Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC5 verliest van Schaakhuis 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

DSC5 verliest van Schaakhuis 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC5 heeft ondanks een licht ratingoverwicht verloren van Schaakhuis 2. Onze tegenstanders hadden een tactische opstelling die leek te werken. De drie zwaksten zijn eerste drie borden gezet. Des al niet te min leverde dit hen twee punten op.


Corniel Nobel was als eerste klaar. Weliswaar dichtbij de kachel, verder was er weinig positiefs te melden: kwaliteitsverlies, stukverlies, stukken in de doos. Een dramatisch slechte partij die ervoor zorgde dat we binnen een uur tegen een achterstand aankeken.

Op bord 8 speelde invaller Theo Rekveldt tegen Nadeem Taverne een partij met volgens mij rommelig verloop. Ook door de plek waar ze zaten (aan de deur naar buiten die vaak open moest vanwege roken, later wel verplaatst naar de warme plek naast de kachel), maar vooral ook op het bord. Theo verloor een pion in de opening, kreeg daarna een prima stelling met kans op vol punt maar in het eindspel wat snel op het bord kwam de verkeerde voortzetting met direct het deksel op de neus en de tweede nul.

Mark Versteeghs partij was nooit een echte wedstrijd; hij overspeelde zijn tegenstander compleet. Gezien het niveau van zijn tegenstander te verwachten: 2-1.

Daarna was het volgens mij Reinier Heeres die klaar was. Na een prima stelling te hebben bereikt met een kwaliteit meer en initiatief op de open c-lijn moet het ergens zijn mis gegaan. Waar weet ik niet, maar het werd de derde nul en 3-1.

De resterende borden lieten inmiddels zien dat het een taaie avond zou worden.

Diederik van Heijgen op bord vijf had een prima aanval­stelling met weliswaar een kwaliteit minder, maar ik (Olivier Marincic) denk dat er meer dan voldoende compensatie was. Aanval dus, pion, overheersend in het centrum, maar wel gevaarlijk weinig tijd.

René Gelpke op bord zeven had een stelling die leek alsof het potremise was, Simons partij kon - voor zover ik het heb gezien - nog alle kanten op, en mijn partij op bord vier leek min of meer gelijkwaardig.

Zelf liet ik zo ongeveer de enige kans die wit had toe (terwijl ik ernaar gekeken had), wist de aanval nog redelijk te pareren (maar wit deed het naar mijn idee niet optimaal) maar stelling die restte bleek goed voor wit waarbij ik het versnelde door direct een tweede pion en daarmee de partij te geven. 4-1

Ondertussen had Diederik zijn partij behendig uitgespeeld. Tegenstander gaf nog aan dat het door de klok kwam die Diederik er bij elke zet 10 seconden bijgaf. Verrassend was dat echter niet, de uitslag leek me wel een terecht als ik de partij goed heb gevolgd. 4-2.

Uiteindelijk verloor René zijn partij en eindigde de partij van Simon in remise waarmee de eindstand 5½-2½ werd: een verdiende overwinning.

4 februari herpakken tegen SHTV 3, dan hopelijk in een verwarmde ruimte.

 Schaakhuis 21671-DSC517595½-2½
1B. van der Haar1398-Mark Versteegh18320-1
2M. Cruden1582-Reinier Heeres17781-0
3R. van Houten1625-Corniel Nobel17611-0
4O. Bruls1777-Olivier Marincic17441-0
5R.H. Alders1717-Diederik van Heijgen17300-1
6P.A. Regeer1761-Simon Broos1736½-½
7R.B. Brouwers1779-René Gelpke17391-0
8N. Taverne1727-Theo Rekveldt17491-0

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 13-01-2010 at 11:23.

12-01-2010 23:50 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je de 3 zwakste spelers op 1, 2 en 3 zet en ze pakken alsnog 2 uit 3, dan is je tactische grapje inderdaad aardig gelukt... Depri

Helaas, mannen. Worden mijn woorden na vorige keer, toen nog een grapje, toch nog bewaarheid:
degradatie lijkt uit zicht - maar promotie ook...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

13-01-2010 00:05 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

(dubbelverslag)

Het 5e had gisterenavond een belabberde avond. Met uitzondering van van Mark en Diederik (en wellicht Simon?) werd er niet goed gespeeld, met een 5,5 - 2,5 nederlaag tot gevolg.

Corniel en tegenstander op bord 3 waren als eerste klaar. Weliswaar dichtbij de kachel, verder was er weinig positiefs te melden: kwaliteitsverlies, stukverlies, stukken in de doos.

Op bord 8 speelde invaller Theo tegen Nadeem een partij met volgens mij rommelig verloop. Ook door de plek waar ze zaten (aan de deur naar buiten die vaak open moest vanwege roken, later wel verplaatst naar de warme plek naast de kachel), maar vooral ook op het bord. Theo verloor een pion in de opening, kreeg daarna een prima stelling met kans op vol punt maar in het eindspel wat snel op het bord kwam de verkeerde voortzetting met direct het deksel op de neus en de 2e nul.

Marks partij was nooit een echte wedstrijd; hij overspeelde zijn tegenstander compleet, waar dit achteraf een tactische opstelling bleek. Stand 2-1.

Daarna was het volgens mij Reinier die klaar was. Na een prima stelling te hebben bereikt met een kwal meer en initiatief op de open c-lijn moet het ergens zijn mis gegaan. Waar weet ik niet, maar het werd de 3e nul en 3-1.

Bord 4-7 lieten inmiddels zien dat het een taaie avond zou worden.
Diederik op bord 5 had een prima aanvalsstelling met weliswaar een kwaliteit minder maar ik denk dat er meer dan voldoende compensatie was. Aanval dus, pion, overheersend in het centrum, maar wel gevaarlijk weinig tijd. Rene op bord 7 had een stelling die leek alsof het potremise was, Simons partij kon - voor zover ik het heb gezien - nog alle kanten op, en mijn partij op bord 4 leek min of meer gelijkwaardig.

Zelf liet ik zo ongeveer de enige kans die wit had toe (terwijl ik ernaar gekeken had), wist de aanval nog redelijk te pareren (maar wit deed het naar mijn idee niet optimaal) maar stelling die restte bleek goed voor wit waarbij ik het versnelde door direct een 2e pion en daarmee de partij te geven. 4-1

Ondertussen had Diederik zijn partij behendig uitgespeeld. Tegenstander gaf nog aan dat het door de klok kwam die Diederik er bij elke zet 10 seconden bijgaf. Verrassend was dat echter niet, de uitslag leek me wel een terecht als ik de partij goed heb gevolgd. 4-2.

Uiteindelijk verloor Rene zijn partij en eindigde de partij van Simon in Remise waarmee de eindstand 5,5 - 2,5 werd; een verdiende overwinning.

4 februari herpakken tegen SHTV III, dan hopelijk in een verwarmde ruimte Glimlach

13-01-2010 08:46 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Afkomstig van Diederik

Hier wat ik gezien heb:
Mark aan bord 1 heeft volgens mij soepel gewonnen
De partij van Reinier heb ik nauwelijks gezien.
Corniel was vrij snel weg merkte ik ineens op. Verloren helaas. Olivier had een lastige partij waar hij onder druk kwam te staan. Daar wist hij onderuit te komen en kon een toreneindspel in gaan met 2 tegen 3 pionnen aan dezelfde kant. Maar een verstandsverbijstering met weinig tijd op de klok gooide roet in het eten. Pion weg en dus geen remise meer.
Zelf kreeg ik een lekkere stelling met initiatief en ruimte voordeel, won een pion, blunderde een kwal. Maar had genoeg compensatie, namelijk 2 verbonden vrijpionnen en een erg sterk loperpaar. Dit bleek genoeg voor de winst. In de Partij van Simon zag ik een positionele worsteling waar werd gevochten om ruimte en goeie velden. Eindspel heb ik niet gezien maar remise dus.
Rene wou met mij ruilen (eigenlijk zat ik op bord 7) Maar kwam daarmee mijn tegenstander van vorig jaar tegen die ik wel wat sterker inschat dan die van dit jaar. Helaas wist hij het niet beter te doen dan ik vorig jaar.
Onze invaller Theo Rekveldt kwam tegen Nadeem Taveerne een pion achter maar won die door actief spel weer terug. Van Nadeem hoorde ik dat het wel remise was maar dat Theo een foutje maakte in het eindspel.

Al met al zeer teleurstellende nederlaag. De aansluiting met de top is nu ver te zoeken en we kunnen ons niet te veel van dit soort scores meer veroorloven.


Ik heb het verslag van Oliver overgenomen (was vollediger. Bedankt voor het snelle plaatsen Diederik. En voor het punt natuurlijk!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-01-2010 11:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op de overwinning van Schaakhuis 2 lijkt me niets af te dingen, maar een dergelijke tactische opstelling lijkt niet te getuigen van respect voor je tegenstander.

13-01-2010 13:14 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Adriaan ter Mors
Op de overwinning van Schaakhuis 2 lijkt me niets af te dingen, maar een dergelijke tactische opstelling lijkt niet te getuigen van respect voor je tegenstander.


Tja, mijn partij is het publiceren in elk geval niet niet waard en ik ben erg blij dat dit soort tactische opstellingen bij andere sporten niet toegestaan zijn...

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Mark on 13-01-2010 at 13:31.

13-01-2010 13:29 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er valt veel te zeggen voor het niet toestaan van dergelijke opstellingen, maar ook dan zullen velen trachten binnen die regels weer al het mogelijk te doen om alsnog een tactische opstelling te creëren.

Maar je weet dat het kan, Leithen 2 schuift vanwege dat feit continu door elkaar heen - daardoor worden bij ons haast nooit tactische opstellingen neergezet.

En een gebrek aan respect, daar ben ik het echt volstrekt niet mee eens; dat is gewoon tactiek en strategie die bij een TEAMwedstrijd van belang kan zijn. Het gebeurt redelijk vaak dat in externe wedstrijden de beste spelers elkaar aan bord 3 of 4 treffen, en ook dat bord 1 door beide clubs wordt 'opgeofferd', waardoor bord 8 feitelijk verspeeld wordt aan bord 1.

Het past allemaal m.i. juist uitstekend binnen een zo tactisch spelletje als het schaken, ik vind het zelfs één van de leukste dingen - en als mijn team op die manier onaangenaam vergast wordt op een dergelijke opstelling, vind ik dat ik als teamleider m'n huiswerk niet goed heb gedaan; je moet met die mogelijkheid rekening houden.

Lang verhaal kort: of je het doet moet je zelf weten, maar onsportief: absoluut niet!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

13-01-2010 13:48 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zo kun je het ook bekijken, maar volgens mij werken 'tactische opstellingen' sowieso alleen maar omdat de meeste teams er (gelukkig) niet echt aan meedoen.
Als iedereen alles gaat mixen wordt het volledig random en is er dus niks tactisch meer aan: probeer maar eens een tactische opstelling te verzinnen tegen een team waarvan de volgorde met een dobbelsteen bepaald wordt.

Dat de meeste teams dit niet doen is m.i. vooral in de hoop dat de tegenstander ook een soort van volgorde (op sterkte dus) aanhoudt waardoor er meer interessante partijen plaatsvinden (waarom spelen anders de topspelers bij bijvoorbeeld de wereldteamkampioenschappen vrijwel altijd op de topborden - als iedereen alles mag mixen is bordnummer 1 niets meer dan een label en kun je net zo goed op bord 4 zitten).
Nadeel is dat een tegenstander die daar niet aan mee wil doen dat dus makkelijk verstoren met een zgn 'tactische opstelling'.
Wat mij betreft zouden daar best grenzen aan gesteld mogen worden (niet puur op ratingvolgorde spelen, maar wisselen binnen een bepaald ratingbereik ofzo).

Overigens gaat het me totaal niet om mijn ene partij (als ik meer interessante partijen wil spelen moet ik gewoon vaker komen), maar ik heb dit soort opstellingen (tactisch, want ze vergroten inderdaad de winstkans voor de op papier zwakkere partij) altijd al suf gevonden. Niet-schakers die er over horen snappen ook meestal niet dat dit wordt toegestaan.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 13-01-2010 at 15:11.

13-01-2010 15:10 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ach, ik heb gewoon extreem slecht gespeeld. Dat had niets met de (lage) rating van mijn tegenstander te maken. Wat ik zelf behoorlijk respectloos vond, was het roken in het speellokaal tot 5 seconden voor aanvang van de partij.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-01-2010 16:15 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, tactische opstelling of niet, binnen ons team zit vrij weinig niveauverschil (alhoewel Mark wel duidelijk op bord 1 thuishoort) dus "normaal" gesproken heeft een tactische opstelling tegen ons weinig nut denk ik.

13-01-2010 19:37 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Naar aanleiding van Marks opmerking dat er wel regels gesteld mogen worden aan het schuiven: hier zijn eventueel wel mogelijkheden voor. Ik heb wel eens bij een bepaalde competitie (weet niet meer welke) gezien dat spelers één bord mochten opschuiven. Bijvoorbeeld: een speler die op bord 5 is ingeschreven, mag slechts boven één van de vier spelers worden opgesteld die op de borden 1 t/m 4 zijn ingeschreven.

Wisselen toestaan zorgt ervoor dat een teamwedstrijd nog meer verschilt van de som van acht individuele partijen. Dit omdat, zoals eerder opgemerkt, een onvoorspelbare en dus 'random' opstelling de beste opstellingsstrategie is. Aan de andere kant ontkom je er toch niet aan dat ook in een teamwedstrijd schaken een individuele sport is en je dus graag wilt dat alle spelers een leuke partij hebben tegen een interessante tegenstander. Vanuit die invalshoek bezien is het beter om het wisselen te beperken.

Wat kan de reden zijn dat niet alle teams random opstellingen maken? Ik denk dat de grote meerderheid van de schakers een grotere kans op een interessante tegenstander belangrijk genoeg vindt om die enkele tactische opstelling die je tegen krijgt voor lief te nemen. Als het te vaak zou gebeuren, denk ik dat er wel iets tegen gedaan zou worden. Het is net als met schakers die Russisch spelen: het is vervelend om tegen te krijgen, maar zolang het niet te vaak gebeurt, geen reden om maar helemaal met 1.e4 te stoppen.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

14-01-2010 00:28 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik weet niet, maar toen ik vorig jaar teamleider was van DSC3 husselde ik vooral continu om te voorkomen dat er iemand geplugged zou worden. Persoonlijk vind ik dat nog veel vervelender dan een "random" tegenstander.

Niet dat ik 8 op 1 zette maar een paar borden verschil om dus niet te voorspelbaar te zijn leek me niet verkeerd.

14-01-2010 00:57 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zo ook Leithen 2; ik hussel om tactische opstellingen van de tegenstander te ontmoedigen, niet om zelf tactisch te gaan zitten.

En vorige pot moesten we tegen een team dat al eerder bij uitwedstrijden borden 1 en 2 open had gelaten, toen heb ik bord 8 op 1 (die zelf ook niet zo nodig hoefde spelen) en bord 5 op 2 gezet.

Bord 1 bleef inderdaad open...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

14-01-2010 10:25 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bord 8 op 1 kan vervelend zijn, afhankelijk van het ratingverschil. In dit geval was deze speler 300 punten minder dan de rest van de spelers zo ongeveer, da's dan wel jammer.
Maar Diederik maakt wel een belangrijk punt. Behalve Mark is DSC5 allemaal ongeveer even sterk. Iemand opofferen heeft dus buiten bord 1 niet heel veel zin.

14-01-2010 11:02 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller