Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC2 blijft winnen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

DSC2 blijft winnen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het tweede heeft in haar vierde seizoenswedstrijd ook van Kennemer Combinatie 3 weten te winnen. Het werd in het Haarlemse Denksportcentrum (waar het goed toeven was!) 3-5.

De wedstrijd begon niet zo gelukkig. Richard Oranje was blijkbaar afgeleid door ande zaken, haalde in de opening twee varianten door elkaar, en kon vrij snel opgeven. Gelukkig boekte Patrick de Bas zijn eerste seizoenszege: na een moeilijke opening gingen de dames van het bord en stond Patrick iets beter. Zijn opponent raakte toen in drie zetten drie pionnen kwijt en was de stand 1-1.
Ook Ted Barendse won snel. Al in bezit van loperpaar en ver opgerukte vrijpion wist hij een belangrijke diagonaal te openen, en won door een dubbele aanval een stuk.

Daarna ben ik (Ted) gaan analyseren met mijn tegenstander en wat jeugdschakers die ik train en heb niet veel meer gezien.
Kim Meulenbroek kwam in 'zijn' stelling terecht, en won het eindspel met een pion meer. Walter Anema moest vechten voor remise, maar gebruikte zijn maandag opgedane toreneindspelkennis om dat overtuigend te doen. En Bob Voogt stond beter tot gewonnen, maar verloor het toreneindspel nog (altijd moeilijk!).
En Arno Wiersma kwam na een superscherpe opening in een veel rustiger (maar iets beter) middenspel terecht dat blijkbaar remise werd. En kopman Gert Legemaat maakte zijn Capablanca-capaciteiten (en aspiraties!) volledig waar door uiterst prophylactisch het punt binnen te slepen.

Met deze overwinning doet het team (uiteraard) goede zaken: het blijft aan kop, terwijl medekoploper Leiderdorp gelijk speelde.

Persoonlijke uitslagen:
 Kennemer Combinatie 32001-DSC220763-5
1Ronald Keizer2089-Gert Legemaat22360-1
2Pieter Kroon2016-Ted Barendse21250-1
3Edward Scholtens2000-Kim Meulenbroek21190-1
4Wouter Roggeveen1999-Richard Oranje20461-0
5Hugo Gorissen1995-Walter Anema2011½-½
6Yehuda Pelter2033-Bob Voogt20151-0
7Aad de Bruijn1935-Arno Wiersma1974½-½
8Gerard Snijders1939-Patrick de Bas20850-1


Voor de stand in de klasse, zie de link http://www.schaakbond.nl/wedstrijdschaak.../stand/klasse3e

This post has been edited 12 time(s), it was last edited by Ted on 14-12-2009 at 10:58.

12-12-2009 19:47 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De grootste overwinning in deze klasse ... en DSC2 staat alleen bovenaan, concurrent Leiderdorp verloor een mp.
Heel mooi!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

12-12-2009 20:54 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1. - Legemaat
2. - Barendse
3. - Meulenbroek
4. Wouter Roggeveen - Oranje
5. Hugo Gorissen - Anema
6. Voogt
7. Wiersma
8. de Bas

12-12-2009 23:02 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ronald Keizer- Gert LEgemaat 0-1
Pieter Kroon- Ted BArendse 0-1
Edward Scholtens- Kim MEulenbroek 0-1
Wouter Rogeveen- Richard Oranje 1-0
Hugo Gorissen- Walter Anema 1/2-1/2
Yehudah Pelter- Bob Voogt 1-0
Aad de Bruijn- Arno Wiersma 1/2-1/2
Gerard Snijders- Patrick de Bas 0-1

13-12-2009 12:32 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was inderdaad aangenaam vertoeven in het Haarlems denksportcentrum. Al moet je er wel eerst binnenlopen; van de buitenkant oogt het niet zo fraai.

Ik kreeg zelf een vrij scherpe opening op het bord. Deze kwamen beide partijen zonder grote kleerscheuren door, waarna mijn tegenstander vol op de koningsaanval ging spelen, terwijl ik meer oog had voor positionele aspecten van de stelling. Dit was tijdens de analyse achteraf ook erg frapant; in verschillende varianten zag mijn tegenstander allerlei potentie voor koningsaanval, terwijl ik meer bezorgd was over een van mijn pionnetjes.

Uiteindelijk kwam er uit het middenspel een stelling waar ik voor mijn gevoel ietsje beter stond; beide partijen hadden +, maar ik had op de a- en d-lijn een vrijpion, en mijn tegenstander op de c-lijn. Hij had nog een extra pionnetje op de koningsvleugel ter compensatie. Toen mijn tegenstander met het opspelen van een pion mijn koningsstelling wilde opblazen, heb ik (uiteraard na overleg) in het teambelang remise aangeboden. Mijn tegenstander nam dit onmiddellijk aan, om vervolgens op het scorebord te kijken en te constateren dat het voor DSC wel een goed remise-aanbod was geweest: het bracht de stand (samen met Kim die vrijwel gelijktijdig won) op 2-4. Met Gert op het eerste bord in gewonnen stelling, en Bob in problematische stelling op het zesde bord, was de teamoverwinning daarmee wel veilig.

Er was verder nog een apart voorval: toen mijn vlag viel (op zet 41) kregen mijn tegenstander en ik er een half uur bij in plaats van een uur. Dit was gelukkig snel gecorrigeerd.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

13-12-2009 13:06 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Geen rustige pot Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met twee lange rochades en een hoop open lijnen was er op mijn bord voor thrill-seekers genoeg te beleven.
Maar da ga ik zelf toch liever naar een pretpark. Het was voor mij geheel geen lol, terwijl mijn beide buren ook niet voor een beetje sfeerverlichting konden zorgen.
Gelukkig was mijn oppo in tijdnood gekomen, anders was ik wel mat gegaan. Nu kon ik vluchten in een toren eindspel, en dat was natuurlijk remise.
Misschien ging het niet zo lekker bij mijn buren, maar dat mocht de pret niet drukken. De rest van het team haalde flink uit, zodat we al toeterend en met de alarmlichten aan konden vertrekken naar een geslaagd feestmaal.

13-12-2009 22:49 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: DSC2 blijft winnen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ted
Gelukkig boekte Patrick de Bas zijn eerste seizoenszege: na een moeilijke opening gingen de dames van het bord en stond Patrick iets beter. Zijn opponent raakte toen in drie zetten drie pionnen kwijt en was de stand 1-1.


Aha, dus niet alleen Gert speelde Pacman Grijns

Anyway, heren, misschien niet de meest geweldige overwinning, maar ook (juist) deze wedstrijden moeten gewonnen worden. Mooi gedaan dus, ga zo door!!
Zoals ik al zei/verwachtte zou Leiderdorp nog wel wat punten gaan morsen, maar zelf alles winnen is toch het gemakkelijkst...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 13-12-2009 at 22:57.

13-12-2009 22:57 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

RE: DSC2 blijft winnen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Zoals ik al zei/verwachtte zou Leiderdorp nog wel wat punten gaan morsen, maar zelf alles winnen is toch het gemakkelijkst...

Leiderdorp??? Is dat niet dat team dat de volgende twee ronden dik gaat verliezen van Waagtoren en Philidor?
(Denkend aan de stelling van Philidor, een toren lang op de zesde rij, zal Leiderdorp in de zesde ronde nog hopen een gelijk spel, maar Philidor Leiden zal snel de leiding nemen en niet meer afstaan).
De strijd om de tweede plaats zal gaan tussen Waagtoren en Philidor, de kampioen staat al vast. Is het dan helemaal niet spannend meer? Nou ja, een beetje wel: wie wordt er topscorer, Ted of Gert? Ik niet, gezien mijn spel mag ik blij zijn als ik eindig op 50%. Natuurlijk heb ik de lat voor mezelf hoger gelegd, extern probeer ik altijd een TPR van tenminste 2100 neer te leggen. Vorig jaar is dat jammerlijk mislukt, maar dit jaar is er een bonus ingesteld. Het hoeft niet duur te zijn, gewoon een Mixed Grill en je ziet bij mij een grijns van oor tot oor (of shoarma-saus van oor tot oor, dat weet ik niet precies).

14-12-2009 11:32 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

RE: DSC2 blijft winnen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Walter
Leiderdorp??? Is dat niet dat team dat de volgende twee ronden dik gaat verliezen van Waagtoren en Philidor?


Ik vermoed dat bovenstaande tekst binnenkort op de deur van de kleedkamer van Leiderdorp prijkt ter inspiratie...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-12-2009 14:09 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lach
Daar kan ik misschien wel voor zorgen Knipoog
Alkmaarders verslaan met hun eigen wapen...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 14-12-2009 at 14:18.

14-12-2009 14:15 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog vijf rondes te gaan en in december is nog nooit een team kampioen geworden. Zelf was ik erg opgelucht dat mijn puntverlies geen gevolgen had voor de teamuitslag.
Dat wij reeds philidor en waagtoren hebben verslagen is een voordeel. Als Leiderdorp dat ook doet , dan is het een concurrent. Nu eerst maar eens bij Caissa 5 (!) winnen. Sterke club dat caissa.

14-12-2009 19:48 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Lach
Daar kan ik misschien wel voor zorgen Knipoog
Alkmaarders verslaan met hun eigen wapen...


Ik begrijp dat deze keer ZIJ vooruit willen spelen maar JIJ niet reageert op hun verzoek?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 15-12-2009 at 00:37.

15-12-2009 00:36 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Nu eerst maar eens bij Caissa 5 (!) winnen. Sterke club dat caissa.


Fusieclub. Dat helpt behoorlijk.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

15-12-2009 00:37 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco

Quote

Originally posted by Martin
Lach
Daar kan ik misschien wel voor zorgen Knipoog
Alkmaarders verslaan met hun eigen wapen...


Ik begrijp dat deze keer ZIJ vooruit willen spelen maar JIJ niet reageert op hun verzoek?


Dat zou inderdaad ook leuk zijn; maar ik ben geen captain van L'dorp meer ... het ging natuurlijk om Koeman's amateurpsychologie.

15-12-2009 01:23 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

RE: DSC2 blijft winnen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin

Quote

Originally posted by Ted
Gelukkig boekte Patrick de Bas zijn eerste seizoenszege: na een moeilijke opening gingen de dames van het bord en stond Patrick iets beter. Zijn opponent raakte toen in drie zetten drie pionnen kwijt en was de stand 1-1.


Aha, dus niet alleen Gert speelde Pacman Grijns


Inderdaad mocht ook ik happen: Happy

Snijders - de Bas



Na dameruil is de storm over de b1-h7-diagonaal teruggedrongen tot een licht briesje. Dankzij een rijtje witte pionnen op de witte velden staat wit al minder lekker en in de diagramstelling is pionverlies al nauwelijks te vermijden, maar misschien had mijn tegenstander de boel nog bij elkaar kunnen houden door goed verdedigen. In de praktijk ging de mentale omschakeling van aanval naar verdedigen voor wit echter gepaard met een blunder:

28. Tc1? exd5 29. b3 dxe4 30. Txc4 exf3



en alhoewel tot zet 37 werd doorgespeeld, stond de uitslag van de partij niet meer ter discussie.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

22-12-2009 01:18 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller