Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC8 in degradatienood na nipte nederlaag tegen Botwinnik 5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

DSC8 in degradatienood na nipte nederlaag tegen Botwinnik 5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het wordt voor DSC8 nu heel lastig zich te handhaven in de tweede klasse. Tegen Botwinnik, een directe concurent, verloren wij met 3½-4½.

Hoe het op alle borden verlopen is, weet ik niet, ook geen foto's dit keer. Ik ben te lang bezig geweest met mijn eigen partij.

Met een remisestand op het bord, een remise aanbod van mijn tegenstander op zak en een tussenstand op dat moment van 3-1 voor Botwinnik, besliste ik om met de hooguit twee procent kans op de overwinning, door te spelen. Dat had ik beter niet kunnen doen.......ik gaf een volle toren weg.....met 15 min. tijdsvoorsprong op mijn tegenstander, die slechts 5 minuten over had.

Kortom, stevig balen, totaal onnodig en zuur gezien de eindstand. Ik had het aanbod moeten aanvaarden.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 18-12-2009 at 09:46.

18-12-2009 09:37 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Toch de juiste beslissing om door te spelen, tenzij de andere DSC borden huizenhoog gewonnen stonden. Maar ja, een juiste beslissing kan natuurlijk in het schaakspel alsnog verkeerd uitpakken.

18-12-2009 11:36 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij een juiste beslissing inderdaad. Voorzichtig doorspelen als dat in de stelling kan is altijd goed. Zeker bij tijdsdruk op de oppo. Maar goed, ook dan nog kun je torens blunderen.

18-12-2009 14:07 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Balen Herman, maar hier geldt de wet vd grote getallen: de genomen beslissing is in essentie juist (gezien de totaalstand en vooral de stand op de klok) en zal zich uiteindelijk uitbetalen, zolang je in soortgelijke gevallen blijft doorspelen.

Oftewel: moed wordt uiteindelijk echt wel beloond!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

18-12-2009 17:08 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een bijzondere uitspanning daar in de buitenwijken van Zoetermeer. Nogal atypisch voor een schaakwedstrijdarena. Wat is er eigenlijk niet een buitenwijk in Zoetermeer? We speelden in een soort wijkcentrum in gepimpte jaren tachtig stijl en het was er druk. Schaken was niet de enige activiteit hier. Misschien dat er een kaartavond was of een reunie of iets in geest. Veel mensen die nog hun best hadden gedaan om er volgens verwachting uit te zien. Zouden we uit de toon zijn gevallen? Onze speelzaal was de Dionysis zaal. Vast de griekse god van de tragedie zou ik haast zeggen. In de hoek stond een pagode van draadstaal, opgeleukt met plastik groen en bij elkaar gehouden met tape. Op een klein tafeltje stond een veel te grote kandelaar. Hoeveel stelletjes zouden hier hun trouwfeest hebben geleden. Het midden van de zaal bestond uit een dansvloer en een grote bar met heel veel dezelfde flessen wijn. Maar wat me het meest opviel in de zaal was dat het fris was. Ik zat te rillen achter het bord. Of misschien kwam dat omdat ik nogal nerveus was. Ik wilde tenslotte eindelijk weer eens een potje winnen. Gelukkig ontdekte ik bij mijn eerste toilletbezoek in deze luxueuze ruimte een serieuze blower. Zeker drie keer heb ik mij even teruggetrokken in deze ruimte om mij heimelijk op te warmen in deze fohn. Heerlijk, alleen wel steeds in de pose dat als er iemand binnen zou komen het net zou lijken of ik net naar buiten ging.

Oke, de partij. What can I say. Ik was vast van plan om te winnen zoals ik inderdaad had aangekondigd. Helaas was ik de opening niet machtig en wist ik weinig tot niets te bereiken. En zo ontstond de volgende stelling. Ik had zwart.



Dit was min of meer het thema van deze partij. De torens, dames en lopers heb ik weggelaten. Ik probeerde over de f-lijn druk te creeeren. Mijn tegenstander wachtte af maar had in geval van een impasse altijd nog een aanknopingspunt in de vorm van mijn zwakte op c7. Tijdens een groot deel zat dit punt in mijn hoofd. Maar ook had ik een loper op b6 en wit had een loper op g3. Daarmee waren de in mijn ogen belangrijke velden onder controle. Toen het duidelijk was dat ik niet veel kon bereiken over de f-lijn pakte wit zijn kans op de c-lijn. Mijn zware stukken hadden zich ongustig op de f-lijn geplaatst. Wit speelde op een geven moment f2-f3.



Aiai, wit gaat hier 25. f2 spelen. Als ik straks sla op f2 dan moet ik snel terug met mijn stukken om c7 te dekken en sta ik vervolgens erg passief. Kan wit dan wat met zijn pionnen op de koningsvleugel? Als ik niet sla, dan slaat wit zelf en heeft hij ook de betere papieren over de c-lijn. Kan ik misschien beter met mijn loper nu terug via a7 naar b8? Ook ontzettend passief.... Kortom ik wist het hier niet meer. Mijn laatste overweging leek me toch een aardig idee. Dus:


24... a7 25. f2 xf2?

Tjongejongejonge. Wat een knurft!! Als dit niet getypeerd kan worden als draaikonterij dan weet ik het ook niet meer.

26. xf2

Wit heeft nu ook 27. a7. Ook niet gezien. Nog beduusd van mijn eigen onhandige behandeling van de lopers speelde ik..

26... b6 27. fc1 c8 28. xb6!

Deze laatste zet had ik echt niet zien aankomen. Mijn stelling; Destroyed in Seconds zullen we maar zeggen voor de liefhebber van Discovery Channel. Ik probeerde nog wel wat maar het is denk ik duidelijk dat het hier einde voorstelling is. Na 28... cxb6 29. xc8+ f8 30. xf8+ xf8 31. c6 gaat wit mijn a en b pion opeten of desnoods mijn d pion. Dat speelde ik dan ook niet maar wat ik wel speelde leverde ook niets op.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 19-12-2009 at 12:50.

18-12-2009 23:02 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller