Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC1 maakt Spijkenisse 1 in
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

DSC1 maakt Spijkenisse 1 in Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

“Op een koude zaterdag in januari...”, zo zou het begin kunnen zijn van het verhaal over de uitwedstrijd van DSC1 tegen Spijkenisse. Een verhaal met een uitstekende afloop, want DSC was deze wedstrijd duidelijk een maatje te groot en won afgetekend met 6½-1½. Een zeer goed resultaat tegen een op papier gelijkwaardige tegenstander

Van tevoren maakten we ons vooral druk over eventuele problemen met het vervoer van en naar de speellocatie als gevolg van het weer. Talitha had op papier de moeilijkste reis gehad, maar zij moest verstek laten gaan vanwege herkansingen. Ciprian verving haar en hij woont in Delft, dus dat was al iets makkelijker. Joram en JP moesten vrijdagavond in Rotterdam schaken, en met de weersvoorspellingen in het achterhoofd maakte Joram dankbaar gebruik van het aanbod om JP's bank als bed te gebruiken, liever dan een keer extra heen en weer naar Rotterdam te gaan. 's Ochtends kregen zij aldaar gezelschap van Wortel, Martin en Pauline (ondanks ov-chipkaart en kou...) voor het al bijna traditionele teamontbijt. Dit leidde tot de conclusie dat zelfs Wortel kan koken (een ei bakken, bijna) en wat kon er dan nog mis gaan? Vol goede moed vertrokken zij dan ook met de metro naar Spijkenisse, waar zij in de speelzaal werden opgewacht door Martine en Lisa, die rechtstreeks waren gekomen. Ciprian kon het niet helemaal vinden en werd van het metrostation afgehaald, maar toen konden we praktisch op tijd beginnen. Een suggestie van de wedstrijdleider om eventueel met aangepast speeltempo te spelen werd dan ook resoluut van de hand gewezen.

In deze laatste zin zat onze eerste fout verborgen: niemand had eraan gedacht invaller Ciprian Padurariu, spelend met wit op bord 3, erop te wijzen dat je in de KNSB-competitie er een uur bij krijgt na 40 zetten! Hij was dan ook niet verwonderlijk als eerste klaar, met een verdiende overwinning op Maurits van der Linde. Zijn tegenstander offerde een pion voor een soort Benko-achtige stelling, maar ik ben niet overtuigd van de compensatie. Ciprian kreeg een sterk initiatief en zijn tegenstander deed niet echt moeite om het af te stoppen. Hij ging er dwars doorheen, maar wilde het op een gegeven moment te mooi doen. In plaats van een simpele winst gaf de partijvoortzetting het overgrote deel het witte voordeel weg, maar zijn tegenstander wenste deze kans niet te pakken en wikkelde verkeerd af naar een stelling met ongelijke lopers waarin Ciprian over de zwarte velden eenvoudig mat kon zetten.

Als tweede was Joram op den Kelder klaar. Spelend met wit op het topbord pakte tegenstander Rick Lahaye de stelling al vrij vroeg onhandig aan, wat Joram een prettig voordeeltje op leverde. Dit groeide en wit kreeg een sterk initiatief. Joram verbruikte echter heel veel tijd en offerde ook een pion voor aanval op de koningsvleugel, wat misschien praktisch niet handig was omdat het de risicofactor vergrootte. Wit had echter nog steeds sterke druk, daar deed het kleinood achterstand niets aan af. Zwart slaagde er niet in om onder de druk uit te komen, en hoewel de aanval op de koningsvleugel niet beslissend was, kon Joram door zijn ruimtevoordeel switchen naar de damevleugel en daar beslissend gebruik maken van de opeengepropte, onontwikkelde zwarte stukken. Stukwinst en dan maar de tijdcontrole halen. Acht zetten in twee minuten gaat natuurlijk wel, maar een saillant detail is dat Ciprian zich als toeschouwer grote zorgen maakte, er nog steeds van uitgaande dat er geen tijd bij zou komen! Toen op de 39e zet duidelijk was geworden dat de tijdcontrole gehaald zou worden, gaf Jorams opponent er de brui aan.

Dit betekende dat Joram nu de andere partijen kon gaan volgen en weer eens een verslag kon schrijven. Voorgaande seizoenen deed ik dat een stuk regelmatiger, maar dit jaar doe ik een poging om wat geconcentreerder te schaken en focus me eigenlijk alleen maar op m'n eigen pot. We komen er in op een dik half uur voor de tijdcontrole, de tijd die Jorams tegenstander nog over had aan het einde. Martin Glimmerveen had met wit op bord 7 tegen Mitchell de Ruijsscher naar eigen zeggen een goede stelling gekregen uit zijn tweesnijdende opening inclusief pionoffer. Martin deed het helaas niet zo handig en zijn compensatie verdween. Ik heb deze partij niet echt goed kunnen volgen, maar Martin wist het niet droog te houden en verloor.

Op bord 2 stond Marten Wortel met zwart na een voor hem zo kenmerkende vreemde opening wat minder. Zijn tegenstander Tony Zhang had echter wel wat meer tijd nodig en wist zijn voordeel niet te vergroten. Marten bleef staan en wist met naderende tijdcontrole gelijk spel te maken en pleegde vervolgens een tactisch remiseaanbod in tijdnood van de tegenstander, inschattend dat deze het aanbod niet zou mogen aannemen gezien de stand op de andere borden. Dit deed Tony dan ook niet en hij speelde door, maar misschien had hij het toch moeten doen, in de partij was de flow op het moment van remise aanbieden in Martens voordeel en deze werd niet meer gekeerd.

Op bord 6 kreeg Martine Middelveld met zwart via een aparte zetwisseling een redelijk standaard Carlsbadstructuur op het bord (wit e3-d4 tegen zwart c6-d5). Ze behandelde de stelling duidelijk beter dan haar tegenstander Ruud van der Beek en bereikte meerdere positionele resultaten: niet alleen wist ze witveldige lopers te ruilen, ook smoorde ze de witte minoriteitsaanval op de damevleugel voordat 'ie goed en wel begonnen was en greep er zelf het initiatief. Haar tegenstander dacht het tij op tactische wijze te kunnen keren, maar zijn offer faalde op een kleine misrekening: aan het einde van de variant stond een zwart op f1 niet opgesloten, maar kon zichzelf gewoon ruilen tegen de zwartveldige loper van wit die op h2 verzeild was geraakt. Nu bleef Martine met een kwaliteit meer over en speelde dit redelijk overtuigend uit. Met dame & toren tegen dame & paard wist ze uiteindelijk met een mataanval haar tegenstander tot opgave te dwingen.

Jan-Pieter Vos kreeg op bord 4 met zwart tegen Erik Both de kans om voor het eerst te oefenen met een deel van zijn vernieuwde openingsrepertoire. Hij had dan ook aan het begin van het middenspel een paar zetten achter elkaar veel tijd nodig om de juiste plannen te verzinnen voor zwart, maar slaagde daar uitstekend in. Hij amuseerde zich erg goed achter het bord en speelde ook een puike partij en leek zijn tegenstander strategisch vrij resoluut weg te zetten. Naar eigen zeggen speelde hij de hele tijd zo veel mogelijk op activiteit, en toen stond hij op eens drie pionnen voor! Ik zou graag hier willen afsluiten met: ...en hij won soepel, maar dat was buiten zijn eerdere tijdgebruik gerekend. Hij moest als ik mij niet vergis nog 17 zetten doen in een paar minuten, en toen de stofwolken waren opgetrokken stond er een toreneindspel met materieel evenwicht op het bord. De toeschouwers dachten dat het nog steeds wel zou winnen met een zwarte pion op a2 met een zwarte toren erachter, maar wit had toch nog wel een aantal mogelijkheden om zwart in de fout te laten gaan. Dit gebeurde vooral in de hoofden van de spelers, waar hard werd gerekend, want op het bord zelf veranderde niet zo veel. JP zag het op een gegeven moment niet helemaal meer en vroeg half serieus aan de co-captain of 'ie remise moest doen. Uiteraard werd gezegd van niet, want we hadden op dat moment nog geen 4 punten. JP rechtte de rug en ging weer in de denktank. Er werd waarschijnlijk niet helemaal nauwkeurig gespeeld door beide partijen, maar de winst kwam niet echt in gevaar en JP boekte zo een verdiende overwinning.

Hiermee werd de matchstrategie van JP bekroond. Doel vooraf van de opstelling was een sterke bezetting op de laatste borden om daar de punten te scoren. Wij keken 'ns naar het scorebord en zagen daar 4-0 op eerste vier borden staan. Enfin, de matchpunten waren binnen en nu konden we rustig zien wat de overgebleven twee speelsters van hun partij zouden maken. Op bord 8 had Pauline met zwart een beetje een vage partij. Het enige wat geconcludeerd kan worden uit de inschattingen van de toeschouwers, was dat geen van de toeschouwers nou eigenlijk echt begreep wat er aan de hand was. Er was een zwarte loper redelijk eeuwig opgesloten op h4, maar wit had moeite zijn stelling te versterken omdat zijn toren nog op h1 stond en zijn koning op e1. Tegenstander Jordy Lahaye gooide wat pionnen naar voren op de damevleugel, maar het was niet echt duidelijk wat dat nou op ging leveren. Pauline ging wat tactische verwikkelingen in wat resulteerde in een stelling die nog steeds moeilijk te taxeren was. In theorie kreeg wit een superpaard tegen de prutloper op h4, met zwakke witte velden om van te huilen, maar wat heb je daaraan als je er niet concreet van kan profiteren? De witspeler lukte dat in ieder geval niet: zijn toren van h1 heeft nooit echt meer meegedaan in het stuk en met teruglopende klok was Pauline uiteindelijk de handigste.

Als laatste was Lisa Hortensius bezig. Op bord 5 speelde zij met wit tegen Fabian van Buuren. Ze speelde een heel scherpe variant en was in een stelling met tegengestelde rochades als eerste aan de beurt. Haar aanval op de koningsvleugel leek sterk en was het misschien ook wel, maar haar tegenstander verdedigde goed. Lisa gooide er maar een pion tegenaan omdat er anders lijnen gesloten zouden worden, maar het is niet helemaal duidelijk of dit de verstandigste keus was. Wit verloor nog een pion en nu kon zwart ook nog gaan aanvallen en moest wit omschakelen naar de verdediging. Het was echter nog niet helemaal duidelijk: zwart had wel een loperpaar, maar een van die lopers was een beetje opgesloten en het zwarte paard deed ook nog niet echt veel. Lisa slaagde erin dames te ruilen en een pionnetje terug te winnen, en het lukte zwart niet om zijn stukken uit de knoop te halen zonder ook zijn andere pluspion te verliezen. Lisa had niet heel veel tijd meer over, maar besteedde die wel goed om te verzinnen hoe ze op het oog het zwarte loperpaar het beste in de hand kon houden. Lisa dacht zelf na de partij dat haar tegenstander een betere voortzetting had gemist, maar zoals het nu ging verzandde de stelling in een ongelijk lopereindspel met torens op het bord, dat helemaal over was toen Lisa torens wist te ruilen. Met nog een minuutje op de klok erg effectieef tijdgebruik, en dat de toeschouwers zich steeds maar afvragen of ze het wel zal gaan redden, ach, die toeschouwers zijn het belangrijkste niet!

Een duidelijke overwinning, nu de terugreis nog! Iemand van de thuisspelende partij was zo vriendelijk om ons in het centrum van Spijkenisse een Italiaan te wijzen, die helaas vol bleek te zitten. Gelukkig was op zichtsafstand een ander restaurant waar wel plek was, zodat wij onze hongerige magen konden vullen. Na afloop kon iedereen vanuit Rotterdam weer per auto, trein en fiets naar Leiden en Delft afreizen. Een geslaagde KNSB-zaterdag voor DSC1!

 Spijkenisse 12152-DSC121531½-6½
1Rick Lahaye2370-Joram op den Kelder23240 - 1
2Tony Zhang2223-Marten Wortel23050 - 1
3Maurits van der Linde2158-Ciprian Padurariu21690 - 1
4Erik Both2232-Jan-Pieter Vos20910 - 1
5Fabian van Buuren2032-Lisa Hortensius2014½-½
6Ruud van der Beek2004-Martine Middelveld20900 - 1
7Mitchell de Ruijsscher2076-Martin Glimmerveen21011 - 0
8Jordy Lahaye2124-Pauline van Nies21300 - 1

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 10-01-2010 at 14:59.

09-01-2010 20:37 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Morgen een verslag, hier alvast de uitslagen:

 Spijkenisse 12152-DSC121531½-6½
1Rick Lahaye2370-Joram op den Kelder23240 - 1
2Tony Zhang2223-Marten Wortel23050 - 1
3Maurits van der Linde2158-Ciprian Padurariu21690 - 1
4Erik Both2232-Jan-Pieter Vos20910 - 1
5Fabian van Buuren2032-Lisa Hortensius2014½-½
6Ruud van der Beek2004-Martine Middelveld20900 - 1
7Mitchell de Ruisscher2076-Martin Glimmerveen21011 - 0
8Jordy Lahaye2124-Pauline van Nies21300 - 1

10-01-2010 00:32 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op een koude zaterdag in januari...

Dank voor het verslag! Ik heb het in het bovenste bericht geplaatst, zodat het nu het nieuwsbericht is.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 10-01-2010 at 12:02.

10-01-2010 01:13 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een mooie wedstrijd! Ondanks alle zorgen vooraf (invallers, weer, etc.) verschenen we op tijd in Spijkenisse. Een impressie van de wedstrijd kan ik niet geven, aangezien het voor mij een dagje diepzeeduiken was, waarover later meer. Wel zag ik dat een bord naast mij Ciprian zijn tegenstander rustig van het bord zette en tijdens mijn teamrondjes had ik de hele tijd een positieve indruk over het gehele wedstrijdverloop.

Mijn eigen partij was erg complex en was rijk aan tactische en positionele problemen. Na vijftien zetten had ik nog maar negen minuten op de klok. Zeven zetten later kwam ik echter wel in de beoogde stelling. Die had ik getaxeerd als 'loperpaar en actief' maar toen ik weer een nieuw plan wilde verzinnen zag ik dat ik - als bonus - drie pionnen extra had! De tijdnood begon me nu wel echt op te breken en na de 40e zet kwam een eindspel op het bord dat ik als gewonnen had getaxeerd. Dat ik in eerste niet zag hoe ik dit moest winnen was een klein smetje op de overwinning, maar verder ben ik best wel trots op deze partij. Als ik wat meer tijd heb (lees: studieontwijkend gedrag vertoon) plaats ik hem wel.

Naar mijn idee was het een goede wedstrijd waarin we zeer geconcentreerd hebben gespeeld. De 4-0 op de bovenste borden tegen het kwartet Lahaye, Zhang, Van der Linde en Both mag er bovendien zijn! De opperbeste stemming leverde een mooi feestje op in het tapasrestaurant, een mooi einde van een zeer gezellige dag!

10-01-2010 15:01 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
Ciprian Padurariu
actief DSC-lid


geregistreerd: 29-09-2009
aantal berichten: 61

a day with DSC1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

This was for me my first appearance in the first team of the DSC and I must say it was a fun experience.

First of all, I had the pleasure of testing Dutch metrolijn, which surprisingly was not underground. After some confusion, I reached Spijkenisse with relatively small delay.

I was the last to arrive and the game started as soon as I could take off my jacket. In the hurry, I missed the point about the time controls. Players get and additional hour after 40 moves - Ciprian: "Ooo, that explains it!"

At move 20, my opponent had in my mind severe time trouble with only 15 minutes on the clock for the rest of the game (in fact it was for 20 moves, so not really as severe as I had thought).
Anyway, I won. So I had time to see Joram's game. He had 1 minute and 30 seconds left and was winning a piece. Hmm.. I thought, 90 seconds is plenty of time to make about 20 moves - time it would take to mate with extra piece if defense is stubborn. Then I noticed Joram is taking his sweet time to play the game. Even annotating... Ok, I became nervous and decided to walk away. Soon after, Joram finished his game and, to my relief, had won.

I still did not get the fact that there is extra time awarded. This became obvious only much later, when I noticed games where still continuing long after 4 hours had passed. ... It was only because I was getting hungry.

I should also note that the mini-team of lady chess players scored 2.5 out of 3, a percentage that is better than the percentage of the gentlemen mini-team (4 out of 5) by 1/30. So I wanted to congratulate the ladies for their success and also once more everyone in DSC1 for a nice day of chess.

10-01-2010 17:21 Ciprian Padurariu is offline Send an Email to Ciprian Padurariu Search for Posts by Ciprian Padurariu Add Ciprian Padurariu to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn visie op het geheel:
Joram kreeg al snel groot initiatief en ging in de denktenk om de weerlegging te bedenken. Dit leek aardig te lukken. Eerst stond de zwarte koning op de tocht, en terwijl zwart dit oploste switchde Joram naar de damevleugel en sloeg dodelijk toe. Netjes, zeker gezien het feit dat Rick Lahaye onlangs nog een IM norm scoorde en ook al bijna de rating van een IM heeft.

Wortel speelde dit keer de Wortel-variant van de Siciliaan. Ik hoor u vragen wat dat is? Tja, dat weet Wortel vaak zelf ook niet, maar dit keer zou ik moeten antwoorden dat het leek op een Hedgehog (egel) opzet. De stelling oogde goed voor wit, maar deze was ook niet geheel zonder problemen denk ik. Naar eigen zeggen bood Wortel remise aan toen hij gelijk gemaakt had en zijn tegenstander nooit remise aan mocht nemen wegens het team. Wortel had ook meer tijd, dus misschien was dat toch wel verstandiger geweest voor Tony Zhang. Nu won Wortel een pion en snel de partij.

Ciprian was in de tussentijd al klaar. Als eerste, dus ik was onder de indruk, want hij speelde toch tegen een goede tegenstander. Later hoorde ik dus dat hij niet wist dat hij er nog een uur bij kreeg. Stom, dat ik (we) er niet aan gedacht had om hem het speeltempo even in het engels te vertellen... Nou ja, hier gebeurde wat raars. Er kwam een opening op het bord en plotseling speelde zwart b5 en werd het een vertraagde Benko of zo. Zwart ging vervolgens in de denktank, dus blijkbaar kende hij het toch niet!? Gek, want deze opening moet je wel weten wat je doet, zo kan ik uit ervaring vertellen. Ciprian wist dat en kwam gedecideerd in het voordeel. Hij zou een stuk gaan winnen, maar zwart besloot dat hij liever mat ging. De door Joram genoemde onnauwkeurigheid heb ik eigenlijk niet gezien.

Van JP's stelling begreep ik in eerste instantie niet veel. Het leek alsof wit prima stond en zwart enige problemen had zijn stelling helemaal bij elkaar te houden. Toen JP ook enorm in de denktank ging werd dit gevoel bij mij bevestigd. Het bleek echter wel bij elkaar te houden, dus heel erg was het niet. Dat JP 3 pionnen voor stond heb ik even gemist, ik kwam er weer in in het toreneindspel, waarvan een aantal kibitzers dachten dat het eenvoudig gewonnen was. Dat viel tegen, maar het was uiteindelijk wel gewonnen. Een wijze les is dat je geen remise moet maken (aanbieden) als je nog zonder risico op de winst kan spelen. Dit heb ik ook weleens fout gedaan... bijvoorbeeld mijn remiseaanbod met een pion meer tegen Joram.

Aan bord 5 speelde Lisa een mooie aanval. Ik had echter het gevoel dat ze het nog wat sneller had moeten doen. "Take no prisoners"... maar wellicht dat ik allerlei finesses heb gemist. Uiteindelijk kwam ze er dus niet doorheen en met een tijdelijk stukoffer verlichtte zwart de druk. Hij kreeg deze dus meteen weer terug en kwam (daarna?) zelfs twee pionnen voor. Zijn stukken stonden echter niet best, dus kreeg Lisa deze wel terug. Daarna moest Lisa even secuur spelen, maar dat deed ze. Ik was zelf eigenlijk in de veronderstelling dat Lisa een pion had kunnen winnen, maar wellicht dat ik ook dat verkeerd gezien heb. (Idee: Td5, de c5-pion was daarna dacht ik ondekbaar, hoewel ik me nu afvraag of hij misschien naar voren kon zonder onthoofd te worden...)
In ieder geval was de tijdnood fase nu begonnen, dus was het te moeilijk. Zwart wist zijn c-pion te redden door hem snel naar c3 te spelen en Lisa bood remise aan omdat het te moeilijk was denk ik. Zwart weigerde, er werden loper tegen paard geruild, waarna een stelling resteerde met ongelijke lopers en een setje torens. Lisa besloot meteen torens te ruilen om remise af te dwingen - bang om gevlagd te worden - al vroeg ik me af of Lisa niet nog voor de winst had kunnen gaan door torens op het bord te houden. Alle witte pionnen stonden immers prima gedekt en ze had een vrije a-pion...

Aan bord 6 had Martine plaats genomen. Wit speelde de opening zeer tam. Hij ruilde snel, zodat er een symmetrische pionnenopzet kwam. In mijn opinie bleek Martine echter beter, want ondanks de structuur die weinig beloofd voor zwart kwam zij steeds beter te staan. De minderheidsaanval van wit mislukte en het initiatief werd overgenomen. Het eindspel met een kwaliteit meer leek me eenvoudig gewonnen. Op de lange duur zouden de twee zwaktes op f2 en d4 teveel moeten zijn, maar misschien had wit het nog moeilijker kunnen maken. Martine zette hem in ieder geval mat.

Ikzelf zat aan bord 8 en was als derde klaar of zo. Aanvankelijk was ik met een gambietje prima uit de opening gekomen, voor mijn gevoel ruim voldoende compensatie. Ik bleef echter te lang op twee gedachtes hinken. Ik kon kiezen voor een aanval op het zwakke punt op g7, maar ikw ilde wachten tot zwart rokeerde. Door het midden was het gevolg, maar dit was wel riskant. Ik speelde het te traag en kreeg te maken met twee sterke zwarte vrijpionnen die mijn stukken in het nauw zouden gaan brengen. Wellicht ietwat voorbarig offerde ik er een kwaliteit voor. Ik kreeg nog behoorlijke activiteit, maar ik had va-banque gespeeld en mijn koning stond redelijk alleen. Ruimte voor vergissingen was er dus niet meer. Misschien stond ik al verloren, maar nadat ik met tempo zwart torens had laten planten op a3 en c3 was het snel gedaan. Jammer.

Pauline speelde een originele opening aan bord 8. Ik weet niet of het bekend was, maar ik had de indruk dat Pauline het in ieder geval ter plekke verzon en ook erg goed kwam te staan. Ik vroeg me zelfs af of er niet ergens pionwinst in zat. Naar eigen zeggen maakte ze in de door mij gemiste fase een verkeerde keuze en kwam wat minder te staan. Er stond een loper verdwaald op h4. Het was lastig te zien hoe wit voortgang moest maken, en het lukte Jordy Lahaye ook niet. Pauline won een pionnetje toen ze Lb5 dreeg - welke niet gepakt mocht worden op straffe van mat - en wit doodleuk b4-b5 speelde. Pauline nam deze pion dankbaar aan en toonde aan dat ze beter gerekend had. In de wandelgangen gaven Joram en Marten weinig voor de zwarte stelling ondanks de pion meer. Ikzelf dacht echter dat wit zelf meer dan genoeg problemen had met zijn zwakke koning, verdwaalde toren op h2 etc. Ik bleek gelijk te krijgen.

Op het einde gebeurde er nog iets grappigs. Ik zag op een gegeven moment Pauline en haar tegenstander beiden snel aan de stukken, dus dacht ik dat het analyse was. Ik vroeg aan iemand wat ze gedaan had. Deze persoon stak een duim omhoog. Blijkbaar had hij echter verstaan dat ik vroeg hoe het bij Pauline ging. Dus na de remise bij Lisa liep ik naar de 'Analyse' bij Pauline en zag ik dat ze daar het halve bord voor stond. Wit offerde zijn laatste stuk (dame) voor een patgrap met vele lekken. Onder andere koning maal was duidelijk geen pat, dus ik mompel iets als "Gewoon koning maal".
Groot was dan ook mijn verbazing toen wit na het door Pauline snel uitgevoerde koning maal zijn hand uitstak en beide partijen een uitslag opschreven. Gelukkig zat ik nog in fluistermodus dus was het voor wit vermoedelijk onhoorbaar. Me dood geschrokken liep ik maar stilletjes weg, maar in de metro bleek Pauline het wel gehoord te hebben, al wist ze niet wie de schuldige was.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 10-01-2010 at 19:44.

10-01-2010 19:40 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Ciprian wist dat en kwam gedecideerd in het voordeel. Hij zou een stuk gaan winnen, maar zwart besloot dat hij liever mat ging. De door Joram genoemde onnauwkeurigheid heb ik eigenlijk niet gezien.

Wel, ik heb alleen mijn eigen partij gezien terwijl ik nog bezig was, dus 'live' heb ik het ook niet gezien. Maar ik was dus als tweede klaar en toen hadden Ciprian en ik z'n partij nog even bekeken, vandaar. Zwart kon de genoemde stukwinst op twee manieren voorkomen, de ene zou leiden tot een iets beter eindspel met een vrije witte a-pion op a2 tegen een extra zwarte pion op de e-lijn. De andere mogelijkheid werd verkozen door zijn tegenstander. Jammer voor hem liep dat inderdaad mat!

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

10-01-2010 20:21 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Ciprian Padurariu
actief DSC-lid


geregistreerd: 29-09-2009
aantal berichten: 61

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joram is right, I made a combination, but it was one move too early.

My bishop was hanging and what I should have done was to move it and make the same combination next move. My opponent was paralized.

Anyway, Martin is right also... to save from losing a piece, my opponent chose the wrong variation and fell into a mating position.

To be honest, I enjoy how the game ended. I felt no tension throughout the game. Only to the end, my mistake, followed by opponents mistake, gave the game a bit of flavor. I enjoyed it very much.

Here are some diagrams:



I played 22. Rxd6? Better was first: 22. Bf4! Bf8 (22... e5 23. Rxe5 Bxe5 24. Bxe5 +-) 23. Bxd6 Bxd6 and only now 24. Rxd6! winning as I intended in the game.

What followed was 22... Qxd6 23. c7 Qxc7 24. Bxa8 Bxc3? This was the losing move and what I calculated before taking on d6. Better was: 24... Rxa8 25. Nxb5 Qc5! 26. a4 Qxg5 27. Re4 Qf5 28. Rxc4 Qxc2 29. Rxc2 Rxa4 with an equal game.

In the game, after 25. Qxc3 Rxa8 we have the position:



26. Qf6 1-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ciprian Padurariu on 10-01-2010 at 22:14.

10-01-2010 22:13 Ciprian Padurariu is offline Send an Email to Ciprian Padurariu Search for Posts by Ciprian Padurariu Add Ciprian Padurariu to your Buddy List
jpfox jpfox is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-01-2008
aantal berichten: 382

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn partij staat hier.

10-01-2010 22:38 jpfox is offline Send an Email to jpfox Search for Posts by jpfox Add jpfox to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller