetten. Op de 38e zet Tb7 schaak had nog een lange partij kunnen worden waarbij ik nog een goede winstpoging had kunnen doen. Remise al met al een terechte uitslag.

Eduard van Dijk
Ik speelde een complexe Franse partij waarin de stelling dichtgeschoven zat en het lastig was een plan te vinden. Welswaar had ik mijn tegenstander van z'n rochade kunnen beroven, maar het leek wat gemakkelijker voor hem om zijn stukken naar de juiste velden te krijgen. Het gevolg was dat ik al rond zet 30 in hevige tijdnood kwam. Vanaf dat moment echter kon ik me losmaken en de stelling openen. Mijn torens werden actief evenals mijn loperpaar. Mijn tegenstander kon alleen nog passief afwachten en enkele zetten na de tijdcontrole ging het dan ook mis met hem en moest hij vanwege mat of groot materiaalverlies opgeven.

Arjan van der Leij
Vanuit een rustige opening kwam ik beter te staan. Misschien wel belangrijker was dat mijn tegenstandster en ex-teamgenoot Talitha Munnik in tijdnood kwam en ik voor de verandering niet. Die tijd kon ik goed gebruiken toen in een op het oog goede stelling zwart toch venijnige trucs bleek te hebben. Bizar was dat ik ondanks voldoende tijd zomaar een kwaliteit weggaf, maar dat dit, zo bleek ook uit de analyse, helemaal niet slecht bleek te zijn. Mogelijk was er een verdediging, maar in tijdnood was dit niet te vinden en zo stond ik na de tijdcontrole gewonnen. De vis moest nog wel op het droge worden gebracht, maar dat leverde geen grote problemen op.

Erich Karstan
In mijn partij accepteerde ik een geisoleerde pion, maar kreeg daarvoor een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong. Er volgde een ingewikkelde strijd, waarbij zelfs driemaal dezelfde stelling op het bord kwam, zonder dat er remise geclaimd werd. Vlak voor de tijdcontrole maakte ik een ernstige inschattingsfout, waardoor ik in een slecht eindspel met iets teveel zwakke pionnen terecht kwam. Langzaam maar zeker moest ik terrein en materiaal prijsgeven en tenslotte belandde ik in een toreneindspel met een pion minder, dat mijn tegenstander perfect uitspeelde.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-02-2010 16:52 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller