Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC6 verliest van RHC-Arena 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Coen Coen is a Male
Jeugdleider


geregistreerd: 04-01-2007
aantal berichten: 281

DSC6 verliest van RHC-Arena 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gisteren is de wedstrijd van DSC6 tegen RHC-Arena 1 geeindigd in een 5-3 nederlaag.

Wat ik kan vertellen is niet veel, omdat ik op de zesde zet een foutje maakte en gedurende de hele avond achter de feiten aanliep en uiteindelijk verloor. Ik heb in de hele partij nooit een plan kunnen maken. Ergens ook nog een foutief kwaliteiotsoffer gedaan. Dat leverde mijn tegenstander wel een heleboel zorgen, maar twee pi en een kwal minder was wat veel, zeker toen hij de kwal weer terug offerde en de dames van het bord gingen.

Naast mij speelde Arjan Drenthen op bord 5 een mooie partij. Als ik het goed gezien had was het een Sveshnikov. Dankzij een mooie combinatie won Arjan ver in het middenspel een kwaliteit tegen nul compensatie. De tegenstander werd vervolgens vakkundig door allerlei nare schaakjes en matdreigingen door hem de vernieling in gedrukt. Mooi werk. Zo hoor je een partij te winnen.

Trouwens, vreselijk irritant dat Fisher tempo. Stel je staat op 4 min 55 en je drukt je klok in. Zit je weer boven de 5 minuten. Moet je dan weer noteren? Volgens mij kun je beter op een vaste tijd spelen. Weet je in elk geval wanneer je klaar bent.

06-11-2009 13:22 Coen is offline Search for Posts by Coen Add Coen to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou, dat ben ik niet met je eens. Geef mij maar Fischer tempo. Je gaat tenminste niet door je vlag in een elementaire stelling.

Hoe dat precies zit met die 5 seconden als je weer boven de 5 minuten komt weet ik niet zeker, maar volgens mij hoef je niet te noteren vanaf het moment dat je onder de 5 minuten komt. En dus niet 10 zetten later ineens weer wel.
Vanaf 30 seconden per zet moet je overigens gewoon blijven noteren. Dus zelf vind ik het tempo 1:30+30sec erg fijn, wat ook gebruikt wordt in vele buitenlandse toernooien. Voor 60 zetten is dit gelijk aan 2 uur p.p.

06-11-2009 14:48 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Hoe dat precies zit met die 5 seconden als je weer boven de 5 minuten komt weet ik niet zeker, maar volgens mij hoef je niet te noteren vanaf het moment dat je onder de 5 minuten komt. En dus niet 10 zetten later ineens weer wel.


HSB-reglement
Artikel 22 Afwijken van de FIDE-regels
Er wordt gespeeld volgens de FIDE-regels (laatste Nederlandse vertaling), behoudens de volgende
uitzonderingen:
[niets relevants; PdB]

Artikel 25
1. In de promotieklasse en de eerste klasse bedraagt de speeltijd 1:40 voor ieder van de spelers, met
toevoeging van tien seconden voor elke zet.

FIDE-reglement
8.4 Als een speler op enig moment in een periode minder dan vijf minuten over heeft op zijn klok en
hij er niet minstens dertig seconden toegevoegde tijd per zet bij krijgt, dan is hij voor het restant
van die periode niet verplicht zich aan de vereisten van artikel 8.1 [= noteren; PdB] te houden.

Lijkt mij op te tellen tot: eenmaal onder de 5 minuten vervalt in de HSB-competitie de plicht tot notatie voor het restant van de partij, ook al kom je dankzij de toevoeging van tijd per zet weer boven de 5 minuten uit.

Een praktisch punt betreft de bewijsbaarheid: hoe kan de arbiter weten of je wel of niet onder de 5 minuten bent geweest? Een oplettende arbiter zal zorgen dat hij/zij dit bijhoudt, maar indien dit niet het geval is, lijkt het mij het handigst dat je als speler de arbiter bij het bord vraagt om te constateren dat je onder de 5 minuten bent beland en dat de notitiatieplicht voor jou is vervallen. Dat voorkomt mogelijke problemen t.a.v. notatie later in de partij.

Zoals gebruikelijk kan aan deze prive-mening geen rechten worden ontleend. Knipoog

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

15-11-2009 02:22 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik neem aan dat bijna iedereen blijft noteren rond de 5 minuten. Ik stop over het algemeen pas bij een minuut of 2, tenzij mijn tegenstander ook tijdproblemen heeft.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

15-11-2009 02:54 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller