Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2009-2010 » DSC5 start met nederlaag tegen HSV 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC5 start met nederlaag tegen HSV 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vijfde van DSC heeft in haar eerste thuiswedstrijd niet kunnen overtuigen. De vroege 0-2 achterstand werd nooit meer goed gemaakt. Diederik van Heijgen beperkte de schade door met een overwinning een 3-5 uit het vuur te slepen.

Al relatief vroeg op de avond tekende zich een zorgelijk scenario af. René Gelpke had een lastige stelling en veel minder tijd. Ook bij teamleider Simon Broos waren deze elementen waar te nemen. Ook Reinier Heeres had een lastige stelling.

Daartegenover stond een overweldigende stelling voor Nancy Kirana en kleine plusje voor Mark Versteegh en Corniel Nobel. De stellingen van Diederik van Heijgen en Olivier Marncic waren onduidelijk.

Nico Vromans - Corniel Nobel
Delft 2009


Zwart heeft voordeel, maar het is niet evident hoe verder te gaan.

De stellingen van René en Simon gingen daarna rap berbergafwaarts en de 0-2 achterstand is een feit. Corniel Nobel komt goed te staan, maar geeft dit voordeel weg. Gezien de stand op het bord probeert hij het nog even, maar de stelling is potje: ½-2½.

Bij Reinier lijken de problemen opgelost. Hij heeft in de afwikkeling een pionnetje gewonnen, en lijkt alles redden. Tot hij zich verslikt en een toren moet geven om promotie van een zwarte pion te voorkomen. De resterende stelling gaat vlot verloren.

Nancy wint vervolgens vlotjes terwijl Mark zij plusje niet weet te verzilveren. Hierdoor is de stand 2-4 en moeten zowel Olivier als Diederik winnen voor een matchpunt. Deiderik staat duidelijk beter, maar Olivier staat eerder minder dan beter. Als hij in tijdnood dan ook een on­nauw­keurige zet speelt slaat de aanval van zijn tegenstander door.

Olivier Marnicic - Jan Eberle
Delft 2009

33.h2?? xh3! 34.g1 g3

De nederlaag is een feit. Diederik tikt vervolgens de 3-5 binnen.

Over de linie was HSV 1 de terechte winnaar gisteren. Als alles mee hadden gezeten hadden we nipt kunnen winnen, maar terecht was dat niet geweest. Hopelijk de volgende wedstrijden beter.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 03-11-2009 at 10:37.

02-11-2009 23:55 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Planloos en traag gespeeld; zwart de kans gegeven om het initiatief te nemen. Hoewel uiterst sympathiek nam tegenstander dat initiatief aan, en door tijdnood kwam de blunder vanzelf, in onderstaande stelling. Zwart is met een minuut of 8 tegen 2 aan het proberen, en heeft net na 32. De2 Dg5 gespeeld.



Ik had nog enkele minuten, maar normaal gesproken moet dit geen probleem zien. Snel berekend dat 33. Df1 wel kan maar vond dat minder omdat ik dan controle over e3 verlies (niet dat dat concreet al iets uitmaakt, maar het kon wellicht een aanknopingspunt zijn voor zwart). Het alternatief was in mijn berekening 33. Kh2 waarmee je grappen als 33. .. Txh3 eruit haalt door 34. Kxh3! waarna zwart geen mat heeft....dacht ik: h4 en h5 zijn onder controle. Dus er zijn geen opties meer. Jammer dat ik daarbij Dg3++ voor het gemak even over het hoofd zag (na Tx was het natuurlijk duidelijk, en ook is het ook na Kg1 over en uit).
Jammer maar dat kan gebeuren en daar ligt niet de oorzaak van de nederlaag.

Die ligt eerder, waarin ik 1 mindere en 1 slechte zet speelde. Belangerijker is dat ik gedurende de partij verzuimde om initiatief te nemen. In plaats daarvan werden het tamme zetten waar juist een koningsaanval erg voor de hand lag:
- pionnen wezen die kant op
- daar kon ik initiatief creeren
- op de damevleugel geen opties
- centrum stond eerder nog redelijk dicht

Heb ook wel nagedacht over aanval op die vleugel maar durfde het niet te spelen omdat het mogelijk juist zwakte zou creeren op mijn koningsvleugel. Dat klopt ook wel, alleen leek het er in de analyse sterk op dat zwart niet of nauwelijks mogelijkheid had om daarvan gebruik te maken.

Op de nederlaag valt overigens niets af te dingen; mijn tegenstander snapte het gewoon beter.

Jammer, vooral de teamnederlaag, maar hopelijk volgende ronde herpakken!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Elguapo on 03-11-2009 at 23:15.

03-11-2009 00:40 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, jammer om het seizoen met een nederlaag te beginnen. Alleen Nancy Kirana won vandaag met overtuiging van Paul koks. Van de overige partijen heb ik niet veel gezien. Naast mij op bord 6 keek Simon lange tijd tegen een minnetje aan. Ik zag dat Rene aan bord 5 op een gegeven moment 7 minuten had tegen een uur met een iets mindere stelling. Hoe de partijen aan bord 1 t/m3 verlopen zijn heb ik niet gevolgd.
Zelf probeerde ik eens wat anders dan de Franse opening (1e4-d6) en dat beviel wel deze partij. Mijn tegenstander en ik besloten allebei op koningsaanval te spelen wat een hele strijd om het centrum en de e en f lijn opleverde. Na een klein slagveld trokken de kruitdampen op en had ik een pionnetje meer en wat activiteit. Dit leverde een punt op dat helaas niet meer mocht baten voor het team.

03-11-2009 02:25 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het verslag even uitgebreid.

Ik speelde gisteren een goede pot, kwam duidelijk beter te staan, maar verspeelde in een klap al mijn voordeel nadat ik een niet bestaande truc zag. Daarna was het potje. Ik speelde nog even door omdat mijn tegenstander niet heel veel tijd meer had, maar toen mijn stelling zelfs iets minder begon te worden bood ik zelf maar remise aan. Verliezen leek me ook niet in het teambelang.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-11-2009 10:39 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor de liefhebbers, wat zetjes.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-11-2009 18:21 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Partijfragment van Olivier toegevoegd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-11-2009 19:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Het verslag even uitgebreid.

Ik speelde gisteren een goede pot, kwam duidelijk beter te staan, maar verspeelde in een klap al mijn voordeel nadat ik een niet bestaande truc zag. Daarna was het potje. Ik speelde nog even door omdat mijn tegenstander niet heel veel tijd meer had, maar toen mijn stelling zelfs iets minder begon te worden bood ik zelf maar remise aan. Verliezen leek me ook niet in het teambelang.


Die redenering kan ik volgen, alleen met dat besluit werd ik ongeveer gedwongen om op winst te spelen; wat dat betreft was er bij jou volgens mij meer kans om daarop te spelen dan bij mij.

Ach, eigenlijk allemaal geklets achteraf. Achteraf is mooi wonen.

04-11-2009 20:34 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was niet mijn intentie om jou onder druk te zetten. Ik merkte alleen bij mezelf dat ik m’n stelling aan het verspelen was. Tussen het afgeslagen remiseaabod en het mijne zitten zes halve zetjes en ik heb het idee dat ik in die tijd van een klein plusje naar een minnetje ben gegaan.

Ik heb in ieder geval jou niet onder druk willen brengen. Het is ook wel grappig dat we kennelijk meer fiducie in elkaars dan onze eigen kansen hadden.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-11-2009 21:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgende keer ff van plek ruilen dan..ik kan me een gevalletje herinneren waar dat onopgemerkt bleef bij tegenstander Glimlach

04-11-2009 22:56 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller