Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2009-2010 » DSC8 mist kansen tegen DCSV
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC8 mist kansen tegen DCSV Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op vrijdag 16 oktober debuteerde DSC8 in de tweede klasse van de HSB. Het debuut was direct een beladen wedstrijd: een derby tegen DCSV. Vol goede moed toog het achtste naar de Hofkerk, waar het na elven met een ruime nederlaag afdroop richting kroeg...

Na de eerste schermutselingen tekende zich een spannende wedstrijd af. Uw verslaggever keerde zo'n 45 minuten na aanvang van de wedstrijd huiswaarts, en op dat moment waren op de borden geen noemenswaardige plussen of minnen te bespeuren.

Simon Dirkse in actie
Simon Dirkse in actie


Toen ik na half elf de speelzaal weer betrad was er 1 partij beslist. Op het tweede bord was Lito van Reede ten onder gegaan tegen Bram Beijer. Op de andere borden was een hevige strijd gaande, en over het eindresultaat van de wedstrijd viel nog weinig te zeggen.

Daar kwam weldra verandering in. Nadat René Poots in iets betere stelling remise aangeboden kreeg en aangenomen had, ging het plots mis voor DSC8. Antoon Frehe had op bord 3 een bijzonder interessant maar niet eenvoudig pionneneindspel op het bord gekregen. Antoon had een pion minder, maar wel een verre vrijpion op de a-lijn terwijl alle andere pionnen zich op de koningsvleugel bevonden.

wit aan zet na ...e7-e5


Wanneer wit en passant slaat is het resterende eindspel kansrijk. Antoon liep echter naar binnen (f5) waarna zwart wint door met g4 door te breken.

Niet veel later was het bij Gerrit Bussmann op bord 7 ineens gebeurd. Gerrit was vroeg in de partij een pion kwijt geraakt, maar had wel een solide stelling. Helaas ging het in de slotfase plots mis en stond het dus ineens 3½-½.

Edgar Huisman in tijdnood
Edgar Huisman in tijdnood


De matchpunten werden even later door DCSV veiliggesteld op het eerste bord. Edgar Huisman zag in gewonnen stelling zijn vlag vallen. Edgar had een sterke partij gespeeld maar was in tijdnood gekomen. Hij had helaas niet voldoende tijd om de gewonnen, maar niet bijzonder eenvoudige stelling naar winst te voeren.

Was er dan geen enkele partij die DSC8 ging winnen? Zeker wel! Op bord 8 had Bert van der Willik al snel het initiatief genomen, hetgeen geleid had tot een machtige koningsaanval. De witte koning zag over de a-lijn een batterij zware witte stukken binnenvallen, en kon het tegen al dat geweld niet bolwerken.

Ook Ron Schepenisse leek goede kansen op de winst te hebben. In het late middenspel had hij eerst 1 en later nog een pionnetje gesnoept. De resterende stelling waarin beide partijen een dame en een licht stuk hadden bleek, gecombineerd met een wat luchtige koningsstelling, niet voldoende voor de winst.

Als laatste was Simon Dirkse bezig. Hij had in een bijzonder scherpe stelling wat materiaal moeten geven. Ondanks taai verzet bleek het tij daarna niet meer te keren.

Dat bracht de eindstand op 6-2 voor de thuisploeg. Een flinke nederlaag dus voor DSC8, maar zeker geen afdroogpartij. Er zal na afloop in de kroeg ongetwijfeld vol optimisme zijn gekeken naar de volgende wedstrijd.

De individuele uitslagen:
 DCSV 11608-DSC815206-2
1Ton Paalvast1781-Edgar Huisman16891-0
2Bram Beijer1561-Lito van Reede15271-0
3Rens ter Veen1702-Antoon Frehe15811-0
4Fedde Stegenga1660-Simon Dirkse15231-0
5Reinier van der Veen1610-René Poots1472½-½
6Mark de Jager1637-Rob Scherpenisse1467½-½
7Jan Zonneveld1510-Gerrit Bussmann14931-0
8Hans Trommel1400-Bert van der Willik14110-1


Met dank aan Herman Zonderland voor de foto's.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 17-10-2009 at 12:02.

17-10-2009 00:06 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Om eerlijk te zijn, ik baal als een stekker. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vroeger kon ik erg van mijn stuk zijn na een verloren pot. Dit was dan meestal het begin van een slechte nacht. De laatste jaren had ik hier nauwelijks meer last van. De verliespartijen kan ik tegenwoording gewoon naast me neerleggen naar gisteravond is dat ouderwets niet gelukt. Het begon, zoals vroeger gebruikelijk, tijdens de partij met een heftig tekeer gaan van mijn hart. Iets dat ik met de beste intentie niet kon kalmeren. Ik ging er op een gegeven moment van uit dat ik zou winnen en dat enige verlichting zou brengen. Helaas verloor ik en daarmee begon de ellende. Dit is niet gezond.

Na afloop kon ik niet meer normaal praten en heb dus snel mijn snor gedrukt. Zelfs het einde van de wedstrijd heb ik niet afgewacht. Onderweg naar huis is mijn losse achterlampje een paar keer van mijn fiets gevallen. Dit gebeurt mij nooit maar op de heenweg zag hoe een vrouw haar lampje verloor en ik dacht nog waarom gebeurt mij dat nooit. Ze zal het wel knullig hebben vastgemaakt. In ieder geval heeft dat lampje op de terugweg even gezogrd dat ik 5 minuten niet aan de partij dacht.

Eenmaal thuis kon ik de slaap niet vatten. De stellingen bleven maar door mijn kop spoken. Uiteindelijk heb ik de halve nacht naar de bbc world service liggen luisteren in de hoop dat dat geleuter (zoals Joke het noemt) mijn hoofd weer op de rails zou krijgen. Het is niet erg goed gelukt. Toch wel grappig dat je af en toe merkt dat er plotseling iets anders wordt besproken waardoor je de conclusie moet trekken dat je toch weggedommeld geweest bent. Misschien heb ik toch meer geslapen dan ik nu denk.

De partij zelf was overigens wel leuk. Het zag er in het begin naar uit dat mijn tegenstander mij op de damevleugel zou overspelen maar ik had, vond ik zelf, enkele leuke vondsten en kon daarmee de boel gunstig ombuigen. Objectief heb ik m.i. aardig gespeeld. Alleen die onvermijdelijk blunder. Kijkt u even mee?

Antoon Frehe - Rens ter Veen

1. e4 c5 2. f3 d6 3. d4 cxd4 4. xd4 f6 5. c3 g6 6. f3 g7 7. e3 c6 8. d2 d7 9. e2 c8

Het zou leuk zijn als ik eens wat theorie kon onthouden. Ik had hier al 20 minuten gebruikt en mijn volgende zet kost nog eens 5 minuten.

10. b1 a6 11. b4 e5 12. b5 a5



Leuke stelling. Met 13. b3 vond ik dat ik een afwachtende houding zou aannemen en zocht dus naar iets anders dat ik vond in 13. bxa6. Ik schatte in dat de variantjes. 13... xc3 14. axb7 xd2+ 15. xd2 b8 16. a5 c6 17. c7 of 13... xc3 14. xc3 xc3 15. axb7 O-O 16. b8 xb8 17. xb8 zeker de interessant zouden zijn.

13. bxa6

Helaas speelde Rens vrijwel onmiddelijk:

13... bxa6 14. b3 O-O 15. d5

Een andere oplossing kon ik niet bedenken.

15... xd2+ 16. xd2 xd5 17. exd5 c4+ 18. xc4 xc4 19. d3

Ook deze zet vond ik aardig gevonden.



Ik hoopte er een beetje op dat Rens inderdaad

19... fc8

zou spelen maar hij heeft er nog lang over zitten dubben. Ik vertrouwde op

20. c6

en dacht daarmee een aardig gunstige stand over te houden. Het is echter nog niet zo ernstig voor zwart.

20... xc6 21. xc4 b5+

Ik had gerekend op 21... a4 of misschien 21... b7 Nu heb ik maar 1 zet.

22. b4 xc2 23. c1

Met deze zet had ik voor het eerst het idee dat ik hier wel eens zou kunnen gaan winnen. Zwart moet slaan anders gaat hij mat. En de stand die overbleef had ik ook wel vertrouwen.

23... xc1 24. xc1 f1



Hier mijn derde grote denkpauze genomen. Wat is wijsheid? Misschien als ik snel mijn volgende zet 25. a5 had gespeeld, dat Rens dan ook snel 25... xg2 had gespeeld waardoor het weer mat gaat, of is dit een grove onderschatting van je tegenstander. Maar soms heb je dat wel. De vorige zetten waren allemaal aardig vlot gespeeld en je zit dan in een soort kadans. Bovendien heeft de zet 25. a5 zoiets van: Oh, jij wil de pion op g2? Is goed, neem ik die op a6. Ik zag wel dat als zwart eerst een gaatje maakt het misschien verstandiger is om nu eerst b.v. 25. e3 te spelen. Dit is allemaal meer gepiel en ik keek al een beetje naar mijn 29e zet.

25. a5 f5 26. b2 xg2 27. xg7 xg7 28. xa6 f1+ 29. b5

Ik kan niet helemaal inschatten of dit nu een goede zet is of niet maar ik vond het in ieder geval aardig gevonden.



Als zwart meteen slaat dan ben ik denk ik ruim op tijd om de boel aan de andere kant onder controle te houden. Zwart heeft dus een extra zetje.

29... g5 30. b6 Bxb5

Is het eigenlijk wel verstandig van zwart om die toren te slaan.

31. xb5 f4 32. c4 h5



Een laatste diagrammetje. Plotseling was ik bang dat zwart toch kon doorbreken. Achteraf kan ik me niet voorstellen dat ik niet kon uitrekenen dat ik op tijd ben om de zwarte pionnen tegen te houden. Ik kon wel uitrekenen dat mijn a pion als die nu gaat lopen niet tegengehouden kan worden en dat als ik nu 33. h3 doe zwart met zijn koning wel op tijd kan zijn om mijn a-pion tegen te houden. Helaas, de zenuwen en alles..

33. h3 f8

Tja, daar is ie al. Nu heeft lopen met de a-pion geen zin meer.

34. d4 e5+ 35. Ke4

Dit is bijna de positie die Arno laat zien. Ik ben de kluts nu volledig kwijt. Ik dacht dat ik nog steeds kon winnen.

35... e7 36. f5

Nog met vertrouwen gespeeld!?

g4 37. fxg4 f3

Nu pas, nu pas zag ik het. Het toont wel aan dat het bij mij niet werkt om de momenten dat het erop aankomt. 0-1

Een van de dingen waarmee ik mijzelf nog probeerde te troosten tijdens het invoeren van de partij was dat ik tenminste nog foutloos notatieformulier had bijgehouden. Geen vergeten en verkeerde zetten zoals gewoonlijk. Alleen de uitslag. Daar staat bij mij 1-0 ipv 0-1. Ook dat nog.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 17-10-2009 at 11:11.

17-10-2009 09:15 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uitgebreid verslag Antoon, wel balen op zo'n manier verliezen Frons

Wat mij overigens opvalt dat je het hebt over niet onthouden van openingen. Dat klinkt herkenbaar, in ieder geval dat ik ook nauwelijks openingen ken of begrijp. Wat dan in ieder geval handig is - voor mezelf althans - is om rustigere openingen te spelen. Voorheen speelde ik grunfelds en sicilianen, of in ieder geval probeerde ik het zonder het echt te kennen en te snappen. Gevolg is dat ik er wel regelmatig mee won, maar zodra ik een tegenstander had die het wel kende en snapte ik tijdens/na de opening al een probleem had.

De laatste tijd speel ik het rustiger. Inmiddels ben ik er wel achter dat ik toch geen tijd ga besteden aan openingen, dus dan maar een rustige opening en meestal slaag je er dan wel in om zonder kleerscheuren in het middenspel te komen. Dan begin natuurlijk de volgende uitdaging, maar dan heb je in ieder geval niet het probleem dat je in de opening al (onnodig?) op achterstand wordt gezet. Misschien heb je er wat aan.

Ik vind dat hele eindspel vanaf ongeveer zet 25 er trouwens lastig uitzien. Is het trouwens na en passant ipv Ke5 kansrijk of gewonnen voor wit of zwart? Zit nog best wel wat in volgens mij...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Elguapo on 17-10-2009 at 15:51.

17-10-2009 15:50 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Reactie van Edgar op de foto van zijn partij tegen DCSV Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor deze goddelijke foto, tsja dat krijg je bij DCSV.
De foto is precies op het juiste moment, de christelijke tegenstander
is aan zet en moet ootmoedig offeren om het beloofde land in beeld te
houden (er dreigt Lg7 met schaak en slaan op g5 met de toren), hetgeen
een kwaliteit oplevert, want koning naar de e - lijn is niet echt een
fijne zet voor zwart) Hij offert de toren en dat zien wij graag als
atheisten (Toren- d7 slaat de witte loper op d5) daarna is het
kinderspel om het christendom een definitieve slag toe te brengen al is
daar kennelijk iets meer tijd voor nodig dan ik nog had (hetgeen op de
klok te zien is) Er volgde c4xd5; en zwart speelt Tf naar f5. Na Lg7
schaak of Ld5 schaak wat ik speelde is het afgelopen voor zwart - maar
uiteraard was god bij de tegenstander om hem te helpen in zijn opperste
nood en besloot dat ik geen tijd van leven meer had! Toen ik door de
klok ging (terwijl ik mijn loper nog weggaf), vroeg ik mij nog 1 seconde
af of ik mij moest bekeren tot het geloof en van club moest veranderen.
Maar later in de Klok besefte ik mij tenvolle dat er slechts wat meer
tijd voor nodig is om te zingen voordat we de kerk verlaten!
Kortom hulde voor de fotograaf!

__________________
www.zonderland.nl Prodent

19-10-2009 09:38 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

19-10-2009 13:13 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller