Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Geslaagde simultaan van Anish Giri op de TU-Delft
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Geslaagde simultaan van A. Giri Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op donderdag 7 januari 2010 heeft IGM Anish Giri in de Aula van de TU Delft een geslaagde simultaan gegeven voor aan de TU Delft gelieerde spelers. Centraal daarbij was Prof. Van Bekkum, die op die manier zijn afscheid luister bijzette. De eerste zet was dan ook van de Rector, Prof. Fokkema. Ik meen dat Ted Barendse alles (voortreffelijk) regelde.

Anish Giri speelde voortreffelijk, als een volwassen Grootmeester. Ik heb destijds bij de V&D Simultaanseances en ook in ander verband leuke simultaanpartijen mogen wisselen met IGM's als Poloegajewski, Spassky, Geller, Kortschnoi, Botwinnik en ik kan dus met enig recht zeggen dat Giri op hoog niveau speelt. Hij speelt initiatiefrijk schaak en hij gaat rond als een wervelwind. In de kritieke fase van onze partij stond hij om de twee minuten voor mijn neus! Ik heb de tijd opgenomen om de vijf zetten, ik kan het aantonen. Qua tempo en speelstijl leuk voor de deelnemers aan de simul, die niet hoeven wachten op een zet - ik mag wel zeggen integendeel.

Anish begon met 12 partijen te winnen. Oeps.
De TU Professoren, die van tijd tot tijd het Delftsch Studenten Corps partij geven (met grote cijfers verslaan) hadden in dit geval geen kans.
DSC4 was vertegenwoordigd met vier spelers: Ciprian Padurariu, Jaap Flohil, Ronald ten Have en Kees van der Meer. Wij boekten daverend succes: 3 1/2 uit 4. Ciprian zat dichtbij, voor zover ik kon zien had hij steeds het initiatief en hij won verdiend. Roland naast me meende dat hij een winnende aanval had - tot hij de grootmeesterlijke redding op het bord zag verschijnen, hetgeen hem een uitroep ontlokte van Kompleet Uitgebreide Deceptie. Uiteindelijk lukte het hem toch zijn aanval door te zetten. Ook mijn slotaanval sloeg door. Jaap zat verderop, van zijn partij heb ik minder gezien, ook al omdat de simultaangever zo'n hoog tempo onderhield!
Was het zonder DSC4 was het voor de simultaangever een walk-over geworden?
Ook Kees Dekker won, en het deed me deugd dat Prof. Van Bekkum remise maakte. En er waren nog twee anderen die zich redden (mogelijk heeft Ted Barendse een overzicht).

Zo'n partij geeft een goed gevoel. Er kwamen studenten en oud-studenten van me en collega's langs die 's avonds in de Aula eten, er zijn voortdurend toeschouwers, ik had zelf alleen weinig tijd voor ze. Een feestelijk gevoel.
Prof. Van Bekkum zwaaide in zijn slottoespraak Grootmeester Giri alle lof toe.
Dat was een prima avondje.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by winfvdm on 08-01-2010 at 12:09.

08-01-2010 09:54 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

SV Prometheus 1 deed het een stuk minder dan DSC4: Hans Hendriks en ik scoorden allebei een nul. Wat mijn partij betreft had ik het Anish graag iets moeilijker gemaakt; na

1. Pf3 c5
2. e4 Pc6
3. Pc3 d6
4. d4 cxd4
5. Pxd4 e5
6. Pf5



beging ik de blunder d5?? In een eerdere partij had iets soortgelijks op het bord gekregen, maar dan met een paard op f6 en een pion op d7. In die stelling lijkt d5 me een redelijke zet, maar nu ben ik gewoon een pion kwijt voor niets. Vervolgens hebben we nog lang doorgespeeld, maar ik kon niets doen aan Anish' plan om alles af te ruilen en het koning-pionnen eindspel te winnen

08-01-2010 15:03 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Adriaan ter Mors
SV Prometheus 1 deed het een stuk minder dan DSC4: Hans Hendriks en ik scoorden allebei een nul. Wat mijn partij betreft had ik het Anish graag iets moeilijker gemaakt; na

1. Pf3 c5
2. e4 Pc6
3. Pc3 d6
4. d4 cxd4
5. Pxd4 e5
6. Pf5



beging ik de blunder d5?? In een eerdere partij had iets soortgelijks op het bord gekregen, maar dan met een paard op f6 en een pion op d7. In die stelling lijkt d5 me een redelijke zet, maar nu ben ik gewoon een pion kwijt voor niets. Vervolgens hebben we nog lang doorgespeeld, maar ik kon niets doen aan Anish' plan om alles af te ruilen en het koning-pionnen eindspel te winnen


Die stelling die jij noemt komt uit de Svesh (paard op c6 en op f6, pion op d7), en dan is ...d5 de aangewezen zet. Wit slaat dan op d5, jij slaat op f5, en verder.
Het is een leuke variant, die erg ver doorloopt en een aantal vrij geforceerde varianten kent.

Ik neem aan dat je die stelling bedoelt.
Interessant en theoretisch van belang zijn bijvoorbeeld Caturian-Markauss, corr 1988 en Mueller-McShane, Lippstadt, 1999.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

08-01-2010 18:33 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Uitkomst simultaan Anish Giri zeer eervol Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op 7 januari 2010 heeft Nederlands schaakkampioen bij de senioren en grootmeester Anish Giri (15 jaar oud!) een schaaksimultaan aan de TU Delft geven. Hij nam het op tegen totaal 22 schakers, uiteraard een loodzware opgave.
Deze simultaan vond plaats in de aula van de TU Delft.

De simultaan werd georganiseerd in het kader van het afscheid van prof. Herman van Bekkum als voorzitter van de BTA-commissie. Prof. van Bekkum heeft 10 jaar in de BTA-commissie zitting gehad, waarvan de laatste vijf jaar als voorzitter. De simultaan is hem dan ook aangeboden door de Rector Magnificus van TU Delft, prof. Jacob Fokkema, als dank voor zijn inzet. Deze verrichtte dan ook de opening van de simultaan.

De simultaan van Anish Giri was een groot succes. Er deden totaal 22 schakers mee, waarvan een groot deel geoefende clubschakers. Anish begon heel sterk, met acht overwinningen op rij. Maar daarna werd het zwaarder voor hem: zijn hoge tempo, en wellicht vermoeidheid speelde hem parten, en hier en daar maakte hij fouten. En dat kost punten.

Feestvarken prof. van Bekkum hield het heel lang vol, en was als een van de laatsten klaar. Maar hij verloor wel, dankzij een “perfect gespeeld eindspel van Anish” (volgens prof. Van Bekkum).

Uiteindelijk heeft Anish er 16 heeft gewonnen(!) 5 partijen gingen verloren, en een partij werd remise. Al met al 15,5 uit 22, wat een score betekent van 75%, een uitstekende prestatie!

In zijn dankwoord prees prof. Van Bekkum de prestatie van Anish, en overhandigde hem nog een cadeau in de vorm van een boek met de grote ontdekkingen in de scheikunde (zijn vakgebied).

MVG Ted Barendse

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

09-01-2010 11:21 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller