Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Van 31 juli t/m 8 augustus ONJK in Enschede 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next » Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Van 31 juli t/m 8 augustus ONJK in Enschede Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van 31 juli tot en met 8 augustus wordt in Enschede het Euro Chess Tournament gehouden. Dit schaakfestival bestaat uit twee onderdelen. In de Young Masters invitatiegroep spelen de DSC'ers Anish Giri en Chiel van Oosterom. Maandag begint het Open Nederlands JeugdKampioenschap, met in de A-groep (t/m 20 jaar) Roland ten Have en in de E-groep (t/m 10 jaar) Teun van der Klugt.

Het toernooi is te volgen op www.onjk.nl.
De live partijen staan hier.

31-07-2009 14:44 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de eerste ronde ben ik er gelijk hard afgeknikkerd door Sergei Zhigalko. In de opening verzwakte ik met e6 de pion op d6 en dat was erg onhandig. Hij wilde zelfs beweren dat dat mijn enige fout was, maar dat is natuurlijk niet waar. Het ging in ieder geval wel van kwaad tot erger.
Ik zit nu in het hotel even op internet nog wat partijen te volgen. En het lijkt me dat Anish wel gaat winnen.

31-07-2009 17:59 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Om er wat beeld bij te geven (anders moet je om bovenstaand gebrabbel te begrijpen toch weer naar de ONJK website doorklikken):


Zhigalko - Van Oosterom


Hier besloot ik na bijna 18 minuten nadenken tot 7...e6 , waar 7...g6 een natuurlijker zet is, gegeven het feit dat ik ook wel door had dat wit Lf4 en 0-0-0 wilde gaan doen. Ik had die optie echter verworpen wegens 8. e5?, terwijl mijn dame gewoon gedekt staat op d8 Boos . Toch denk ik niet echt dat er man overboord kan zijn, maar ik koos voor 8. Lf4 Dc7 9. 0-0-0 Pg4 waar het dynamische 8...Lb7 of 9...Pa5 waar ik lang over nadacht toch redelijke kansen boden. Na de keuze voor Pg4 kwam geforceerd de volgende stelling op het bord:



Ik keek toch maar eerst even uit dat mijn paard niet voorgoed uit het spel kon worden gehouden met h3 en g3, dus ik speelde 15...h5 16. h3 Ph6 17. Pe4 en wit ging lekker zijn gang in het centrum.

In deze stelling:

Werd ik uiteindelijk definitief opgebracht: 24...Tc7?! 24...Le6 25. Tc5 Pf5 26. Pd4 is ook wel goed voor wit, maar het was minder dramatisch 25. Pxc8+! Thxc8 26. e6 en snel gingen er wat pionnetjes vallen.

Het is overigens niet heel gek dat hij tijdens de analyse niet veel kon vertellen, want hij spreekt niet echt Engels. Tijdens het eten wilde ik van alles weten over Wit-Rusland, maar ik leek niet eens duidelijk te kunnen maken dat dat vragen waren en geen opmerkingen Tong .
Anish won inderdaad.
Dat doe ik hem morgen na Glimlach .

31-07-2009 19:40 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank voor alle uitleg, Chiel! (Zeker na een nederlaag Knipoog) Goed zo!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

31-07-2009 22:52 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Geinig, volgens mij herinner ik me nog uit 2001, toen ik meedeed in Hengelo en verbleef in De Houtmaat (de minder luxe maar centralere herberg), dat de broertjes Andrii en Sergii Zhigalko toen ook al daar verbleven en meededen...konden leuk voetballen, maar in de tussentijd blijkbaar nooit een taal geleerd. Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

01-08-2009 15:06 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klopt, ze hebben al vaker meegedaan en ik meen me te herinneren dat ze toen zelf afzagen van een hotel ten gunste van een meer landelijke omgeving of iets dergelijks. Nu heeft Anish remise tegen Zhigalko.
Mijn partij van vandaag was behoorlijk lelijk:


van Oosterom - van Assendelft


In een niet al te gekke stelling na de opening presteer ik het om 15. Te3 te produceren, zonder dat er allerlei alarmbellen gaan rinkelen omdat Lh6 nu wel weinig velden heeft. Even goed controleren of de loper nog wel weg kan was zeker geen overbodige luxe geweest, want na 15...Kh8 was ik materiaal kwijt (f6 en g5 op Lg5; e5 en f6 op Lf4) en in geen van de varianten kon ik echt goede compensatie krijgen. Na het gespeelde Lf4 deed zwart het nog iets beter waardoor ik maar een stuk offerde tegen 2 pionnen, maar wel erg verloren stond.



Hier deed Floris 23...g6 , waarna ik in ieder geval een beetje kon gaan pielen omdat zijn koning een beter aanvalsdoel is geworden.



En na de tijdnood stond het ineens zo! Zeker nu ik er zo achteraf naar kijk, heb ik het gevoel dat ik makkelijk (ook in de eindstelling) had moeten kunnen winnen, wat toch vrij bijzonder is gezien mijn blunder op de 15e zet. Maar ik speelde een beetje te behoudend en durfde niet zo goed of iets dergelijks denk ik (?!).

Ik ga voor mijn partij van morgen toch maar wat extra tactiekoefeningetjes doen en dan kan het alleen maar beter gaan Glimlach Een puntje zou toch welkom zijn.

01-08-2009 19:53 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zie ik het goed als b3, a4, a5, a6-a7 en b4-b5-b6 een idee is zonder dat je daarbij je koning in gevaar brengt?

Of is het ook weer niet zo simpel?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

02-08-2009 13:58 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Om te beginnen lijkt je plan me wel de juiste aanpak. Precies dat idee had ik dan ook wel en uiteindelijk is dat in de eindstelling ook wel redelijk uitgevoerd:



Hier is wit aan zet en het leek me dat 50. b4?! Lxc4 51. Dd7+ Dg7 prima was voor zwart. Op dit moment moet ik dus mijn koning van koningsvleugel naar damevleugel transporteren om verder te komen. Uiteraard zal zwart dan proberen om in ieder geval h4 op te pikken. Grote kans dat dat weinig uitmaakt of dat de pion zelfs lange tijd te behouden is, en ik had zoiets zeker moeten proberen. En h5 is natuurlijk ook een optie. Als ik die kan afruilen tegen de g-pion, ben ik toch een pion kwijt waar ik anders steeds op zou moeten hebben letten.

02-08-2009 17:48 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag heb ik er weer een remisetje bij gesprokkeld, tegen Roi Miedema.


Miedema - van Oosterom


Hij speelde hier 16. De4 en dat had ik even gemist. Na een tijdje nadenken, leek het me het beste om op remise aan te koersen, hoewel ik wel degene zou zijn die moest verdedigen: 16...Dd5 17. Dxc4 Dxc4 18. Lxc4 Pe5 19. Le2 Td8 20. 0-0-0 Pd3+ 21. Lxd3 Txd3 22. Lc3 Td7



Hier kwam hij met 23. h4 en op die pion-opstoot reageerde ik behoorlijk suboptimaal. Ik speelde 23...f6 , omdat 23...h5 me niet heel fijn leek voor als wit met f3 en g4 zou komen om langzaam een vrijpion op de h-lijn te creeëren. Maar na 24. h5 had ik echt 24...h6 moeten spelen. Het enige nadeel is dat in een eindspel mijn koning een beetje in de buurt van veld f8 zal moeten blijven, maar wit zal daar niet echt van kunnen profiteren. Na 24...Kf7 25. h6 g6 heeft wit iets meer aanknopingspunten, omdat h7 nu altijd verdedigd moet blijven (ook nog niet wereldschokkend natuurlijk). Maar goed, ik rechtte mijn ruggetje en ben toch nooit in de problemen gekomen.
Ik ben dus wel tevreden over deze remise.

02-08-2009 17:57 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat klinkt als een positieve noot en een stijgende lijn Chiel...succes morgen.

Leuke en ook nog leerzame verslagen trouwens!

02-08-2009 20:46 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zeker!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

03-08-2009 10:56 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt.
Vandaag heb ik na een hele bewogen partij mijn eerste punt kunnen incasseren tegen Benjamin Bok. Hier weer de belangrijkste momenten op een rijtje.


van Oosterom - Bok


Benjamin had hier al veel tijd geïnvesteerd en heeft een variant gekozen die niet echt kritiek kan zijn. Maar nu moet wit wel een plan gaan bedenken, want als zwart gewoon rustig h6, Pb4 en c5 kan doen zal er niets meer aan de hand zijn. Ik zag te weinig perspectief in 15. Te1, vooral omdat mijn stukken nauwelijks kunnen bewegen en ik besloot voor een opportunistische optie, die ik nog aardig met varianten kon ondersteunen ook te gaan: 15. Pg5 Tf8 16. Pdf3



Het idee is dat wit hier d5 dreigt, wat zwart beperkte keus geeft, en er met e5 of Pxf7 (bijvoorbeeld op La8 ) er ook nog concrete ideeën klaarliggen. Na zijn keuze 16...Pe7 17. e5 dxe5 18. dxe5 ontstond er een stelling waarin slagzetten en tussenzetten het thema zijn:



Hier kwam 18...Lxe3 (Ik kneep hem een beetje voor 18...Dxd1, waarmee zwart voorkomt dat er een toren op d8 overblijft en in varianten zelfs een paardvorkje op e3 heeft met Pf6-d5-e3. Fritz geeft echter een simpele variant waarin ik de d-lijn kan gebruiken om op d7 binnen te dringen en voordeel te behalen.) 19. Dxd8 Tbxd8 20. Lxf7+ Txf7 21. Pxf7 Kxf7 22. exf6 Lc5 23. Tac1 Ld6 24. fxe7 Kxe7



Dit is dus het resultaat van het slagwerk. Mijn tegenstander heeft 1 minuut (Fischer-tempo en extra tijd na de 40e zet) en ik een kwaliteit meer. Maar ja, het is wel het loperpaar. Hoe blij moet ik nu echt zijn? Heel blij, als ik nog even één variant goed had doorgerekend:
25. Pd4 Kf6 26. Tfe1 c5 en nu gewoon 27. Pe6!! Te8 28. Pxg7 Txe1+ 29. Txe1 Kg7 30. Td1! en wit heeft subliem afgewikkeld. Deze zet miste ik echter en ik werd eigenlijk finaal overspeeld. Even later stond het zo?



Om a5 niet kwijt te raken heb ik een gedekte vrijpion bij zwart moeten toestaan. Het is echt te lelijk voor woorden. Ik liet mijn 32. Te1 dan ook vergezeld gaan van een remise-aanbod. Ik had voor zwart 32...Kd6 in gedachten, waarna na 33. Pxc4+ bxc4 34. Txe4 Kd5 zou volgen. Zwart kan met de c-pion en koning naar voren crossen en met Ld6 pion b4 onder vuur nemen. Als ik die kwijt raak, ben ik a5 ook kwijt. Als ik hem offer met b5, moet ik oppassen dat het niet zo erg wordt dat zwart de loper kan geven tegen de a-pion. Dit ga ik straks nog even precies analyseren, maar ik had het gevoel dat het heel risicovol was voor mij. Maar als ik niet voor 33. Pxc4 ga, komt zwart met 33...Ld3. Mijn koning komt er van ze lang zal ze leven niet bij en zwart gaat me met Kc6 en Ld6 gewoon martelen.
Daarom hoopte ik dat de tijdsdruk Benjamin zou overhalen remise aan te nemen. Het remise-aanbod bleek echter bijzonder goed getimed, want Benjamin dacht 50 van zijn 52 seconden na (hij schommelde tot nu toe rond de minuut), waarna hij remise afsloeg met een blunder: 32...c3?? 33. Pd1 c2 34. Pc3 Lf4 35. Txe4+ Kf5 36. g4+ Kg5 37. Pe2 en ik blijf een kwal en een pion voor.

Daarna even in Enschede gegeten voor de 18e verjaardag van Christov. Morgen zal ik tegen Marijn Otte proberen een partij van Groningen 2008 uit mijn geheugen te wissen Glimlach . Anish is ondertussen een beetje weggezakt, gisteren verloren van Twan en vandaag remise met Salome Melia. Zijn Taimanov heeft wel eens betere resultaten opgeleverd (bv tegen Nijboer). Roland was live te volgen, maar kon een stelling met een kwaliteit minder niet houden tegen Vincent Blom.

03-08-2009 20:10 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En vandaag heb ik weer kunnen winnen Glimlach . Zie hier weer de belangrijkste momenten:


Otte - van Oosterom


Na een rustige opening met de Pd5-variant van de Sveshnikov knalt Marijn er voor mij totaal onverwacht hard in met 17. c5. Het is op het eerste gezicht misschien totaal niet te geloven dat een vrijpion op d6 en een paard op d5 genoeg compensatie voor de pion kunnen zijn, maar echt overtuigende varianten kon ik niet vinden. Ik koos voor 17...bxc5 18. bxc5 Pxc5 19. Lxc5 dxc5 20. d6 Lg5 21. Dd5 Lc2 22. Te1 Dd7 Beter was 20...Lf6 om na e4 die loper op d4 te kunnen planten.



Van tevoren had ik gedacht dat de loper op c2 lastig weg te krijgen is en nog steeds had ik zijn volgende zet nog niet zien aankomen 23. Ld3. Hierop had ik immers altijd Ld2 dacht ik... Dus niet, want wit slaat op c2 en heeft op d3 een dubbele aanval. Nu moest ik afruilen op d3, waarna het paard mijn loper toch wel een beetje domineert.

Uiteindelijk wist ik beter te blijven staan en met de volgende stelling gingen we een beetje richting tijdnood:


Waarschijnlijk is 31. h3 erg hardnekkig. Na 31...Dxd6 32. Dxd6 Tdxd6 33. Kf1 is het toreneindspel moeilijk. Met Te2 zal wit de zwarte toren achter de c-pion dwingen, waarna de torens niet echt wegkunnen en de koning er ook niet bij te kunnen komen. Na het gespeelde 31. Kf1 kwamen er tactische grappen in: 31...Txd6! 32. De4 32. Txc2 Te6 33. Dc3 Db5+ 34. Kg1 Dd3 35. Dxd3 Txe1+ 36. Df1 Tdd1 -+ of 34. Dc4 (deze zet zag ik pas na het uitvoeren van Txd6 en ik dacht het eigenlijk vergooid te hebben) 34...Txe1+ 35. Kxe1 De5+! -+. 32...Db5+ 33. De2? 33. Kg1 Tc6 is gewoon beter voor zwart, nog flink werken. 33...Td2 34. Dxb5 axb5 35. a3


Zwart kan bijna alles doen om te winnen. Kh7 met idee T8d3 of gewoon zelfs een beetje afwachten en wit komt in de knoei. In plaats daarvan tuinde ik met open ogen in de laatste val 35...T8d3? 36. Te8+ Kh7 37. Tc8 Td1+ 38. Ke2 De toren op d3 hangt ook en dat betekent dat de c-pion zeker niet meer de held van de dag gaat worden. In de laatste paar zetten voor de 40e besloot ik dat er dan maar op mat gespeeld moest worden en ik werd er even later voor beloond: 38...T3d2+ 39. Ke3 Td6 40. T1xe2 Te6+ 41. Kf3 Td3+ 42. Kg4 Te4+ 43. Kf5 Tf4+



Na 44. Ke5 is er echt geen mat te vinden. In plaats daarvan moet ik een keer a3 slaan. Aangezien ik waarschijnlijk eerst toch veel tijd geïnvesteerd zou hebben om op zoek te gaan naar mat, had dit best spannend kunnen worden, maar Marijn die nog steeds een beetje a tempo speelde, koos de verkeerde koningszet. 44. Kxg4 Tdd4 45. g4 Txg4+ 46. Kf5 Tde4 47. T8c7 Tgf4+ 48. Kg5 f6+ 49. Kh5 Te5#

Anish won van Christov, hoewel het er lange tijd niet zo bijzonder goed voor hem uit zag. Op de een of andere manier heeft hij er toch een heel gunstig eindspel van weten te maken. Roland verloor de middagronde snel van Jonathan Tan, daar moet iets behoorlijk mis zijn gegaan.

Nu ik het bulletin van vandaag las, bemerkte ik ineens dat ik hier nog nergens uitroeptekens uitgedeeld heb. Alleen vraagtekens is eigenlijk niet leuk, daarom wil ik alsnog een ! uitdelen aan 15. Pg5 van gisteren. En vandaag heb ik er ook eentje in weten te stoppen.
Morgen tegen Roeland Pruijssers.

04-08-2009 20:03 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Fantastische analyses Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Chiel, je maakt er een mooie gewoonte van: vers van de pers, direct na elke ronde een uitvoerige partijanalyse. Was een spannende pot vandaag - na goede afloop doe je weer helemaal mee voor de medailles (tezamen met Anish 3 uit 5). Succes de komende dagen - we volgen je op de voet!

Het eindspel vandaag van Anish (goede tegen slechte loper) was overigens ook erg instructief. Doe hem de groeten!

04-08-2009 22:52 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nogmaals: mee eens, Willem-Jan!
Ik weet dat dit soort berichten plaatsen meer tijd kost dan je denkt, maar het wordt bijzonder gewaardeerd.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

04-08-2009 23:07 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag een flinke domper. Een goede stelling werd verprutst en toen ik na wat terugvechten een remisekans kreeg werd die ook niet gegrepen. Zie en huiver:


Van Oosterom - Pruijssers


Na een opening die eigenlijk niet echt voordeel mag opleveren kom ik hier binnen een paar zetten duidelijk beter te staan. 19...Dg5 20. De2! zwart heeft problemen met de zwakte van a6: 20...Dg6 21. Pe3 Pb6 22. Pf5 Pc8 23. Lc4 Ta7



Mijn stukken staan allemaal goed en zijn pionnen op de damevleugel zijn zonder uitzondering zwak. Wat nu gaat gebeuren is een vrij typische fout voor mij. Mijn spel is altijd wel een beetje opportunistisch en dat kan er toe leiden dat ik soms onnodig al mijn stukken decentraliseer om daar totaal niets mee te bereiken. Deze keer gingen mijn stukken in tijdnood ook automatisch die verkeerde kant op.



Wit staat nog steeds beter natuurlijk, maar ik bekroonde de muslukte tijdnoodfase met 34. c4?! Pc6 35. Txb3 Pd4 36. Tb7?? Txb7 37. Lxb7 De7 38. Ld5 Dg7



En nu ben ik materiaal kwijt, de dame is immers ook gebonden aan e2.... 39. Pf7+ Txf7 40. Lxf7 Dxf7
Wegens het supersterke paard op d4 is dit ook gelijk heel hard verloren. Op de een of andere manier wist ik toch nog een beetje te irriteren en ik kreeg de volgende stelling op het bord:


58. Tf1??? Hier is 58. Kh2 Dh5+ 59. Kg1 Dxg5+ 60. Kh1 remise. Wit zet zijn koning op g1 en h1 als antwoord op de schaakjes. Ook op Dg3+ naar h1 wegens patmotief. Om zoiets te verhinderen moet zwart op de 1e rij schaak geven waarna Kh2 volgt en zwart met Ph7 moet komen. Dan kan wit afhankelijk van het veld van de zwarte dame remise maken via De7-h4-e7+ of met Df7+xc4 het paard winnen.
Na de gespeelde zet kreeg ik even later


70. Kh1 maar nu zwart een tempo gewonnen heeft, zijn alle kansen vergeten. Zwart dwingt mijn koning naar h2 en speelt dan Kh6. Op de 85e zet moest ik opgeven, na een tijdlang in een lege sporthal met een paar wedstrijdleiders als toeschouwers doorgespeeld te hebben.
Roeland heeft overigens meerdere zetten met nog 1 seconden op de klok uitgevoerd, wat het allemaal ook wat spannender maakte.

Nu dan maar goed gaan slapen, want morgenochtend om 9 uur staat een partij tegen Tanguy Ringoir op het programma. En dan wil ik gelijk terugslaan Gemeen

05-08-2009 20:09 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Rufael84 Rufael84 is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 31-10-2007
aantal berichten: 39

Sad Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vervelend zeg zo'n partij, ik had live meegekeken tot Geschokt die nare counter toen wilde ik niet meer kijken, Zet hem op vandaag!

Ik vond je slagzetten in partij tegen benjamin bok trouwens erg mooi om te zien! Prodent

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Rufael84 on 06-08-2009 at 09:44.

06-08-2009 09:25 Rufael84 is offline Send an Email to Rufael84 Search for Posts by Rufael84 Add Rufael84 to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En het is remise geworden.


Ringoir - van Oosterom


In de opening miste ik hier een kansje om met 7...c4 makkelijk gelijk spel te maken. In plaats daarvan speelde ik net als Garrido Fernandez in een simultaanpartij tegen Kasparov 7...Le7 8. d3 waarna wit afkoerste op een klein voordeeltje.


In deze stelling, na een beetje vreemde damemanoeuvre Db8, kan wit met 13. La3 gewoon voordeel houden. Het plan is Pa4 en c4. In plaats daarvan koos Tanguy voor 13. f5, wat toch wel een beetje voorbarig is. Ik reageerde met 13...exf5 14. Ld2 Te8 15. e6 Lf6, terwijl ik met 15...Ld6 betere kansen heb op voordeel. In de partij ging het er zo uit zien:



Hier is het tamelijk lastig om zetten te doen en wit heeft ook echt wel genoeg compensatie voor gelijk spel. Een paar zetten later, toen ik mijn loper van a6 nog slechter had gemaakt, kreeg ik een remise-aanbod dat me heel redelijk leek.

Anish speelde op een mat dat nooit op het bord is gekomen en verloor. Morgen zal ik waarschijnlijk met wit tegen Anish of Twan spelen en hopelijk kan ik dan weer boven de 50% uitkomen. Nu ga ik eerst even hardlopen en bij het voetbaltoernooi, dat de reden was dat de ronde zo vroeg begon, kijken.

06-08-2009 12:43 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarom kijken? Of zijn ze zo fel dat je aanstaande tegenstaander betaalt om jou een blessure te laten schoppen? Grijns

On a personal note: afgelopen dagen moest ik werken, maar bij thuiskomst staat daar steeds jouw verslag. Gisteren zelfs een klein half uurtje slaap voor ingeleverd.
Helder en duidelijk en toch niet te langdradig...

Chiel, en dit meen ik echt: ik zie jou nog wel de nieuwe correspondent worden van het schaakhoekje in een dagblad! Goed zo!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 06-08-2009 at 17:27.

06-08-2009 17:26 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nogal slap excuus, maar ik heb alleen gewone schoenen en hardloopschoenen bij me en daarmee wilde ik niet voetballen. En ik ben allerminst bang dat Anish mij een blessure schopt of laat schoppen. En Anish zelf werd al aan handen en voeten gesleept door Wojciech en Roi, wat niet verrassend is als je klein bent en een beetje probeert uit te lokken Tong.

Eigenlijk is het met name dat ik het hier een beetje van me af probeer te schrijven, maar dat het dus zo de moeite waard is om te lezen doet mij deugd! Tevreden

06-08-2009 18:08 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller